A tárhely szolgáltató kiválasztása során csak ritkán esik szó azokról a kérdésekről, amelyek hatással vannak a keresőoptimalizálásra. Az állóvizet a biztonságos SSL kapcsolatra vonatkozó Google bejelentések zavarták fel; egyre több hír jelent meg a tárhely és a keresőoptimalizálás kapcsolatáról, így érdemes ezekről bővebben is szót ejteni.

A Google hivatalos kommunikációja szerint a rangsorolásnál előnyt élveznek azok a weboldalak, amelyek biztonságos SSL kapcsolaton keresztül működnek. Az elv logikus és érthető, a gyakorlati tapasztalatok azonban arra világítottak rá, hogy az így megszerzett előny gyakorlatilag kimutathatatlan. Noha senki sem várta az ilyen webhelyek azonnali szárnyalását, a SearchMetrics adatai között jelét sem láthatjuk annak, hogy az SSL kapcsolat befolyásolná az organikus keresési listákat.

Nehéz megválaszolni a kérdést, hogy a Google ismét pontatlanul kommunikál vagy csupán arról van szó, hogy az SSL hatása rendkívül kicsi a rangsorolásban. Érdemes azonban tisztázni a nagyságrendeket, mielőtt pálcát törnénk a Google feje felett vagy elkönyvelnénk a biztonságos protokoll hiábavalóságát… Az általános vélekedés szerint a Google algoritmusa 200-250 rangsorolási tényezőt figyel, amelyek mindegyike számos jelet tartalmaz. Ha az SSL kapcsolat meglétét egy közepes jelentőséggel bíró rangsorolási tényezőnek értelmezzük, az esetben is 200-250 másik faktorral kell számolnunk, amelyek bizonyos hányada nagyobb jelentőséggel rendelkezik. Ilyen módon egyetlen rangsorolási tényező súlyát pontosan megállapítani gyakorlatilag lehetetlen, különösképpen kulcsszavak pozíciójából eredeztetve.

A hivatalos bejelentést követően a Google több ízben is jelezte, hogy az SSL kapcsolat használatát a biztonság növelése indokolja, nem pedig a keresőoptimalizálási szempontok. Úgy tűnik, ez az állítás tökéletesen megfelel a valóságnak, hiszen a tavaly augusztusi bejelentés óta nem kerültek napvilágra olyan esettanulmányok, amelyek az SSL használat SEO előnyét bizonyítanák.

A marketing szakemberek általános véleménye szerint elsősorban azoknál a webhelyeknél indokolt a HTTPS protokoll alkalmazása, ahol személyes adatok kezelése történik. Ilyen esetekben a felhasználók bizalma is nagymértékben javítható, ami a konverziónövelés egyik sarkalatos és megkerülhetetlen pontja. A kérdés csupán az, megéri-e erre költenünk.

A tárhely sebesség és a SEO

Kifejezetten a tárhely sebességéről ritkán esik szó, hiszen a webhelysebességről egészében érdemes beszélnünk. A betöltődési sebesség függ a fájlok nagyságától, szinkronizálásától és természetesen a tárhely szolgáltatás sebességétől is.

Hirdetés

hirdetés

A korábbi években ilyen „apróságokkal” kevésbé törődtünk, hiszen a keresőoptimalizálás szempontjai sokkal inkább a kulcsszóalapú feladatokra korlátozódtak. Még három-négy évvel ezelőtt is sokkal több energiát fordítottunk a rossz minőségű – ám kétségtelenül hatékony – linkmarketingre, mint a felhasználói élményre. A Google értékelő algoritmusának a fejlődésével azonban sok olyan rangsorolási tényező került reflektorfénybe, amelyekkel a korábbi időszakokban nem igen foglalkoztunk.

A tárhely sebesség jelentőségének tárgyalásakor kell tennünk egy kitérőt; szót kell ejtenünk a tárhely megbízhatóságáról is – mondja Magos Tamás a DiMa.hu szakértője. Roppant egyszerű elvről van szó: ha egy holnap gyakran elérhetetlenné válik a látogatók számára, akkor az sok esetben hibaoldalra történő kattintást eredményez, ilyen módon rontja a felhasználói élményt. A Google-nak természetesen nem érdeke nem létező – pontosabban fogalmazva nem elérhető – oldalra terelni a látogatókat, ilyen módon inkább ezeket a találatokat eltünteti a találati lista elejéről.

