Hogyan jelennek meg a politikusok, és a fontos közéleti témák a Google találati listáján? Mely oldal használja ki, ha az emberek olyan élénk közjogi vitákkal kapcsolatok kifejezésekre keresnek rá, mint a migráció, az LMBTQ, vagy az orosz-ukrán háború? Egyáltalán mi az a politikai SEO?

Egy 2015-ös tanulmány szerint a bizonytalan szavazók 20%-nak döntését tudta megváltoztatni az, amit a keresőmotorok találati listáján láttak. Ez pedig igen komoly szám, hiszen a választásokat a bizonytalanok döntik el sok esetben.

De mi is az a politikai SEO?

Minél több megjelenést kap egy politikus annál jobb. Ugyanakkor nem mindegy mi jelenik meg róla, ha a választó a nevére keres.

Az sem mindegy, hogy azokon a területeken, amelyek a közbeszédet uralják, ki tematizálja az internetes megjelenéseket és milyen értékeket ad át.

Hogy közérthetőbben fogalmazzak, politikai szempontból nagyon nem mindegy, hogy ha valaki rákeres a „migráció”, vagy „gyermekszegénység” kifejezésre, vajon milyen oldalak jelennek meg a találati listán és azok milyen értékhalmazzal írják körül a fogalmat. Hiszen ők tematizálják az interneten kereső felhasználók véleményét a kérdésben.

Természetesen az sem mindegy, hogy egy képviselő nevére keresve mi uralja a Google találati listáját. Az alábbi képen látható, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter nevére, havi átlagban 66 ezer keresés történik. Ez egy politikai ciklus alatt több mint 3 millió keresést jelent.

Hirdetés

hirdetés

Nagyon nem mindegy tehát, hogy a nevére keresve mit találnak a felhasználók a Google találati listáján. Milyen weboldalak, milyen kontextusban tárgyalják, milyen képek, vagy videók jelennek meg, és milyen világnézetű weboldalak uralják a találati listát.

Kontrolláld az identitásodat!

A politikai SEO első szintje az online identitás irányítása. Azaz, mi jelenik meg a Google találati listáján a politikus nevére keresve.

Ideális esetben ez a politikus hivatalos weboldala. Magyarországon ez nem túl jellemző. A politikusok jelentős részének nincs hivatalos weboldala, és a találati listán közösségi média fiókja jelenik meg a találatok tetején, a nevére keresve.

Bár ez részben érthető, hiszen a politikusok ezt használják elsősorban kommunikációra, azonban mégis jelentős hiba, hiszen egy Facebook oldal nem használható fel olyan összetettebb információk átadására, mint a főbb eredmények összefoglalva, egy életrajz, vagy egy kampánygyűjtés stb.

Ráadásul a magyar politikai életben is előfordult már nem egyszer, hogy egy-egy politikai csoportosulás Facebook fiókját letiltotta a Meta (akár éppen a választási időszakban). Ez pedig azt eredményezheti, hogy a politikus pont a legkritikusabb időszakban nem tudja elérni online eszközökkel a rá kereső embereket.

Az sem mindegy, hogy a találati lista hogyan tevődik össze. Vannak-e a politikusnak más olyan oldalai, ami jó helyen rangsorolnak és saját kézben vannak ( akár közösségi média fiókok), vagy pedig például hírportálok, vagy politikai ellenfelek uralják a találati listát.

Egy példa Volner János, korábbi parlamenti képviselő találati listája:

Jól látható, hogy nincs saját oldal, és a találati listán megjelenik például a hvg.hu, valamint a nepszava.hu, amelyek negatív hangvétellel írnak róla.

Mire keresnek a politikussal kapcsolatban?

Árulkodó lehet az is, hogy mire keresnek egy politikussal kapcsolatban. A Politikai SEO feladata lehet, hogy ezekre a kérdésekre olyan találati listát adjon, amely a megfelelő választ adja a kérdésre, vagy legalábbis a találati lista tetején az adott kérdéssel kapcsolatos információt megadja, és a megfelelő módon tematizálja.

A keresőoptimalizálásban ebben a kulcsszókutatás segít, amely segít felderíteni milyen kifejezésekre keresnek adott politikussal kapcsolatban, majd segíthet a megfelelő tartalom előállításában és a találati lista tetején történő rangsorolásban. Az adott téma tematizálásában pedig segíthetnek a politikussal kapcsolatban álló egyéb online tartalomszolgáltatók.

Az alább Tordai Bence, parlamenti képviselővel kapcsolatos leggyakoribb keresőkifejezések láthatóak:

A felhasználókat elsősorban a felesége, a villája, származása stb. érdekli. De az is látható, hogy összesen 297 különféle kulcsszó variáció lelhető fel a nevével kapcsolatban.

Ha nem is mindet, de ezek közül néhányat feltétlenül érdemes a politika SEO-ban kezelni, és az adott keresőkifejezésekre, a megfelelő tartalmakat előállítani, on-site optimalizálás mellett, hiszen így a politikus adott témában az általa „helyesnek” tartott információkat adhatja a keresők számára.

