Mi az a link vagy hiperhivatkozás?
A link, vagy más néven hiperhivatkozás lehetővé teszi, hogy a felhasználó a linkre kattintva eljusson egy másik dokumentumra vagy weboldalra, esetleg egy dokumentum más pontjára.
Szaknyelven fogalmazva a hiperlink, hiperszöveges dokumentumok elemeit vagy dokumentumait összekötő eszköz. Linképítés során linkeket szerzünk weboldalunkra.
Hiperszöveg alatt a nemlineáris, digitális szövegrendszereket értjük. Ez lehet, hogy bonyolultan hangzik, de valójában egyszerű. Amikor egy könyvet olvasol a könyv lapjai egymás után következnek. Ez lineáris.
Az interneten rengeteg tartalom van, amit linkek (avagy hiperlinkek) kötnek össze. Nincs kijelölt sorrend a tartalmak között, ezért ezek nem-lineáris rendszerek (ilyen az internet is), ahol a tartalmak között kedved szerint ugrálhatsz köztük a linkek segítségével.
A hiperhivatkozás megjelenése
A hiperhivatkozás általában a szövegtől elkülönülő stílusban jelenik meg. Régen hagyományosan aláhúzással és kék színnel jelölték a linkeket, ma már gyakrabb az oldal stílusához igazodó színezés.
Íme egy link, láthatod, hogy a megjelenése eltér a többi szövegétől. Mivel ez egy hiperhivatkozás, ezért kattintható.
A HTML link
A webes dokumentumokban a link egy HTML objektum, amit az alábbi formában találhatunk meg a weboldal forráskódjában:
<a href="https://ite.hu/link-hiperhivatkozas/" target="_blank">kattints ide</a>
A fenti sor hatására a kattint ide szövegrészlet linkké válik, ami egy új böngésző ablakban megnyitja a https://ite.hu/link-hiperhivatkozas/ oldalt.
Nézzük most meg milyen részei vannak a HTML linknek!
- <a></a>: a HTML link nyitó és záró címkéje. Ezzel jelöljük a HTML nyelvben a hiperhivatkozásokat.
- href: ezzel adjuk meg azt a webhelycímet vagy URL-t, amire elvisz minket a hiperhivatkozás, ha a felhasználó rákkattint.
- target attribútum: ezzel adhatjuk meg, hogy a link hol nyíljon meg a böngészőben. A „_blank” tulajdonság hatására a weboldal egy új böngésző ablakban nyílik meg.
- „kattints ide„: ez a szöveg az un. horgonyszöveg, vagy anchor text. Ez az a szövegrészlet, amire kattintva a felhasználó eljut a másik weboldalra. Keresőoptimalizálás szempontból igen fontos szerepet tölt be, de erről majd később.
Ha szeretnéd jobban megismerni a HTML link jellemzőit ajánlom a W3C oldalát a témában.
Abszolút és relatív linkek
A HTML-ben elhelyezett link lehetnek relatív, vagy abszolút link. Ez azt jelenti, hogy a href-ben megadott webhelycím tartalmazza-e a domainevet, vagy sem.
Ha más weboldalra mutató un külső linket (backlink)-et helyezünk el, akkor muszáj abszolút linket használni, hiszen meg kell adnunk a másik weboldal címét is:
<a href="https://index.hu/cikk-1/" target="_blank">kattints ide</a>
A fenti példában látható, hogy az index.hu domainnév is meg lett adva, ez az abszolút link.
A relatív elérési útvonalú linket saját weboldalnál használhatjuk, amikor a weboldalunk egy másik aloldalára szeretnénk vinni a látogatót. Ez így néz ki:
<a href="/linkepites-tanfolyam/">kattints ide</a>
Itt látható, hogy nincs megadva a domain név (és a target tulajdonságot is töröltünk, így ugyan abban a böngészőablakban nyílik meg az új oldal). Ez a relatív elérési út.
A saját weboldalra mutató hiperhivatkozásokat neve: belső link.
Permalinkek
Érdemes megemlíteni a permalink kifejezést is. A permalink olyan URL, ami hosszú időn keresztül (évekig) változatlan marad.
A permalink azért fontos, mert így adott tartalom ugyan azon URL-cím alatt érhető el. Ha weboldalunkra külső hiperhivatkozás mutat, akkor, ha megváltoztatjuk a URL-ünket, akkor a ránk mutató link nem fogja megtalálni a tartalmat, amit linkelt (404-es hiba).
Ha változik a permalink, akkor gondoskodni kell az átirányításról, hogy a ránk mutató linkek, megtalálják az új címen a tartalmat, amit linkelnek.
A linkek jelentősége
A linkek jelentősége az információkeresésben
A linkek ma már teljesen hétköznapi dolognak tűnik, de valójában új felfedezésről van szó. Először 1945-ben Vannevar Bush vetette fel a linkek ötletét, és a hiperhivatkozás kifejezés is csak 1965-ben született meg. A linkek a hagyományos könyv alapú kereséshez képest rendkívül módon fel tudják gyorsítani az információ keresést és feldolgozást.
Ha szeretnél többet olvasni a témában ajánlom a Wikipédia angol szócikkét a témában.
Hiperhivatkozások jelentősége a keresőmotoroknál
A keresőmotorok a mai napig elsődlegesen a linkeket használják fel arra, hogy megtalálják az új webes dokumentumokat. Ha emlékszem amit a nem-lineáris szövegekről írtam, akkor ez az internetre tökéletesen igaz.
Rengeteg weboldal, amiket linkek kötnek össze. A keresőmotorok, mint a Google, döntő részben ezen linkeken keresztül térképezik fel az internetet.
Linkek jelentősége a keresőoptimalizálásban
A keresőmotorok nem csak a web feltérképezésére használják a hiperhivatkozásokat, hanem rangsorolásra is.
A Google, mint keresőmotor sikerét a PageRank algoritmus hozta meg, amelynek lényege az volt, hogy egyfajta szavazatként tekintettek a linkekre. Az a weboldal, amire sok más webhely hivatkozott linkkel értékesebbnek tűnt és rangsorolási előnyhöz jutott.
A link alapú rangsorolás piacvezető szerephez juttatta a Google-t. Ráadásul a Google a horgonyszöveg adatokat is használja a mai napig a rangsorolásban.
Ha szeretnénk, hogy weboldalunk minél jobb helyezést érjen el a Google találati listán, akkor érdemes minél több ránk mutató hiperhivatkozást szerezni, mert a linkek a mai napig fontos rangsorolási tényezők. Ezt a tevékenységet nevezzük linképítésnek.