Utoljára frissítve: május 22, 2022
Témakör: SEO

Ebben az útmutatóban a SEO alapjaival ismerkedhetsz meg. Lesznek elméleti alapok is, de olyan kezdőnek szóló keresőoptimalizálási tippeken keresztül, amit te is alkalmazhatsz saját weboldaladon.

Ha még nem tudod mi is az a SEO, fusd át a SEO jelentésével foglalkozó cikkemet!

És akkor vágjunk is bele!

A keresőoptimalizálásnak három nagy ága van. Ezek:

  • az on site SEO, azaz, amikor a saját honlapodat optimalizálod
  • az off site SEO: ez elsősorban a linképítést jelenti.
  • technikai SEO, itt beszélünk a jó navigációról, a mobilbarát oldalról, a sebességről, stb.

De mielőtt ezzel kezdenénk foglalkozni fel kell tennünk a kérdést! A Weboldaladat megtalálható a Google adatbázisában?

SEO alapok: a weboldalad a Google találati listáján

Írd be a Google keresőjébe a site:ite.hu parancsot (ne legyen szóköz a kettőspont után, és az ite.hu helyett saját weboldalad címét írd be!)

Hirdetés

hirdetés

Ha a találati listán megjelennek weboldalaid aloldalai, akkor gratulálok, a Google máris megtalálta és indexelte a honlapodat! Elkezdődhet a keresőoptimalizálás!

Mi a helyzet, ha nem jelenik meg semmi a keresésre?

  • lehet, hogy a weboldalad teljesen új, így a Google még nem fedezte fel!
  • lehet, hogy a weboldalad robots.txt fájlja korlátozza a hozzáférést
  • lehet, hogy a noindex meta címke gátolja az indexelést!

Lehet ez most nem annyira világos, de ne ijedj meg, minden sorra kerül majd. Elöször is nézzük meg, hogyan működnek a keresőrobotok!

A keresőmotorok működése és a SEO

Ahhoz, hogy weboldalad megjelenjen a Google organikus találati listáján, először a keresőrobotoknak meg kell azt találnia, fel kell térképezni, és az adatbázisába tárolnia kell. Nézzük ezzel kapcsolatban néhány fogalmat!

  • keresőrobot: ez egy szoftver, egy program. A Google keresőrobotját Googlebot-nak nevezik. Ez térképezi fel az interenetes tartalmakat.
  • feltérképezés: A Google keresőrobotja bejárja az internetet és új URL-eket, vagy módosított tartalmakat keres.
  • indexelés: amikor ezeket megtalálja, azok tartalmát feldolgozza és adatbázisába tárolja. Ez a folyamat az indexelés.

Amikor egy felhasználó egy keresőszót üt be a Google-be, akkor a kereső ezt az adatbázis fésüli át, hogy megfelelő választ adjon a felhasználó kérdésére.

A Google a releváns találatokat átnéz, majd azokat rangsorolja, és végül a felhasználónak visszaadja a találati listát. Itt például a „seo tanfolyam ingyen” keresésre az ite.hu keresőoptimalizálási tanfolyamát rangsorolta első helyre a Google.

Gyakran az organikus lista felett megjelennek hirdetések, ezeket a Google Adwords (vagy Google Ads) kezeli és itt fizetni kell a megjelenésért. ezt a modellt PPC-nek nevezik, azaz Pay-Per Click, mert kattintásonként fizetsz. Ezzel azonban nem a keresőoptimalizálás, hanem a keresőmarketing (SEM – Search Engine Marketing) foglalkozik, ami egy más szakma.

Hogyan segítheted a Google-t, hogy megtalálja a weboldalad?

A Google alapvetően automatikusan is megtalálja a honlapokat, de több lehetőséged is van megkönnyíteni a munkáját.:

  • lehetőséged van regisztrálni a Search Console-ba, ami a Google saját ingyenes SEO eszköze. Itt lehetőséged van követni az oldalad teljesítményét, hogy mely kulcsszavakra jelenik meg a találati listán, de akár egy-egy URL közvetlenül is be tudsz küldeni a Goole-nak indexelésre.
  • A weboldaladat kiegészítheted egy webhelytérképpel. Sőt ezt a webhelytérképet beküldheted a Google Search Console-nak is. A webhelytérkép tartalmazza webhelyed URL-jeit, így azokat a keresőrobot könnyen megtalálja. Webhelytérképet készíthetsz itt, de ha WordPress-t használsz, vannak külön SEO bővítmények, amelyek ezt automatikusan elkészítik és frissítik.
  • Oldaladra hivatkozó linkekkel: a keresőmotor szemében egy oldal fontosabb, ha linkek hivatkoznak rá. Szerezz az oldaladra mutató külső hivatkozásokat (linkeket). Kérd meg ismerőseidet, rokonaidat, hogy ha van weboldaluk, vagy blogjuk, linkeljenek meg!