Szólítsd meg a célközönségedet

Sok politikus van, aki egy-egy tématerületet felkarol, mert az a választóinak fontos téma. Tegyük fel, hogy az adott tématerületre sokan keresnek rá. A politikus számára remek lehetőség, hogy ezeket az embereket megszólítsa, mégpedig úgy, hogy az adott témákra releváns tartalmakat készít, és megfelelő on-site SEO-val uralja a találati listát.

Tegyük fel, hogy a védőnői-hálózat fejlesztésével kapcsolatban van valamilyen javaslatom.

Az alábbi ábrán látszik, hogy, havi szinten csak 1600 pontos keresés van, de már 25 ezer keresés történik olyan kifejezésekre, ami tartalmazza a védőnő szót is, ráadásul ez egy 21%-os, tehát könnyű kulcsszó.

Ha politikusként létrehozok a témának egy dedikált weboldalt, akkor jó eséllyel a témára keresők, tehát a célcsoportom találkozhat a nevemmel és a politikai üzenetemmel. Ráadásul politikusként a linkszerzés relatíve könnyű feladat, tehát a megfelelő on-site optimalizálással könnyű a találati lista élére kerülne a fontosabb keresőkifejezésekre.

Témák tematizálása

Inkább az országos politika hatáskörébe tartozik a témák tematizálása. Mit gondolunk az olyan közbeszédet uraló témákról, mint a migráció, a háború, az LMBTQ-jogok és a sort lehetne folytatni?

Vegyük például a migráció témáját!

A „migráció” kulcsszóra keresve a találati lista tetejét nemzetközi weboldalak magyar nyelvű oldalai uralják, amelyek egyértelműen nem a kormányzati álláspontot közvetítik:

Az „lmbtq” keresőkifejezésre keresve is inkább a liberálisabb vonalat képviselő portálok jelennek meg a találati listán a wikipédia után:

A sort lehetne folytatni, de látható, hogy az egyes keresőkifejezésekre kapott találati lista jellemzően nem semleges, vannak konzervatívabb és liberálisabb találatok által uralt találati listák. Az viszont jól látszik a magyar találati listán, hogy inkább hírportálok címke oldalai jelennek meg, tehát nincsenek tudatosan tematizálási célból felépített és keresőoptimalizált oldalak.

Ez pedig komoly lehetőség a politikai SEO számára, ugyanakkor kockázat is, hiszen az ellentétes nézetűek könnyen befolyásolhatják a közbeszédet.

Fontos látni, hogy a politikai SEO célja itt nem feltétlenül a rövid időtartamú hype jellegű témák uralása, amelyekre néhány hetes időtávban ugrik meg a keresési mennyiség, majd eltűnik (politikai botrányok) sokkal fontosabb, hogy az „örökzöld” állandóan keresett kifejezésekben tudjon értékválasztáson alapuló válaszokat adva megjelenni a találati lista élén.

Például az olyan kereséseknek, mint a „drog hatása” van egy állandó havi több ezres keresési mennyisége. Pár közvetlen politikai hasznon nem látszik, de amikor felmerül a drogliberalizáció kérdése, nem mindegy, hogy a megelőző évben a közel 100 ezer e téma iránt érdeklődő felhasználó mit olvasott az interneten.

Hogyan néz ki egy politikai célú SEO kutatás?

Tételezzük fel, hogy kapunk egy politikai célú SEO megbízást, amelynek célja, hogy meghatározzuk, hogy adott tématerületen ki uralja és milyen mértékben a Google találati listáját?

Tételezzük fel, hogy a kutatási terület a migráció.

Első lépésben össze kell gyűjteni azokat a keresőkifejezéseket, amelyek a témához kapcsolódnak, ezek kapcsolódó kifejezései, és a havi keresési mennyiséget. Témától függően meghatározhatunk egy limitet, hogy például csak a havi 100-500 keresést elérő kifejezésekre koncentrálunk. Összeáll tehát egy listánk, amely mondjuk 100 kifejezést tartalmaz.

A következő lépésben valamilyen SEO szoftveres megoldással ki kell gyűjteni, hogy az adott keresőkifejezésre milyen weboldalak hányadik helyen rangsorolódnak. Erre sokféle eszköz elérhető a piacon.

A lista alapján az oldalak osztályozhatóak, például, konzervatív, liberális és semleges oldalakra. Vagy pozíconálhatóak az oldalak jellegűek szerint is, például:

  • hírportálok, magazinok
  • intézmények
  • civil szervezetek
  • politikusok
  • közösségi média oldalak, stb.

Ebből leszűrhető, hogy adott tématerületen mely tartalomszolgáltatók tematizálják és milyen irányban a közbeszédet.

