A Google bejelentette, hogy szeptember 14-én útjára indította a Helpful Content (hasznos tartalom) algoritmus frissítést, ami két hétig tart majd.
A Google közleménye
A Google az alábbi közleményt tette közzé az X-oldalán:
A közlemény szerint a Google elindította a hasznos tartalom (helpful content) algoritmus frissítést egy fejlesztett osztályozóval. És a lefutási idő két hét lesz, a lefutás végéről pedig értesítenek majd az alábbi oldalon: https://status.search.google.com/products/rGHU1u87FJnkP6W2GwMi/history
A Google több dokumentumot is megadott, ahol tájékozódhatunk az algoritmusról és korábbi dokumentumaiban is kisebb változásokat hajtott végre. Nézzük ezeket sorban!
Mi az a hasznos tartalom algoritmus (röviden)?
A „Helpful Content System”, magyarul „Hasznos Tartalom Rendszer” célja, hogy előnyhöz juttassa azokat az eredeti és a felhasználók számára hasznos tartalmakat, amelyeket embereknek írtak, és leértékelje az elsődlegesen SEO célból írt szövegeket. Magyarán szólva az embereknek szóló tartalmat kívánja előre sorolni.
Az algoritmus része a rangsorolási rendszernek és a weboldal egészére kihat nem csak egy-egy URL-re. Amit még érdemes tudni:
- előnyben azok az oldalak, amelyek a felhasználói szándéknak megfelelő tartalmakat nyújtják (kielégítik a felhasználói szándékot)
- a rendszer azonosítja az alacsony, vagy alacsony-hozzáadott értékű (értsd összeollózott) tartalmakat
- ha sok a nem-hasznos tartalmad, akkor az a hasznos tartalmaid pozícióját is lehúzza
- a rangsorolás súlyozott, ha sok a nem-hasznos tartalmad, akkor a visszaesés is jelentősebb lesz
Miért jelentős a mostani frissítés?
A Helpful Content algoritmus 2022. augusztus 25-én indult útjára, elsőként angol nyelven, majd 2022. december 6-án magyar nyelven is élesedett.
A mostani frissítésazért jelentős, mert a Google már hónapokkal ezelőtt bejelentette, hogy érkezik a frissítés, ami új szempontok alapján értékeli a weboldalakat. Ez az algoritmus is mesterséges intelligencia alapú és gépi tanulást alkalmaz.
A keresőóriás a közleményben kihangsúlyozta, hogy a mostani frissítés során, fejlesztették a rendszert, egészen pontosan „improved classifier„-ről beszélnek. De mi is ez egészen pontosan?
A „classifier” a gépi tanulásban egy olyan algoritmust vagy modellt jelent, amely az adatokat különböző osztályokba vagy kategóriákba sorolja. Például, ha egy kép-felismerő rendszert készítünk, amely képes megkülönböztetni a kutyákat a macskáktól, akkor a rendszer „classifier” alapján dönti el, hogy egy adott kép egy kutya vagy egy macska.
Amikor a Google azt mondja, hogy „improved classifier”, az azt jelenti, hogy javították az algoritmust, így az most pontosabban vagy gyorsabban képes osztályozni az adatokat, vagy kevesebb hibával rendelkezik.
Ami azt jelenti, hogy pontosabban tudja meghatározni mely webes tartalom hasznos, és melyik nem.
Mit jelentett be a Google korábban?
A Google már májusban jelezte, hogy érkezni fog a mostani frissítés, ami meglehetősen szokatlan lépés.
A Google szerint ez a frissítés lehetővé teszi, hogy a kereső „mélyebben megértse a személyes vagy szakértői nézőpontból létrehozott tartalmakat„. Illetve, hogy, „nagyobb hangsúlyt fektetnek az egyedi szakértelemmel és tapasztalattal rendelkező tartalmakra„.
Hogyan hat ez az AI tartalmakra?
Bár ez a frissítés látszólag kifejezetten az ember által előállított tartalmakat igyekszik jutalmazni, történt egy érdekes változás a dokumentációban.
Míg a korábbi tanácsok szerint a Helpful Content az emberek által írt embereknek szánt tartalmakat kívánja jutalmazni, a mostani dokumentációból már hiányzik az „emberek által írt” rész.
Ez arra utal, hogy ha hasznos a tartalom az emberek számára akkor nem gond, hogy AI által írt tartalmakról van szó, holott a korábbi dokumentáció hangsúlyozta az emberek által előállított tartalmakat jelentőségét.
