Sejtettük, szinte tudtuk, de most lett először kimondva. Titkokat árult el a Google szóvivője a State of the Search konferencián.
Ezekben az órákban zajlik a State of the Search konferencia, amely talán a legfontosabb keresőoptimalizálással foglalkozó rendezvény világszinten. Nem csak a neves előadók miatt, hanem azért is, mert ezen a konferencián jelen van a Google szóvivője is, és rendszerint számos új bejelentést tesz.
Nem történt ez most sem másképpen. Az itt elhangzottakról számolunk be ebben a cikkben. Sajnos a konferencián nem vagyunk jelen, és egyelőre csak a Twitter információk alapján lehet információkat gyűjteni az elhangzottakról, de a cikket bővítjük, amint megjelennek Amerikában az első beszámolók.
Igen, számít a rangsorolásban a közösségi média!
Talán a legérdekesebb mondanivalója az volt Gary Illyésnek a Google szóvivőjének, hogy a Google keresi a weben azokat az off-site jelzéseket, amelyek alapján meg tudja ítélni, hogyan viszonyulnak az emberek az adott weboldalhoz. Nem csak a linkeket nézi, hanem a márkaemlítéseket is, a közösségi médián.
#StateOfSearch @methode says that Google looks to how a site is perceived by people so to rank it: not only links but mention, on social…
— Gianluca Fiorelli (@gfiorelli1) October 10, 2017
Hogy pontosan melyik közösségi médiáról van szó, azt Gary Illyés nem részletezte. A Twitter adataihoz hozzáfér a Google, de annak használata viszonylag korlátozott. Kérdés, hogy a Facebook adataihoz hozzáfér-e és ha igen, milyen mélységben, és pontosan hogyan gyűjti az ilyen jellegű adatokat?
Ma már nagyon sok fizetős eszköz képes arra, hogy meglehetősen pontosan felbecsülje egy weboldalnak a Facebook irányából érkező forgalmát. A Google ennél vélhetően lényegesen többre képes.
De a lényeg itt az, hogy a közösségi média és weboldalunknak ott történő megjelenése befolyásolja a rangsorolást. Tudtuk ezt rég, de kimondva sosem volt ilyen egyértelműen a Google részéről.
Fontos, hogy az emberek hogyan viszonyulnak a weboldaladhoz!
Amit Gary Illyés folyamatosan hangsúlyozott, az az volt, hogy fontos az, hogy az emberek hogyan viszonyulnak a weboldaladhoz és a márkádhoz az interneten.
Például tett egy olyan megjegyzést mely szerint a rangsorolást befolyásolhatja, hogy az online lévő emberek mennyire utálják az oldaladat.
Elmondta azt is, hogy a Google off-site bizonyítékokat gyűjt arra, amely alátámasztja, hogy helyesen ítélik-e meg a Google az oldal minőségét.
Google looks at off-site sentiment to find supporting signals about quality of a site. Via @methode #StateOfSearch
— Alan Bleiweiss (@AlanBleiweiss) October 10, 2017
Érdekes módon az előadás során többször is elmondta azt Gary Illyés hogy figyeljünk oda arra, hogy milyen az emberek megítélése weboldalunk irányában:
For a 2nd time today @methode said Google pays attention to negative sentiment about your site online #StateofSearch
— Mark Traphagen (@marktraphagen) October 10, 2017
Megerősítette ugyanakkor azt, hogy az oldalon látható hozzászólások SEO szempontból hasznosabbak, mintha ugyan ezek a közösségi médián jelennének meg.
Comments are better on-site for engagement signals for SEO than moving to social. Via @methode #StateofSearch
— Alan Bleiweiss (@AlanBleiweiss) October 10, 2017
Mindezek arra utalnak, hogy a Google egyre jobban képes érzékelni a felhasználói véleményeket, és ami fontos, ez nem az oldalon tanúsított viselkedés alapján történik, hanem off-site, azaz az oldaltól független szempontok alapján.
Erre a jövőben nagyon érdemes lehet odafigyelni, hiszen rangsorolási tényező!
Mobil indexelés
Gary Illyés beszél a mobil indexelésről is. A legfontosabb állítások az alábbiak voltak:
Az eddigi tapasztalatok alapján a mobil indexelés során a struktúrált adatok, a tartalom és a képek, valamint a hreflang alkalmazása jelenti a legnagyobb problémát. Ez azt jelentheti, hogy ezek azok az elemek, ahol az asztali verzió és a mobil nézet között ezeken a területeken a legjelentősebb különbségek vannak.
Structured Data, Content, Images/Media, hreflang are the biggest problems Google sees for Mobile 1st indexing #StateofSearch @methode
— Gianluca Fiorelli (@gfiorelli1) October 10, 2017
A másik fontos bejelentés az volt, hogy a mobil indexelés vélhetően fokozatosan kerül bevezetésre és nem lesz egy konkrét naphoz köthető indulási dátum:
Google Mobile-First Index will be an incremental roll-out; no final launch date @methode #StateOfSearch
— Ryan Glass (@RyanGPhx) October 10, 2017
Search Console
Ahogy arról már többször is írtunk, alapvetően átalakul majd a Search Console, és a jövőben lényegesen több adatot kapunk a Google-tól.
