Ebben a cikkben bemutatom, hogy használhatók a Google eszközei és egy kis keresőoptimalizálási ismeret a választások előrejelzésére és egy-egy politikai botrány hatásának felmérésére. Ez nem politikai állásfoglalás, hanem szakmai elemzés. Mivel nem akartam belőle politikai ügyet csinálni, ezért időzítettem a cikket a választások utánra.

A Borkai-ügy hatása a választásokra

A választások után egyre több publicisztika szólt arról, hogy a Borkai ügy komolyan árthatott a Fidesz-nek. De vajon mekkora volt valójában a „Borkai-ügy”, hányan kerestek rá a Borkai ügyre? Hamarosan konkrét számszerű adatokat mutatok az ügy súlyának szemléltetésére. Megmutatom hány ember keresett rá a Google-ban erre a botrányra.

A felhasználók a Google-t úgy tekintik, mintha kereséseik titkosak lennének. Személyre lebontva azok is, de a Google adataiból kifejthető, hogy például hányan kerestek rá egy-egy kifejezésre. Ebből pedig kibontható egy ügy súlya is a politikában.

Lássuk tehát mekkora volt a Borkai ügy, először a Google Trendsben, majd hívjuk segítségül a Search Console-t!

Hányan kerestek rá a Borkai ügyre?

Nézzük meg a elsőként, hogy a Google Trends-ben hogyan lőtt ki a Borkai ügy. Két kifejezést hasonlítottunk össze. Az első „Borkai Zsolt”, a második „Orbán Viktor”.

Az ábrán jól látható, hogy október 5-én kilőtt a Borkai Zsolt-ra történő keresések száma.

Hirdetés

hirdetés

Ha nem lennél járatos a témában: a Google Trends azt mutatja meg, hogy egy-egy kifejezésre más kifejezéssel összehasonlítva mennyien keresnek rá a Google-ban. Magyarán megmutatja egyes témák más témákhoz viszonyított népszerűségét.

A Trends arányokat mutat nem konkrét számokat, de egy kis trükközéssel a konkrét számok is kiszámíthatóak.

Ha ismerjük egy konkrét kifejezésre történő keresések számát, azaz, hogy adott napon adott kifejezésre (például: időjárás, ingatlan, stb.) hányan kerestek rá, akkor a másik kifejezésre történő becsült napi keresési mennyiség is megbecsülhető.

Nyilván azt a kifejezést, amellyel összehasonlítjuk a nem ismert forgalmú (esetünkben Borkai) kifejezés forgalmát jól kell kiválasztanunk, hiszen nagyságrendileg azonos keresési mennyiséggel kell rendelkeznie a két kifejezésnek.

Éppen ezért a „Borkai Zsolt” kifejezést az alábbiakban az „Facebook belépés” szóval vetjük össze.

A diagramból egyértelmű, hogy a Borkai Zsoltra történő keresések összevethetőek a „Facebook belépés” szóra történő keresésekkel

Mivel rendelkezem egy weboldallal, ami TOP10-ben található a „Facebook belépés” szóra, így rendelkezem azokkal az adatokkal, amely azt mutatja meg, hogy adott napokon hány alkalommal kerestek rá a felhasználók a Google keresőjében az „Facebook belépés” szóra.

Ebben a Search Console adatai lesznek a segítségemre. Az alábbi ábrán látható, hogy a Google keresőjében adott napon hányan kerestek rá a „Facebook belépés” kifejezésre:

Ha pedig ismerjük a „Facebook belépés” kifejezésre történő keresések konkrét számát adott napon, és ismerjük a Google Trendsből az „Facebook belépés” és „Borkai Zsolt” szavakra történő keresések egymáshoz viszonyított arányát, akkor könnyen kiszámolható, hogy adott napon hányan kerestek a „Borkai Zsolt” kifejezésre.

Az alábbi táblázatban ennek adatai láthatók.

A számokból egyértelműen látszik, hogy a csúcsnapokon a keresések száma meghaladta a 100 ezret is, azaz legalább ennyi alkalommal ütötték be „Borkai Zsolt” nevét a Google keresőjébe. Ez már mutatja, mekkora politikai súlya volt az ügynek!

De természetesen az elemzésnek itt még közel sincs vége!

Rengeteg kapcsolódó keresés

A következő eszköz, amit használni fogunk a keywordtool.io. Ez az eszköz kilistázza, hogy adott szóhoz kapcsolódóan milyen más kifejezésekre kerestek még a felhasználók.

Én itt most csak az ingyenes verzió adatait mutatom meg, mivel a PRO verzió keresési volumene nem megbízható, hiszen nagyon frissen ugrott meg ezeknek a szavaknak a forgalma.

Jól látható, hogy a „borkai zsolt” kifejezés mellet mennyi egyéb kapcsolódó keresést indítottak a felhasználók: video, lánya, botrány, felesége, yacht, és így tovább.

Keresőoptimalizálásban ismerjük a long tail fogalmát. Ez azt fejezi ki, hogy a fő kifejezésünk mellett, ami jelen esetben a „borkai zsolt” valójában a felhasználói keresések 70-90%-a nem a fő kulcsszó, hanem az ehhez kapcsolódó kifejezések.

Valójában tehát a fent kiszámított napi több mint 100 ezres keresés csak a jéghegy csúcsa, a valós felhasználói keresések száma az ügyhöz kapcsolódóan sokkal több volt.

Ha a második legnépszerűbb kifejezésre keresünk rá a „borkai zsolt video”-ra  Google trend ez esetben is árulkodó:

Látható, hogy a „Borkai Zsolt video” keresések száma a csúcsidőszakban megközelítette a „Facebook belépés” kifejezésre keresők számára, ami átlag napi 31-33 ezer keresést jelent.

Mindez azt jelenti, hogy erre a keresésre is napi 10-20 ezer keresés futhatott le. A részletes számítást most mellőzve álljon itt csupán az eredmény a „borkai zsolt video” keresések számára vonatkozóan.

És természetesen a sor folytatható a rengeteg long tail kereséssel. Konkrét számok nélkül most már álljon itt néhány további arányosítás, ami azt mutatja, hogy a további kifejezésekre is napi több ezer keresés futott be, mint borkai zsolt yacht, feleséges, lánya, stb.

De hibáznánk és nem lennék keresőoptimalizálási szakemberek, ha leragadnánk a Borkai Zsolt és kapcsolódó kifejezéseknél.

Lépjünk szintet

Ilyenkor jönnek jól az olyan fizetős eszközök, mint a SEMRUSH. Ez egy SEO elemző program, ami megmutatja többek között azt is, hogy a felhasználók milyen más kifejezésre kerestek még rá. Az eszköz a keywoordtool.io-n olyan kifejezéseket is megmutat, amely nem egyszerűen az adott szó (itt a borkai) variációi.

A Keyword Magic Tool-t használva felbukkanhatnak olyan kifejezések, ami esetleg azonnal nem jutna eszünkbe.

Látható, hogy az eszközben már felbukkan az „az ördög ügyvédje” kulcsszó is egyebek mellett. Noha a politikai botrány még csak pár napos az eszköz már jelzi azokat a kapcsolódó felhasználói kereséseket, amelyekhez egyéb módon nem jutottunk volna hozzá.

A volume adattal itt most nem foglalkozunk, mert nem megbízható éppen a dolog frissessége miatt, de az előbb bemutatott módszer ezeknél az új kulcsszavaknál is jól használható.

Az „az ördög ügyvédje” kifejezésre közel annyian kerestek rá, mint „borkai zsolt”-ra:

A konkrét számok itt már nem fontosak, de látható, hogy a csúcsnapokban itt is százezres nagyságrendről beszélünk.

Az elemzést lehetne folytatni, de talán ennyi is elég, hogy lássuk, hogy a keresőoptimalizálás eszközei hogyan használhatóak, akár politikai elemzésre is, egy-egy politikai esemény hatásának felmérésére.

Bár nem végeztem el a számításokat az összes kulcsszóra, önmagában a „borkai zsolt” és „ az ördög ügyvédje” kifejezések jól jelzik, hogy a csúcsidőszakában a borkai botrányhoz kapcsolódó felhasználói keresések száma elérhette a félmillió is. Ez pedig egyértelműen jelzi, hogy a lakosság szemében milyen fajsúlyú volt a botrány.

A fenti elemzés pedig csak a felszín kapargatása. A Google és a SEO eszközeivel rengeteg politikai elemzés hajtható végre, amelyek akár választási előrejelzések készítésére is alkalmasak.

Néhány további elemzési lehetőség

Csak néhány példa az elemzési lehetőségekre.

Összevethető például két egymással szemben álló fél politikai támogatottsága a Google keresési arányok alapján. Bár itt már jóval nagyobb óvatosságra van szükség, hiszen a hazai keresési mennyiség egy-egy település esetén eléggé korlátozott és rengeteg egyéb szempont is befolyásolhatja a keresést. De álljon itt néhány példa!

Szentendre esetén például az ellenzéki Fülöp Zsolt meglepetésre legyőzte az addigi polgármestert, a FIDESZ-es színekben induló Verseghi-Nagy Miklóst.

A Google Trendsben látható, hogy az ellenzéki jelöltre lényegesen többen kerestek:

Esztergomban fordított volt a helyzet, itt a FIDESZ-es Hernádi Ádám nyert, az ellenzéki Cserép Jánossal szemben, amit ismét szépen előrejelzett a google Trends:

Pécs esetében Vári Attila és Péterffy Attila vetélkedéséből látszólag Vári Attila jön ki nyertesként a Google Trendsben, miközben az eredmények ezzel ellentétesek voltak.

Ugyanakkor, ha megnézzük az adatokat régiós bontásban, ott már látható, hogy a megyében a keresések nagyobb része a nyertes Péterffy Attilára irányult:

De alkalmazható például egyes politikai pártok időbeli népszerűségének kutatására:

De akár arra is alkalmazható, hogy összevessük mennyire sikerül egy-egy témával tematizálni a közbeszédet. Itt például láthatjuk, ahogy „Mészáros Lőrinc” utáni keresések száma fokozatosan megelőzte a „migráns” szót, ami jól mutatja, hogy mely témák érdeklik jobban az embereket adott időszakban és arra utal, hogy az ellenzék sikeresebben tematizálta a közbeszédet az elmúlt időszakban.

Az elemzési lehetőségek száma azt gondolom, hogy nagyjából végtelen. Mindez azonban nem csak a politikai elemzőknek, hanem akár az újságíróknak is hasznos eszköz lehet.

Ezzel a cikkel nem akartam politikai állásfoglalást tenni (noha természetesen van véleményem a közügyekről), csak azt akartam bemutatni, hogyan alkalmazható a keresőoptimalizálás, akár politikai elemzésekhez is.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Gratulálok a téma sokoldalú bemutatásához.
    Magam is régóta foglalkozom a politikai események, tendenciák vizsgálatával, de most tőled is leshettem el finomhangolást segítő eljárást.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

szeptember 1, 2022

190MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Van-e optimális kulcsszósűrűség, ha igen mennyi és

október 14, 2019

190MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben bemutatom, hogy használhatók a

február 16, 2017

190MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Gary Illyés a Google szóvivője sorozatot indított

november 21, 2016

190MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Az ügyfelek jelentős része egy kulcsszóra szeretne


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!