A keresőrobotok SEO szempontú szabályozása

Ez a téma nem kifejezetten kezdőknek való, de a keresőoptimalizálás fontos része, tehát nem kerülhetjük meg. Ha most még kicsit nehezen érthető, ne aggódj olvasd el a Google indexelésről és feltérképezésről szóló cikkemet a későbbiekben, vagy egyelőre ha túl bonyolult ugord át ezt a részt.

Robots.txt

A robots.txt szabályozza, hogy a keresőrobotok mely tartalmakat térképezhetnek fel és melyeket nem. Ha vannak olyan tartalmaid, amit nem szeretnéd, hogy megjelenjen a találati listán azokat jelöld meg a robots.txt-ben. Ez SEO szempontból hasznos lehet, mert pl. a gyenge minőségű tartalmaidat így elrejtheted.
Ez egy szöveges fájl a weboldalad gyökérkönyvtárában, ami kb. így néz ki:

User-agent: googlebot
Disallow: /checkout/
Disallow: /icons/

A fenti robots.txt fájl azt mondja, hogy a Googlebot nem térképezheti fel a /checkout/ és az /icons/ mappákat. Így ezek nem kerülnek be a Google adatbázisába. A Googlenak van egy eszköze, ami kifejezetten a robots.txt tesztelésében segít.

Meta robots

A másik elem ahol szabályozhatod a keresőrobotok működését, az a weboldalad kódja, a fejléc rész, ahol a meta robots szabályokkal utasíthatod a keresőrobotokat, hogy az adott URL-t indexelje-e vagy sem.

A noindex meta címkével megadhatod, hogy az adott URL-t ne indexelje a Google:

<meta name="robots" content="noindex, follow">

Ezt csak azért tartom fontosnak megemlíteni, mert egy noindex címke meggátolhatja, hogy a weboldalad megjelenjen a Google adatbázisában. Érdemes tehát ezt is ellenőrizni, a meta robots-ról szóló cikkemben ennek mikéntjéről is olvashatsz.

Mit mutassunk meg a keresőrobotoknak és mit ne?

Ha még csak a keresőoptimalizálás alapjait sajátítod el, akkor ezzel a témával nem kell mélyebben foglalkoznod. Ha megjelenik a weboldalad a találati listán a site: keresésre, az már jó eredmény.

Ugyanakkor már a kezdőknek is fontos, hogy tisztában legyenek a SEO ezen alapelveivel is.

A Google az összes indexelt URL-ed alapján határozza meg a weboldalad egészének a minőségét, a témakörét, és a szakértelmed szintjét.

Célszerű tehát csak a jó minőségű, és a weboldalad témaköréhez illeszkedő tartalmakat indexeltetned.

Mit ne indexeltess tehát?

  • gyenge minőségű címke oldalakat
  • oldalon belüli keresések oldalait ( a Google nem szereti egy weboldal keresési eredményét mutatni a felhasználóknak)
  • rövid, nyúlfarknyi cikkeket (pl karácsonyi nyitvatartásról szóló rövidhír)

Ezeket a javaslatokat megtalálod a Google SEO alapjait bemutató útmutatójában is.

On-site SEO alapjai kezdőknek

A nehezén túl vagyunk, most pedig következzenek a sokkal gyakorlatiasabb kezdő SEO tippek, ami az on-site optimalizálást mutatja be.

SEO Címsor: kulcsszóval az elején

A SEO alapja a helyesen megválasztott SEO cím, azaz title címke. Ha a böngészödben az egérkurzort az oldalad felé viszed, máris láthatod, mi az oldal Title-ja.

A title link in a web result in Google Search
A title hangsúlyosan jelenik meg a találati listán

Vigyázz, ez nem feltétlenül azonos a cikked címével! Lássuk mire érdemes odafigyelni!

