A Google a Search On konferencián jelentette be, hogy újratervezte keresőszolgáltatását, amely mostantól intuitív módon segíti új témák felfedezését a MUM algoritmus segítségével.

A Google bejelentése szerint mostantól néhány keresési funkciónál már alkalmazni fogja a MUM algoritmust.  Ennek köszönhetően a Google-n történő keresés és a találati lista át fog alakulni és új módokat kínál a különböző tartalmak felfedezésére és megismerésére.

Keresőoptimalizálási szempontból legfontosabb változások:

  1. Things to Know / Tudnivalók
  2. Topic Zoom / Témakör mélyítés
  3. Visually browsable search results / Vizuálisan böngészhető keresési eredmények

A következő hónapokban a Google fokozatosan vezeti be ezeket a változásokat a felhasználók számára bizonyos kereséseknél, amely sokkal vizuálisabb találatokat eredményeznek majd.

Egyes változások azonban már a mai naptól kezdve élesednek.

A Google MUM algoritmusa

2021 tavaszán a Google már bejelentette új algoritmusát a MUM-ot, amely lehetővé teszi nem csak a szöveges tartalmak, de a képek tartalmának jobb értelmezését is a mestersége intelligenciának köszönhetően.

Hirdetés

hirdetés

Mi az a MUM?

A MUM egy nyelvi modell, amely a BERT algoritmushoz hasonlítható, azonban annál 1000x erősebb a Google közlése szerint. Képes szöveget olvasni, annak tartalmát értelmezni, a témában elmélyülve azt megérteni, plusz videós és képi tartalmakkal javítani a megértését és mindezt 75 nyelven bővítve az egyes értelmezési lehetőségeket.

Mivel a BERT algoritmus magyar nyelven is fut, így valószínűsíthető, hogy a MUM is.

Az új algoritmus a MUM (Multitask Unified Model) elnevezést kapta. Különlegessége, hogy a korábbi szöveges keresésekkel szemben a Google sokkal jobbá vált a képek, videók tartalmának értelmezésében, és ez teszi lehetővé hogy a találati lista is vizuálisabbá váljon.

A Google bejelentette, hogy a következő hónapokban integrálja a MUM -ot a Lens alkalmazásba is.

Hogyan változtatja meg a Google MUM a keresést?

A MUM algoritmust bevezetése alapjaiban változtatja meg azt, amit a keresésről eddig gondoltunk.

A felhasználók jelenleg válaszokat keresnek. A keresésnek ez az új módja azonban segít a felhasználóknak összetettebb feladatok felfedezésében, miközben egy teljesen más módszert vezet be a válaszok bemutatására, különös tekintettel a képekre.

A változtatások célja, hogy még könnyedebbé és szabadabbá tegyék a keresést – szól a Google közleménye..

A Google Kereső újratervezése

A Google ezt a változást a keresés újratervezéseként jellemezte. A keresés új verziója három nagy lépést tesz a régi keresőmotorhoz képest.

  1. Things to Know / Tudnivalók
  2. Topic Zoom / Témakör mélyítés
  3. Visually browsable search results / Vizuálisan böngészhető keresési eredmények

Mit kell tudni a Google Things to Know-ról?

A „Tudnivalók ” funkció már alkalmazza a Google MUM algoritmusát, annak érdekében, hogy jobban megértse, hogy egy-egy témát miképpen ismernek meg, és fedeznek fel a felhasználók.

A Google egy konkrét példáit is bemutat az „akril festés” keresőkifejezéssel. A példa szerint a Google ezen keresőkifejezéshez 350 olyan témakört azonosított, amelyek kötődnek ehhez a kereséshez, a korábbi felhasználói keresések alapján.

A „Tudnivalók” alkalmazás képes lesz arra, hogy azonosítsa a legnépszerűbb, vagy legrelevánsabb felfedezési utakat, amellyel a felhasználók az adott témakört megismerik, így sokkal több és pontosabb tartalmat tud a felhasználó keresésére nyújtani.

