Utoljára frissítve: szeptember 1, 2022
Témakör: Kulcsszavak

Van-e optimális kulcsszósűrűség, ha igen mennyi és hogyan tudjuk ellenőrizni? És ha nincs, akkor mit használjunk helyette? És hogyan kerüljük el a kulcsszóhalmozást?

Mi az a kulcsszósűrűség?

A keresőoptimalizálásban a kulcsszósűrűségnek nevezzük, hogy adott webes szövegben a teljes szöveghez viszonyítva hány százalékban fordul elő a kulcsszó.

Hogy érthetőbb legyen: ha van egy 100 szóból álló szöveget és abban 5 alkalommal fordul elő a kulcskifejezésed, akkor a kulcsszósűrűséged 5%.

Fontos-e a kulcsszósűrűség vizsgálata?

A Google igyekszik a felhasználó keresőkifejezésére releváns találatokat adni. A relevancia egyik jele, ha a szövegedben megtalálható az a kifejezés, ami a felhasználó keresőkifejezése volt.

Ez igaz is. Legalábbis igaz volt a 2010-es évek elején. Azóta azonban a Google rengeteget fejlődött és a szemantikus keresés megjelenésével már képes értelmezni a felhasználó keresését és a webes szövegeket is. Tehát nem pusztán kulcsszavakat keres.

Egy webes szöveg relevanciáját ma már nem csak a kulcsszó adja meg. Sőt elsődlegesen nem a kulcsszó adja, hanem a dokumentum egésze. Ma már a Google képes az összes szó egymáshoz való viszonyát elemezni.

Hirdetés

hirdetés

Éppen ezért a kulcsszó ismételgetése felesleges, és ilyen értelemben a kulcsszósűrűség vizsgálata elavulttá vált. És a kulcsszósűrűség nem rangsorolási faktor.

Ugyanakkor a kulcsszósűrűség mégis segítséget jelenthet a kezdők számára, mert a kétségtelen, hogy a kulcsszó megjelenése a szövegben fontos és hasznos, és ha erre egy SEO bővítmény figyelmeztet az nem káros. De nem érdemes túlzottan aggódni miatta, ha nem az optimálisnak tartott kulcsszósűrűséget mutatja a mérőszám.

Ha jól rangsoroló webes szövegeket akarsz írni, akkor azonban a kulcsszósűrűség mellett figyelembe kell venni a felhasználói szándékokat és rengeteg más tényezőt is.

Kulcsszósűrűség ellenőrzése

Ma már a weben számos SEO eszközzel lehet ellenőrizni a kulcsszósűrűséget. Saját WordPress oldal esetén a Yoast SEO Plugin, vagy a RankMath automatikusan számolja a kulcsszósűrűséget.

Ha más oldalán szeretnéd ezt ellenőrizni, akkor ajánlom az ite.hu SEO eszközein a kulcsszószűrűség ellenőrző eszközt.

Külföldi oldal esetén a https://www.seoreviewtools.com/keyword-density-checker/ jól használható és az összes szó esetén megadja a megfelelő százalékos arányt.

Mennyi az optimális kulcsszósűrűség?

Számos SEO eszköz, így például a Yoast SEO Plugin még a mai napig jelzik a kulcsszósűrűség arányát egy-egy bejegyzésben. A Yoast SEO bővítmény ingyenes verziója például 0,5-3 százalék közöti kulcsszósűrűség esetén ad zöld jelzést a bejegyzésednek.

A RankMath SEO bővítmény szerint bár nincs ideális szám, a legtöbb esetben az 1-1,5%-os kulcsszósűrűség megfelelő. Az ő bővítményük 2,5%-os kulcsszósűrűség felett jelezi magasnak az arányt egyébként.

Ezek a számok elfogadhatóak, de ne ragaszkodj hozzájuk görcsösen. Vannak olyan webes tartalomtípusok, ahol az arány ennél magasabb lesz (tipikusan ilyen például a webáruház termékoldal), és vannak olyanok tartalomtípusok, ahol ez az arány alacsonyabb is lehet (például a hosszú információs cikkek).

A kulcsszósűrűség tehát tartalomtípustól is függ, és a felhasználó szándékától is, hiszen ezen alapszik az, hogy a google milyen típusú tartalmat jelenít meg a találati lista tetején.