  • Írja le az oldal tartalmát és legyen egyedi: A title írja le röviden, hogy az adott cikk miről szól és minden egyes URL-ednek egyedi címe kell, hogy legyen!
  • Tartalmazza a kulcsszót: Gondold át a felhasználók milyen keresőkifejezést ütnek be, amikor a cikked által nyújtott információra kíváncsiak. Ez lesz a kulcsszó, ez szerepeljen a Title-ben!
  • Kulcsszó pozíció: Kevesen tudják, hogy a title megfogalmazásakor annak is jelentősége van, hogy a kulcsszó hol helyezkedik el a címben. Lehetőleg minél közelebb legyen a cím elejéhez, ahogy ennél a cikknél is. A fő kulcsszó a SEO alapok, így hát ez a nyitó szó a címben.
  • Legyen érdekes: A Title vonzza a tekintetet, legyen átkattintásra ösztönző, mert ha sokat kattintanak a találati listán a te oldaladra, és a cikk is jó, az előnyt jelent a rangsorolásban.
  • Ígérjen megoldást: Gondold át, hogy a felhasználó milyen problémára keres megoldást, ha az adott kulcsszót beüti a keresőbe. A címet úgy fogalmazd meg, hogy választ kínáljon arra a problémára.

Egyszerű igaz?

Keresőbarát URL

Weboldalunk URL-je is apró, rangsorolási tényező. Nem mellékesen megjelenik a találati listán is az URL, ezért a felhasználók számára is fontos. Nézzük itt is a alapvető SEO beállításokat!

  • Hagyjuk el a dinamikus url címeket, és kizárólag statikusokat használjuk. Ezt sokan tudják és használják.
  • Ha tovább akarunk lépni, akkor pedig hagyjunk el minden felesleges szót az url-ből, nem kell az url-ben a blog, vagy kategórianév, vagy a dátum, lehetőség szerint csak a cikk címe, vagy a kiemelten fontos oldalaknál csak a kulcsszó. Ennek a cikknek például az ideális url címe az lenne: ite.hu/seo-alapok.
  • Ha az url-t módosítod, mert keresőoptimalizálási okokból javítod, soha ne felejtsd el a régi url-t az újra átirányítani. A Google mindig url-eker rangsorol, és ezek kapják a szignálokat. Ha nincs átirányítás, az összes pozitív szignál elvész!

A keresőbarát URL-ekről van egy külön, részletesebb cikkem, érdemes azt is átolvasni!

Vonzó meta description

A meta description, vagy meta leírás önmagában nem rangsorolási szignál. Miért érdemes mégis foglalkozni vele? azért, mert ez is megjelenik a találati listán:

Ha pedig megjelenik, akkor a felhasználók elolvassák, és befolyásolja azt, hogy milyen eséllyel kattintanak a linkedre. Az átkattintási arány pedig – bár ez vitatott – de befolyásolhatja a helyezésedet. A SEO tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogyha egy adott keresésnél egy linkre többen kattintanak, mint amennyire számítani lehetne, azaz magasabb az átkattintási arány, akkor a Google azt a találatot idővel feljebb helyezi a listáján.

A Google útmutatója azt javasolja hogy:

  • legyen egyedi meta leírása minden aloldalunknak
  • írja le a meta leírás, hogy miről szól az adott oldal
  • kerüljük a túl általános szöveget, legyen érdekes, átkattintásra ösztönző!

Linkelj kifelé

A weboldal tulajdonosok a mai napig nem szeretnek kilinkelni az oldalukból, mert félnek attól, hogy a kifelé mutató linkekkel elveszik az oldal PageRank értéke, vagy linkereje. Ez tíz éve még talán igaz volt, ma már nem kell ettől tartani.

Ma már a Google olyan weboldalakra akarja küldeni a látogatóit, amelyek információs csomópontok, ahonnan sok további hasznos oldal érhető el rendszerezve, ezért bátran linkelj kifelé.

De persze mindig csak megbízható forrásra linkelj, és lehetőség szerint ne a konkurenciádat erősítsd a lfe003bc68e0a” class=”textannotation”>inkekkel. Egy-egy minőségi cikkben legalább három releváns és minőségi oldalra mutató link helyezhető el. Korábban már írtam róla, hogy a SEO tesztek szerint a kifelé mutató linkek, egyértelműen rangsorolási tényezők, élj tehát vele!

kimenő linkek

A kifelé mutató linkkel rendelkező oldalak, megelőzik az ilyen linkkel nem rendelkező weblapokat.

