Egyre többen rendelkeznek WordPress honlappal. Több szakmai blog, webáruház, online magazin használja rugalmassága, bővíthetősége miatt. Talán nem árulok el nagy titkot, hogy az ITE.hu is WordPress rendszerrel megy. 

Főként webáruházakban, illetve magazin oldalakon jellemző, hogy a gyors, számottevő új hír vagy termék feltöltéskor, íráskor nagyon nehéz minden apróságra figyelni. Ezért is érdemes ott ahol lehet automatizálni. Különösen igaz ez a képek keresőoptimalizálására. Most a folytatásban bemutatok néhány hasznos bővítményt, melyek segítségünkre lehetnek és csökkenthetik a szükséges időt, munkát, optimalizálva a tartalmak feltöltését, importálását.

A képek SEO optimalizálás automatizálása

Ha a keresők szemében szeretnénk minél minőségibb honlapot mutatni (mind tartalom, mind kód szemszögéből) akkor nem hagyhatjuk ki a képekhez tartozó azon értékeket, amik a keresőrobotokat segítik a kép tartalmának megértésében. Azt is vegyük figyelembe, hogy nem csak a keresőrobotok számára hasznos, hanem segítik az akadálymentes (gyengénlátók, vakok felolvasó programjainak) használatát is. Mik is tartoznak ide? A folytatásban ezekre úgy fogok hivatkozni, mint kép adatai, mezői.

  • Kép alt: angolul is alternative text, ami akkor jelenik meg, amikor a kép betöltése sikertelen és a keresőrobotok előszeretettel nézik, mivel a kép tartalmára utal.
  • Kép title: a kép címe, mely megjelenik ha a kép fölé viszed az egeret amolyan tooltip módjára. Ennek rövidnek és velősnek érdemes lennie.
  • Kép description: egy rövid mondatban körülírva a kép tartalma, legalább is ez lenne az ideális. Ne csak 1-2 szót írjunk, azonban a kisregényt is kerüljük.
  • Kép caption: röviden ez a szöveg kerül a kép alá kiírva. A WordPress-ben ez a figure html elembe helyezi a képet, a megadott szöveggel.

Tipp: Természetesen ha kimaxolnánk a magyar nyelv és a szabványok adta lehetőségeket, akkor érdemes a fő kulcsszó mellett szinonimákat is használnunk.

Hogyan automatizáljunk WordPress-ben

Több lehetőségünk is van rá. Most a legnépszerűbb bővítmények közül említek meg néhányat, melyek segítenek automatikusan kitölteni a szükséges mezőket és nekünk csak a fájt kell megfelelően elnevezni.

  • SEOPress: Van opciója, hogy a képfájl nevével kitölti automatikusan a title, alt, caption és description értékeket, amikor a képet feltöltjük a médiatárba. Ezenkívül ha a képet egy adott bejegyzés szerkesztésénél töltjük fel (és meg van adva már a fő keyword) akkor választhatjuk, hogy azt tegye hozzá az alt értéknek.
    Url: https://wordpress.org/plugins/wp-seopress/
  • RankMath: Képes fájlnév vagy általálunk megadott fix kulcsszó, kulcsszavak alapján kitölteni a kép mezőit. Sőt, ezt a kettőt kombinálhatjuk is változó értékekkel, hogy elkerüljük az azonos képadatokat, beállíthatunk meghatározott szavakat amiket másik szóra cseréljen. A RankMath-nek van a legrészletesebben beállítható része a képekkel kapcsolatban.
    Url: https://wordpress.org/plugins/seo-by-rank-math/
  • Format Media Titles: Nem mai darab, azonban remekül teszi a dolgát és kifejezetten a képek adatainak a kitöltését segíti elő több opció lehetőségével. Félreértés elkerülése végett, ez a bővítmény nem egy kifejezett WordPress keresőoptimalizálás használatára való plugin.
    Url: https://hu.wordpress.org/plugins/format-media-titles/

Tipp: A Yoast SEO bővítmény itt sajnos nem játszik. Noha a bejegyzés szerkesztésénél ellenőrzi, hogy ki vannak-e töltve a szükséges kép adatok, azonban nem tudja ezeket automatikusan kitölteni. Ha Yoast-ot használunk, akkor a Format Media Titles mellé hasznos lehet.

