Mi az az átkattintási arány?

A marketingben az átkattintási arány (CTR) azt méri, hogy a hirdetést látó emberek milyen gyakran kattintanak rá a hirdetésre. Ezt úgy számítják ki, hogy a hirdetésre történő kattintások számát elosztják a hirdetés megjelenéseinek számával (megjelenések).

Például, ha egy hirdetést 1000 alkalommal mutattak meg, és 20 kattintás történt rá, a CTR értéke 2%. A CTR-t gyakran használják egy adott weboldal online hirdetési kampányának hatékonyságának, valamint a különböző hirdetések hatékonyságának mérésére.

A magas CTR arra utal, hogy a hirdetés releváns volt és sok kattintást vonzott, míg az alacsony CTR arra utal, hogy a hirdetés nem volt túl hatékony és nem generált sok kattintást.

Az átkattintási arány a keresőoptimalizálásban

Az organikus átkattintási arány a találati listán megjelenő organikus keresési eredmények kattintási arányára (CTR) utal.

Az organikus CTR azt méri, hogy az emberek, akik látnak egy adott organikus keresési eredményt, végül milyen gyakran kattintanak rá.

Ezt úgy számítják ki, hogy az organikus keresési eredményre történő kattintások számát elosztják a kapott megjelenítések számával (vagyis azzal, hogy hányszor jelent meg a SERP-n). Például, ha egy organikus keresési eredmény 1000 alkalommal jelenik meg, és 20 kattintást kap, akkor az organikus CTR értéke 2%.

Hirdetés

hirdetés

A weboldalad organikus átkattintási arányát a Search Console-ban is láthatod, akár kulcsszavakra, akár az egész weboldalra nézve:

Mi befolyásolja az átkattintási arány?

A találati listán az átkattintási arányt számos tényező befolyásolja. Ezek:

  • Relevancia: Ha egy weboldal keresési eredménye nagymértékben releváns a felhasználó keresési lekérdezéséhez, akkor nagyobb valószínűséggel kattintanak rá.
  • Cím és meta leírás: Egy meggyőző cím és leírás, amely pontosan leírja a weboldal tartalmát, arra csábíthatja a felhasználókat, hogy rákattintsanak a keresési találatra.
  • Pozíció: A keresési találatok tetején megjelenő webhelyeknek általában magasabb a CTR-je, mint az alul megjelenő webhelyeknek.
  • Márkaismertség: Ha a felhasználók ismerik a márkát és megbíznak benne, nagyobb valószínűséggel kattintanak a keresési találatokra.
  • Verseny: Ha sok hasonló, és jól optimalizált weboldal versenyez ugyanazokért a keresőkifejezésekért, az egyes weboldalak keresési eredményeinek CTR-je alacsonyabb lehet.
  • Hirdetések: Ha egy weboldal keresési találata felett hirdetés jelenik meg, az csökkentheti a szerves keresési eredmény CTR-jét.
  • Találati lista megjelenése: nem csak hirdetések, de videók, térképes találatok, képek is megjelenhetnek a találati listán, ami mind rontja az átkattintási arányt.

Miért fontos az átkattintási arány?

Alapvetően két okból fontos a jó átkattintási arány.

Az első, hogy ha sikerül javítani az átkattintási arányodon, az forgalomnövekedést eredményez. Képzeld el, hogy a weboldalad a találati lista 3. helyén van . Sikerül egy jó címmel, leírással 10%-ról 20%-ra növelni az átkattintási arányodat.

Ennek köszönhetően az adott kulcsszóra a forgalmad megduplázódik!

A másik ok, hogy az átkattintási arány befolyásolhatja a rangsorolásodat is. Erről érdemes egy kicsit bővebben beszélni, mert vitatott téma.

Átkattintási arány és a Google rangsorolás

A Google hivatalos álláspontja szerint az átkattintási arány nem befolyásolja a rangsorolást. Erről beszélt Gary Illyés a Google munkatársa a Pubcon konferencián. Elmondása szerint:

„Ha belegondolunk, a kattintások általában hihetetlenül zajosak” – mondta Illyes. „Az emberek furcsa dolgokat csinálnak a keresési találati oldalakon. Őrült módon kattintgatnak, és általában nagyon, nagyon nehéz megtisztítani ezeket az adatokat.”

Danny Sullivan a Google keresési nagykövete egy kiszivárgott Google dokumentum kapcsán már azt mondta el, hogy a Google ugyan figyeli az átkattintási adatokat, annak érdekében hogy értékelje a találati lista minőségét, de azt nem használja rangsorolásra:

Végül említsük meg John Mueller-t, aki szintén a Google munkatársa és 2021-ben azt mondta, hogy az átkattintási arány rangsorolási szignál lenne, akkor a találati lista tele lenne kattintásra ösztönző (click-bait) címekkel:

A helyzet azonban mégsem ennyire egyszerű. A fenti Google állításnak ugyanis több minden is ellentmond:

  • egyrészt a kiszivárgott Google dokumentumok, amelyek azt bizonyítják, hogy a google figyeli az átkattintási adatokat
  • másrészt a SEO szakemberek által végzett tesztek, amelyek arra utalnak, hogy az átkattintási arány igenis befolyásolja a rangsorolást.

Ezek közül legismertebb a Rand Fishkin által végzett kísérlet, amelyben megkérte az embereket, hogy keressenek rá egy kifejezésre, és kattintsanak a az ő oldalára. Az oldal 228 kattintást kapott és egyetlen éjszaka alatt a hetedik helyről első helyre került.

Rand Fishkin szerint ez még nem teljes értékű bizonyíték és Eric Enge szerint ez inkább a Google Freshness-algoritmusával függ össze, ami a trendi témákat figyeli.