Egészítsd ki a címedet járulékos szavakkal

A SEO alapok jó cím, de ha igazán sok látogatót akarunk, akkor célszerű címeinket kiegészíteni olyan járulékos szavakkal, amelyek többlet forgalmat generálhatnak. Ilyen lehet az „olcsó”, a „hogyan”, a „2018”, azaz olyan plusz kifejezések, amelyeket az emberek általában használnak. Ezekkel a plusz szavakkal további találatokban bukkanhatsz fel, és több látogatóhoz juthatsz.

Ezeket nevezzük long tail kereséseknek. A jó hír az, hogy ezekre a konkurencia is kisebb, érdemes élni ezzel a trükkel.

Itt például láthatod, hogy a SEO szakemberekről szóló cikkem számos hasonló kulcsszóra is megjelenik a találati listán, köszönhetően a jó címadásnak:

Írj legalább 1000 szóból álló szöveget

Sokan azt mondják, hogy az emberek nem szeretnek hosszú szövegeket olvasni a weben. Ez igaz is, de egy igényes írás esetén kivételt tesznek. Egy olyan írás esetén, ami valóban érdekli őket.

Ha van olyan kifejezés, amelyre valóban nagyon, nagyon szeretnél jó helyezést elérni, akkor ne kíméld a billentyűzetet és írj legalább 1000 szó hosszúságú cikket (ez a cikk például 5000 szót is tartalmaz)

Számos SEO kutatás bizonyította ma már, hogy minél hosszabb egy weboldalon a szöveg, annál jobb helyezést ér el a Google keresőjében.

Szöveghossz és helyezés a keresőoptimalizálásban

SEO alapok: minél hosszabb a szöveg, annál jobb helyezést ér el átlagosan a Google keresőjében

Az én linképítési tanfolyamom 50.000 karakter hosszú, és az első a találati listán, hasonlóan hosszú a Google algoritmusokról írt cikkem, mert ezekre valóban jó helyezést szerettem volna elérni. Ha tehát valami nagyon fontos, szánd rá az idődet. Persze nem kell minden cikknek ilyen hosszúnak lennie, de a kiemelt tartalmaknál ez alapkövetelmény.

Használj multimédiás tartalmakat

Használj képeket, videót, diagramokat a cikkeidben. Egy kép, vagy diagram sokkal többet el tud mondani, mint ezer szó.

Tördeli a folyó szöveget, ezzel megkönnyíti az olvasást, ráadásul növeli a felhasználói élményt is. Ez nem csak az olvasóknak lesz jó, de SEO szempontból is számos előnnyel jár. Növeli az oldalon eltöltött időt, és csökkenti a visszafordulási arányt, mind a kettő fontos SEO mutató.

A mai modern keresőoptimalizálásban egyre fontosabb a felhasználói élmény, amit a Google számos módszerrel tud mérni. Ha kiszolgálod a látogatót, akkor fokozatosan előrébb kerülsz a találati listán is.

Használd a kulcsszavadat az első bekezdésben

Normális esetben, azaz ha természetesen írsz,  a fontos kulcsszó valóban bekerül az első bekezdésbe, de van, aki hosszú bevezetővel indít. Ez SEO szempontból nem túl szerencsés. A Google esetleg kételkedni kezd, hogy az adott cikk releváns-e a kifejezésre, ha az első 100 szóban nem bukkan fel.

Ne kövesd el ezt a hibát, és írd bele természetes módon a legfontosabb kulcsszavadat az első 100 szóba.

Bár bizonyítani nem tudom, ennek fontosságát, én igyekszem ügyelni rá, hogy a cikk végén ismét felbukkanjon a kulcsszó.

Rakd a címet a H1 címkébe

Alap SEO beállítás, mégis gyakran nem élnek vele. A cikk címe kerüljön a H1 HTML címkébe (un. heading). Ezt a legtöbb WordPress oldal alapból tudja, de van úgy, hogy a sablonok ezt felülírják. Gyakori, különösen egyedileg készített oldalak esetén, hogy a H1 címkébe a logó kerül. Ez nem túl jó ötlet, kerüld el!