Hirdetés

hirdetés

A Yoast, SEOPress és a RankMath is tudja, hogy az amúgy értékes tartalommal alig bíró csatolmány oldal url-ét a képfájlra irányítja. Továbbá mindhárom esetén van lehetőségünk külön a képeknek egy sitemap-ot generálni, ám ennek hasznosságáról megoszlanak a vélemények. A WordPress keresőoptimalizálás nem minden esetben olyan egyértelmű, mint gondolnánk!

A SEOPress-nél van lehetőség külsős AI/ML (mesterséges intelligencia és gépi tanulásos) rendszer bekötéséhez, mely segít a legjobb kulcsszavakat kiválasztani a képekhez. Ezt azonban magyar nyelven még nem ajánlanám, a nyelvtani bonyolultságunk okán. 

Hogyan nevezzük el a képfájlokat és mikor?

Ez az a rész, amit a legjobb és legcélravezetőbb, ha saját magunk végzünk és ezt a részt nem automatizáljuk. Törekedjünk arra, hogy minél rövidebben leírjuk a képek tartalmát úgy, hogy az általunk választott kulcsszót belecsempésszük. Ne használjunk a fájlnevekben ékezetet és speciális karaktereket. Maradjunk az angol ABC és számok lehetőségeivel. 

A Google képes felismerni, hogy a “kovacsmuhely” az a magyar nyelvben a kovácsműhely szónak felel meg. Így ha erre a szóra szeretnénk optimalizálni, ráadásul regionálisan, akkor a kovacsmuhely-budapest.jpg fájlnév ideális erre. Akár a cégnevet is még mögé tehetjük, hogy ha a cégnevünkre keresnek, az adott képeket hozza be a kereső. 

A képen látható a Format Media Title: a speciális karaktereket kiveszi, az ékezetes karaktereket pedig ékezet nélkülire cseréli.

Kerüljük a túl általános képfájl elnevezéseket, például kert.jpg, mivel ott azért nehezen fogunk jó helyen megjelenni. Az olyan fájlneveket, mint a kertÉPÍTŐlegjobb!!!!2022.jpg, pedig pláne felejtsük el. Nem, elfelejtettük! Mehetünk tovább?

A képméret optimalizálásának automatizálása

Arról már számtalanszor esett szó, hogy a honlapod gyors betöltési sebessége bizony fontos. A 3 leggyakoribb probléma közé tartozik, hogy a képek mérete túl nagy. Éppen ezért erősen ajánlott a képek méretének optimalizálása. Ezt megtehetjük saját kezűleg minden képnél feltöltés előtt (manuálisan) vagy WordPress esetén bővítménnyel automatizálhatjuk ezt a lépést.

Először szeretném azt leszögezni, hogy a kép felbontása és mérete két külön paraméter. A kép felbontása például 1920*1080 px, míg a mérete 1 MB (megabájt). 

Mit is értünk itt automatizálás alatt? A folytatásban szereplő WordPress bővítmények esetében arról beszélünk, hogy a képeket feltöltjük (lehetőleg már átnevezve, mint fentebb olvashattuk) és ezt követően a képek méret (és beállítás kérdés függvényében felbontás) optimalizálása is megtörténik vagy feltöltéskor vagy időzítetten kis idő elteltével.

Tipp: Felbontás tekintetében azt tanácsolnám, hogy míg a fontosabb képeket (speciális esetektől eltekintve) maximum FullHD (1920*1080px) méretben töltsük fel, míg a háttérképeket lehet 2K-s, például 2560*1080px méretben, ám az esetek többségében a háttérképeknek is elegendő a FullHD-s felbontás.

Képoptimalizáló WordPress bővítmények

Az alábbi bővítményeket tudom ajánlani. Ez a személyes preferenciám, tapasztalatom alapján készült lista. Természetesen nem aranyszabály és idővel változhat, azonban jó kiindulási alap, melyeket érdemes kipróbálni a több tucatnyi WordPress bővítmény közül.

