A hétvégén régóta várt lépést tett meg a Google. A hazai találati listán is megjelentek a Google hírek. Lehetőség és veszteség is lehet az eredménye.
Aki a hétvégén is használta a Google keresőjét, annak feltűnhetett egy új elem a találati listám „Friss hírek”. Számos keresés esetén most már a találati listán is feltűnnek a Google News hírei, ezzel pedig jelentősen átalakíthatják az átkattintási arányokat és sok oldalt csúszhat hátrébb. Természetesen mindez egy lehetőség is, akik szerepelnek a Google Hírekben, mint tartalomszolgáltató, azok új forgalmi forráshoz jutnak.
A Google Hírek nem új Magyarországon. Eredetileg 2008. december 23-án indult, és mintegy 200 hazai hírszolgáltató anyagát gyűjtötte össze. Az újdonság az, hogy eddig a Google News jellemzően nem jelent meg a normál találati listán. Mi most hétvégén észleltük a tömeges megjelenését, de lehet már korábban is jelen volt, de nem ilyen mértékben.
Mi is az a Google News?
A Google News ötlete 2001-ben pattant ki egy mérnők fejéből, aki 2002-re a Google keretein belül meg is valósította a tervet, akkor még csak kísérleti jelleggel. A Google hírek 2008 végén került be a Google magyarországi szolgáltatásai közé. Lényege, hogy a különböző portálok híreit összegyűjti, és egy helyen láthatóvá teszi őket. Ezt a keresőn eddig külön fülön érhettük el, mostantól azonban a hírek megjelennek a normál találati listán is. A hírekről csak egy kis kivonat látható, majd arra kattintva átvisz a forrásoldalra a Google. Aki szeretne többet tudni a Google Hírekről, az nézze meg a Google Hírek súgóoldalát.
Milyen hatása van a keresőoptimalizálásra?
Az egyelőre nagy kérdés, hogy a Google csak teszteli az új találati listát, vagy tartósan megmaradnak a hírek a normál találati listán. A külföldi tapasztalatok alapján inkább ez utóbbi várható, hiszen más nyelvterületen már régóta része a Google Hírek a találati listának. Célszerű tehát felkészülni rá. A Google Hírek megjelenése egyszerre jó hír és rossz.
Kinek lehet jó?
Jó lehet azoknak a hírforrásoknak, akik így jobb helyen jelennek meg a találati listán, és így plusz látogatókra tesznek szert. Bár látszólag a nagy hírszolgáltatók így előnyhöz jutnak, azonban tudni kell, hogy a helyzet közel sem ennyire egyértelmű. Spanyolországban és más európai országokban is komoly viták vannak a hírportálok és a Google között, így például a spanyol Google Híreket be is zárták, mert a hírportálok a hírek közléséért pénzt követeltek a Google-tól.
Mekkora forgalmat hozhat?
Természetesen az, aki eddig nem volt része a Google híreknek, mint tartalomszolgáltató, de most képes lesz arra, hogy megjelenjen benne, az komoly új forgalmi forráshoz juthat. Ennek nagyságrendjét nehéz megbecsülni, de Amerikában a nagy portálok forrásának 6-45%-át a Google News adja, ami egy óriási szám. Európában az olyan nagy portálok, mint a BBC, vagy a Spiegel forgalmának 5-10%-a jön a Google Newson keresztül. Érdemes tehát komolyan számolni a Google Hírekkel, most már Magyarországon is.
Kinek rossz?
Egyértelműen azoknak a portáloknak, aki jellemzően nem hírszolgáltatók. A Google Híreknek a megjelenése, a találati listán hátrébb szoríthat weboldalakat. Ráadásul a találati listán a Hírek fényképpel jelenik meg, így nagy mértékben növeli az átkattintási arányt. Szerencsére a Google hírek jellemzően nem a kereskedelmi/szolgáltatási kereséseknél jelenik meg, de lehetnek átfedések, így lehet számítani forgalomcsökkenésre.
Hogyan lehet bekerülni a Google Hírekbe?
A Google súgója részletes magyarázattal szolgál, hogyan és milyen feltételekkel lehet bekerülni. A követelmények elég szigorúak, a bekerülés tehát nem könnyű. Van néhány technikai feltétel is, amit be kell tartani. Ha valaki kísérletet tesz a bekerülésre, érdemes alaposan utánajárni a követelményeknek, mert sikertelen kísérlet esetén fél évig nem lehet próbálkozni.
Vélemény
Ahogy az várható Magyarországon is egyre több helyet követel magának a találati listán a Google. Egyre nehezebb lesz bekerülni az első tíz találat közé, és nem csak a konkurencia, hanem a Google miatt is. A Google-nak ez a szolgáltatása azonban előnyt és plussz forgalmat is hozhat. Aki tud éljen vele, akinél pedig forgalomcsökkenés lesz, az próbálja meg új kulcsszavakkal és témákkal pótolni a kieső forgalmat.
Egy kicsit finomítani kéne, mert olyan keresőkifejezésekre kerültek be a hírek, melyekre egyáltalán nem relevánsak, jellemzően egyáltalán nem hírekre kíváncsi az ember azok kapcsán, és releváns portálokat, olyan információkat, amiket valójában keres az ember, szorít hátra.
Ez így van, egyetértek, de illúzióim nincsenek. Én inkább arra számítok, hogy bővülni fog a kör.