A vita a mai napig tarta a szakemberek között. Sok neves külföldi SEO specialista egyértelműen a mellett érvel, hogy az átkattintási arány rangsorolási tényező. Rand Fishkin mellett Brian Dean, vagy Larry Kim említhető meg. Más szakemberek szerint ez nem rangsorolási tényező.

Én úgy vélem, hogy ha közvetlen módon nem is rangsorolási tényező, de közvetett módon biztosan. Egy jó átkattintási arány arra utal, hogy jól sikerült eltalálnod a felhasználói szándékot a keresési kifejezés mögött. Ez pedig idővel biztos helyezésjavulást eredményez.

Véleményem szerint tehát mindegy, hogy rangsorolási tényező-e vagy sem, SEO szempontból érdemes és fontos foglalkozni az átkattintási arány javításával. Már csak azért is, mert ez önmagában forgalomnövekedést hoz.

Hogyan javítsd az organikus átkattintási arányodat?

Optimalizáld a címet (title)!

A title hangsúlyosan jelenik meg a találati listán, ezért érdemes őket átkattintásra is optimalizálni a SEO szempontok mellett. Mit jelent ez?

  • a keresési kifejezés jelenjen meg a title-ben, mivel ezeket félkövérrel kiemeli a Google
  • használj számokat a címben: a felhasználók ezekre nagyobb eséllyel kattintanak, különösen a páratlan szám vonzó az átkattintási tanulmányok szerint
  • használj szögletes zárójelet, ez is átkattintásra ösztönöz, különösen, ha utal a tartalom típusára
  • használj dátumot, évet, ha olyan témáról van szó, ahol a frissesség kiemelten fontos.
  • használj érzelmet kiváltó szavakat a száraz szöveg helyett ahol ez lehetséges
  • ne menj el kattintásvadász címek felé, mert meglepő módon a Google találati listán ezeknek rosszabb az átkattintási arányuk

Használj jól olvasható URL-t!

Használj egyértelmű és leíró URL-címet: A weboldal URL-címének egyértelműnek és leírónak kell lennie, hogy a felhasználóknak legyen elképzelésük arról, hogy miről szól az oldal, mielőtt rákattintanának a keresési találatra.

Ne használj számokat, és speciális karaktereket és lehetőleg könnyen olvasható legyen az URL.

A tapasztalat azt mutatja, hogy a rövid URL-eknek jobb az átkattintási aránya. Ugyanakkor egy webáruháznál egy jól-strukturált mappába szervezett kategóriarendszer-URL is lehet az előnyösebb.

A Backlinko adatai szerint a jobb pozícióban lévő oldalak URL-je rövidebb:

Használj vonzó meta leírást!

A meta leírás nem befolyásolja a rangsorolást, így ezt érdemes átkattintásra optimalizálni. Nézzük mire érdemes odafigyelni:

  • karakterszám: a találati listán 150-170 karakternyi szöveg jelenik meg. Érdemes ezt betartani, különben a szöveg egy része levágásra kerül
  • használj érzelmekkel teli szavakat, de ne légy kattintásvadász.
  • add el a tartalmadat: legyen egyértelmű és világos, hogy miért a te tartalmadat érdemes elolvasni a kilenc másik helyett.

Használj strukturált adatokat és webhelylinkeket

A strukturált adatoknak köszönhetően speciális módon jelenhetsz meg a találati listán . Ez lehet egy kép, értékelő csillagok, receptképek és sok egyéb. Ennek köszönhetően kitűnhetsz a találati listán és ez javítja az átkattintási esélyeidet.

Érdemes a szövegedet jól tagolni, vagy egy tartalomjegyzéket adni hozzá, mert így nagyobb eséllyel szerzel webhelylinkeket, ami ismét segít kitűnni a találati listán.

Növeld a márkaismertséget!

Az emberek azt a csokit emelik le a boltok polcairól, aminek a nevét ismerik. Nincs ez másként a találati listán sem. Arra a márkára kattintanak, amir már ismernek, ha például új információt akarnak begyűjteni.

Ha megbízhatónak és szakszerűnek ismernek, akkor inkább fognak rád kattintani a többi ismeretlen közül. A márkaismertséget növelheted például Facebook hirdetéssel is.

Átlagos átkattintási arány

Ma már nincs igazán értelme átlagos átkattintási arányról beszélni, hiszen a találati lista olyan sokféle, hogy lehetetlen átlagról beszélni. Az átkattintási arány változhat időben is, és függ a konkurencia munkájától is. A találati lista pedig akár egyik napról a másikra új elemmel bővülhet.

Az alábbi ábrán láthatsz egy átlagos átkattintási arányt a rövid és a hosszabb kulcsszavakra, de tartsd észben, hogy ezek akár témaköröktől is függhetnek:

Első lépések a CTR optimalizálásához

Most már sokat tudsz a témáról. Ideje cselekedni. Válaszd ki a Search Console-ban a legtöbb megjelenéssel rendelkező oldalaidat és kezd ezek optimalizálásával. Lehet javítani még a címen? a Meta leíráson? Van lehetőség strukturált adat használatára?

Próbálkozz és néz meg az eredményt, ha sikerült jobb átkattintási arányt elérned az máris plusz forgalmat jelent!

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

január 5, 2023

41MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Mi az az átkattintási arány? A marketingben

január 17, 2017

41MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ritkán beszél arról a Google, hogy miként

december 2, 2015

41MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Úgy tűnik az egyik Google alkalmazott elszólta

június 8, 2015

41MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Egy új, 5 millió lekérésen alapuló tanulmány


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!