Utoljára frissítve: március 23, 2016
Témakör: SEO

Ha veszel egy új laptopot a minimum, hogy kapsz rá garanciát. Ezt várnád el a keresőoptimalizálástól is, nem?

Erre mégsincs garancia. És azt is elmondom, hogy miért.

A válasz röviden az, hogy azért mert a siker nem kizárólag és nem elsősorban a keresőoptimalizálástól függ. De lássuk részletesen!

A Google álláspontja

A Google hivatalos álláspontja szerint:

„Senki sem garantálhatja Önnek, hogy a webhelye az első helyen jelenik meg a Google-on.”

Majd a Google megerősíti, hogy: ”Óvakodjon az olyan keresőmotor-optimalizálóktól, akik azt állítják, hogy garantálni tudják a helyezést”.

Hirdetés

hirdetés

Kell ennél több bizonyíték? A Googleban szeretnénk első, vagy garantált helyet, de a Google maga óva int attól, hogy bedőljünk ennek a trükknek.

De talán azt gondolod, hogy vannak szakemberek, akik tudják garantálni a jó helyezést, csak a Google ezt szeretné eltitkolni.  Nos, a rossz hír az, hogy nincsenek ilyen szakemberek.

A titkos Google algoritmus

Az algoritmus titkos és összettett

A Google algoritmusai titkosak, talán az üzleti világ legféltettebb kincsei, amelyet senki nem ismer. Ha a titok ki is tudódna, jó ha tudod, hogy a Google több, mint 200 rangsorolási algoritmust használ, és mindegyik tényezőnek, van legalább 50 altényezője. Ez azt jelenti, hogy több mint tízezer szempont alapján rangsorolja a Google az weboldalakat.

Rendszeresen változik az algoritmus

Ráadásul a Google évente 5-600 alkalommal módosítja is az algoritmusát, finomít rajta, pontosítja, fejleszti őket, így mindig változik az, hogy miért azok a weboldalak vannak a találati lista tetején, amelyek éppen ott vannak. Lehet, egy hét múlva módosul az algoritmus és módosul a rangsor is. Ki az a keresőoptimalizáló, aki garantálni tudja így a helyezéseket?

A gépi tanulás

A Google algoritmusainak egy része már a mesterséges intelligencia első lépcsőjét a gépi tanulást alkalmazza. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy már a Google maga sem tudja, hogy miért pont olyan a találati lista amilyen. Tudják, hogy hogy működik az algoritmusuk, de azt nem tudják, mit eredményez. Ezt a Google egyik neves mérnöke nyilatkozta. Ha ők sem tudják, hogyan garantálhatna egy külső személy bármilyen helyezést.

Összefoglalva a Google algoritmusai titkosak, folyamatosan változnak, és már a mesterséges intelligencia miatt a Google sincs igazán tisztában azzal mi is történik és miért. Ha ez a helyzet, vajon ki az a keresőoptimalizáló, aki garanciát vállal a helyezésre? De a történetnek ezzel még nincs vége.

A konkurencia szerepe

Nem csak te optimalizálod a weboldaladat, hanem a konkurensed is. Ő is folyamatosan fejleszti weboldalát, épít tartalmat, javítja a technikai hibákat és költ talán nálad is sokkal többet online marketingre. Ha pedig ez a helyzet, akkor hiába a legjobb szakember, mégis a konkurensnek lesz több esélye előre kerülni a találati listán.

Az sem kizárt, hogy a konkurencia fekete SEO-t alkalmaz. Titokban káros linkeket épít rád, és ezért nem jönnek a jó eredmények. Ez is nehezen kivédhető.

A múlt hibái

A Google nem felejt. Minden weboldalnak múltja van, amit a Google esetleg idővel megbocsát, de nem felejt. Lehet, hogy régen tartalmat másoltál más oldalakról, lehet, hogy régebben linkeket vásároltál, vagy katalógusokban népszerűsítetted weboldaladat. Ezekért mind büntetés járhat, ha nem is most talán hónapok, vagy évek múlva. Ezek a hibák nem azonnal jelentkeznek, de később egy új algoritmus megtalálhatja őket és büntethet miattuk.

Hiába a legjobb szándék, és a nagy tudás, egy olyan weboldal, amelyet a múlt hibái terhelnek, nem tud igazán jól szerepelni a találati listán.

