Új keresőmotort indított egy londoni cég, amelynek egyik alapítója a Yahoonál dolgozott. A célkeresztben a személyes adatok védelme.
Fred Cornell társalapító szerint akkor fogalmazódott meg bennük az új kereső indítása, amikor látták, hogy a piacvezető keresőmotorok mennyi személyes adatot tárolnak anyagi haszonszerzés céljából. Cornel szerint a cégek sokkal több adatot gyűjtenek be és tárolnak, mint amire szükség lenne, és az emberek a privát szférájuk ilyen megsértését egyre jobban sérelmezik.
Cornell szerint a személyes adatok védelmén alapuló keresőmotorok sokkal dinamikusabban növekednek, mint a hagyományos keresőmotorok. Jó példa erre a DuckDuckGo, amely 2015-ben 70%-os növekedést ért el és 2015 nyarán már napi 10 millió keresést futtattak rajta.
A DuckDuck Go kapcsán Rand Fishkin jelezte előre, hogy 2016-ban a legjobban növekvő keresőmotor lehet, amely – véleménye szerint ma már bizonyos keresésekben van olyan jó, mint a Google. És elmondása szerint, ha nem a SEO iparágban dolgozna, akkor megfontolná a váltást. Érdemes megemlíteni, hogy Rand Fishkin szerint előrejelzése akkor bukik, ha idén a Facebook, vagy az Apple kijön saját keresőjével és/vagy felvásárolják a DuckDuckGo-t.
Az Oscobo jelenleg a brit célpiacot célozta meg, de 2016 során terveik szerint folyamatosan kiterjesztik a szolgáltatást más országokra is. Az Oscobo jelenleg nem rendelkezik saját keresőmotorral, hanem a Yahoo/Bing motorját használja, licenszet fizetve érte.
Az Oscobo szerint ők nem kívánnak technikai szinten versenyezni a többi keresőmotoral, inkább a személyes adatok védelmében adnak alternatívát.
Az Oscobo a tervek szerint fizetett reklámok megjelenítésével jut majd bevételhez. Mivel a cég központja Londonban van, így nem érvényesek rá az amerikai jogszabályok, amelyek bizonyos adatgyűjtést és átadást megkövetelhetnek a keresőmotoroktól.
Noha az Oscobo az angol piacot célozza, magyar keresésekre is jól használható.
Érik a vetélytárs?
Többször írtuk már, hogy az elmúlt évben számos olyan tendencia látszott, ami arra utalt, hogy a Google egyeduralma ha nem is kérdőjeleződött meg, de apró (nagyon apró) repedések már látszanak. Ilyen volt a Bing/Yahoo páros előretörése, a Facebook amerikában már használható keresőfunkciója, az Apple keresőrobotjának felbukkanása, a DuckDuckGo szárnyalása. De említhető a Windows új böngészőjének relatív sikere, az adatblokkolók terjedése, és sok egyéb apró momentum, amely mellé ma már ide tehetjük a Yandex terjeszkedését Ukrajnában és Törökországban, amely egy év alatt 3-5%-kal szorította hátrébb a Google-t.