Így ahelyett, hogy a Google arra várna, hogy a felhasználó újabb és újabb kereséseket üt be a témával kapcsolatban már az első keresésnél tud olyan válaszokat adni, ami lefedi ezeket a felfedezési utakat, így segíti a felhasználónak megismerni mélyebben az adott témakört.

Topic Zooming, avagy a témakör mélyítés

A második új sajátosság a „Topic Zoom” lesz, amit magyarra a témakör mélyítéssel fordíthatnánk. Ez az új képessége a keresőnek lehetővé teszi, hogy a felhasználó egy adott témakörön belül ugráljon szűkítve, vagy tágítva a témakört.

A felhasználó tágíthatja a keresési fókuszt, vagy éppen leszűkítheti egy altémakörre keresési szándéka szerint.

Visual Exploration, avagy a vizuális felfedezés

A harmadik új képessége a Google keresőjének már a mai naptól elérhető, és ez nem más, mint a Vizuális Felfedezés.

Ez az új képessége a keresőnek nem minden keresőkifejezésnél élesedik majd, csak azoknál, ahol a keresési szándék mögött felfedezhető, hogy a felhasználó célja, hogy új inspirációt merítsen.

Ilyen keresések lehetnek például a „Halloween dekorációs ötletek”, vagy a „beltéri vertikális kert ötletek

Hogyan befolyásolja mindez a weboldaltulajdonosokat?

A mostani változás elvileg jobb lehetőséget biztosít a felhasználóknak, hogy felfedezzenek egy-egy témakört, és ez több megjelenési lehetőséget biztosíthat a weboldaltulajdonosoknak.

Keresőoptimalizálási szempontból tehát a mostani változás előnyös lehet, több forgalmat és több látogatót hozhat a weboldaltulajdonosoknak.

Kérdés, hogy a mostani változások mikor élesednek majd a magyar találati listán? Elvileg a Vizuális Felfedezés már a mai naptól elérhető

További újdonságok és bejelentések

A képkeresés és hangkeresés összekötése

Ha a kameránkat ráirányítjuk a kerékpárunkra és hozzámondjuk, hogy ”hogyan tudom megjavítani”, akkor a MUM képes a két dolgot összekötni, azonosítani a képen látható objektumot és azonnal releváns válaszokat adni.

Videós keresések és MI

Hogy ha megnézünk egy videót adott témában, akkor a Google a videó tartalma alapján javaslatokat fog adni kapcsolódó témákban, még akkor is, ha az adott témát név szerint nem is említették a videóban.

Google Lens

Hamarosan a Chrome-on is elérhető lesz a Google Lens, amelynek segítségével egy tetszőleges weboldal egy részletét kijelölhetjük és azonnal a Google megkeresi, hogy az adott dolgot hol tudjuk megvásárolni.

„About this Result”

Ez már korábban is élt, de most bővülni fog. A találati listán megjelenő oldalaknál lehetőség lesz megtudni, hogy az oldal mennyire hiteles azáltal, hogy mit mond magáról, és hogy mások mit mondanak róla.

Gyorsan változó találati lista

Ha egy téma vagy hír nagyon friss, és a találati lista gyorsan változik, akkor a Google ezt külön jelzi a felhasználók számára, ezzel jelezve, hogy a téma még alakulóban van, érkezhetnek új információk

Érdemes egyébként a teljes konferenciát végignézni, mert úgy világosabb lesz, hogy a bejelentések mit is jelentenek majd a gyakorlatban.

Részletek a Google blogbejegyzéseiben:
How AI is making information more useful

Helpful Search tools for evaluating information online

New ways maps and AI keep communities safe and informed

New ways to find shopping inspiration on Google

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

szeptember 15, 2023

146MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google bejelentette, hogy szeptember 14-én útjára

április 26, 2023

146MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Elég meglepő és kissé nehezen érthető bejelentést

december 6, 2022

146MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google bejelentette, hogy a tegnapi napon,

június 16, 2022

146MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben megtalálod a Google algoritmusainak


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!