Utoljára frissítve: március 18, 2024
Témakör: 
mi ez? Egyéb

Ebben a cikkben bemutatom milyen SEO eredményeket értem el úgy, hogy tömeges tartalomgyártásra használtam a mesterséges intelligenciát. Több tízezer tartalmat állítottam már elő SEO segítségével, van olyan AI oldalam, ami még a ChatGPT előtt született, vannak WordPress és egyedi oldalak is. Megnézheted az indexelési arányokat és az organikus forgalmat is.

Megmutatom azt is, hogyan reagáltak az oldalak a mostani Google Core-frissítésre és hogy mi a Google álláspontja az AI-val kapcsolatban.

Az első kísérlet még a GPT 3.0-val

Az első AI-val készített weboldalam, még a ChatGPT megjelenése előtt készült a GPT 3.0-ás modelljével. 2022 június 10-én regisztráltam be az oldalt, és a szövegeket a OpenAI 3.0-ás verziójával készítettem a „text-davinci-003” verzióval. Az oldal ezt követően pár héttel indult el. Íme a Search Console adatok (16 hónapra visszamenőleg):

Jól látható, hogy az oldal organikus forgalma folyamatosan emelkedett, a valaha volt legmagasabb megjelenés-számot a napokban, 2024 március 14-én érte el.

2022-ben a da-vinci modell még meglehetősen kezdetleges volt, ezért az AI által generált szöveg szerepe itt még csak másodlagos volt, bár a témában már ez is meglepően jó szövegeket készített, de ezek még csak pár soros tartalmak voltak, amit Programmatic SEO adatok és képek egészítettek ki.

Az oldallal nagyjából 90%-os indexelési arányt sikerült elérni:

Hirdetés

hirdetés

Mivel ez volt az első AI oldalam, ezért egy specifikus niche-t választottam, ahol kevés a vetélytárs. Jelenleg a Semrush adatai alapján a témakörben a TOP4 oldal között található.

A tartalom bár AI-val készült, azt gondolom kifejezetten hasznos a felhasználók számára, köszönhetően a jó vizuális megjelenésnek és az szöveget kiegészítő adatoknak és vizuális információknak. A szövegeket még nem automatizáltan gyártottam, hanem manuálisan egyenként copy-paste alkalmazásával másoltam át, ami akkor néhány munkaórát igényelt csupán.

Ez a projekt azért különösen izgalmas, mert lassan két éves múltja van, ami az AI oldalak esetén ritka, és már több nagy algoritmusfrissítést is túlélt az oldal (Core, HCU), így tesztoldalként kifejezetten hasznos, bár pénzügyileg nem igazán hoz jelentős hasznot a kevés forgalom miatt. A weboldal egy teljesen új domainen indult, hogy az eredményeket ne befolyásolják a korábbi linkek.

ChatGPT 3.5

A következő mintaprojekt már az OpenAI ChatGPT 3.5-tel készült, majd belevágtam egy ígéretesebb projektbe. Itt már nem copy-paste-tel történt a tartalomkészítés. Ez lehetetlen is lett volna, mivel a weboldalon mintegy 10.000 tartalom került elkészítésre és publikálásra.

A módszer segítségével a tartalmat automatizáltan hoztam létre, néhány munkaórával és néhány ezer forint ráfordításával. Nagyjából egy hétvége kellett, amíg a tartalmakat a közreműködésem nélkül legyártotta az AI.

Ezt a módszer részletesen bemutatom a SEO Klubomban is, ami március végén újra megnyílik (ez itt a reklám helye, iratkozz fel a várólistára, mert limitált lesz a tagfelvétel!).

És akkor nézzük az organikus forgalmat!

Látható, hogy az oldal 2023. márciusában indult és ahogy minden weboldal esetén, úgy itt is volt egy nagyjából 6 hónapos adatgyűjtési időszak, miután az algoritmus elkezdte érdemben rangsorolni a weboldalt. Innentől kezdve viszont intenzív volt az emelkedés.

Külön kiemelném a 2023 nyár végétől kezdődő időszakot, mert ekkor 3 Core frissítés is lezajlott és volt egy HCU algoritmus frissítés is:

Látható, hogy az oldal mindegyik frissítésre kifejezetten jól reagált, jelenleg napi 1500-1700 körül van az organikus forgalom.

A weboldalról annyit érdemes még tudni, hogy bár a szöveges tartalom mennyisége nem túl sok, elsősorban a felhasználói szándék minél gyorsabb kielégítésére összpontosít és ez egyelőre jól bevált modellnek tűnik. Azt gondolom azok az AI oldalak lehetnek sikeresek, amelyek nem pusztán szöveges tartalmat generálnak a rangsorolás érdekében, hanem az AI csak eszköz abban, hogy a felhasználóknak hasznos információt tudj adni.

Az AI oldalaimat jellemzően az első hónapokban megtámogatom néhány linkkel. Ez néhány gyengébb és néhány magasabb minőségű linket jelent (sokszor saját weboldalakról így irányelvbe sem ütközik a dolog). A linkek száma a várható keresési mennyiségtől függ.

Külön érdekessége a projektnek, hogy ez az oldal azóta már számos természetes linket kapott, többek között a Wikipédiáról is, ami mutatja, hogy az oldal nem spam, hanem valós értéket képvisel.

Mivel mintegy 10.000 URL-ről van szó, érdekes lehet az indexelési arány is, amit alább láthettok:

Nagyjából itt is sikerült elérni a 90%-os indexelési arányt.

A mostani frissítés hatása

Jöjjön egy következő példa, ami azért érdekes, mert a mostani algoritmus-frissítés hatása jól látszik rajta:

Az oldal tavaly októberben indult, itt is látható a nagyjából 6 hónapos várakozási időszak, majd a mostani frissítésnél a robbanásszerű forgalomemelkedés. Kíváncsi leszek mi lesz az oldal hosszú távú sorsa, mert ez az oldal olyan témában indult, ahol érdemi verseny van, sokszor komoly tartalmakkal a konkurenseknél.

Az oldal indexelési arány egyelőre nem túl jó, de látható, hogy a február végi algoritmus frissítések nyomán jelentősen megugrott az indexelt oldalak száma, így bizakodó vagyok:

A fenti két példával ellentétben ez egy hagyományosabb, nagyobb szövetartalamú oldal és WordPress alapú.

Bár nincs elég adatom, de egyelőre úgy látom, hogy ezek a pustán szöveges tartalommal rendelkező AI oldaltípusok talán gyengébben teljesítenek.

Egyedi HTML weboldal + AI

A következő példa nem WordPress, hanem egyedileg kódolt weboldal, amit egyébként épp a GPT-4 segítségével sikerült elég gyorsan megalkotnom (mármint a HTML struktúrát).

Ez egy újabb példa arra, hogy bár itt is történt tömeges tartalomgyártás ez kiegészült programatic SEO adatokkal.

Részben ezért is választottam az egyedi kódolást, mert úgy éreztem, hogy így a weboldalt gyorsabbá és egyedibbé szabhatom, ami egyben felhasználóbarátabbá is teheti az oldalt.

A szöveges tartalom mellett adatok, táblázatok és képes javítják a felhasználói élményt.

A projekt azért is különleges, mivel ennek a projektnek a domainneve nyilvános a SEO Klubban, ami segítség lehet a saját AI projektek megalkotásában a klubtagok számára.

Bár az oldal az elmúlt napokban látszólagosan visszaesést mutat ez valójában a témára jellemző specifikuságból adódik.

Külön érdekesség, hogy ugyan ezen témára van egy, még emberi szövegírókkal készített weboldalam is. Tudatos döntés volt, hogy olyan témákban is indítok AI oldalt, amely témában már jelen vagyok emberek által készített tartamú oldalakkal, hogy jobb összehasonlításra nyíljon lehetőségem.

Íme, ennek a weboldalnak az organikus forgalma ugyan azon időszakra vonatkozóan:

Ez az oldal WordPress alapú, erősebb linkprofilja van, és humán tartalom van rajta, ennek ellenére az organikus forgalom egyértelműen csökkenő tendenciát követ.

A különbség, hogy ennél a tartalomkészítés még százeres nagyságrendű költség volt, az AI oldal esetén kb 10 dollár körüli összeget költöttem:

A weboldal indexelési arány itt is igen jónak mondható ( a szövegírók által írt oldal esetében esetében ez rosszabb kb 60% körüli).

Ennél az oldalnál is, akárcsak a többi AI oldal esetén a fókuszban a jó felhasználói élmény áll és azt gondolom, hogy a vetélytársak oldalaknál jobb tartalmat nyújt. Erre utal az, hogy ez az oldal is kapott egy természetes Wikipédia linket és ha még csekély számban is, de megjelentek a brandkeresések az organikus forgalomban:

Külföldi oldalak és AI

A fenti oldalak magyar nyelvűek voltak, de természetesen a AI segítségével bármilyen nyelven tudunk tartalmat készíteni. Sajnos ebben komoly elmaradásban vagyok, pedig a fenti oldalak bármelyike klónozható lenne más nyelvre, de sajnos egyelőre ebbe még nem kezdtem bele idő hiányában.

Ugyanakkor van néhány olyan tesztoldalam, ahol az AI nem elsősorban a tartalomgyártásban, hanem más olyan feladatok ellátásban segített, ami lehetővé tette, hogy kis nyelveken (pl.: balti államok) indítsak el oldalakat. Ebből két példa (itt egyelőre csak a megjelenésszámot mutatom). Az elsőnél jól látszik a mostani algoritmusfrissítés pozitív hatása.

Biztos vagyok benne, hogy a külföldi oldalakban sokkal több a lehetőség, de sajnos a Klub, ügyfelezés, stb. mellett erre még eddig kevés időm maradt.

A fenti példák mellett van még néhány kisebb-nagyobb AI projektem, de talán ez a néhány példa is elég szemléltetni az AI szöveggenerálás SEO lehetőségeit.

