Minden weboldaltulajdonos jogos félelme, hogy weboldala, amelybe éveket fektetett, és talán amelyiken anyagi biztonsága is alapszik valamilyen Google büntetést kap. Az alábbi bejegyzésben megpróbáljuk a lehető legrészletesebb leírást adni a Google büntetésekről, azok fajtájáról, és a lehetséges feloldási módokról.

Mi az a Google büntetés?

Google büntetésnek nevezzük, amikor a Google webspam csapatat manuálisan hátrasorolással büntet egy weboldalt.

Egy Magyarországon nagyon ritkán fordul elő, akkor, ha a weboldal megszegte a Google minőségi irányelveit. Ez drasztikus helyezés és forgalomvisszaesést eredményez. A Google büntetéseket nem szabad összekeverni a Google algoritmus frissítésekkel, amelyek azonban szintén eredményezhetik az oldal hátrasorolódását.

A Google maga nem használja a „büntetés” szót a dokumentumaiban, inkább manuális akcióról és algoritmikus akcióról beszél.

De a lényeg. Ha nem volt komoly technikai átalakítás az oldaladon, a forgalmad mégis visszaesik drasztikusan, akkor két dolog állhat a háttérben:

  1. A Google webspam csapatából egy ember átnézte és manuális akcióval sújtott a weboldaladat
  2. Egy új algoritmus, vagy algoritmus frissítés hatására sorolódott hátra a weboldalad (algoritmikus akció)

Miért vannak Google büntetések?

A Google célja és üzleti sikerének kulcsa, ha a létező legjobb találati listát adja a felhasználóknak. A Google minőségi irányelvei elmagyarázzák, hogy mit vár el a Google a weboldalaktól, annak érdekében, hogy megjelenhessenek a találati listán.

Minden olyan keresőoptimalizálási lépés, ami ennek a minőségi irányelvnek a kijátszását szolgálja, a jobb rangsorolás érdekében a Google szemében spam-nek minősül.

A Google saját adatai szerint naponta 40 milliárd új spam URL-t fedez fel az interneten. Így már érthető miért harcol a spam ellen.

Ez ellen a Google több szinten harcol. Első körben a feltérképezésnél már kiszűri a spam weboldalak döntő részét, így azok be sem kerülhetnek a Google indexébe.

Azok a spam oldalak pedig amelyek bekerülnek a Google indexbe általában újabb szűrükön mennek keresztül, és gyenge minőségük miatt nem kerülnek előkelő helyen rangsorolásra.

A Google szerint automata rendszerei 99%-ban kiszűrik a webspam-et, és csak a maradék 1% kap a Google-tól manuális büntetést. A manuális büntetéseket valódi alkalmazottak élesítik egy-egy weboldalon.

A Google 2020-ban 2,9 millió weboldalnak küldött ki értesítést manuális akcióról a Search Console-n keresztül!

Hogyan azonosítsd a Google büntetéseket (manuális és algoritmikusokat)?

A manuális büntetések azonosítása nagyon egyszerű. Menj be a Search Console fiókodba és nézd meg a „Biztonsági és Kézi műveletek” nevű menüpontban a „Kézi műveletek” almenüpontot:

Ha azt látod, hogy nincsenek problémák, akkor biztos lehetsz benn, hogy nincs manuális büntetés az oldaladon.

Ha büntetést kaptál, akkor ilyesmit fogsz látni:

A manuális büntetés eredményezhet helyezésromlást, de akár a Google indexéből történő teljes eltávolítást is. A jó hír, hogy tudod, hogy büntetést kaptál és elkezdheted javítani a hibát (erről majd később).

Az algoritmus frissítések hatására történő visszaesések azonosítása azonban már jóval nehezebb feladat, mivel erről nem kapsz semmilyen értesítést a Google-tól.

Az algoritmikus büntetés azonosítására a legjobb módszer az organikus forgalom figyelése. Ha váratlanul valamilyen visszaesés figyelhető meg, akkor jó eséllyel algoritmikus büntetés érte az oldalt. Érdemes figyelni a bejelentett és a feltételezett Google algoritmus frissítéseket és ezeket időpontjait összevetni a visszaesés dátumával.

Ezen az ábrán például jól látszik egy algoritmusfrissítés hatása:

Fontos tudni, hogy az algoritmus frissítések még a magas minőségű weboldalakat is érinthetik hátrányosan, akkor is, ha semmiben nem szegték meg a Google irányelveit.

