Ebben a cikkben röviden elmagyarázom mi az a SERP fogalma, de a lényeg a SERP elemzésén lesz gyakorlati tanácsokkal.
A SERP jelentése
A SERP az angol Search Engine Result Page mozaik szava. A Search Engine Result Page (továbbiakban röviden: SERP) magyar jelentése: keresőmotor találati lista.
Magyarán szólva ez azt jelenti, ha beütünk valamit a keresőbe, akkor az arra kapott válaszoldalt nevezzük SERP-nek, röviden magyarul találati listának.
Hogyan áll össze a SERP?
A SERP-et a keresőmotor állítja össze. Nálunk a leggyakoribb keresőmotor a Google. Régen a találati lista csak un. organikus találatokból állt ma már azonban rengeteg eleme van a találati listának.
Ezek közül a leggyakoribbak:
- fizetett találatok
- organikus találati lista
- térképes találatok (local)
- képek
- videók
- tudásgráf
- azonnali válaszok
Ezen túlmenően a SERP rengeteg egyéb elemet tartalmazhat függően a keresőkifejezéstől. Sok olyan eleme van a SERP-nek, ami csak bizonyos országokban érhető el.
A legváltozatosabb a találati lista az angolszász országokban, elsősorban az USÁ-ban. A találati lista új elemei ugyanis először itt jelennek meg, majd fokozatosan bukkannak elő más nyelvek találati listájában.
Van egy külön cikkem, ami a Google találati lista elemeit mutatja be egyenként, nézd meg, ha kíváncsi vagyok, ebben a cikkben azonban a SERP elemzés gyakorlati részeivel fogok foglalkozni.
Miért fontos a SERP elemzés?
Mi az a SERP elemzés?
A SERP elemzés az a folyamat, amikor kielemezzük a találati lista tetejét annak érdekében, hogy megállapítsuk, hogy:
- releváns-e a kulcsszó, amire helyezést akarunk elérni?
- mennyire erős a verseny?
- milyen átkattintási aránnyal számolhatunk?
- milyen felhasználói szándék áll az adott kulcsszó mögött?
Nézzük ezeket részletesen!
Mennyire releváns a kifejezés a SERP alapján? A felhasználó szándék megértése
Az elemzés ezen része azt vizsgálja, hogy mennyire releváns a találati lista alapján a kiválasztott kulcsszó. Könnyen kiderülhet ugyanis, hogy a kiválasztott kulcsszó, bár nagyon jónak tűnhet a találati lista elemzésekor kiderül, hogy szemantikailag nem helyes, vagy más felhasználói szándék áll a keresőkifejezés mögött, mint amit gondoltál.
Nézzünk egy konkrét példát!
Tételezzük fel, hogy laptopokat árulsz és kigondolod, hogy webáruházad fő kategória oldalát a „Legjobb laptopok 2022” kulcsszóra optimalizálod. Nézzük mit hoz a SERP erre a kifejezésre!
Jól látható, hogy a vezető találatok között egyáltalán nincs webáruház kategóriaoldal, hanem blogcikkek találhatóak, amelyek különböző laptopokat hasonlítanak össze.
Ebből kitalálható, hogy azok a felhasználók, akik erre a kulcsszóra keresnek nem webáruházban akarnak termékeket böngészni, hanem függetlenebb forrásból akarnak ajánlásokat olvasni.
A SERP elemzés tehát megmutatja számodra, hogy milyen felhasználói szándék áll egy-egy keresőkifejezés mögött.
Ez alapján eldöntheted, hogy milyen tartalomtípussal célzod meg az adott találati listát. A konkrét esetben blogcikket kell írnod a témában.
Nézzünk egy másik példát a SERP elemzésre!
A kulcsszó legyen a SEO szövegírás. Tétéelezzük fel, hogy szövegírással foglalkozol és ezt a szolgáltatásodat akarod népszerűsíteni, és a szolgáltatást bemutató oldaladdal szeretnél vezető pozíciót elérni.
Nézzük akkor erre a kulcskifejezésre mit hoz nekünk a Google SERP!
Sajnos a vezető találatok között egy sincs amelyik szolgáltatást mutatna be, inkább hasznos tippeket adnak a SEO szövegírásról.
Tehát ha erre a kulcsszóra szeretnél rangsorolni, akkor inkább útmutatót kell írnod, és az olvasókat rávenni arra, hogy szakértelmed láttán feliratkozzanak hírleveledre, vagy szolgáltatási oldaladat is felkeressék.
Nem mindig öröm, amikor szembesülünk azzal a SERP elemzés során, hogy adott kulcskifejezés mögött mi a felhasználói szándék, de rengeteg felesleges munkától megkímélhetjük magunkat.
Mennyire nehéz a rangsorolás?
A SERP elemzés megmutatja azt is, mennyire nehéz az adott keresőkifejezésre jó helyezést elérni a találati listán.
Ha csupa erős weboldal és nagy márka található az első helyen, akkor tudhatod, hogy még középtávon sincs esélyed olyan helyezésre, ami érdemi forgalmat hozna a weboldaladra.