Szerencsés, ha a H1 címsorba is belekerül a kulcsszó. Az azonban nem követelmény, hogy a title és a címsor azonos legyen. Kicsit módosíthatsz rajta és így plusz long tail találatokat tudsz elérni.

A cikked alcímei kerüljenek H2, H3, H4, stb. HTML címkébe.

Legyen villámgyors az oldalad

A rangsorolásnál az oldal sebessége nem elhanyagolható tényező. Sok hazai szolgáltató ezen a téren tisztességesen teljesít, de ez nem mindig elég. Az oldalnak ultra gyorsnak kell lennie, ha lassú a szerver válaszideje az nem túl jó ajánlólevél. A Google Page Speed, vagy a Pingdom Tools segíthet felgyorsítani az oldaladat.

A Google kutatásai szerint, ha egy oldal 3 másodpercnél lassabban töltődik be, akkor a felhasználók fele visszafordul. A weboldal sebessége SEO szempontból csak akkor gond, ha a weboldalad nagyon lassan 20-30mp alatt töltődik be, a rossz felhasználói élmény azonban áttételesen a SEO-dat is tönkre teszi.

És ne feledd, a gyors oldal csökkentheti a visszafordulási arányt is, ami szintén egy pozitív szignál.

Használd a közösségi megosztási gombokat

Bár a jelenlegi ismereteink szerint a közösségi megosztásoknak nincs direkt hatása a helyezésre, azonban az indirekt hatás nagyon is fontos. Ezek segítségével több emberhez juthat el a tartalmad, többen keresnek rá oldaladra, márkádra és a sok látogató végső soron linkeket is hozhat.

Viszont ügyelj ara is, hogy ezek a gombok gyakran sok erőforrást igényelnek, lehetőség szerint csak azokat használd, amelyek valóban hozhatnak látogatót.

Csökkentsd a visszafordulási arányt

Használj a cikkeken belül belső linkeket, amivel a felhasználók azonnal a cikk legérdekesebb részére juthatnak, ezzel nem csak a visszafordulási arányt csökkented, de felhasználód élményét is növeled.

Helyezz el az írásodba olyan linkeket is, amelyek olyan cikkeidre mutatnak, amelyek az adott területet még részletesebben kifejtik (ezek a belső linkek). Ez jó a felhasználónak, mert újabb és újabb hasznos információkra bukkan, és jó keresőoptimalizálási szempontból is, mert pozitív felhasználó szignált mutat a Google felé.

Használd a szinonímákat

Ha írsz egy cikket, és egy kulcsszóra optimalizálsz, próbálj kicsit tágabb körben gondolkodni, és használd a szinonimákat, kapcsolódó kifejezéseket, például a SEO helyett a keresőoptimalizálást. A SEO alapok helyett a SEO alapelvei szót. Így plusz forgalmat szerezhetsz a long tail-ekből, és az oldal minőségét is javítod a kereső szemében. Erre mutattam már példát, amikor a long tailekről volt szó.

Ne kulcsszavakban, hanem témakörökben gondolkozz!

A kulcsszavak fontosak, de ideje megelőzni a konkurenciát és témakörökben gondolkodni. A szemantikus SEO a Googlew kolibri algoritmusának életbe lépése óta a keresőoptimalizálás új útja.

A Google , amikor egy szöveget elemez, annak minőségét úgy tudja legjobban megállapítani, hogy megnézi, milyen szavakat használunk abban az adott cikkben.

Ha Budapestről írunk, megemlítjük-e a Gellért hegyet, a Dunát, a Parlamentet. Ha fociról, akkor Messit, a gólt, és a lest. A Google nagyon pontosan tudja, hogy egy-egy szóhoz mely más szavak kapcsolódnak és milyen szorosan. Ha ezeket a szorosan kapcsolódó kifejezéseket nem találja meg, akkor joggal gondolja azt, hogy a témakört nem bontottad ki elég részletesen, és nem jutsz előre a találati listán.

Ha tehát egy cikkedet SEO szempontból elemzed, nézz rá ilyen szemmel. Vajon körbejártam a témakört, kitértem a lényeges kérdésekre? Ha a válasz igen, akkor ezeknek a kapcsolódó szavaknak is ott kel lenniük a cikkedben.

