Amikor SEO Auditra kérnek fel minket, mindig beleütközünk a webergonómia kérdésébe. Az ügyfelek a SEO alapokkal már nagyjából tisztában vannak, de ergonómiai szempontból a weboldalak sokszor rémisztőek. És gyakran előfordul, hogy auditunk legfontosabb konverzió javító gondolatai nem a keresőoptimalizálás, hanem a webergonómia köréből jönnek.

Azt hiszem kevesen ismerik azt a 2012-es Google tanulmányt, amely azt kutatta, hogy egy-egy weboldal vizuális komplexitása, és sablonos megjelenése miként hat a látogatói elégedettségre.

Nos a tanulmány megállapításai legalábbis meglepőek. A kísérlet során 120 valódi webhely képét villantották fel a résztvevőknek 50 mikroszekundum ideig. Az eredmény meglepő volt. A résztvevők már ennyi idő alatt is véleményt alkottak a weboldalak megjelenéséről, sőt ezt az időt sikerül egészen 20 mikroszekundumig csökkenteni. Ennyi idő kell tehát ahhoz, hogy kialakuljon egy kép a weboldalról. Tetszik, vagy nem.

Az egyszerű webdesign a szép

A másik meglepő dolog az volt, hogy a weboldalak annál jobban tetszettek a résztvevőknek minél egyszerűbb volt a designjuk, és minél inkább igazodott a sémákhoz. Ez annyit jelent, hogy minél inkább igazodik az adott témakör más hasonló weboldalaihoz (ezt nevezik prototipikus weboldalaknak). Magyarán szólva az egyszerűbb design jobb.

De miért?

Nos, az emberek sémákban gondolkodnak. Ha azt mondom, mond meg milyen szín passzol egy kisfiúhoz a kéket fogod mondani, és ha lányhoz? Rózsaszín, lesz a válasz. Mondj egy bútort. Szék, vagy asztal lesz a válasz.

Hirdetés

hirdetés

Az emberi agy sémákban gondolkodik, és nincs ez másképp a weboldalakkal sem. Van egy elképzelésünk, hogy milyennek kell lennie egy weboldalnak, és akkor vagyunk elégedettek, ha a látott kép igazodik a fejünkben lévő elvárásokhoz.

Az agy pedig lusta szerzet, arról szeret gondolkodni, amiről könnyebb gondolkodni. Ezért van az, hogy az ismerős szerkezetű weboldalakat a látogatók jobban szeretik, mert tudják, hogy mit hol találnak, ismerős nekik a környezet, és ez megnyugtató számukra.
Mindez persze nem azt jelenti, hogy minden weboldalnak ugyanúgy kell kinéznie. Csak vannak sémák, amelyeket érdemes követni, és érdemes tudni, mi az, ami működik, és mi az ami nem.

Nem jó a vizuálisan gazdag weboldal

A vizuálisan összetett weboldalakkal ugyan az a probléma, hogy megdolgoztatják az agyat. Túl sok információt kell egyszerre kezelni, és ettől az agy kevésbé látja szépnek az oldalt. A Harward Egyetem tanulmány szerint ebben nincs különbség az iskolai végzettség tekintetében sem. Tehát egy doktori végzettségű is az egyszerűbb design díjazza, semmint a vizuálisan komplex weboldalakat.

Persze mindig vannak kivételek, egy százezerszer látogatott híroldal lehet összetett, hiszen a látogatók megszokták a bonyolult megjelenést és a sok információt. De ha a cél a látogatók figyelmének megragadása, vagy a vásárlás, akkor csak egyetlen alkalmad lesz, hogy megnyerd az oldaladra tévedő embert, és ekkor nagyon fontos, hogy milyen lesz az első benyomás. És ekkor van óriási szerepe az egyszerűségnek és a sémák szerinti megoldásnak, hiszen az új oldal „ismerős” lesz számára, megtalálja azt, amit keres, és jó eséllyel vásárolni is fog.

A helyezés nem minden. Ha nem szolgáljuk ki a látogatóinkat, ha nem kapja meg azt, amit szeretne, akkor a konverzió alacsony lesz. Ha ezer látogatóból csak kettő vásárol, akkor inkább választom azt az oldalt, ahol csak száz látogató van, de abból tíz dönt a vásárlás mellett.
Az egyszerű tehát nem csak szép, de hasznos is.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Nekem is az egyszerűbb tetszik, így egyet értek a cikkben írtakkal.
    Régebben volt egy szólás: „Az eccerű a naccerű” ami ma is igaz, lásd skandináv design ami ugyan ezért hódította meg a nagyvilágot.

  2. Egyetértek, a saját tapasztalataim szerint is egy egyszerű, mégis minőségi megjelenésű weblap sokkal hatékonyabb eredményeket ér el, mint egy zsúfolt, átgondolatlan weblap. Rövid és hosszú távon egyaránt.

    Ugyanakkor a letisztult design csak a kezdet, a szükséges „belépő”, de önmagában nem elegendő. Igazán egyszerű és jól érthető akkor lesz a weblap, ha ezen felül a mondanivalója is azonnal megtalálható és egyértelmű, valamint a célközönség számára vonzó. Tehát a fő tartalmi elemek (szövegek, képek, videók) letisztultsága legalább annyira fontos. A kettő együtt verhetetlen. 🙂

  3. A jó alapanyagból lehet igazán jól dolgozni 🙂 ez minden marketinges álma…
    Azonban a minimál design, és úgy összevéve a webapp-ok, app-ok, UX, stb. kérdését, ahhoz hogy valami minimalista és mégis tetszetős, vagy az app, a felületek bolondbiztosak legyen, nagyon sokat kell vele dolgozni. Az egyszerűt a legnehezebb megcsinálni, ugyanakkor legköltségesebb is, mind fejlesztésekben, mind a design részét tekintve.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

május 24, 2022

47MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Mi az a pogo sticking? A pogo

június 25, 2021

47MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Az Eurostat közelmúltban publikált adatai szerint, az

október 24, 2016

47MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Az elmúlt hetekben egyre több jelzés érkezett

május 19, 2016

47MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Újabb sokkoló adattal jelentkezett a Google az


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!