A weboldalad

Sokszor maga a weboldal a hátráltatója a sikernek. Talán nem jó a szöveges tartalom, talán nem jó a felhasználói élmény, talán nem mobilbarát az oldal, talán más rejtett technikai hiba van, ami miatt a felhasználók csalódnak weboldaladban és gyorsan otthagyják. Talán lassú a weboldalad. Ez mind olyan tényező lehet, amire egy jó keresőoptimalizáló szakember felhívhatja a figyelmet, de megjavítani aligha fogja. Ez ugyanis a tartalomfejlesztő, vagy éppen a programozó feladata.

Gyenge a márka, új az oldal

Az is lehet, hogy a konkurenciád már egy évtizede fent van a neten és mindenki ismeri a nevét, a te weboldalad pedig teljesen új. Ha ez a helyzet sok esélyed nincs vele szemben, csak évek kemény munkája révén. Az is lehet, hogy ő masszív offline kampányt folytat, ami a márka keresések révén kihat az online eredményeire is. Ki az a keresőoptimalizáló, aki ezt a folyamatot befolyásolni tudja?

Nincs garancia!

Nem csak arról van szó, hogy technikailag nem lehet garanciát vállalni a helyezésre, hanem én úgy gondolom etikátlan is.

Aki csak egy kicsit is ért a keresőoptimalizáláshoz, az biztos tudja, hogy garantált helyezés nincs. Így aki ilyet vállal, az etikátlanul jár el, mert becsapja az ügyfelét. Olyasmire vállal garanciát, ami felett nincs befolyása.

Kerüld a garanciát!

Aki garantált helyezést ígér, azt kerüld el messzire! Vannak olyan technikák, amivel gyorsan lehet viszonylag jó eredményt elérni, de ezeket a Google előbb vagy utóbb büntetni fogja. Ilyen például a Google Bombing, ami működő technika, de egy weboldalt egy életre tönkre tehet. Ha a weboldal márka is egyben kerüld az ilyen technikákat.

Mire vállalhat garanciát egy keresőoptimalizáló?

Arra, hogy tudása legjavát adja, és folyamatosan fejleszti magát. Arra, hogy konkrét munkákat elvégez (linképítés, kulcsszókutatás, technikai SEO audit, stb.).

A SEO napi szinten változik, a trendeket követni kell, így lehet folyamatosan jó eredményt elérni, de garancia sajnos nincs a keresőoptimalizálásban.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Hmm.. nem tudom mit gondoljak. A mi „profilunkban” még mindíg azok az oldalak a nyerők a legnagyobb kulcsszavakra akik ügyesen építettek katalógus linkekket! Talán hihetetlen, de így van. Plusz olyan oldalak akik nullát költenek fejlesztésre, bele értve pl a mobilbarát opciót. Ja, és persze nem hirdetnek az adwords-be sem.

    1. Szia!

      Igen tudom, hogy az elmélet és a gyakorlatlat nagyban különbözik, de én több száz katalóguslinkes oldalt láttam eltűnni a süllyesztőben 2012-2013 táján. Úgy hogy az első helyről 0-ra esett vissza a forgalom.
      Utána nem kulcsszavas linkekkel működgetnek a katalóguslinkes oldalak is ez tény, de kérdés, hogy vajon érdemes-e ilyen rizikóra üzletet alapozni, hogy benne van a pakliban, hogy egyik napról a másikra 0-ra esik a forgalom. Szerintem nem.
      De értem azt, hogy bosszantó évekig magad előtt látni a gyengébb-rosszabb-katalóguslinkes oldalakat.
      A másik kérdés, a helyezés egy-egy fontos kulcsszóra és megint más az adott oldal teljes forgalma. Sokszor az elöl lévő oldalak teljes organikus forgalma elmarad azoktól az oldalaktól, amelyek hátrébb vannak, de sok kulcsszóra összességében jobb a helyezésük.

      Amúgy lehet hogy azoknál az oldalaknál is részben törölve vannak a katalóguslinkek, de szellem linkhálózatból meg vannak támogatva 🙂
      És azt sem tudjuk milyen a valódi mobil forgalmuk.
      Az Adwords más téma, annak nincs hatása az organikus helyezésekre.

