A Google bejelentette, hogy a tegnapi napon, azaz december 5-én útjára indította minden nyelven, így magyarul is a Helpful Content Update névre hallgató algoritmusát.

Az algoritmus várhatóan két hét alatt fut le teljesen. A közlemény szerint az algoritmus globálisan hat és minden nyelven él majd. Ez azt jelenti, hogy magyar nyelven is él az algoritmus, ami eddig csak angol nyelvterületen volt aktív.

A Google a Helpful Content Algoritmust, pontosabban az új nevezéktan szerint Content Update System-et először 2022. augusztus 25-én indította útjára, akkor még csak angol nyelvterületen, de már akkor jelezte, hogy a jövőben minden nyelven aktív lesz ez az algoritmus. ennek most jött el az ideje.

Pár szó a nevezéktanról: a Google bejelentette, hogy a rangsorolási algoritmusaira a jövőben nem az algoritmus, hanem a rendszer kifejezést használja, a jövőben én is áttérek erre a nevezéktanra.

Mi az a Helpful Conten System?

A „Helpful Content System”, magyarul „Hasznos Tartalom Rendszer” célja, hogy előnyhöz juttassa azokat a tartalmakat, amelyeket embereknek írtak, és leértékelje az elsődlegesen SEO célból írt szövegeket.

A Helpful Content Update a weboldal egészére kihat, tehát nem csak specifikusan egy-egy aloldalt érint.

Hirdetés

hirdetés

Ez az algoritmus egyben új rangsorolási szignálként is működik majd.

Kire veszélyes Helpful Content System?

A Helpful Content Update azokat a weboldalakt érintheti negatívan, amelyek nagy mennyiségű tartalmat publikálnak, alacsony hozzáadott értékkel, és amelyek nem segítik a felhasználókat.

A Google blogbejegyzése kiemeli, hogy a Helpful Content Update, azokra a tartalmakra is negatív hatással lehet, amelyek nem gyenge minőségűek, feltéve, ha a weboldal egészében sok a nem hasznos tartalom. Éppen ezért a nem hasznos tartalmak eltávolítása a weboldal egyéb, hasznos tartalmainak rangsorolását is segítheti.

A Google blogposztjában megemlíti, hogy ha egy weboldalra negatívan hat ki a Helpful Content System, akkor ez a hatás hónapokig is eltarthat. Bár az algoritmus folyamatosan értékeli a weboldalakat, időbe kerül, míg egy oldal helyreáll. Ha az algoritmus azt látja, hogy hosszútávon is lekerültek az oldalról a nem hasznos tartalmak, akkor az oldal helyreállhat.

Súlyozott algoritmus

Fontos tudni, hogy az algoritmus súlyozva van, azaz egyes weboldalakat más erősséggel ér majd mint más oldalakat. Azaz a nem hasznos tartalmak mennyisége és súlya kihat az algoritmus hatására is.

Gépi tanulásos algoritmuson alapszik

A Helpful Content Update nem manuális akció, hanem gépi tanuláson alapuló önműködő rendszer. ez azért fontos, mert az algoritmus képes önmaga fejlesztésére a bejövő adatok alapján képes a rangsorolást finomítani, javítani. A mostani frissítés ennek első lépése, tehát a mostani frissítés nem csak abban tér el, hogy már más nyelven fut, hanem vélhetően már az elmúlt hónapok adataiból is dolgozik az algoritmus.

A Google tanácsai

A Google blogbejegyzésében kiemeli, hogy azokat az oldalakat jutalmazza a Helpful Content System, amelyek „kielégítik a felhasználók keresési szándékát„, és azokat büntetik, amelyek „nem találkoznak a felhasználók elvárásaival„. Az idézőjeles szövegrészlet szinte egy-az egyben azonos szóhasználat azzal, amit a Google Quality Rate Guidelinesban is olvashatunk.

A Google azt javasolja, hogy az emberek legyenek fókuszban, és hogy az alábbi kérdésekre igen a válasz, akkor vélhetően jó az irány. Ezek a kérdések:

  • Van olyan meglévő vagy tervezett közönsége vállalkozásának vagy webhelyének, amely hasznosnak találná a tartalmat, ha közvetlenül Önhöz kerülne?
  • Tartalma egyértelműen első kézből szerzett szakértelmet és mélyreható tudást mutat (például olyan szakértelem, amely egy termék vagy szolgáltatás tényleges használatából, vagy egy hely felkereséséből származik)?
  • Van webhelyének elsődleges célja vagy fókusza?
  • A tartalom elolvasása után valaki úgy érzi majd, hogy eleget tanult egy témáról ahhoz, hogy elérje célját?
  • Ha valaki elolvassa a tartalmat, akkor olyan érzése lesz, mintha kielégítő élményben volt része?
  • Szem előtt tartja a Google Product Update-re vonatkozó ajánlásait?

Személyes megjegyzések a Helpful Content Update kapcsán

A keresőoptimalizálásban már évek óta a minőségi tartalomról beszélünk és a Google algoritmusai is erre fókuszálnak, elég csak a Panda algoritmusra, vagy a Quality Update-kre gondolni.

Miben más tehát a mostani algoritmus?

Természetesen nem tudom, de ha tippelni kellene, akkor az elmúlt egy-két évben elszaporodó és a találati listán igencsak jól szerepelő gépi tanuláson alapuló rendszerekkel írt szövegeket és az így fordított tartalmakat célozhatja. Fókuszban lehetnek még a Programmatic SEO réven publikált tartalmak is.