Az elv tehát roppant egyszerű, de a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek véleménye szerint a gyakorlatban csak azok a webhelyek számíthatnak retorzióra, amelyek gyalázatos minőségű tárhely szolgáltatást vesznek igénybe. A Google tehát tolerál bizonyos hibamennyiséget; ez annál is inkább indokolt, hiszen a Google robotjai csak időközönként térnek vissza – a legtöbb webhely esetében több nap is eltelik két indexelés között –, így egy-egy leállás nem lehet egyértelmű ok a hátrasorolásra.

Térjünk vissza a webhelysebesség kérdéséhez! A webhelysebességre vonatkozó adatok rögzítése és értékelése már sokkal egyszerűbb a Google számára is. A PageSpeed Insights értékek egyértelmű információval szolgálnak számunkra a webhely sebességéről, ugyanakkor az így kapott értékek nagymértékben függnek a betöltődő fájlok méretétől, kódolásától, szinkronizálásától és egyéb jellemzőitől.

A tárhely sebesség kérdését mégis fontos kidomborítanunk, hiszen épp ez növelheti meg legnagyobb mértékben a betöltődési időt. Sajnos egy rossz minőségű tárhely szolgáltatás akár másodpercekkel is meghosszabbíthatja a betöltődést. Mondani sem kell, hogy ez negatívan hat a felhasználó élményre, aminek a Google is komoly jelentőséget tulajdonít.

A mobil betöltődés kérdése még hangsúlyosabb lehet, hiszen a mobil találati listák külön sorrendet vehetnek fel, ráadásul a mobil felhasználók száma és aránya egyre magasabb. A legtöbb szegmens tekintetében ma már több látogató érkezik a honlapokra mobil eszközről, mint asztali gépről. Ezeket a számokat és információkat mindenképpen érdemes szem előtt tartani, amikor a megfelelő tárhely szolgáltatást keressük.

Mi a helyzet az ingyenes tárhelyekkel?

Az interneten rengeteg ingyenes tárhely szolgáltatásra bukkanhatunk, ezért teljesen jogos a kérdés, vajon használhatjuk-e ezeket, illetve milyen kompromisszumokra kell számítanunk, ha mellettük döntünk. El kell ismerni, egyetlen pozitív tulajdonságuk van: az ingyenességük. Sajnos semmi más.

Egy díjköteles tárhely szolgáltatás a tárhely méretétől, a szolgáltatás és az ügyfélkapcsolat minőségétől, valamint sok más szemponttól függően 2000 és 15.000 forint közötti éves költséget jelent. Ennyit spórolhatunk, ha ingyenes tárhely mellett döntünk. De vajon mennyit veszíthetünk, illetve mennyi kárt szenvedhetünk el a keresőoptimalizálás terén?

Az ingyenes tárhely szolgáltatások természetesen a legolcsóbb megoldások ingyenessé tételét jelentik, ilyen módon minőségi szolgáltatást nem várhatunk el tőlük. Számukra az ingyenes szolgáltatás marketing eszköz, de természetesen igyekeznek faragni az ilyen jellegű kiadásaikat. Az ingyenes tárhelyek esetében gyakran nincs lehetőségünk időzített feladatok alkalmazására, htaccess használatára, webmail kezelésére, ügyfélszolgálati kapcsolattartásra…

A keresőoptimalizálás terén pedig a gyakori leállás és a lassú betöltődés okozhat problémákat. Ma már igen kedvező áron juthatunk minőségi tárhely szolgáltatásokhoz, semmi sem indokolja az ingyenes megoldások használatát.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

május 30, 2023

42MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Egy honlap élete – akárcsak az embereké

szeptember 2, 2022

42MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A világ 100 leglátogatottabb weboldal három különböző

május 30, 2019

42MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás El akarod költöztetni a WordPress oldalad egy

október 12, 2016

42MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google algoritmusok működése mindig is érdekelte


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!