Az RTLKlub hiradója tegnapi riportjában bemutatta, hogy az elfogadott reklámtörvény szerint a Facebookot és az Adwords-öt is érinti a reklámadó.
Frissítés: A Parlament ismét módosította a reklámtörvényt, így a cikkben szereplő 25 ezres limitet 2,5 millióra emelték.
A Hiradóban nyilatkozó, a törvényt beterjesztő L. Simon László, először azt nyilatkozza, hogy a törvényben nincs ilyen, a kisvállalkozóknak nem kell fizetniük a Facebook reklámokért.
Kicsit később a képviselő sajtósa hívta az RTL Klubot, hogy a képviselő egyeztett a Nemzetgazdasági Minisztériummal, és mégiscsak fizetni kell a Facebookos és Adwordos reklámért.
A nagyon tanúságos videó itt megtekinthető:
A lényeg, hogy az adót a hirdetőnek kell megfizetnie, amennyiben a hirdetési felületet üzemeltető cég nem ad neki egy igazolást arról, hogy az adót ő fizeti meg.
Nyilván teljesen illúzió azt feltételezni, hogy a Google és a Facebook mostantól a hazai kisvállalkozóknak állít ki igazolásokat és lelkesen befizeti a magyar államnak a reklámadót.
De lássuk részletesen:
A reklámadóról szóló törvényt módosították, ezt itt találhatjuk: http://www.parlament.hu/irom40/00467/00467.pdf
Ez alapján egyértelműen kiderül az adófizetési kötelezettség, amely havi 25 ezer forint feletti reklámkiadás esetén fizetendő, amennyiben a nyilatkozatot nem adja ki a Google és a Facebook. A hirdetőnek ez esetben 20%-os adókulccsal kell a reklámadót megfizetnie.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy aki eddig havi 50 ezer forintot költött Adwords hirdetésre, annak mostantól ez 55 ezer forintjába fog kerülni. Egy havi 300.000 reklámbüdzsé már 355.000 kiadással jár majd.
Ez az adóteher a hazai kisvállalkozóknak óriási terhet jelentene, hiszen az eredeti törvény szerint ilyen magas adókulcs a 10-15 milliárd árbevételű médiacégeket sújtotta volna.
Az Adwords és a Facebook hirdetései ezidáig a hazai mikro- és kisvállalkozások számára kitűnő marketing lehetőségek voltak, amelyek kis összeg mellett is hatékonyan hoztak új ügyfeleket. Mindez most jelentősen megdrágult a mostani törvénymódosítással.
Mindez felértékeli a hagyományos keresőoptimalizálást, de ne legyen illúziónk, ez a változás rossz mindenkinek, aki az online marketingben érdekelt és persze rossz a weboldaltulajdonosoknak is, és végső soron a fogyasztóknak is, akikre a reklámadót végső soron meg fogják fizetni.
Friss, újabb módosítás! Annak kell fizetni aki 2.5 millió felett fizet hirdetést google, facebook-on. Ez már jobban hangzik..:)
Forrás HVG