Kérdés természetesen, hogy vajon mennyire képes a Google gépi algoritmus kiszűrni egy másik gépi algoritmus által megalkotott meglepően jó minőségű szöveget? Nos a weben elérhető ilyen eszközök meglepően jó pontossággal szúrják ki a gépi algoritmusok alapján készült szövegeket. Vélhetően ez a magyar nyelven írt túloptimalizált szövegeket is érintheti majd.

Ez az egyik feltételezésem. A másik, hogy a Google az entitások révén egyre jobban meg tudja ítélni egy-egy szöveg ténytartalmát ( azaz tudja mi a rizsa a szövegben, és mi nem az) ennek révén pedig az érdemi hasznos tartalom nélküli szövegeket tudja jobban szűrni. Érdekes az utalás a Product Update-re, ami arra utal, hogy annak tapasztalatait építették bele ebbe a szélesebbkörű algoritmusba. Tehát ismét az E-A-T hármassága jelenik meg.

És hogy mennyire hat ki ez az átlagos magyar weboldalra?

A Helpfult Content Update meglehetősen nagyot szól angol nyelvterületen, így nem csodálkoznák, ha a hazai weben is jelentős hatással járna. Néhány példa angol nyelvterületről:

Az tehát egyértelműen látszik, hogy a HCU hatása olykor brutális volt külföldön az augusztusi indítása során.

És akkor nézzük, látható-e egy nap alatt hatása a magyar nyelvű oldalakon?

Kigyűjtöttem néhány weboldal mai és egy héttel ezelőtti organikus forgalmát. Sok következtetés nem lehet levonni az erős szezonális hatások miatt, de érdemes mindenkinek ellenőriznie a weboldala forgalmát:

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. A klasszikus "énblog" vagy komplex személyes blog számára ez egy koporsószög lehet. A tematikája szerteágazó, az élet szinte minden ágáról szól, mihez tartalmi többlet egy színházi előadás élménye, majd a szerelmi vallomás Erzsikéhez a csillagfényben, majd a munkahelyi siker a az atomfizika területén.
    (Pedig egy-egy ilyen blog tele lehet életviteli tanulságokkal, társadalomkritikával és így tovább).
    A terjedelem is változó.
    Két évtizedes énblogokban annyi a bejegyzés, mint égen a csillag – aligha lesz ez az új Google jövevény kedvence.
    A praktikus kérdés: ha a túl rövid, vagy slendrián bejegyzéseket el akarnánk tüntetni, akkor mi a legjobb megoldás? (Pl. törlés / 301-es átirányítás a főoldalra / letiltás).

    1. Szia!

      Szerintem az énblogoknak nem is feltétlenül az a célja, hogy SEO eredményeket mutasson fel. Máshonnan kell a közönséget bevonzani. De tény, hogy ez a műfaj az EAT és a relevancia miatt kiszorul a találati listák tetejéről.
      Változik a web, és ahogy anno a vadnyugaton itt is eltűnnek dolgok, amikor az aranykor megvoltak.
      A kérdésed kapcsán: egyelőre ez csak angol nyelvterületet érint, és az eddig látottak alapján nagyon mérsékelt a hatása, tehát emiatt nem kell semmit csinálni.
      Úgy általában, ha vannak olyan bejegyzések, amiket nem szívesen vállalsz ma már fel akkor töröld őket, ha kaptak külső linket, akkor irányítsd át őket, a lehető legrelevánsabb tartalomra.

      1. Szia. Hogyan lehet nyomon követni, hogy jelenleg milyen nyelveket érint ez a változtatás? Erről van valami információs csatorna?

        1. Szia!

          Induláskor csak az angol nyelvet érintette, és annyi volt megadva, hogy a jövőben a több nyelvre is kiterjesztik. Egyelőre tehát csak angol nyelven fut az algoritmus.
          Sajnos a többi nyelvre való kiterjesztést nem minden esetben jelentik be, van úgy hogy csak „kiderül” véletlenül, hogy már más nyelven is aktív. Jellemzően Danny Sullivan a Google keresési nagykövete szokta kitenni, vagy jobb esetben a Google Blog/Twitter oldalán is közzéteszik: https://twitter.com/googlesearchc

  2. Egy webáruház valóban egyedi termékleírása, ami nem öt mondat, vajon mennyire egyedi és hasznos tartalom a Google szemében? Nyilván ha van 8-10 ezer termék és van mellette egy blog is a weboldalon, akkor van hasznos tartalom. Legalábbis így látom a blog cikkek látogatottságán és, hogy a Google az első helyeken hozza őket. Viszont blog cikkből van mondjuk 30-40 termékből pedig sok ezer. Ezek aránya számíthat pozitív vagy negatív értelemben?

    1. Szia!

      Nyilván a google algoritmusa tisztában van vele, hogy milyen egy webáruház termékoldala, vélhetően néhány százmillió ilyen oldalt már leindexelt. Emiatt tehát nem aggódnék önmagában. A termékoldalak jellegüknél fogva nem kisregények, nem hiszem, hogy emiatt önmagában bármely Google algoritmus hátrasorolná a weboldaladat. Legalábbis remélem 🙂

      ÜdV:Attila

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

szeptember 15, 2023

461MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google bejelentette, hogy szeptember 14-én útjára

április 26, 2023

461MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Elég meglepő és kissé nehezen érthető bejelentést

december 6, 2022

461MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google bejelentette, hogy a tegnapi napon,

június 16, 2022

461MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben megtalálod a Google algoritmusainak


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!