Csökkentsd a Dwell time-t

Erre még talán nincs jó magyar kifejezés. A visszafordulási arány nem túl jó mutató. A Google ehelyett a dwell timet használja, ez azt jelenti, hogy a felhasználó rákeres egy adott kifejezésre, kiválaszt egy oldalt, majd visszajön ugyanarra a találati listára. A Google ezt az időt méri, és ennek kell minél hosszabbnak lennie, mert ez jelzi a kereső felé, hogy minőségi tartalmat kapott a felhasználó.

Az ideális az, ha az oldalról visszajövő felhasználó új keresésbe fog. Ekkor tudja a Google, hogy a találat kielégítő volt a keresett információt megtalálta nálad.

Képek optimalizálása

A képtalálatokra jövő látogatók általában nem túl értékesek, ezért inkább arra kell törekedni, hogy a képekkel a cikk helyezését javítsuk. A képek optimalizálása külön témát is megérne.

A SEO alapok, amit mindenképpen meg kell tenned:

  • kulcsszavas filenév használata
  • és az alt címke kitöltése

Az alt címke vizuálisan nem látható, de ez az a HTML elem, amely leírja a keresőrobot számára, hogy az adott kép mit jelenít meg. Ez horgonyszövegként is funkciónál, azaz ha a kép link is egyben, akkor ennek a horgonyszövege a kép alt címkéje.

Képaláírások

A Google jól tudja értelmezni, hogy egy weboldal vizuálisan hogy jelenik meg. Éppen ezért a képaláírásoknak is nagyobb szerepet tulajdonít, mert jól elkülöníthetően jelenik meg a weboldalon. A képek alatti szöveget 300%-kal többen olvassák el, mind a többi szöveget.

Ragadd meg az olvasók figyelmét jó képaláírásokkal. Bár SEO tesztekkel még nem igazolták, de véleményem szerint ez is egy parányi rangsorolási előnyt jelenthet.

Betűméret és SEO

A Google új Chrome böngészőhöz készült eszköze a Lighthouse rendelkezik beépített SEO Audittal. Noha az eszköz csak néhány SEO elemet vizsgál, de hibának tünteti fel, ha az oldal túl kicsi (16px alatti) betűméretet használ, mivel a mobilról érkező látogatóknak, ezt nehéz elolvasni.

Ha a Google saját eszköze is hibának jelzi ezt, ne kövesd el azt a bakit, hogy túl kicsire méretezed a betűidet a weboldalon. Az olvashatóság fontos szempont a felhasználóknak és a Googlenak is, és talán rangsorolási szempont is!

19. Minőségi tartalom – a felhasználóknak írj!

Erről már sokszor és sokat írtunk tartalommarketing oldalunkon. A keresőoptimalizálás alapja a minőségi tartalom. E nélkül nincs hosszú távú siker.

De mit is jelent a minőségi tartalom?

Nos, én ezt úgy szoktam megfogalmazni, hogy az a minőségi tartalom, ami választ ad a felhasználó kérdésére. Ha valaki a pontos időre kíváncsi, nem kisregényt kell írni, hanem nagy betűkkel meg kell mutatni a pontos időt.

Az első és legfontosabb, hogy azonosítsd, hogy milyen információt keres az, aki az adott keresőkifejezést beüti a Google-ba. Vásárolni akar? Egy weboldalt keres? Információra van szüksége? Szolgáltatást venne igénybe?

Nézd meg, hogy az adott kifejezésre milyen típusú oldalakat ad ki a Google a találati lista első tíz helyén. Inkább webáruházak jelennek meg? Esetleg blogcikkek, vagy szolgáltatói oldalak, kategória, vagy cikkoldal? Ez jól mutatja, hogy a Google adatbázisa szerint adott keresésre mi a legrelevánsabb információ.

Most már tudod mire kíváncsi a felhasználó, a weboldalad, ezt az igényt szolgálja ki, és ez esetben minőségi lesz a weboldalad a Google és a felhasználók szemében is!

Jelenj meg strukturált adatokkal a találati listán!

A 10 kék link kora véget ért. Ma már képek, videók, receptek, értékelő csillagok jelennek meg a találati listán. Ezek az extra megjelenések vonzzák a felhasználók tekintetét és jobb átkattintási arány eredményeznek.

Fent például a FAQ bővített kivonatot láthatod. Azaz kérdés-felelek elemekkel bővül a megjelenésem a találati listán.