A konkurencia erősségét a találati lista elemzésekor, elsősorban a külső linkek alapján mérjük fel, olyan mutatókkal, mint:
- Domain Authority, Page Authority
- URL mutató linkek száma, minősége
- Domainre hivatkozó domainek száma és minősége
- Trust Flow, Citation Flow
- Spam index
Ha használsz valamilyen SEO eszközt, akkor a legtöbb alkalmas arra, hogy az adott kulcsszó esetén kielemezze a találati listát és megmutassa, hogy a TOP találatok URL-je és domainje hány és milyen erős linkekkel rendelkezik.
Mivel én SemRush előfizető vagyok ennek az eredményét mutatom meg neked:
A fenti ábrán a „keresőoptimalizálás” kifejezés SERP elemzését láthatod és a különböző linkmetrikai számokat:
- AS (Authority Score) az adott URL aggregált linkerejét mutatja
- Ref. domains: az adott URL-re hivatkozó linkek száma
- Backlinks: az adott URL hoivatkozó összes hiperhivatkozás
- Search Traffic: becsült forgalom a keresőkből havi szinten
- URL keywords: hány kulcsszóra rangsorol az adott URL
Ezek a mutatók azért hasznosak, mert megmutatják, hogy nagyságrendileg mennyi linkre van szükségem, hogy az adott kulcsszóra elérjem a TOP10 találatot.
Ha nem engedhetsz meg magadnak fizetős eszközöket, akkor van olyan Chrome bővítmény, ami a találati listára kiírja az adott domain link-adatait (mégha, kevésbé pontos is, mint a SemRush):
Egyes SEO eszközök, például a SemRush, egy-egy kulcsszó esetén a link-adatok alapján megtud állapítani egy becsült kulcsszó-nehézségi értéket is.
Ez alapján megbecsülhető mennyire erős a konkurencia és mennyire nehéz rangsorolni az adott kifejezésre a SERP-en.
Rangsorolási lehetőségek keresése
Néha az elemzés rámutathat arra, hogy a hagyományos módszereknél gyorsabban is a találati lista vezető helyeire kerülhetsz. Ilyen lehet például, amikor gyenge videós találatok jelennek meg vezető helyen, vagy térképes találatok uralják a kulcsszót.
Ugyanis nem minden esetben a hagyományos webes tartalmak jelentik a megoldást, különösen erős versenyben lehet ez jó kerülőút.
Az alábbi példában látható, hogy a „tapétázás” kulcsszó eső három helyezettje videó:
És az is látható, hogy a videók egy része 10 évnél is régibb, itt tehát egy jó videóval könnyen elérhető lehet akár a TOP1 helyezés is a SERP-en.
A másik példa a SEO szakember kifejezés, ahol az ite.hu áll ugyan az első helyen, de mégis a térképes találatok megelőznek:
Természetesen a találati lista ezen elemei nem csak lehetőséget teremthetnek, de kockázatokat is hordoznak. Érdemes erről is beszélni.
Átkattintási arány becslése
A találati listán ugyanis megjelenhetnek hirdetések, vagy olyan elemek ahová nem tudunk, vagy nem akarunk felkerülni. A találati lista ezen elemei pedig befolyásolhatják az átkattintási arány.
Normál esetben a SERP-en így alakulnak az átkattintási arányok a találati listán:
Látható, hogy a rövid kifejezések (head term) sokkal rosszabb átkattintást produkálnak, mint a „long term” kifejezések.
Természetesen, ha a találati listán megjelennek hirdetések, térképes találatok, vagy éppen vezető hírek, akkor ennél is rosszabb átkattintási aránnyal számolhatunk.
A találati lista elemzése segít abban, hogy megbecsüljük, hogy adott kulcsszóra milyen átkattintási arányokat élhetünk el. Ha ismerjük a kulcsszó havi keresési mennyiségét, akkor a forgalmat is tudjuk becsülni.
Kövesd nyomon a helyezéseidet a SERP-en!
A SERP elemzés nem csak a találati lista pillanatnyi elemzését jelenti, hanem érdemes követni a saját pozíciód időbeni változását. Ez abban segít, hogy megmutatja, hogy tartalmaid emelkednek, stagnálnak, vagy éppen süllyednek-e a találati listán.
Ez azért fontos, mert mutatja, hogy a tartalom mennyire fedi le a felhasználói szándékot. A helyezés ellenőrző szoftverek segítségével akár riasztást is be tudsz állítani, így jelzést kapsz, ha egy-egy kulcsszavad a megadott szint alá süllyedt.
A fejlettebb szoftverek alkalmasak a konkurencia pozícióinak nyomonkövetésére is. Íme néhány eszköz ami alkalmas ennek a feladatnak az ellátására.
Zutrix.com
A Zutrix.com már 8 dolláros havi ár mellett elérhető és ezért cserébe 250 kulcsszó helyezését ellenőrizhetjük.
Nightwatch.io
A Nightwatch.io egy drágább eszköz, de cserébe többet tud. Monitorozza a különböző találati lista elemeket és lehetőség van a kulcsszavak szegmentálására is.