A legjobb hír, hogy a Google elkezdte összegyűjteni azokat az adatokat, amelyek ahhoz kellenek, hogy 90 napnál hosszabb időszakra visszamenőleg lehessen megnézni, hogy mely kulcsszavakra érkeznek látogatók oldalunkra. Ez a leghasznosabb elem a Search Consoleban SEO szempontból, és ezidáig a 90 napos korlátozás elég fájó pont volt. A jó hír az, hogy a Google már elkezdte gyűjteni az adatokat visszamenőleg.
Google began aggregating data last year, to eventually give more than 90 days in GSC. Via @methode #StateofSearch
— Alan Bleiweiss (@AlanBleiweiss) October 10, 2017
A második bejelentés ezzel kapcsolatban, hogy a Search Consoleban jelen lesznek már a hang alapú keresés során összegyűjtött kulcsszavak, de egyelőre ezek nem lesznek szűrhetőek. A hang alapú keresés a keresőoptimalizálás egyik nagy jövőben kihívása, jó látni, hogy a Google e téren több adatot fog adni nekünk.
#StateofSearch @methode says we’re getting voice query data in search console, but we’re just not able to filter. Yet.
— Jenny Halasz (@jennyhalasz) October 10, 2017
Algoritmusok
Gary Illyés beszélt a Google algoritmusairól is. Itt nagy újdonság nem hangzott el, a legfontosabbak az alábbiak voltak.
A Ranbrain algoritmus kapcsán elmondta, hogy ez akkor fontos rangsorolási szempontból, ha soha nem látott keresőszót kap a Google, vagy a long tail kereséseknél, amikor más rangsorolási tényezők kevésbé állnak rendelkezésre:
#stateofsearch @methode
Rankbrain as ranking factor is evident for long long tail or never seen queries, when other signals are not evident— Gianluca Fiorelli (@gfiorelli1) October 10, 2017
A Pingvin algoritmusról azt mondta el, hogy már automata módon üzemel és csak alkalomszerúen nyúlnak hozzá.
Penguin is now on autopilot and is only tweaked occasionally @methode #StateofSearch
— Mark Traphagen (@marktraphagen) October 10, 2017
Elhangzott az is, hogy nagyjából naponta kétszer módosítja algoritmusait a Google.
A találati lista
A találati lista kialakítását egy nagyon beszédes képpel írta le a Google szóvivője. Elmondása szerint a találati listát egyfajta licitrendszeren keresztül alakítják ki, ahol a rangsorolási tényezők egyfajta licit valutának számítanak, és ez alapján foglalják el a helyüket a találati listán.
SERPs utilize a bidding system for rank positions using ranking factors as bid currency. @methode @jenstar #StateofSearch
— Jesse McDonald (@jesseseogeek) October 10, 2017
Technikai SEO
Gary Illyés azt nyilatkozta, hogy mind a 301-es, mind a 302-es átirányítás az összes Page Rank-et átadja, nincs különbség köztük e tekintetben, használhatjuk bármelyiket. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy vannak más szignálok is, amelyek számítanak, és ott nem történik meg az adatátadás a 302-es átirányítás esetén.
301 & 302 both pass page Rank, however there are other signals that also matter & count. Via @methode #StateofSearch
— Alan Bleiweiss (@AlanBleiweiss) October 10, 2017
Beszélt arról is, hogy a belső linkek nofollow-ra helyezése annak érdekében, hogy elkerüljük a Pingvin algoritmus, teljes ostobaság.
Ranking w/o links is really, really hard. – @Dixon_Jones channeling @methode #stateofsearch
— Gyi 👋🏻 (@gyitsakalakis) October 10, 2017
A kiemelt részletek (Featured Snippets) erőteljes fejlesztés alatt állnak, így folyamatosan változik, hogy mi és miért kerülhet ki.
Featured Snippets are still under development and the rules are still changing. Via @methode #StateofSearch
— Alan Bleiweiss (@AlanBleiweiss) October 10, 2017
Büntetések
Gary Illyés elmondta azt is, hogy ha egy weboldal folyamatosan manipulálja a cikkek megjelenítésének dátumát, az idővel elveszíti a dátum megjelenítést a találati listán.
@methode believes it is possible that a site that manipulates its published dates could lose those date bylines in SERPS #StateofSearch
— Mark Traphagen (@marktraphagen) October 10, 2017
Nagyjából ezek voltak a legfontosabb dolgok, amelyek elhangzottak a konferencián. Ha új, érdemi tényről tudomást szerzünk, akkor bővítjük a cikket!
Köszönöm Attila a beszámolót, jó tudni arról, hogy miként is vélekedik a Google ezekről a témákról. Mert már elég régen volt szó a Pingvinről is. Végül is nincsen új a nap alatt, ami a jó egy cégnek és egy látogatónak azt mind pozitívan értékel a Google is.
Szia!
Én köszönöm a hozzászólást! Igen én is egyre inkább azt látom, hogya mit a Google már régen is mondott, hogy az oldalt a felhasználóknak csináld, az kezd egyre inkább valóság lenni a rangsorolásban is és ez egy pozitív tendencia. Persze a realitáshoz képest még nagy az elmaradás, ezt mindenki láthatja a találati listán, de valóban úgy tűnik a jó weboldal, jó tartalom egyre kevésbé csak lózung, és a Google valóban tudja ezeket értékelni. Először kezdődött a tartalommal, most folytatódik a felhasználói adatokkal.