Módszer az ideális kulcsszósűrűség meghatározásához

Ha szeretnél egy egyszerű módszert, akkor nézd meg, hogy az általad kiválasztott kulcsszó esetén a TOP10 találatnál hány százalékos a kulcsszósűrűség.

Ez ahogy írtam, nagyon változó lehet kulcsszótól függően.

Ha megvan a TOP10 adata, akkor ebből következtethetsz, hogy a te kulcsszavad esetén mi az az arány ami ideális lehet.

Egyszerű módszer, de biztos beválik, hiszen a Google ezeket a weboldalakat rangsorolja!

Mi a túl magas kulcsszósűrűség?

Létezik-e túl magas kulcsszósűrűség? Részben igen, részben nem.

Ha a kulcsszavadat túl sűrűn ismételgeted olyan módon, hogy az már zavarja a felhasználót, akkor igen, lehet túl magas a kulcsszósűrűség.
De ha természetes módon használod a nyelvet és ennek ellenére mondjuk 5-6% felé megy a kulcsszósűrűség (különösen rövidebb szöveg esetén) akkor még az is rendben lehet.

Hadd mutassak egy példát!

A pontos idő keresésre a TOP1 helyen van a pontosido.com oldal, mégpedig kiemelt megjelenéssel.

Ha megnézed a weboldalt, láthatod, hogy alig van rajta tartalom és a kulcsszósűrűség aránya 10% körül van. Az oldal mégis nagyon előkelő helyen és módon rangsorol. Miért?

Mert kiszolgálja a felhasználói szándékot. Nem számít ebben az esetben a kulcsszósűrűség, ami pedig minden tankönyvi példa szerint túl magas.

Önmagában a kulcsszósűrűség nagyon ritkán túl magas a kérdés az, hogy a felhasználói szándékoknak megfelel-e? Ha igen, nyugodtan túllépheted a SEO bővítmények zöld jelzését.

kulcsszósűrűség egy weboldalon

A kulcsszóhalmozásról

Ha már a túl magas kulcsszósűrűség szóba került érdemes megemlékezni róla, hogy a kulcsszóhalmozás ütközik a Google irányelveivel.

A Google definíciója szerint az minősül kulcsszó-halmozásnak (keyword stuffing), ha a kulcsszót olyan sűrűn ismételjük, hogy az már természetellenesnek hat.

Íme a google példája a kulcsszóhalmozásról:

kulcsszóhalmozás példája a Google-nél

Arra tehát ügyeljünk, hogy ugyan az ideális kulcsszósűrűség átléphető, de ne használjuk ész nélkül a kulcsszót, mert az kulcsszóhalmozásnak tűnik. Ma már ezért ritkán büntet a Google, de az biztos, hogy természetellenes szöveggel nem repít minket a találati lista élére.

Mit mond a Google a kulcsszósűrűségről?

Fili Wiese, aki korábban a Google keresési minőségi osztályán dolgozott, egy cikkben azt írta:

„a kulcsszósűrűséget egészen egyszerűen hagyd figyelmen kívül. Ez olyan, mintha harci baltát forgatnál a 21. század csatáiban”

Azt hiszem ez nagyon szemléletes hasonlat, de haladjunk tovább.

Matt Cutts, a Google Webspam csapatának vezetője mondta azt, hogy:

„a kulcsszósűrűség nem valós faktor. A kulcsszavaknak jelen kell lenniük, de a sűrűségük nem számít, nem rangsorolási tényező.”

John Mueller a Google szóvivője pedig a Redditen jelezte, 2022-ben , hogy a kulcsszósűrűség nem rangsorolási faktor.

Érdemes megfogadni a Google szóvivőinek tanácsát a témában:

Ha elkezded egyre többet használni a kulcsszavadat, az tényleg nem segít többet. Egyre csökkenő a haszna. Ha viszont újra és újra ismételgeted a kulcsszót, akkor fennáll a veszélye annak, hogy kulcsszó halmozásba fordul és a szöveged már halandzsába megy át.

Tehát az első egy-két alkalommal, amikor megemlítesz egy kulcsszót, az feltétlenül segíthet a rangsorolásban. De attól, hogy hétszer-nyolcszor leírod, az nem jelenti azt, hogy ez további segítséget jelent.”

Hogyan használjuk a kulcsszót a szövegben?

