A mai napon egy meglehetősen fontos videót tett közzé a Google, amelyben azt ecseteli, hogyan különbözteti meg a vendég bloggolást a fizetett linkektől. Ennek kapcsán írtam egy kis összefoglalót ebben a témakörben.
Vendég bloggolás – mi is az és mire jó?
A vendég bloggolás azt jelenti, amikor valaki más oldalán kapunk publikálási jogot, és így közzétehetünk valamilyen tartalmat az adott blogon, vagy weboldalon. Ennek értelme az lenne, hogy a mi területünkhöz közeli blogon növeljük reputációnkat, népszerűsítsük szolgáltatásunkat, mindezt úgy, hogy hasznos tartalmat szolgáltatunk az olvasóknak. És ez utóbbi a legfontosabb, hiszen ezzel a weboldal tulajdonosa, az oldal és te is jól jársz, mint a cikk szerzője.
A vendég blog arra jó, hogy növeld szakmai ismertségedet és nem mellékesen linket szerezz a weboldaladra.
Mi a véleménye a Google-nak a vendég bejegyzésekről?
A Google számára teljesen elfogadható ez a módszer, és semmi kivetnivalót nem talál benne. Egészen addig, amíg a vendégbloggolás nem válik spammé, vagy tömegessé, vagy amíg a vendégblog nem fed fizetett linket.
Amennyiben ez utóbbiakról van szó, akkor a linket a Google figyelmen kívül hagyja, vagy rosszabb esetben az oldal büntetést is kaphat. A Pingvin algoritmus részben az ilyen manipulatív célú vendégbloggolásokat szűrte ki és büntette meg.
Hogyan különbözteti meg a Google a fizetett linkeket, a vendégbloggolástól?
A most közzétett videóban Matt Cutts ezt a kérést járta körbe. Nyilván egy másik oldalon elhelyezett bejegyzés linkkel együtt lehet fizetett cikk és link és lehet vendégbejegyzés is. Hogyan tesz különbséget a Google a kettő között?
Matt Cutts szerint egyértelmű a különbség a vendégbejegyzés és a fizetett link között. Az egyik legegyértelműbb jelzés, ha a vendégbejegyzés erősen eltér a domain általános témakörétől. Magyarán szólva egy keresőoptimalizálásról szóló oldalon egy asztalos linkje elég gyanús a Google szemében. Tehát az első legfontosabb gyanú az eltérő témaválasztás, míg a másik a kulcsszóban gazdag horgonyszöveg.
Matt szerint a vendégbejegyzések minőségében igen széles a spektrum, és általános tendencia a vendégbejegyzések színvonalának csökkenése, és arra is felhívja a keresőoptimalizálók figyelmét, hogy a vendégbloggolás csak egy a számos linkszerzési lehetőség közül. Nem jó, ha valaki teljes munkaidejében ezzel foglalkozik, és az egyéb lehetőségeket figyelmen kívül hagyja.
Matt Cutts szerint a Google elég világosan különbséget tud tenni a fizetett linkek és a vendégbejegyzések között, és amennyiben fizetett linket talál, azt figyelmen kívül hagyja (és tömeges használata büntetést is eredményezhet.)
Hogyan növelhetjük vendégbejegyzéseink értékét és természetességét?
Közösségi visszajelzések
Nyilván az a vendégbejegyzés, ami a közösségi médián is megjelenik, likeokat megosztásokat szerez, az a Google szemében is értékesebb. A Google azt is vizsgálja, kik a megosztok. Valós személyek, vagy kamu fiókok? Az sem mellékes, hogy a szerző a saját közösségi oldalán megosztja-e a vendégbejegyzést, magyarán szólva közösséget vállal-e saját tartalmáért?
A szerző rangja
Fontos az is, hogy ki teszi közzé a tartalmat. A vendégbejegyzéseket érdemes összekötni a Google+ fiókoddal, hiszen így valós szerzőhöz köti a Google a tartalmat. Az sem mellékes, milyen az adott cikk látogatottsági statisztikája. Egy magas visszapattanási arány, vagy egy szerény oldalon töltött idő a linket is értéktelenné teheti. Írj jó minőségű szöveget, és a link is többet fog érni (és ne kövess el annyi helyesírási hibát mint amennyit én szoktam).
Büntetett oldalak
Nézd meg hová kerül ki a bejegyzésed. Ne írj olyan oldalra, ami büntetést kapott, értéktelen a tartalma, vagy nincs köze a te témádhoz. Egyszer-kétszer ezt elnézi a Google, de ha rendszeres, akkor előbb-utóbb büntetés lesz az eredménye.
Horgonyszövegek
Ez is kritikus pont, Matt Cutts is elmondta, hogy a kulcsszavakban gazdag horgonyszövegek egyértelműen negatív jelzések a Google felé. Linkeld az oldalad brand nevét, a tulajdonos nevét, néha egy-egy kulcsszót összetettebb szavakkal, vagy félmondatban, de csak óvatosan.
Co-citation
Nem kell mindig a link. A legtöbb ember ha ír egy oldalról, nem tesz bele linket, egyszerűen csak a szövegben megemlíti az oldal nevét, hivatkozik rá. Ez egyre fontosabb lesz és egyre nagyobb jelentőséget kap. A Google több milliárd weboldal linkszerkezetét ismeri és pontosan tudja mi természetes, és mi nem. Néha érdemes egyszerűen csak úgy írni, hogy nem teszünk linket az oldalra, csak megemlítjük a nevét. Ez sokkal természetesebb, mint ha minden esetben linkelnénk az oldalunkat, és a sok említés nagyban növeli az oldalunk iránti bizalmat is (olvasd el Rand Fishkin remek cikkét a témában).
Remélem sikerült kicsit körbejárni ezt a kérdéskört. Ha van a témával kapcsolatban kérdésed, véleményed tedd fel nyugodtan!