Utoljára frissítve: június 16, 2022

Ebben a cikkben megtalálod a Google algoritmusainak rövid leírását, a linken pedig a Google algoritmus frissítésekről olvashatsz.

Mi az a Google algoritmus?

A Google algoritmusai olyan komplex rendszerek (programok), amelyeknek feladata, hogy a felhasználó keresésére a lehető legjobb találati listát állítsák össze a weboldalakat rangsorolva.

A Google évente több ezer kisebb-nagyobb módosítást hajt végre ezeken az algoritmusokon. Ezek döntő része észrevétlen marad, de van néhány nagy algoritmus frissítés, amit előre bejelent.

A Google nem egy nagy algoritmussal rendelkezik, hanem számos részben önálló algoritmus felel az egyes rangsorolási szempontok figyelembevételéért.

A Google algoritmusai

Az alábbiakban röviden bemutatom, hogy melyek a Google nevesített algoritmusai és hogy milyen feladat hárul rájuk.

Core, vagy Alap-algoritmus

A Google mag-algoritmusa, amelynek feladata, hogy minél minőségibb és relevánsabb találati listát adjon vissza a keresőmotor. Az alapalgoritmus, jellemzően 4-6 havonta frissül.

Hirdetés

hirdetés

Az alapalgoritmus frissítéseket a Google az utóbbi években előre bejelenti. Ezeknél a frissítéseknél a Google keresési és rangsorolási rendszere széleskörűen módosul.

Az alapalgoritmus nem egy tényezőt vesz figyelembe, hanem, ahogy a Google fogalmaz, az adott weboldal egészének minőségét értékeli újra. Az algoritmus nem büntet, de ennek ellenére egyes weboldalak hátrasorolódhatnak. Ebben az esetben a feladata a weboldal egésze minőségének javítása.

Ha szeretnél többet megtudni az alap-algoritmus frissítésekről:

Google: Mit érdemes tudni a weboldal tulajdonosoknak az alap algoritmus frissítésekről?

Ite.hu: Alap-algoritmus (14 cikk)

Google Pingvin-algoritmus

A Google link alapú algoritmusa, amely ma már részben az alapalgoritmus része lett.

A Pingvin-algoritmus feladata a weboldalra mutató linkek értékelése. Pingvin kiszűri a spam linkeket, a mesterségesen épített linkeket és a horgonyszöveg esetén a rangsorolást manipulatívan befolyásó linkeket.

A Pingvin-algoritmus elsődleges feladata tehát a linkek minőségének értékelése és a SEO-célú linkek kiszűrése.

A Pingvin-algoritmus 2012. áprilisában indult útjára. Korábban szakaszosan futott, a négyes változat óta azonban folyamatosan fut és értékeli a linkeket.

Míg korábban a Pingvin büntető algoritmus volt, ma már elsősorban elértékteleníti a spam linkeket.

Bővebben a Pingvin algoritmusról:

ite.hu: Pingvin algoritmus témakör (30 cikk)

Google Panda-algoritmus

A Panda algoritmus 2011-ben indult útjára, névadója Biswanath Panda Google mérnök volt. A célja az volt, hogy a Google fellépjen a találati lista minőségének romlása ellen, amit a szaporodó un. „tartalom farmok” elszaporodása okozott.

A Panda az egyik legnagyobb hatású algoritmus indítás volt, ami a találati lista 11,8%-át érintette. Bár kezdetben a fő cél a fekete kalapos SEO és a spam elleni küzdelem volt, az idők során a Panda algoritmus fokozatosan „minőségi-algoritmussá” vált.

A fókuszba az E-A-T alapelvek, azaz a szakértelem a hitelesség és a bizalom lépett.

2016-ban a Panda-algoritmus a Google integrálta az alap-algoritmusba.

Bővebben a Panda algoritmusról:

ite.hu: Panda-algoritmus témakör

Google Kolibri-algoritmus

A Kolibri-algoritmus 2013 augusztusában indult útjára és a Pingin, vagy Panda algoritmustól eltérően nem egy büntető algoritmus volt.