„Ha egy alapalgoritmus hátrasorolja a weboldaladat, akkor nem szabad úgy gondolni rá, mint egy büntetésre. Valószínűleg nem csinálsz semmit sem rosszul, egyszerűen csak valaki más nálad jobban csinálja a dolgokat.”

Garry Illyes, a Google szóvivője

Miért kaphat manuális büntetést egy weboldal?

A manuális büntetéseknek (vagy kézi műveleteknek) két típusa van hatását tekintve:

  • vagy csak specifikus URL-eket érintenek
  • vagy az egész domainre kifejtik hatásukat

Ha kézi műveletet kapunk, akkor abban mindig le van írva, hogy azt miért kapjuk és a hatása is.

Jelenleg az alábbi okokból kaphatunk manuális Google büntetést:

  • A webhelyen harmadik féltől származó spammel kapcsolatos visszaélés történt
  • Felhasználó által létrehozott spam
  • Spam jellegű díjmentes tárhely
  • Strukturált adatokkal kapcsolatos probléma
  • Az Ön webhelyére mutató természetellenes linkek
  • Az Ön webhelyéről származó természetellenes linkek
  • Hasznavehetetlen tartalom kevés vagy semennyi hozzáadott értékkel
  • Álcázás és/vagy félrevezető átirányítás
  • Egyértelmű spam
  • Álcázott képek
  • Rejtett szöveg és/vagy kulcsszóhalmozás
  • AMP-tartalom eltérése
  • Félrevezető átirányítások mobileszközön
  • A Hírek és a Discover irányelveinek megsértése

A manuális büntetések érinthetik külön-külön az egyes Google termékekben való megjelenést. Például ha a Google hírek miatt kapsz büntetést, az nem érinti a normál találati listán való megjelenésedet. Ugyan így a strukturált adatokkal történő visszaélés nem befolyásolja a rangsorolásodat, csak a speciális megjelenéseidet a találati listán.

Ha szeretnél többet megtudni a manuális büntetésekről, keresd fel a Google erre vonatkozó magyar nyelvű súgó oldalát.

A legtöbb manuális büntetés ma jellemzően az oldalra hivatkozó természetellenes linkek és a semmilyen hozzáadott értéket nem képviselő tartalom miatt osztja ki a Google. Idehaza még láttam még strukturált adatok miatt kiosztott büntetést.

Azt azonban hangsúlyoznom kell, hogy a forgalomvisszaesések csak nagyon elenyésző hányada következik be manuális büntetése miatt Magyarországon.

Hogyan távolíthatóak el a manuális büntetések?

A manuális büntetések eltávolítása egyszerre könnyű és nehéz. A Search Consoleban ugyanis lehetőség van „Felülvizsgálat kérésére„.

Ezzel tudunk kérni egy felülvizsgálatot, amit egy valós emberi személy ellenőriz és ha úgy találja hogy a korábbi szabályszegések megszűntek, akkor a büntetést eltávolítja az oldalról.

Azt azonban tudni kell, hogy ezért meg kell dolgozni. Ha például természetellenes linkekért kaptunk büntetést, akkor általában nem elegendő a disavow fiel feltöltése, hanem törekedni kell a spam linkek eltávolítására és ennek dokumentálására.

Ezzel bizonyítjuk, hogy valóban szándékunkban áll a spam linkek eltávolítása.

Sok esetben az első felülvizsgálati kérelmünket a Google nem fogadja el, ilyenkor újabb lépéseket kell tennünk. Bárhány ilyen kérelem benyújtható, de nem érdemes vele nagyon játszani, és valóban törekedni kell a spam eltávolítására.

Az algoritmikus büntetésnél nincs ilyen felülvizsgálati lehetőség. Amit tehetünk, hogy megpróbáljuk helyreállítani a hibákat és várjuk, hogy a Google újra feltérképezze, majd újra indexelje a módosításokat, majd egy következő algoritmusfrissítéskor oldalunk helyezése ismét helyreállhat.

