Ebben a cikkben megtalálod a Google algoritmusainak rövid leírását, a linken pedig a Google algoritmus frissítésekről olvashatsz.
Mi az a Google algoritmus?
A Google algoritmusai olyan komplex rendszerek (programok), amelyeknek feladata, hogy a felhasználó keresésére a lehető legjobb találati listát állítsák össze a weboldalakat rangsorolva.
A Google évente több ezer kisebb-nagyobb módosítást hajt végre ezeken az algoritmusokon. Ezek döntő része észrevétlen marad, de van néhány nagy algoritmus frissítés, amit előre bejelent.
A Google nem egy nagy algoritmussal rendelkezik, hanem számos részben önálló algoritmus felel az egyes rangsorolási szempontok figyelembevételéért.
A Google algoritmusai
Az alábbiakban röviden bemutatom, hogy melyek a Google nevesített algoritmusai és hogy milyen feladat hárul rájuk.
Core, vagy Alap-algoritmus
A Google mag-algoritmusa, amelynek feladata, hogy minél minőségibb és relevánsabb találati listát adjon vissza a keresőmotor. Az alapalgoritmus, jellemzően 4-6 havonta frissül.
Az alapalgoritmus frissítéseket a Google az utóbbi években előre bejelenti. Ezeknél a frissítéseknél a Google keresési és rangsorolási rendszere széleskörűen módosul.
Az alapalgoritmus nem egy tényezőt vesz figyelembe, hanem, ahogy a Google fogalmaz, az adott weboldal egészének minőségét értékeli újra. Az algoritmus nem büntet, de ennek ellenére egyes weboldalak hátrasorolódhatnak. Ebben az esetben a feladata a weboldal egésze minőségének javítása.
Ha szeretnél többet megtudni az alap-algoritmus frissítésekről:
Google: Mit érdemes tudni a weboldal tulajdonosoknak az alap algoritmus frissítésekről?
Ite.hu: Alap-algoritmus (14 cikk)
Google Pingvin-algoritmus
A Google link alapú algoritmusa, amely ma már részben az alapalgoritmus része lett.
A Pingvin-algoritmus feladata a weboldalra mutató linkek értékelése. Pingvin kiszűri a spam linkeket, a mesterségesen épített linkeket és a horgonyszöveg esetén a rangsorolást manipulatívan befolyásó linkeket.
A Pingvin-algoritmus elsődleges feladata tehát a linkek minőségének értékelése és a SEO-célú linkek kiszűrése.
A Pingvin-algoritmus 2012. áprilisában indult útjára. Korábban szakaszosan futott, a négyes változat óta azonban folyamatosan fut és értékeli a linkeket.
Míg korábban a Pingvin büntető algoritmus volt, ma már elsősorban elértékteleníti a spam linkeket.
Bővebben a Pingvin algoritmusról:
ite.hu: Pingvin algoritmus témakör (30 cikk)
Google Panda-algoritmus
A Panda algoritmus 2011-ben indult útjára, névadója Biswanath Panda Google mérnök volt. A célja az volt, hogy a Google fellépjen a találati lista minőségének romlása ellen, amit a szaporodó un. „tartalom farmok” elszaporodása okozott.
A Panda az egyik legnagyobb hatású algoritmus indítás volt, ami a találati lista 11,8%-át érintette. Bár kezdetben a fő cél a fekete kalapos SEO és a spam elleni küzdelem volt, az idők során a Panda algoritmus fokozatosan „minőségi-algoritmussá” vált.
A fókuszba az E-A-T alapelvek, azaz a szakértelem a hitelesség és a bizalom lépett.
2016-ban a Panda-algoritmus a Google integrálta az alap-algoritmusba.
Bővebben a Panda algoritmusról:
ite.hu: Panda-algoritmus témakör
Google Kolibri-algoritmus
A Kolibri-algoritmus 2013 augusztusában indult útjára és a Pingin, vagy Panda algoritmustól eltérően nem egy büntető algoritmus volt.
A Kolibri algoritmus valójában a Google alap-algoritmusának teljes újratervezését jelentette, a találati lista 90%-ára hatott ki, habár a hatások elsőre igen csekélyek voltak.
A Kolibri-algoritmussal a hagyományos szövegértelmező keresőmotorról a Google áttért a szemantikus keresők korára. Ez azt jelentette, hogy innentől kezdve a keresőmotor nem csak betűket és szavakat látott, hanem tudta értelmezni a szövegösszefüggéseket, kezdeti szinten már értelmezni tudta a szöveget.
Megjelentek az entitások is a keresőben, ami az internetes keresés alapvető átalakulását eredményezte.
A kolibri-algoritmus valójában nem egy különálló algoritmus, hanem az alap-algoritmus teljes újratervezését jelenti.
Bővebben a kolibri-algoritmusról:
ite.hu: Itt az új Kolibri-algoritmus
Google Rankbrain-algoritmus
A Google Rankbrain algoritmusa egy mesterséges intelligencia alapú algoritmus, amely 2015 tavaszán indult útjára, (de csak októberben lett publikus).
A Rankbrain algoritmus kezdetben a keresések azon 15%-ára koncentrált, amelyet a Google sosem látott azelőtt, majd később ezt kiterjesztették az összes keresésre.
A Google egyik vezető mérnöke szerint a RankBrain a harmadik legfontosabb rangsorolási tényező, és feladata, hogy értelmezze a felhasználók keresését és azokra minél relevánsabb találatot adjon.
A RankBrain tehát elsősorban egy szövegértelmező algoritmus, amely öntanuló rendszerek segítségével értelmezi a felhasználók keresési kifejezését, annak érdekében, hogy minél relevánsabb találatokat adjon. A Rankbrain nem karaktereket dolgoz fel, hanem entitásokat keres a szövegben, így továbblépést jelentett a szemantikus keresés irányába.
Bővebb információ a Rankbrain algoritmusról:
ite.hu: Rankbrain a Google mesterséges intelligencia alapú algoritmusa
Google BERT-algoritmus
A Google BERT-algoritmus egy a neurális hálózatokon alapuló a természetes nyelvek feldolgozását (NLP) segítő rendszer.
A BERT-algoritmus 2019-ben indult útjára és a találati lista 10%-át érintette, az év végére magyar nyelven is aktívvá vált.
A BERT-algoritmus alapvetően az egyes nyelvek 6b-9013-4a55-81cb-b2e678cf07ed” class=”textannotation”>jobb megértését szolgálja, azaz hogy a kulcsszavas keresőből a Google el tudjon mozdulni a szöveg értelmezése felé. A BERT-tel a Google jobban tudja értelmezni a nyelv finomságait.
Bővebb információ a BERT-algoritmusról:
ite.hu: Magyar nyelven is fut a BERT-algoritmus
Google MUM algoritmus
A Google MUM algoritmusa (Multitask Unfied Modell) egy új technológia, amit a Google 2021 májusában jelentett be, ami 1000-szer erősebb, mint elődje a BERT.
A MUM algoritmus a természetes nyelek megértésén alapuló komplex rendszer, amely gépi tanuláson és mesterséges intelligencián alapul és komplex adatokat használ.
A MUM algoritmus már nem csak a szöveges tartalmak, de a képes, hang és videós tartalmak értelmezésére is képes és továbblépést jelent a szemantikus web felé.
A weboldaltulajdonosok számára a lényeg, hogy a MUM algoritmussal a Google jobban tudja értelmezni a felhasználók keresését és a webes tartalmakat is.
Bővebb információ a MUM algoritmusról: