A meta leírásnak, vagy descriptionnek kiemelt szerepe van az online marketingben, de sokszor a Google nem azt jeleníti, meg amit mi szeretnénk. Mi lehet a háttérben? Nyilván sok webmester szembesült már azzal a problémával, hogy szépen megfogalmazott meta descrition címkéjét a Google nem jeleníti meg, pontosabban nem azt jeleníti meg, amit mi megadtunk. Ez azért is tud bosszantó lenni, mert közismert, hogy a meta leírás kulcsfontosságú az online marketingben. Igen az online marketingben és nem elsősorban a keresőoptimalizálásban.
Miért fontos a jó meta descripion?
Hogy miért? Nos, az köztudott, hogy a meta leírásnak önmagában nincs hatása a helyezésekre, ám egy jól megfogalmazott, átkattintásra ösztönző szövegnek már van. Ha jól megfogalmazzuk, azt a két sort, ami megjelenik a találati listán, akkor a felhasználók nagyobb százaléka kattint rá. Ha az ott talált tartalom is jó, tehát a felhasználó nem fordul vissza a találati listára, akkor ez áttételesen a helyezésünkön is javít. Mindez persze fordítva is igaz, ha nem azt találja, amit a meta leírás alapján vár, akkor hamar visszamegy a találati listára, ez pedig negatívan befolyásolhatja a helyezésünket, ezért sem célszerű trükközni a címmel és a meta leírással.
Miért jelenít meg a Google más leírást?
A jó meta leírás tehát kulcsfontosságú. A kérdés az, hogy a Google miért bírálja felül az általunk megadott szöveget?
- Az első eset, hogy a megadott meta leírást nem találja megfelelőnek és relevánsnak a szöveg egészére nézve. Ha írunk egy cikket a meta descriptionről, ahol ez a kifejezés a címben is megjelenik, a szövegben is gyakran, esetleg még ilyen horgonyszöveggel is linkelnek ránk, ám a Google ezt a kifejezést nem találja a meta leírásban, akkor gyakran teszi azt, hogy a szöveg egy részletét jeleníti meg, amiben szerepel a legfontosabbnak vélt kulcsszó.
- Igen gyakori hiba, főleg webáruházaknál, hogy nagyon sok aloldalnak ugyan az a címe, vagy a metaleírása. Ilyenkor a Google ezeket a meta leírásokat figyelmen kívül hagyja és maga választ a szövegből egy relevánsnak tartott szövegrészletet. Ha ez a helyzet, akkor próbáljunk meg minden egyes oldalnak egyedi meta leírást adni.
- A harmadik napjainkban egyre ritkább hiba, hogy a Google a DMOZban szereplő leírást veszi át. Épp most botlottunk egy ilyen esetbe, amikor a Google által mutatott meta leírás nem egyezett meg azzal, amit a meta descriptionben az oldaltulaj megadott. Az igazán érdekes az volt, hogy az adott szöveg az oldalon sem volt sehol fellelhető. Először arra gyanakodtunk, hogy a Google régen indexelte az adott oldalt, de az újraindexeltetés sem orvosolta a problémát. Végül rövid nyomozás után kiderült, hogy a Google az oldal Dmoz-ban szereplő leírását használta és jelenítette meg. Ez a probléma elsősorban kis, alacsony bizalmú oldalaknál állhat fenn. Szerencsére erre is van megoldás, éspedig egy meta címkével, amivel megmondhatjuk a Google robotjának, hogy ne használja a DMOZ leírásait. Ezt az alábbi kóddal tehetjük meg:
<meta name=”robots” content=”NOODP”>
Persze megtehetjük azt is, hogy nem foglalkozunk a problémával, különösen akkor, ha az nem tömeges, vagy nem fontos oldalakat érint. A Google sok esetben jobb munkát végez, mint a weboldal tulajdonosai, különösen igaz ez az automatikusan generált meta descriptionok esetén. Arra azonban törekedjünk, hogy a meta leírást ha lehet egyedi legyen, jól és pontosan írja le az adott oldal tartalmát, és átkattintásra ösztönözzön. Egy jó meta leírás, olyan mértékben is növelheti az átkattintási arányt, mintha több helyezést előrelépnénk a találati listán. Érdemes tehát időt szánni rá.