Utoljára frissítve: október 19, 2022

Ebben a cikkben röviden elmagyarázom mi az a SERP fogalma, de a lényeg a SERP elemzésén lesz gyakorlati tanácsokkal.

A SERP jelentése

A SERP az angol Search Engine Result Page mozaik szava. A Search Engine Result Page (továbbiakban röviden: SERP) magyar jelentése: keresőmotor találati lista.

Magyarán szólva ez azt jelenti, ha beütünk valamit a keresőbe, akkor az arra kapott válaszoldalt nevezzük SERP-nek, röviden magyarul találati listának.

Hogyan áll össze a SERP?

A SERP-et a keresőmotor állítja össze. Nálunk a leggyakoribb keresőmotor a Google. Régen a találati lista csak un. organikus találatokból állt ma már azonban rengeteg eleme van a találati listának.

Ezek közül a leggyakoribbak:

  • fizetett találatok
  • organikus találati lista
  • térképes találatok (local)
  • képek
  • videók
  • tudásgráf
  • azonnali válaszok

Ezen túlmenően a SERP rengeteg egyéb elemet tartalmazhat függően a keresőkifejezéstől. Sok olyan eleme van a SERP-nek, ami csak bizonyos országokban érhető el.

Hirdetés

hirdetés

A legváltozatosabb a találati lista az angolszász országokban, elsősorban az USÁ-ban. A találati lista új elemei ugyanis először itt jelennek meg, majd fokozatosan bukkannak elő más nyelvek találati listájában.

Van egy külön cikkem, ami a Google találati lista elemeit mutatja be egyenként, nézd meg, ha kíváncsi vagyok, ebben a cikkben azonban a SERP elemzés gyakorlati részeivel fogok foglalkozni.

Miért fontos a SERP elemzés?

Mi az a SERP elemzés?

A SERP elemzés az a folyamat, amikor kielemezzük a találati lista tetejét annak érdekében, hogy megállapítsuk, hogy:

  • releváns-e a kulcsszó, amire helyezést akarunk elérni?
  • mennyire erős a verseny?
  • milyen átkattintási aránnyal számolhatunk?
  • milyen felhasználói szándék áll az adott kulcsszó mögött?

Nézzük ezeket részletesen!

Mennyire releváns a kifejezés a SERP alapján? A felhasználó szándék megértése

Az elemzés ezen része azt vizsgálja, hogy mennyire releváns a találati lista alapján a kiválasztott kulcsszó. Könnyen kiderülhet ugyanis, hogy a kiválasztott kulcsszó, bár nagyon jónak tűnhet a találati lista elemzésekor kiderül, hogy szemantikailag nem helyes, vagy más felhasználói szándék áll a keresőkifejezés mögött, mint amit gondoltál.

Nézzünk egy konkrét példát!

Tételezzük fel, hogy laptopokat árulsz és kigondolod, hogy webáruházad fő kategória oldalát a „Legjobb laptopok 2022” kulcsszóra optimalizálod. Nézzük mit hoz a SERP erre a kifejezésre!

Jól látható, hogy a vezető találatok között egyáltalán nincs webáruház kategóriaoldal, hanem blogcikkek találhatóak, amelyek különböző laptopokat hasonlítanak össze.

Ebből kitalálható, hogy azok a felhasználók, akik erre a kulcsszóra keresnek nem webáruházban akarnak termékeket böngészni, hanem függetlenebb forrásból akarnak ajánlásokat olvasni.

A SERP elemzés tehát megmutatja számodra, hogy milyen felhasználói szándék áll egy-egy keresőkifejezés mögött.

Ez alapján eldöntheted, hogy milyen tartalomtípussal célzod meg az adott találati listát. A konkrét esetben blogcikket kell írnod a témában.

Nézzünk egy másik példát a SERP elemzésre!

A kulcsszó legyen a SEO szövegírás. Tétéelezzük fel, hogy szövegírással foglalkozol és ezt a szolgáltatásodat akarod népszerűsíteni, és a szolgáltatást bemutató oldaladdal szeretnél vezető pozíciót elérni.

Nézzük akkor erre a kulcskifejezésre mit hoz nekünk a Google SERP!

Sajnos a vezető találatok között egy sincs amelyik szolgáltatást mutatna be, inkább hasznos tippeket adnak a SEO szövegírásról.

Tehát ha erre a kulcsszóra szeretnél rangsorolni, akkor inkább útmutatót kell írnod, és az olvasókat rávenni arra, hogy szakértelmed láttán feliratkozzanak hírleveledre, vagy szolgáltatási oldaladat is felkeressék.

Nem mindig öröm, amikor szembesülünk azzal a SERP elemzés során, hogy adott kulcskifejezés mögött mi a felhasználói szándék, de rengeteg felesleges munkától megkímélhetjük magunkat.

Mennyire nehéz a rangsorolás?

A SERP elemzés megmutatja azt is, mennyire nehéz az adott keresőkifejezésre jó helyezést elérni a találati listán.

Ha csupa erős weboldal és nagy márka található az első helyen, akkor tudhatod, hogy még középtávon sincs esélyed olyan helyezésre, ami érdemi forgalmat hozna a weboldaladra.