Végül felbecsülhető az is, hogy adott témában illetve kulcsszóra folytat-e valaki tudatosan SEO tevékenységet, melynek célja találati lista uralása. Ebben is segíthetnek különböző SEO eszközök, amely az on-site SEO beállításokat, vagy az oldalra mutató linkek horgonyszövegeit elemzik.

Van-e létjogosultsága a politikai SEO-nak?

Hasonló kutatásokkal már találkoztam, noha nem magyar nyelvterületen. Idehaza, amíg a politikusoknak saját weboldala sincs, és a fő kommunikációs csatornájuk az a közösségi média felület, ahonnan önkényesen bármikor letilthatják őket. Éppen ezért a politikai SEO-ra, és az ilyen jellegű kutatásokra aligha van igény idehaza.

És ez talán nem is baj. Talán jobb is amíg a politikai manipuláció nem jelenik meg a keresési eredmények között tudatosan.

A politikát azonban értelmezhetjük közügyekként is. És ez esetben viszont nem mindegy, hogy fontos ügyekben a többség minek és kinek a véleményét olvassa, és az milyen világnézettel rendelkezik.

A marketingben ismerjük a Funnel (értékesítési tölcsér) fogalmát. A közügyekben ugyan ez létezik. Ha találkozunk egy új témával, ami felkelti az érdeklődésünket az interneten kezdünk el először keresgélni. Gondoljunk egy fiatalra, amikor először ér el abba a korba, hogy rákeres a klímaváltozásra, vagy a drog hatásaira, esetleg az abortuszra. Életre szóló döntéseket eredményezhet az, hogy egy témával elsőként milyen tálalásban találkozunk.

De akár felnőttként is szembesülhetünk olyan témákkal, amik hirtelen megjelennek az életünkben. Ezek a témák gyakran döntéseket igényelnek és ezek a döntések értékválasztást feltételeznek. Válás, gyermekvállalás, hit, és a sort lehetne folytatni.

Az, hogy ezekről mit gondolunk sokszor már gyermekéveink alatt belénk ívódik, de az, amit olvasunk befolyásol bennünket. És azt olvassuk, ami a találati lista tetején van.

A keresőoptimalizálás ilyen formában hatással van ránk. Ami pedig befolyásolja az embereket, az előbb, vagy utóbb, de felkelti a politika figyelmét is.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. A politikai blogok Magyarországon először 2006 táján jelentek meg, elsősorban a közösségi terekben, kiváltképp a Blogter.hu felületén.
    Az úttörők közül a leghíresebbé (leghírhedtebbé?) Csepeli György tudós szociálpszichológus, informatikai államtitkár vált. Ő volt az első, aki nyitott, minden hozzászólást felengedő, nagy olvasottságú, vitára sarkalló blogot vezetett.
    Néhány politikus zárt blogokkal kisérletezett ugyanott, nem értve a web2.0 lényegét, az interakciót, továbbra is egyirányú kommunikációt próbáltak megvalósítani. Ott, a web2.0 izgalmával átitatott közegben csúnyán megbuktak a blogjaikkal.
    Az első fecskék között láthattuk Gyurcsány Ferencet is és nála tapasztalhattuk meg először, hogy a politikus komplett marketing csoportot állít a blog kezelése mögé.
    (Ilyen gondja Orbán Viktornak anno nem volt, pártja akkori pártigazgatója szerint azt sem tudta, mi az az sms. Ma persze már más a helyzet.)

    Az időben ugorva azt láthattuk, hogy az Index adott helyet potenciálisan nagy olvasóközönség előtt a politikai tartalmú blogoknak is. Ez mára megszűnt, a polblog kiszorult a blogketrecből.

    Hosszú távon nagyjából azt láthatjuk, hogy a politikusok a közösségi terek olvasóközönségét elveszítették. És innen a könnyebb ellenállás irányába mozdultak el, az esti puszis facebook irányába, gazdagon szórva a pénzt a minél nagyobb közönség elérése érdekében.
    Hát akkor minek ide SEO, ahol blog sincsen?!

    1. A régi politikai blogolás nekem kimaradt. Más élethelyzetben voltam akkortájt, nem is követtem őket, így köszönöm a visszaemlékezést.
      Abban teljesen igazad van, hogy a közösségi médiára ment a politika. Ami tragédia is. Kétsoros FB posztokban nem lehet pro-kontra érvelni. Maradnak a bon-motok, a hergelés, a polarizálás.
      Aminek eredménye a társadalom kettészakadása. Holott ha el tudunk szakadni az aktuálpoitikától az értékeink mélyen közösek. Maximum a megvalósítás módjában és a prioritásokban van különbség szerintem.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

szeptember 1, 2023

15MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Hogyan jelennek meg a politikusok, és a

május 10, 2021

15MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás 2021 márciusában összesen 399 millió látogatást regisztráltak

október 17, 2018

15MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Közel 30 millió látogatást kap naponta, a

szeptember 20, 2016

15MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Többször írtunk már a lap.hu oldalakról, és


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!