Kérdőjelek az AI tartalom kapcsán

Sokan felteszik nekem a kérdést, hogy milyen jövője van az AI tartalmaknak és hogy ez ütközik-e a Google irányelveivel?

A rövid válaszom az, hogy az AI tartalom nem ütközik a Google irányelveivel. Ha nekem nem hiszel olvasd el a Google irányelveit te magad.

A Google álláspontja, hogy a magas minőségű tartalmat jutalmazza, bárki is készítette azt:

De a Google ennél konkrétabban is fogalmaz. Az AI megfelelő használata nem ütközik az irányelveikbe.:

Emiatt tehát nem kell tartanod az AI használatától. És ahogy látod a fenti példáimon az AI oldalaim jól reagáltak az algoritmus frissítésekre.

A Google álláspontjával lehet nem egyetérteni, de az igazság az, hogy már most sem lehet megmondani egy jó minőségű AI tartalomról, hogy azt ki készítette. Ugyanígy erre a Google sem képes, azért döntött úgy véleményem szerint, hogy nem a készítés módjára, hanem a elkészült tartalom minőségére helyezi a hangsúlyt.

Én személy szerint a kezdeti gyerekbetegségek után ma már az újabb AI oldalaim bármelyikét megmutatnám a Google mérnökeinek, mert azok valóban a felhasználó számára hasznos tartalmak és nem spam és nem ütközik a Google irányelveivel sem.

Persze még vannak problémák a hallucinációval, de a GPT+4-el ezek kb 90%-a elkerülhető. A GPT 3.5-tel készített tartalmaknál e téren még vannak olykor pontatlanságok a szövegben, de nem sokkal rosszabb az arány, mint amit a szövegírók esetében tapasztalam (beismerem, van néhány kapitális baki is a 3.5-tel készített szövegek esetén, de ezeket igyekszem kiszűrni idővel).

A GPT-4 pedig véleményem szerint ténybelileg pontosabb tartalmat tud készíteni egy szakterületen, mint amit egy általános szövegíró produkál. De természetesen ez még erősen függ a témakörtől.

Az AI tartalmaké a jövő?

Felmerülhet a kérdés, hogy vajon milyen jövő az, ahol az AI tartalmak elárasztják a netet? Nos ennek etikai vonatkozásairól lehet vitatkozni és kell is. Én személy szerint nem örülök neki és azt gondolom lassítani kellene a fejlesztés ütemét, amíg a társadalom adoptálódik.

Anno, a kézírást kiszorította a nyomdagép megjelenése, és ezzel a könyvek emberi jellege csorbult. Most ugyan ezt éljük át, csak hatványozottabban.

Sajnos azonban jelenleg a AI által készített szövegek kb 500-szor olcsóbbak, mint az emberi szövegíróké.

Bizonyos szegmensekben a hiba és hallucináció-mentesség megköveteli a szövegírók alkamazását, de a legtöbb területen az AI által generált szöveg, mégha az emberi ellenőrzést is igényel, olyan versenyelőnyt jelent amivel nagyon nehéz versenyezni.

Akiben még élnek illúziók: egy friss tanulmány szerint a tudományos konferenciákra küldött tanulmányok 6,5% -16,9% százalékánál alkalmaztak valamilyen nyelvi modellt a tanulmány jelentős módosítására.

Innen nézve pedig azt mondani, hogy az én facsavar webáruházam termékleírásának elkészítésekor, vagy szövegjavításra nem alkalmazok mesterséges intelligenciát, mert az nem kellően hiteles, vagy pontos – önbecsapás.

Az, hogy hol és milyen mértékben, milyen ellenőrzés mellett használsz AI szövegeket az lehet vita tárgya. Vannak korlátok, amivel érdemes tisztában lenni. De azt gondolom a SEO-ban ma már elkerülhetetlen ezen módszerek megismerése. Nem kötelező használni őket, ma még boldogulhatsz e nélkül, de holnap már nem biztos, és nem biztos, hogy versenyképes maradsz azzal szemben aki egyetlen hétvége alatt, minimális költésggel új webáruházat indít 100%-ban egyedi AI termékleírásokkal.

A GPT 5-ös verziója már közeleg, és ahogy Sam Altmann a OpenAI vezetője fogalmazott március 14-én: „az új verzió képességei meg fogják haladni a várakozásokat és technológiai felfordulást eredményez” és „eltörli azokat a startup vállalkozásokat, akik erre nem készültek fel.

Lehet hogy ez csak reklámfogás, de igazából a forradalom már így is úgy-is megindult.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Hogy állítasz elő tömeges tartalmat az AI-val? És hogy posztolod őket? Lehet erről valahol tanulni, hogy az ne legyen spam és minőségű legyen?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

március 18, 2024

120MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben bemutatom milyen SEO eredményeket

március 12, 2024

120MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Megmutatom eddig mi esett vissza és mi

március 7, 2024

120MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A tegnapi napon elkezdődött a tömeges manuális

március 5, 2024

120MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A valaha volt legnagyobb Core frissítés, spam


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!