A konkurencia erősségét a találati lista elemzésekor, elsősorban a külső linkek alapján mérjük fel, olyan mutatókkal, mint:

  • Domain Authority, Page Authority
  • URL mutató linkek száma, minősége
  • Domainre hivatkozó domainek száma és minősége
  • Trust Flow, Citation Flow
  • Spam index

Ha használsz valamilyen SEO eszközt, akkor a legtöbb alkalmas arra, hogy az adott kulcsszó esetén kielemezze a találati listát és megmutassa, hogy a TOP találatok URL-je és domainje hány és milyen erős linkekkel rendelkezik.

Mivel én SemRush előfizető vagyok ennek az eredményét mutatom meg neked:

Semrush SER elemzés

A fenti ábrán a „keresőoptimalizálás” kifejezés SERP elemzését láthatod és a különböző linkmetrikai számokat:

  • AS (Authority Score) az adott URL aggregált linkerejét mutatja
  • Ref. domains: az adott URL-re hivatkozó linkek száma
  • Backlinks: az adott URL hoivatkozó összes hiperhivatkozás
  • Search Traffic: becsült forgalom a keresőkből havi szinten
  • URL keywords: hány kulcsszóra rangsorol az adott URL

Ezek a mutatók azért hasznosak, mert megmutatják, hogy nagyságrendileg mennyi linkre van szükségem, hogy az adott kulcsszóra elérjem a TOP10 találatot.

Ha nem engedhetsz meg magadnak fizetős eszközöket, akkor van olyan Chrome bővítmény, ami a találati listára kiírja az adott domain link-adatait (mégha, kevésbé pontos is, mint a SemRush):

találati lista 1.

Egyes SEO eszközök, például a SemRush, egy-egy kulcsszó esetén a link-adatok alapján megtud állapítani egy becsült kulcsszó-nehézségi értéket is.

Semrush kulcsszó nehézség

Ez alapján megbecsülhető mennyire erős a konkurencia és mennyire nehéz rangsorolni az adott kifejezésre a SERP-en.

Rangsorolási lehetőségek keresése

Néha az elemzés rámutathat arra, hogy a hagyományos módszereknél gyorsabban is a találati lista vezető helyeire kerülhetsz. Ilyen lehet például, amikor gyenge videós találatok jelennek meg vezető helyen, vagy térképes találatok uralják a kulcsszót.

Ugyanis nem minden esetben a hagyományos webes tartalmak jelentik a megoldást, különösen erős versenyben lehet ez jó kerülőút.

Az alábbi példában látható, hogy a „tapétázás” kulcsszó eső három helyezettje videó:

találati lista videókkal

És az is látható, hogy a videók egy része 10 évnél is régibb, itt tehát egy jó videóval könnyen elérhető lehet akár a TOP1 helyezés is a SERP-en.

A másik példa a SEO szakember kifejezés, ahol az ite.hu áll ugyan az első helyen, de mégis a térképes találatok megelőznek:

SERP elemzés 2.

Természetesen a találati lista ezen elemei nem csak lehetőséget teremthetnek, de kockázatokat is hordoznak. Érdemes erről is beszélni.

Átkattintási arány becslése

A találati listán ugyanis megjelenhetnek hirdetések, vagy olyan elemek ahová nem tudunk, vagy nem akarunk felkerülni. A találati lista ezen elemei pedig befolyásolhatják az átkattintási arány.

Normál esetben a SERP-en így alakulnak az átkattintási arányok a találati listán:

átkattintási arány a SERP-en

Látható, hogy a rövid kifejezések (head term) sokkal rosszabb átkattintást produkálnak, mint a „long term” kifejezések.

Természetesen, ha a találati listán megjelennek hirdetések, térképes találatok, vagy éppen vezető hírek, akkor ennél is rosszabb átkattintási aránnyal számolhatunk.

A találati lista elemzése segít abban, hogy megbecsüljük, hogy adott kulcsszóra milyen átkattintási arányokat élhetünk el. Ha ismerjük a kulcsszó havi keresési mennyiségét, akkor a forgalmat is tudjuk becsülni.

Kövesd nyomon a helyezéseidet a SERP-en!

A SERP elemzés nem csak a találati lista pillanatnyi elemzését jelenti, hanem érdemes követni a saját pozíciód időbeni változását. Ez abban segít, hogy megmutatja, hogy tartalmaid emelkednek, stagnálnak, vagy éppen süllyednek-e a találati listán.

Ez azért fontos, mert mutatja, hogy a tartalom mennyire fedi le a felhasználói szándékot.  A helyezés ellenőrző szoftverek segítségével akár riasztást is be tudsz állítani, így jelzést kapsz, ha egy-egy kulcsszavad a megadott szint alá süllyedt.

A fejlettebb szoftverek alkalmasak a konkurencia pozícióinak nyomonkövetésére is. Íme néhány eszköz ami alkalmas ennek a feladatnak az ellátására.

Zutrix.com

Zutrix helyezés ellenőrző

A Zutrix.com már 8 dolláros havi ár mellett elérhető és ezért cserébe 250 kulcsszó helyezését ellenőrizhetjük.

Nightwatch.io

Nightwatch SERP elemző

A Nightwatch.io egy drágább eszköz, de cserébe többet tud. Monitorozza a különböző találati lista elemeket és lehetőség van a kulcsszavak szegmentálására is.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

május 11, 2023

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google az I/O konferencián bemutatta milyen

december 12, 2022

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Úgy tűnik, hogy a Google már magyar

október 19, 2022

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben röviden elmagyarázom mi az

október 12, 2022

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Mitől függ a Google találati listán elért


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!