Algoritmikus büntetés

A másik típus az algoritmus szintű büntetés. Ennek igen sok formája van. Létezik olyan büntetés, amely a főalgoritmus része, ezért a hibás lépések után azonnal jelentkezik. A másik típus, azok az algoritmusok, amelyet a Google csak meghatározott időpontokban futtat le. Ilyen volt korábban a Panda algoritmus (ami ma már a főalgoritmus része) és ma a Pingvin algoritmus. Ezek viszonylag könnyen azonosíthatóak, mert a találati listán történő visszaesés, és így a forgalomcsökkenés is konkrét időponthoz kötődött. Ennél a típusnál általában csak a következő frissítéskor nyerhetjük vissza helyezéseinket, ha a büntetés okát javítottuk.
És ennyi bevezető után, jöjjenek a büntetések tételesen!

A Google algoritmusok okozta hátrasorolásokról

A hazai weboldalak döntő része nem manuális büntetések miatt sorolódnak hátra, hanem algoritmus frissítések hatására.

A problémát az jelenti, hogy:

  • a Google rengeteg algoritmus frissítést és módosítást nem jelent be, így nem tudhatjuk miért sorolódik hátra az oldalunk
  • ha be is jelenti a frissítések tényét, nem lehet tudni konkrétan mi okozza a hátrasorolást
  • nem kapunk értesítést ezekről a hátrasorolásokról, büntetésekről.

A fentiek miatt a webmester sötétben tapogatózik, hogy mi okozhatta a hátrasorolást, ha algoritmikus büntetésekről van szó. Mi akkor a teendő?

Lépések az algoritmikus büntetések azonosításához

Visszaesés dátumának azonosítása

Először is ellenőrizd a Search Consoleban (esetleg Google Analyticsben) mikor történt a visszaesés, ha lehet napra, vagy hétre pontosan. Ezt legkönnyebben úgy teheted meg, hogy az adott időszak forgalmát összeveted a megelőző időszak forgalmával.

Vigyázz arra, hogy vedd figyelembe az ilyen összehasonlításokkor a szezonalitást, ami lehet hétköznap-hétvége, de akár évszakos, vagy nemzeti ünnephez köthető is.

Ebben a példában a Search Consoleben hasonlítottam össze 3-3 hónapos időszak megjelenését a találati listán. A visszaesés időpontja jól azonosítható ez alapján (2022. június 21. után).

Algoritmus frissítések keresése a visszaesés időszakára

A következő lépés amit tenned kell, hogy megnézed, hogy az adott időszakban volt-e jelentős bejelentett, vagy feltételezett algoritmus módosítás, vagy frissítés, esetleg új algoritmus bejelentése.

Erre használhatod az én 12 éves gyűjtésemet, ami összefoglalja dátumpontosan a nagyobb Google algoritmus frissítések időpontjait.

Még részletesebb a Seroundtable gyűjtése, amely tartalmazza a feltételezett frissítéseket is, amelyeket a Google nem erősített meg.

Ha szerencséd van az algoritmikus büntetésed időpontja egybeesik valamilyen nagyobb algoritmus módosítással, így ha pontos képet nem is kapsz, de legalább lesz elképzelésed a hátrasorolás okáról.

Ha nem vagy szerencsés, akkor nem köthető össze a visszaesésed ilyen dátummal. Ilyenkor teljes SEO auditra lehet szükséged.

A Google algoritmikus büntetések típusai

Teljes listát nem lehet adni, mert rengeteg algoritmus van, de az alábbi egy válogatás a leggyakoribb Google algoritmusokról, amelyek negatívan hathatnak ki weboldaladra.

Alap-algoritmus (Core-Algorithm)

A hazai oldalakat legnagyobb eséllyel az alap-algoritmus módosítások érintik. Évente 2-4 alkalommal van frissítés. Ez egy széleskörű algoritmus frissítés, amely a weboldal egészét értékeli újra.

A dátumai nyilvánosak, így jól azonosítható. Ha a weboldaladat hátrasorolja akkor jó eséllyel a weboldal minőségével, relevanciájával van gond.

Magyarán szólva a felhasználóknak nem a te weboldalad adja a legjobb élményt. A javítás nem egyszerű, mert alapvetően nem technikai SEO beállításokkal van gond, hanem a tartalom egészének a minősége lehet gyengébb mint azt a Google elvárná. Ma már az egykor rettegett Panda algoritmus is az alap-algoritmus részét képezi.

Ha sikerül az oldalad minőségét javítani, akkor leghamarabb a következő nagy alap-algoritmus frissítéskor kerülhet le a büntetés (pontosabban hátrasorolás) az oldaladról.

