Igencsak meglepő adatokat, hozott nyilvánosságra az a tanulmány, amelyeket a napokban közölt a Cambridge-i székhelyű Forrester Research kutatóintézet. Felméréseik szerint a fiatalok már nem elsősorban a hagyományos keresők útján jutnak el a weboldalakra, hanem a közösségi oldalakat használva. A web felfedezésének módja egyre inkább a közösségi média lesz, és nem a hagyományos keresők.
Noha az amerikaiak többsége számára még ma is a hagyományos keresők – mint a Google – az információszerzés fő módja az online világban, jelentős változások tapasztalhatóak, különösen a fiatalok körében. A közösségi média az internet felfedezésének eszköze lett.
A tanulmány szerint a 18-23 év között korosztálynak 50 százaléka számára a közösségi média a legfontosabb eszköze az új weblapok felfedezésének. Ami ennél is meglepőbb, a 24-32 éves korosztálynál is a megkérdezettek 43 százaléka a közösségi médiát jelölte meg a weboldalak megismerésének fő forrásaként.
A teljes lakosságra vetítve a megkérdezettek harmada a közösségi médiákat, elsősorban a Facebookot és a Twittert jelölte meg a keresés fő helyszínének. Alig három évvel ezelőtt, 2010-ben ez az arány még csak 18% volt. Mindez azt jelenti, hogy a közösségi média három év alatt megduplázta részarányát a keresésekben.
Noha a felmérések szerint az amerikaiak többsége, 54 százaléka még ma is a hagyományos keresőkre támaszkodik, melyeknek részaránya folyamatosan csökken. 2010-ben ez az arány még 61 százalék volt.
A tanulmány készítői szerint a cégek online kiadásaiknak csak csekély hányadát fordítják a közösségi médiára, holott a számok azt mutatják, hogy nem csak a közvetlen elérésben, de a keresésekben is egyre nagyobb szerepet kap a közösségi média.
A tanulmányból néhány további érdekes adat is leszűrhető. A megkérdezettek 26%-a céges e-mailek révén jut el valamilyen weboldalra, ami 11%-os növekedést jelent az előző évhez képest.
A fizetett linkek szerepe is növekszik. A felhasználók 18 százaléka nyilatkozta azt, hogy ezek segítették megtalálni a keresett információt, míg egy évvel ezelőtt ez az arány még csak nyolc százalék volt. A linkek szerepe továbbra is jelentős, a megkérdezettek 28%-a fedezett fel velük új és érdekes webes tartalmakat.
Mindezek az adatok azt jelenthetik, hogy ha láthatóak akarunk lenni az interneten, akkor már nem csak a keresőoptimalizálásra kell koncentrálnunk, hanem egyre inkább a közösségi médiára. Bár ez nem újdonság, azonban az, hogy a fiatal felnőttek fele már a közösségi médián keresztül fedez fel új oldalakat, teljesen új helyzetet teremt az online-marketingben. És persze akár megingathatja a Google közel egy évtizedes monopol helyzetét is.
Vagy nem? Neked mi a véleményed?