Ugyanakkor a mostani dokumentáció is kiemeli a személyes tapasztalat, az egyedi nézőpont stb. fontosságát, tehát az alapvető fókusz megmaradt.
A dokumentáció új eleme az is, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy ha harmadik féltől származó tartalmat jelenítünk meg, akkor annak elérsét blokkoljuk a keresőrobotok elől:
Új elem a dokumentációban, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a sok új tartalom publikálása, és a régiek törlése abból a célból, hogy a weboldal frissebbnek tűnjön, nem jelent rangsorolási előnyt.
Mit tegyek, ha negatívan érintett a helpful content algoritmus?
A Google tanácsai szerint, ha hasznos tartalmakat készítünk, akkor nem kell semmit sem tenni; sőt, ez a rendszer jót tehet az oldalának, mivel úgy tervezték, hogy a hasznos tartalmat jutalmazza.
Ha azonban visszaesik az organikus forgalmad, akkor érdemes „önértékelést” végezni, és javítania vagy eltávolítania a nem hasznosnak tűnő tartalmakat.
Kérdés, hogy mennyi időbe telik, amíg egy webhely forgalma javul, ha eltávolítja a nem hasznos tartalmakat?
A Google aszerint erre a javítást követően hónapokig kell várni. Noha az osztályozó folyamatosan fut, így lehetővé teszi az újonnan induló és a már létező webhelyek nyomon követését ám a bizalom csak akkor áll helyre, ha hosszú távon tapasztalja azt, hogy a nem hasznos tartalom nem jelenik meg ismét a weboldalon.
Ráadásul a Google időnként fejleszti az osztályozó algoritmust és amikor nagy változást eszközöl, mint most is arról bejelentést is tesz, ami az egész értékelési rendszert átalakítja.
A Google tanácsai
A Google egy részletes dokumentációt tett közzé, ami alapján értékelhetjük weboldalunkat az algoritmus szemszögéből. Ebből most kiemelem, azt ami a „people-first” tartalomra vonatkozik, azaz, hogy az emberek vannak-e a fókuszban, vagy a keresőmotorok:
- Van-e olyan meglévő közönséged, vagy célcsoportod, ami, ha közvetlenül érkezne a weboldaladra, ott hasznos tartalmat találna? (ez utalhat arra, hogy pl a direkt forgalom fontos lehet egy weboldal esetén)
- a tartalmaidból egyértelműen látszik a mélyreható és első kézből származó tapasztalat (pl. egy hely meglátogatása, vagy egy termék kipróbálása)?
- Van a weboldalnak elsődleges célja, vagy fókusza?
- A tartalmaid olyanok, hogy ha azokat valaki elolvassa úgy érzi, hogy eleget tanult ahhoz, hogy céljait elérje?
- A tartalmadat elolvasva úgy érezheti magát a felhasználó, hogy kielégítő élményben volt része?
Ha szeretnél többet tudni a hasznos tartalom algoritmusról
Ha szeretnél többet tudni az algoritmusról, akkor az alábbi három tartalmat ajánlom:
- Az első a helpful content magyarországi élesítésekor írt cikkem, ahol általában is olvashatsz az algoritmusról
- A második a Google angol nyelvű dokumentációja, ami igen részletes.
- a harmadik, ha SEO klubtag vagy, akkor az Experience, azaz emberi tapasztalat, mint rangsorolási tényező kapcsán készült videós anyagot: https://klub.ite.hu/tanfolyamok/experience-mint-rangsorolasi-faktor/
Erős szezonkezdet
Az ősz a keresőoptimalizálásban mindig igen aktív szokott lenni, de most különösen erős a szezonkezdet. Augusztus 22-én indult útjára és 16 napig futott a Core-algoritmus frissítés, és egy héttel utána a tegnapi napon útjára indult a Helpful Content frissítés, ami szintén két hétig fut majd. És ez még csak a kezdet, ne feledjük, hogy év végén érkezhet az AI alapú találati list is…
A Core frissítés hatásáról hoztam két, mind a kettő AI-alapú weboldal, amire nagyon pozitívan hatott a frissítés, kíváncsi leszek, hogy a helpful content algoritmus, vajon hogyan értékeli majd ugyan ezeket a weboldalakat:
A jövő héten majd többet tudunk már, ha vannak személyes tapasztalataid írd meg privátban, vagy a hozzászólások között.