A Kolibri algoritmus valójában a Google alap-algoritmusának teljes újratervezését jelentette, a találati lista 90%-ára hatott ki, habár a hatások elsőre igen csekélyek voltak.

A Kolibri-algoritmussal a hagyományos szövegértelmező keresőmotorról a Google áttért a szemantikus keresők korára. Ez azt jelentette, hogy innentől kezdve a keresőmotor nem csak betűket és szavakat látott, hanem tudta értelmezni a szövegösszefüggéseket, kezdeti szinten már értelmezni tudta a szöveget.

Megjelentek az entitások is a keresőben, ami az internetes keresés alapvető átalakulását eredményezte.

A kolibri-algoritmus valójában nem egy különálló algoritmus, hanem az alap-algoritmus teljes újratervezését jelenti.

Bővebben a kolibri-algoritmusról:

ite.hu: Itt az új Kolibri-algoritmus

Google Rankbrain-algoritmus

A Google Rankbrain algoritmusa egy mesterséges intelligencia alapú algoritmus, amely 2015 tavaszán indult útjára, (de csak októberben lett publikus).

A Rankbrain algoritmus kezdetben a keresések azon 15%-ára koncentrált, amelyet a Google sosem látott azelőtt, majd később ezt kiterjesztették az összes keresésre.

A Google egyik vezető mérnöke szerint a RankBrain a harmadik legfontosabb rangsorolási tényező, és feladata, hogy értelmezze a felhasználók keresését és azokra minél relevánsabb találatot adjon.

A RankBrain tehát elsősorban egy szövegértelmező algoritmus, amely öntanuló rendszerek segítségével értelmezi a felhasználók keresési kifejezését, annak érdekében, hogy minél relevánsabb találatokat adjon. A Rankbrain nem karaktereket dolgoz fel, hanem entitásokat keres a szövegben, így továbblépést jelentett a szemantikus keresés irányába.

Bővebb információ a Rankbrain algoritmusról:

ite.hu: Rankbrain a Google mesterséges intelligencia alapú algoritmusa

Google BERT-algoritmus

A Google BERT-algoritmus egy a neurális hálózatokon alapuló a természetes nyelvek feldolgozását (NLP) segítő rendszer.

A BERT-algoritmus 2019-ben indult útjára és a találati lista 10%-át érintette, az év végére magyar nyelven is aktívvá vált.

A BERT-algoritmus alapvetően az egyes nyelvek 6b-9013-4a55-81cb-b2e678cf07ed” class=”textannotation”>jobb megértését szolgálja, azaz hogy a kulcsszavas keresőből a Google el tudjon mozdulni a szöveg értelmezése felé. A BERT-tel a Google jobban tudja értelmezni a nyelv finomságait.

Bővebb információ a BERT-algoritmusról:

ite.hu: Magyar nyelven is fut a BERT-algoritmus

Google MUM algoritmus

A Google MUM algoritmusa (Multitask Unfied Modell) egy új technológia, amit a Google 2021 májusában jelentett be, ami 1000-szer erősebb, mint elődje a BERT.

A MUM algoritmus a természetes nyelek megértésén alapuló komplex rendszer, amely gépi tanuláson és mesterséges intelligencián alapul és komplex adatokat használ.

A MUM algoritmus már nem csak a szöveges tartalmak, de a képes, hang és videós tartalmak értelmezésére is képes és továbblépést jelent a szemantikus web felé.

A weboldaltulajdonosok számára a lényeg, hogy a MUM algoritmussal a Google jobban tudja értelmezni a felhasználók keresését és a webes tartalmakat is.

Bővebb információ a MUM algoritmusról:

ite.hu: Megújul a keresés a MUM-algoritmus segítségével

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

szeptember 15, 2023

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google bejelentette, hogy szeptember 14-én útjára

április 26, 2023

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Elég meglepő és kissé nehezen érthető bejelentést

december 6, 2022

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google bejelentette, hogy a tegnapi napon,

június 16, 2022

0MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben megtalálod a Google algoritmusainak


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!