Mindez nem jelenti azt, hogy ne használjuk a kulcsszót a cikkünkben, sőt használjuk azt, kifejezetten:

  • a címben (Title),
  • és a cikk elején,
  • az URL-ben,
  • vagy a képek alternatív szövegében,

De ne foglalkozzunk hangsúlyosan a kulcsszósűrűséggel.

Írjunk meg egy minőségi cikket, ami használ szinonimákat, természetesen a kulcsszavakat, azok ragozott, toldalékolt változatait, és a témakörhöz kapcsolódó szavakat, de ne SEO szempontok alapján, hanem azért, mert ha egy adott tárgyról írunk, akkor természetes, hogy ezek a szavak, kifejezések előbukkannak.

Ha így teszünk a kulcsszósűrűség is megfelelő lesz.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Már csak az az érdekes, hogy bezzeg mikor egy kereső szót beírunk. Akkor a találatoknál a kereső szó vastagítva van, tehát a description-ban és a title-ben szereplő kulcsszavakat kiemeli, vastagítja a kereső.

    Érdekes módon az eddigi weboldalak amik a kifejezett kulcsszavakra jól jönnek, magyar honban igen is kulcsszósűrűség halmozással jönnek jó helyen.

    Egyszerű ködösítés folyik még mindig.
    Számít, nem számít megy a sárdobálás. Közben meg csak egy tollvonással változtatnak az eddigi formulán.

  2. „Számít, nem számít megy a sárdobálás.” Ezt mire érted?
    Amúgy én ezzel nem értek egyet. Számít a kulcsszó, de nem kulcsszósűrűségként, azok az oldalak ezer más szempont miatt is ott lehetnek ahol vannak. Pont ez az komplexitás a lényeg,de az tény, hogy ez magyar nyelvterületen gyengébb, mert ezt kevéssé érti.

  3. Személy szerint engem már büntetett a Google feltehetően kulcsszóhalmozásért. De szerintem itt számít a bizalmi értéke az oldalnak. Lehet egy 15 éves oldal esetén elnézőbb, mint egy másfél éve esetén. És persze számít milyen szegmens oldalait vetjük össze. Pl. IT szektorban más a linkháttere és az oldal felépítése egy oldalnak, meg tök más egy lakatos mester weboldala, ahol tényleg a „bárdos” példával éltek, mert ezt hallották hogy az jó. Nincs olyan jellegű konkurencia, ami miatt ne így állna fel a rangsor. Ott a domain és tartalom kora esetleg a kulcsszavas domain lesz a mérvadó. De ez csak egy vélemény.

    1. Igen szerintem is pont ez az összetettség a lényeg. Ezért nem lehet egy-egy dolgot kiemelni a teljes képből. Ismerek olyan oldalt ahol 20%-os a kulcsszósűrűség és vidáman elmegy az oldal, de láttam már olyat is, ahol 5-8%-ért már büntetés járt.

  4. Néhány hete készítettünk egy tesztet: gyenge honlap (gyakorlatilag csak nofollow comment linkek, egy-két fórum link, néhány katalógus), egy évnél fiatalabb PR0 domain, alap WP theme. Elhelyeztünk rajta egy primitív seo-val felturbózott bejegyzést (értsd: kulcsszó épeszű ismétlése, Hx, listák, strong, mindez csupán 2000 karakterben).
    Az eredmény 4. hely egy olyan kifejezésre, amire egyébként hónapokig gyúrnánk.
    Mi volt az értelme? Semmi. Talán annyi, hogy rendeljenek tőlünk sok-sok tartalmat, mert 2-300 jól teljesítő cikk mégiscsak 2-300 jól teljesítő cikk. :o)

    1. Köszi, így látatlanban nehéz mit mondani, de hasznos volt. Én a hosszú távú sikerben hiszek. Saját példa, írtam egy hosszú-hosszú tartalmat, zeró link, még belső link se. 14 helyen hozta a Google, mára a 2. a látogatói élményeknek köszönhetően (10 perc tartózkodási idő). Téma SEO, erős verseny.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

szeptember 1, 2022

50MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Van-e optimális kulcsszósűrűség, ha igen mennyi és

október 14, 2019

50MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben bemutatom, hogy használhatók a

február 16, 2017

50MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Gary Illyés a Google szóvivője sorozatot indított

november 21, 2016

50MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Az ügyfelek jelentős része egy kulcsszóra szeretne


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!