      De ettől függetlenül értem amit mondasz, néha valóban nagyon szembehelyezkedik az irányelvekkel a valós találati lista

  2. Szia Attila!

    Igen itt van egy kis fejvakarás.

    Arról van szó, hogy az algoritmust egy „Kapcsolatra” építették fel.

    A Google és a kereső között.

    Ez sajnos azt jelenti, hogy az algoritmus fel valóban a Google-nél van, ebből már a SEO-sok már jó sokat összeszedtek, viszont az algoritmus második fel a keresőnél van.

    Egész pontosan arról van szó, hogy a keresők keresési szokásai alapján generálódik az algoritmus 50%-a.

    Nem Te nem a Google, hanem milliónyi embernek az algoritmizálható keresési, majd látogató, majd konvertáló viselkedéséből van kivonva az, hogy mi jó, vagy mi nem.

    A Google megjelenít, a látogató dönt.

    A mesterséges intelligencia arra született, hogy az emberi intelligenciával jusson kompromisszumra. Ez a Google algoritmusa.

    Igazából ez egy párhuzamos keresés a Google-ben.

    Amikor a kereső beír egy szót, akkor kérdez ugye. Amikor pedig a Google beírja a találatokat, akkor Ő is kérdez a látogatótól, hogy melyiket válassza.

    A látogató választ egyet, kettőt. És adatokat szolgáltat.
    Majd apró, több ezer konvertáló érték születik itt, ami mind döntéstámogatás szerepet tölt majd be.

    Van egy karakter/optimális olvasási idő, amiből lemérhető, hogy el olvasták-e tartalmat. Ha igen, akkor egy pont.

    Aztán aloldalak/átjárt url-ek ezután. Ha erről az olvasott tartalomról ajánlatkérés születik, akkor ugye az alapban egy újabb konvert, viszont visszajelez a tartalomra, hogy az okés, és kiemelhető a többi közül..mindegy van ezernyi, hogy már sajnos ne kelljen ehhez komolyabb optimalizálás.

    És ilyen mérések trilliárdját végzi el a Google a kereső személy szokásain. Erre az év végén arra jut, hogy a képekkel ellátott blogokat előnybe részesíti. Vagy a túl sok linkkel ellátott aloldalak nem éppen megfelelőek. Stb…

    A végeredmény így néz ki:

    Algoritmus arra, ahogyan az emberek gondolkodnak.

    Sosem volt a Google-nek fix algoritmusa, mindig összekötötte az emberével, mert az ember gondolkodásmódjára, algoritmusára kíváncsi. Ezért nem kapsz egyértelmű válaszokat.

    Idővel ez meglesz, és a Google tudja majd hogy hogyan gondolkodsz, na és akkor lesz kapsz ne mulass, és ő optimalizál:))) Mi a véleményed?

    Nekem ez valahol annyira de annyira szomorú, hogy mindig is az emberi gondolkodásmódnak az algoritmizálása volt a cél…

    Hogy Te meg mások szokásai fogja adni egy mesterséges intelligencia személyiségét….ezt keresték, keresik, ez a Google, ez volt és lesz.

    Az akkor már vili, hogy miért van a sajtkutatásban is benne.

    Összerakod a pszichét a testtel, aztán pikk pukk…

    Most ezen ne háborodj fel Attila,…ez van. Nekem is szar, mindenkinek az, hogy a Google beleegyezés nélkül mindenkit felhasznál.

    Szerinted melyik weboldalt kérdezték meg, hogy szabad-e betenni az indexébe? Vagy azt hogy mennyit fizessen neked azért, hogy berakjanak, hiszen belőlünk épül fel. Ha mi nem lennénk, vagy a weboldalaktól engedélyt kérni és fizetni nekik 1 dollár per hó, akkor máshogy nézne ki.

    De ha nem kérdezel meg senkit és hazudsz nekik azért, hogy a terved ki ne derüljön, akkor meg ez van…SEO, by, én már valahol búcsút mondok…

    Mindegy, egy feleslegeskör volt…a félember kirabolta az embereket egy sötét sikátorban, mint egy időparadoxon a diótörőben…

    1. Azért az, hogy a Google benne van a sajtkutatásban, az elég vicces elírás volt a részemről:) Ki javítanád, ha megkérhetlek sejtkutatásra:))) és köszönöm, és hogy kiraktad ezt a cikket:)) Bár mondjuk egy doodles jól kijöhetne egy trapista lyukaival:)
      Gergő

    2. Elnézést kérek Tőled és mindenkitől, de sajnos úgy írok és sokszor fogalmazok, mint egy frissen tanult író program. Sajnos nem mindig tudok ezen javítani.