A személyes tapasztalatom az, hogy a hazai weboldalak esetében a hátrasorolások mögött döntő részben minőségi problémák állnak..

Pingvin büntetés

A Pingvin büntetés a természetellenes linkprofil miatt jár. Tipikus a gyenge minőségű katalóguslinkek, és a kulcsszavas horgonyszövegek miatt járhat büntetés. Ez azt jelenti, hogy az oldalra mutatkozó hivatkozásokban egy-egy szó túl sokszor szerepel. Ez nagyon előnyös a helyezés javításáért, de nem természetes, ezért büntetheti a Google. Magyarországon rengeteg weboldalt ért Pingvin büntetés, a korábbi helytelen linképítési technikák miatt. A Pingvin algoritmus büntetése jól szűrhető, mivel meghatározott időpontokhoz köthető:

  • Pingvin 1.0 – 2012. április 24.
  • Pingvin 1.1 (2) – 2012. május 25.
  • Pingvin 3 – 2012. október 5.
  • Pingvin 2 (4) – 2013. május 22.
  • Pingvin 2.1 (5) – 2013. október 4.
  • Pingvin 3.0 – 2014. október 17.
  • Pingvin 4.0 – 2016. ősz

Később a Google Pingvin az alapalgoritmus része lett, így további konkrét időpontok nincsenek. A jó hír az, hogy ma már a Pingvin algoritmus nem annyira büntet, mintsem láthatatlan módon elértékteleníti a spam linkeket.

Feloldása: A természetellenes linkek eltávolításával, vagy a linkeltávolító eszköz használatával. Helyreállás csak a következő frissítés esetén várható.

Bővebben: https://ite.hu/tag/pingvin-algoritmus/ a linkprofil tisztításról: https://ite.hu/linkprofil-elemzes-es-karos-linkek-eltavolitasa/

Page Experience, vagy Oldalélmény algoritmus

A Page Experience, vagy oldalélmény algoritmus 2021. június 15-én indult útjára. Több tényezőt is figyel:

  • mobil-barát oldal
  • biztonságos weboldal
  • HTTPS
  • zavaró felugró ablakok
  • Oldalbetöltés
  • Interaktivitás
  • Vizuális stabilitás

Ez alapvetően a felhasználói élmény technikai oldalára fókuszáló algoritmus, amely az oldal sebességgel és biztonsággal és mobilbarát megjelenítéssel van összefüggésben.

Idehaza kevés weboldalt érintett, de mivel jól azonosítható technikai elemekről van szó, érdemes ellenőrizni és javítani, hogy a lehetséges büntetéseket elkerüljük emiatt.

Helpful Content Update

A Helpful Content Update algoritmus célja, hogy előtérbe helyezze az emberek által, embereknek írt hasznos tartalmakat. Ha a Google algoritmusa úgy látja, hogy a tartalmaid gyenge minőségűek, akkor a weboldalt ez az algoritmus hátrasorolással sújthatja.

A Helpful Content Update 2022-ben csak angol nyelven fut, de várható ennek kiterjesztése idővel a magyar nyelvre.

Page Layout algoritmus és büntetése

A Page Layout algoritmus a weboldalak hajtás feletti tartalmára koncentrál, azaz arra, hogy a gördítés nélküli felület megfelelő-e a felhasználók számára.

Akkor büntet egy weboldalt, ha azon a reklámok mennyisége túlzóan sok, ami gátolja a felhasználót a tartalom érdemi részének.

Ez elsősorban a tartalomra fókuszáló és hirdetéseket megjelenítő oldalak számára lehet kritikus.

Ma már a Page Layout algoritmus is automata üzemmódban fut, így nincsenek fix frissítési időpontok, mint korábban.

Zárszó a Google büntetésekről

A manuális büntetések azonosítása könnyű feladat, de az algoritmikus hátrasorolások már kemény dió. A legjobb amit tehetünk, hogy igyekszünk weboldalunk technikai SEO beállításait rendbe rakni, kiemelkedő minőségű weboldalt létrehozni, ami jobb élményt nyújt, mint konkurenciánk weboldala.

Ha így teszünk jó eséllyel elkerüljük a hátrasorolásokat, sőt az algoritmus módosítások előre viszik weboldalunkat.