Már írtunk róla, hogy a Yandex bejelentette, bizonyos kereséseknél a linkeket már nem fogja figyelembe venni, nos, heteken belül életbe lép az új Yandex algoritmus.
A Yandex a világ ötödik legnagyobb keresőmotorja, és néhány hónapja bejelentették, hogy a kereskedelmi kifejezéseknél a linkeket ki fogják venni az algoritmusból. Ez azért is érdekes, mert a napokban számoltunk be arról, hogy a Google is próbálkozott hasonlóval, de náluk a találati lista lényegesen rosszabb lett.
Két magyarázat lehet erre, az egyik, hogy az oroszok valamit jobban csinálnak, a másik, hogy az orosz linkek között sokkal több a spam, mint másutt. Valószínűleg mind a kettőben van igazság. Az, hogy a Yandex első körben csak a kereskedelmi kifejezéseknél és a moszkvai régióban vezeti be a változtatást valóban azt mutatja, hogy gond lehet a sok spam linkkel.
[alert variation=”alert-info”]Több látogatót, jobb helyezést szeretne weboldalának? Vegye fel velünk a kapcsolatot!>>>[/alert]
Több hónapos hallgatás után, a Yandex a napokban ismét megerősítette, hogy február végén, vagy legkésőbb március elején életbe lépnek a változtatások.
Arról, hogy pontosan mi veszi át a linkek szerepét az algoritmusban igen sok a találgatás. Vélhetően a felhasználói viselkedés, a közösségi visszajelzések, a használhatóság, a tartalom és a struktúrált adatokon lesz a hangsúly.
Felhasználó viselkedés
A legfontosabb talán a felhasználói viselkedés. Érdekes módon a Yandex már 2011-ben bevezetett egy büntetést, amely azokat a weboldalakat sújtotta, melyek csaltak a felhasználói viselkedésen. Ennek lényege az volt, hogy automatikus kereséseket generáltak, amelyek a céloldalra kattintottak. Ezáltal az adott oldal átkattintási aránya javult. A Yandex, ezeket már 2011-ben szűrte, és több, mint ezer weboldalt sújtott büntetés emiatt.
Az orosz piacon, amint a Yandex bejelentette a változásokat, azonnal intenzív reklámkampány indult, ahol ügyes vállalkozók a felhasználói élmény javítását ajánlották fel. Válaszként a Yandex az ilyen keresésekre egy figyelmeztetést jelentet meg, arra figyelmeztetve, hogy az ilyen manipulációk károsak lehetnek az oldal számára.
Közösségi média
A közösségi média szintén szempont lehet, de a Yandex bevallása szerint ezek még nem megbízhatóak, és nem képesek a linkeket helyettesíteni, így még marginális szerepet töltenek be az algoritmusban. A közösségi média fontosságát azonban jól mutatja, hogy a Facebook és a Yandex megállapodást írt alá, aminek tartalma ismeretlen.
Oldal használhatósága
A harmadik és talán legfontosabb szempont az oldal használata. A Yandex folyamatosan hangsúlyozza ennek fontosságát, de nem tisztázza, hogy pontosan miről is van szó. Vélhetően olyan számok, mint a visszafordulási arány, az oldalon eltöltött idő, az oldalmegtekintések száma, és más jellemzők alapján értékelhetnek egy weboldalt, de köztudott, hogy a Yandex élő személyeket is alkalmaz, az egyes weblapok értékelésére.
És hogy miért fontos a Yandex számunkra? Nos azért, mert a Yandex néha többet elárul a működéséről, mint a Google, így új szempontok merülhetnek fel a keresőoptimalizálásban, amire idehaza is érdemes lehet figyelni. A másik, hogy a Yandex most egy új útra lép, és ha sikeres lesz, akkor a Google is követheti őt. Ne feledjük, hogy a Google akkor robbantott a keresőpiacon, amikor a Page Rank algoritmust bevezette, és az lényegesen jobb találatokat adott. Vajon a Yandex is hasonló dobásra készül?