  • ShortPixel Image Optimizer: A Shortpixel rendelkezik több WordPress-es, képekkel kapcsolatos bővítménnyel. Fizetős szolgáltatásként akár CDN-re is tehetjük a képeket és elég részletesen beállíthatjuk, hogy miként szeretnénk optimalizálni. Van webp generálási lehetőség is és a honlapunk szerverét nem terheli, mert 3rd part szerveren történik a képek feldolgozása. Hátránya, hogy ingyenesen havi 100 db kép az engedett, ami elég karcsú.
    Url: https://hu.wordpress.org/plugins/shortpixel-image-optimiser/
  • EWWW Image Optimizer: Nincs mennyiségi vagy kép méretbeli megkötés, korlátlanul használható. Hátránya, hogy az ingyenes esetében saját szerverünkön történik az optimalizálás, ami nagyméretű képeknél vagy nagyon olcsó tárhelynél bizony okozhat rövid lassulást. Havi pár ezer Forintért már ad CDN-t és külső feldolgozó szerveren optimalizálja a képeket.
    Url: https://hu.wordpress.org/plugins/ewww-image-optimizer/
  • SMUSH: A WPMU DEV csapatától (akik elég régi motorosok WordPress bővítmények terén) van. Külső, saját szervereken történik a képek optimalizálása. Hátránya, hogy a webp-t csak fizetős, pro csomagjában lehet elérni, mely néhány dolláros havidíjon érhető el.
    Url: https://hu.wordpress.org/plugins/wp-smushit/
  • Imagify: A WP-Rocket cache plugin készítőinek a munkája. Nincs külön CDN-e, az a Rocket-ben érhető el külön előfizetéssel. A fontosabb beállításokat megtaláljuk és könnyen kezelhetjük. Az ingyenes verziója havonta 20 MB (megabájt) adat (kép) optimalizálását engedi, mely feldolgozása az ő szerverükön történik. Ez a készítők szerint megközelítőleg 200 darab kép, ám itt picit becsapós, a valóság ennél jóval kevesebb.
    Url: https://hu.wordpress.org/plugins/imagify/

Manuális optimalizáláshoz

Amennyiben nagyon kevés képet használunk weboldalunkon, akkor fölösleges erre WordPress bővítményt használni. Így erre a megoldásra is mutatok pár lehetőséget.

  • Squoosh.app – A Google saját maga fejlesztette kép(méret)optimalizáló megoldása, mely ingyenesen használható.
  • Tinypng.com – Nem csak bővítmény formájában, hanem önmagában is ingyenesen elérhető, igaz némi korlátozásokkal.
  • Kraken.io – Az előzőhöz hasonlóan, némi korlátozásokkal, ám ingyenesen használható képméret optimalizáló oldal, aminek szintén van pluginja a WordPress-hez.

Összefoglalva

A képek megfelelő SEO-zásához mind a méretére, mind a kép adataira figyelmet kell fordítanunk. Azt, hogy ezen lépéseket automatizáljuk vagy sem, azt mindenkinek magának kell mérlegelni. Olyan WordPress honlapok esetén ahol évente csak kis részben kell képeket feltölteni, én elhagynám az automatizálást. Azonban WooCommerce webáruház készítés esetén már eleve ajánlott megoldani az automatizálást, kép optimalizálást, mivel hosszabb távon megtérül a ráfordított idő és energia.

Természetesen vegyük figyelembe, hogy a keresőoptimalizálásnak a képek optimalizálása csak egy kis szelete.

Senior WordPress fejlesztő, honlap és webáruház üzemeltető szakember, megszórva online marketing, UX és 2007 óta növekvő SEO tapasztalattal.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Köszi Tamás! Adtál egy plusz löketet, hogy nekiessek végre a több giga kép optimalizálásának. Már nagyon frusztrál a tárhely foglalásuk, és mindig igyekeztem kis méretű képeket használni, de nem mindig sikerült. Ha webp-re váltok, van olyan plugin, ami törli az eredeti képeket, vagy azt még jó meghagyni az egyéb böngészők miatt, amik nem kezelik a webp-t?

    1. @Zoltán: Attól függ, hogy a látogatóid hány százaléka használ olyan böngészőt, ami nem támogatja megfelelően a webp-t. Ha ez alacsony, akkor lehet lecserélni a képeket, ha számottevő, akkor nem. Valószínűleg nagy felbontásúak a képek és túl sok képméret generálódik és ez okozza a nagy helyigényt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

január 17, 2023

395MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Hogyan szerezzünk ingyenesen és jogtisztán képeket blogbejegyzésünkhöz,

november 2, 2022

395MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Mi az az alt text? Az alt

augusztus 24, 2022

395MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A WordPress weboldalak keresőoptimalizálására a legjobb módszer

március 22, 2022

395MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Egyre többen rendelkeznek WordPress honlappal. Több szakmai


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!