Ezek eléréséhez strukturált adatot kell alkalmaznod a weboldaladon. A Google súgóoldalán megnézheted mely strukturált adatok nyújtanak extra megjelenést a találati listán. Néhány lehetőség:

  • fizikai üzlet: térképes találatok
  • termékértékelések: narancssárga csillagok (webáruházaknál hasznos)
  • termékadatok: ár, készlet-információk
  • receptek: receptadatok, kalória, stb.
  • videók, képek

Off-site SEO alapok: a linkek ereje

A rangsorolásban két tényezőnek van óriási szerepe. Az egyik a tartalom, a másik a linkek. Az oldaladra hivatkozó linkek egyfajta szavazatként fogható fel. Ha hiteles megbízható oldal hivatkozik rád, az erősíti a weboldala tekintélyét. Ha másik hasonló témakörrel foglalkozó weboldal, az oldalad szakértelmét támasztja alá.

A lényeg: minden link egy szavazat a weboldaladra, és ez jobb helyezést biztosít neked a találati listán.

Az ite.hu-n van egy külön linképítési tanfolyam, ajánlom olvas el, és így többet megtudhatsz arról hogyan szerezz linket a weboldaladra, én itt most csak a legfontosabbakat foglalom össze neked.

Belső és külső linkek

Rangsorolási szempontból a külső linkeknek sokkal nagyobb a szerepe. Ha tehát teheted szerezz külső linket az oldaladra. A belső linkek szerepe sem elhanyagolható azonban. Sőt! Óriási potenciál van a jó felépített belső linkekben! Nézzük mire érdemes figyelni:

  • a fontos aloldalaidra minél több link mutasson, a legfontosabbak kapjanak linket a felső menüsorból
  • a főoldalról kapott linkek előnyt adnak, ezért az innen linkelt belső oldalak is rangsorolási előnyhöz jutnak
  • a szövegből érkező linkek nem csak linkerőt adnak át, de relevanciát is. A releváns cikkekből érkező linkek, segíthetik a Google-t abban, hogy jobban megértsék egy konkrét cikk miről is szól.
  • legyen minden aloldal elérhető belső linkeken keresztül! Ha egy aloldal nem kap linket, akkor azt a felhasználó sem találhatja meg. ez egy jelzés a robotok számára, hogy az adott oldal nem igazán fontos. Ügyelj tehát arra, hogy minden aloldalat elérhető legyen belső linkeken keresztül!

A linkek típusai: follow, nofollow, sponsored, ugc

Térjünk vissza a külső linkekre! A linkek közül az alapértelmezett link átad linkerő. Van néhány speciális címke, ami azonban meggátolja, hogy az adott link linkerőt adjon át. Ezek a jelölések a nofollow, a sponsored és az ugc. A Google számára ez azt mutatja, hogy:

  • nofollow: az oldal szerkesztője nem szeretne „szavazni” a linkelt oldalra
  • sponsored: a linkért fizettek, így nem tekinthető független szavazatnak
  • ugc: felhasználók által előállított link (pl. egy fórumban) ezért nem tekinthető hiteles szavazatnak

Ha kezdő vagy a keresőoptimalizálásban, arra töreked, hogy a rád hivatkozó linkek ne kapjanak semmilyen speciális címkét a forráskódban. Éppen ezért pl. a fórumlinkek, vagy hozzászóláslinkek a legtöbbször nem adnak át linkerőt.

Horgonyszöveg

A Google nem csak azt nézi, hogy kaptál egy linket, hanem azt is, hogy milyen a horgonyszöveg. A horgonyszöveg az a része a szövegnek, amire kattintva átjutsz a másik weboldalra. Ha például ezt a cikkemet meglinkeli valaki „keresőoptimalizálás kezdőknek” horgonyszöveggel, akkor sokkal jobb eséllyel fogok előre kerülni a találati listán, ha a felhasználó is ezt a szót írja be a keresőbe.

A horgonyszöveg ugyanis megmutatja a keresőrobotoknak, hogy az adott cikk miről szól, éppen ezért erre a szóra rangsorolási előnyt biztosít.

Sok kezdő SEO szakember elköveti azonban azt a hibát, hogy túloptimalizálja a horgonyszöveget.

A Google tudja, hogy mi tudunk a rangsorolási előnyről, ezért a nem természetes horgonyszöveget figyelmen kívül hagyja, vagy akár büntethet is érte.