      Köszönöm, hogy lehetőséget adtál arra, hogy ezt a kissé elvontnak tűnő írást kitedd.

      Csak azt akartam mondani, hogy amikor a Google bejelenti, hogy algoritmus változás történt,
      akkor annak szisztémáját nem Ő találta ki, hanem előtte a látogatói viselkedéseket mérték,
      és abból egy nagyobb globális párhuzamokat vontak le, és ezt töltik ilyenkor vissza a rendszerbe, hogy egymáshoz közelítsen a keresők igényei és a google találatai.

      Például amikor arra jutottak, hogy a kérdés alapú címsort a látogatók előnybe részesítették, és jobban teljesítettek ezek az oldalak (és mérték ez 3 éven keresztül), akkor ezt úgy adják vissza, hogy megérkezett a Google Colibri algoritmus (bár én ezek elnevezéseiben és mibenlétükben nem vagyok annyira jártas mint Te), és ez az algoritmus a kérdés felelet alapú tartalmakat és címsorokat fogja előnybe részesíteni.

      Tehát a Te meg az én meg milliárdnyi ember szokásaihoz igazítják a Google-t. Ezért sem tud maga a Google sem többet mondani ezekről, mert nincs mit, nem ő találta ki, hanem a nagy köz.

      Mondjuk most megállítod a Google-t. és 15 év felgyülemlett adatai szerint próbálsz összefüggéseket keresni, hogy mely oldalak voltak eredményesek, és milyen közös jellemzői voltak.

      És akkor: Kevés aloldaluk volt, sok kép volt rajtuk, Kérdés-felelet alapon voltak kidolgozva, stb..

      És akkor ezeket fokozatosan visszatöltöd a Google-be, annak érdekében hogy a látogatói igényekhez mérten jó legyen az összkép, aztán ismét mérsz..És esetleg közben felszisszent az Ebay és a Wikipédia, hogy aú, haver ez fájt! Jaj bocsánat, elfelejtettem felnézni, hiszen a Wikipédiát és az Ebay-t mindenki szereit.

      Általánosítási problémák egyenlőre az alapbetegsége a Google-nek, mondjuk mint az embereknélJ De ez nem is lehetne másképp.

      Az általánosítás valahol jó és nem.

      A Globális megoldások a köznek jó, de az egyénnek nem feltétlenül. Tehát egyedi elképzelések alapján felépített oldalakat végül a köz akaratának, amit ma Google-nek hívunk, tehát ez alá kell vetni úgy, hogy az egyediség, az egyéniség a weboldalon megmaradjon.

      Én talán ma arra mernék hajazni, hogy végső soron ez a SEO hivatalosan, a vállalkozás szabadon kidolgozhatja arculatát, felépítheti szövegezését, és a SEO-snak az a dolga, hogy ezt a Google-re szabja, mert ugye egy szabadon jól fogalmazott weboldalon kb 0,5% a kulcsszó, alapvetően a címsorok H tagokkal vannak megoldva, stb.. Tehát nem könnyű összehozni a szinkront….

      Csak tényleg annyit akartam mondani, hogy a Google elnevezés közakaratot jelent, és a Google algoritmus változások hátterének legnagyobb része a közakarat, vagy köztetszés szokásai állnak, amit visszatöltenek a Google-be, tehát többnyire MI vagyunk az algoritmus:)

      Azt hiszem csak ezt szerettem volna elmondani, elmesélni nagy általánosságban.

      Köszi még egyszer Attila, és jó munkát kívánok!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

december 16, 2022

30MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Elkészültek a karácsonyi ajándék sorsolások. Az alábbi

szeptember 2, 2022

30MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás 2022 augusztusában 50 SEO szakértőt és ügynökséget

augusztus 26, 2022

30MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben összegyűjtöttem azokat a magyar

május 26, 2022

30MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Van néhány kihagyhatatlan SEO beállítás, amely nélkül


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!