Weboldaladnak akkor van jó horgonyszöveg szerkezete, ha a kulcsszavak horgonyszövegek mellett kapsz márkaneves, vagy általános horgonyszövegeket is (pl: ite.hu, Szuhi Attila, itt, stb.)

Technikai SEO alapok

A technikai SEO kérdéseit már részben érintettük, amikor robots.txt-ről és noindexről beszéltünk. Ugyanakkor rengeteg téma tartozik még ide. Lássuk ezeket részletesebben!

Mobilbarát weboldal

Ma már a felhasználók nagyobb része mobileszközön keresztül néz weboldalunkat. Éppen ezért fontos, hogy a Google szemében is mobilbarát legyen weboldalunk. Ma már a mobilbarát weboldal rangsorolási tényező!

A Google-nak külön eszköze van, ahol tesztelhetjük, hogy weboldalunk mobilbarátnak minősül-e?

Mindezt a Search Console-ban is ellenőrizhetjük!

Weboldal sebessége

Weboldalunk sebessége szintén rangsorolási tényező. A tényező súlya nem túl nagy, de a keresőoptimalizálásban minden apróság számít. Törekedjünk arra, hogy weboldalunk kellően gyors legyen. A felhasználók nem szeretnek sokat várni. Ha lassan tölt be weboldalunk, visszafordulnak a találati listára!

A Google Page Speed Insight eszközével tesztelhetjük oldalunk sebességét, de a Search Console-ban ennek is külön jelentés készül.

HTTPS – biztonságos kapcsolat

A HTTPS kapcsolat azt jelenti, hogy weboldalunk biztonságosabban ad át és vesz adatokat a böngészővel történő kommunikáció közben. Keresőoptimalizálási szempontból ez azért fontos, mert ez is egy apró rangsorolási előnyt jelent a találati listán. Ma már alap, hogy egy weboldal https kapcsolaton keresztül legyen elérhető, és ez sokszor pénzbe sem kerül, a legtöbb tárhelyszolgáltató ingyen biztosítja ezt a kapcsolati módot.

Átirányítások

Ha weboldalunk URL-je megváltozik, vagy domaint váltunk, esetelg átállunk HTTP-ről HTTPS-re, akkor az URL változást jelezni kell a keresőrobotok számára. Ezt a 301-es (végleges) átirányítással tehetjük meg.

A keresőoptimalizálás világában a rangsorolást mindig URL-ek kapják, ha egy tartalmat áthelyezünk, de nem csináljuk meg az átirányítást, minden addig gyűjtött rangsorolási szignál elvész!
Az átirányításokat a .htaccess fájl segítségével állíthatjuk be, de vannak erre készített WordPress bővítmények is.

404-es oldalak és URL-ek

A techniaki SEO alapjai közé tartozik, hogy ne legyenek olyan belső linkjeink, amelyek nem található URL-re mutatnak. Ez ronthatja weboldalunk megítélését.

Ugyanakkor, ha egy oldalt törlünk, és az 404-es HTTP válaszkódot ad vissza, az természetes az interneten és nem okoz kárt. Kivéve, ha arra az oldalra látogató érkezett a keresőkből.

Fontos, hogy a már nem található oldalak megfelelő 404-es HTTP válaszkódot adjanak vissza! A 404-es hibakódról van egy részletesebb ismertetőm is, olvasd át, ha érdekel a téma!

SEO kezdőknek: lépj túl az alapokon!

Ebből a cikkből rengeteget megtudhattál a SEO alapjairól, ám az utazásod még csak most kezdődik. Oldalunkon rengeteg cikk vár, olvasd el őket, de ne feledd a SEO-t legjobban gyakorlással lehet megtanulni. Ha szeretnél tovább lépni, az alábbi témaköröket ajánlom:

  • Search Console megismerése
  • Kulcsszókutatás
  • SEO szövegírás

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Ez egy szuper kis leírás, jó lenne egy-egy ilyen az off-site és a technikai Seo témában is. Köszi a cikket!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

december 16, 2022

78MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Elkészültek a karácsonyi ajándék sorsolások. Az alábbi

szeptember 2, 2022

78MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás 2022 augusztusában 50 SEO szakértőt és ügynökséget

augusztus 26, 2022

78MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben összegyűjtöttem azokat a magyar

május 26, 2022

78MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Van néhány kihagyhatatlan SEO beállítás, amely nélkül


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!