A lábléc a keresőoptimalizálás egyik érdekes területe, mivel gyakran színtere a black-hat SEO-nak. És ezt a Google is tudja.
Nagy tömegű szöveg a láblécben
Gary Illyés-t a Google magyar származású szóvivőjét kérdezték Twitteren arról, hogy van-e bármilyen előnye keresőoptimalizálási szempontból, ha nagy mennyiségű szöveget helyezünk a lábléc alá. A kérdező Avinash Murthy ugyanis számos weboldalon látott ilyen megoldást.
A Google szóvivője így válaszolt a kérdésre:
„Érdekes módon a leghangosabb, magukat ’legjobb keresőoptimalizálóknak’ nevezők használják ezt a technikát, aztán panaszkodnak, ha valamely algoritmusfrissítés negatívan érinti őket.”
A válasz elég egyértelműnek tűnik, de érdemes a folytatást is elolvasni:
„Köszönöm a választ és a tippet. Ezek szerint a lábléc alá elhelyezett szöveg már szinte sérti a Google irányelveit?” – tette fel az újabb kérdést Murthy.
Gary Illyés így válaszolt:
„ Nincs ellene, csak baromság”.
@methode @JohnMu @rustybrick Any SEO benefits by placing massive content below the footer section? I’ve seen few sites implemented the same. pic.twitter.com/OfovU9m82d
— Avinash Murthy (@avinash4dvg) July 28, 2017
A lábléc használata a SEO-ban
Érdekes levélváltás, aminek a lényege, hogy bár nem ütközik a Google irányelveivel, de a Google szóvivője botorságnak tartja, és lássuk be igaza van.
Ugyan milyen szöveget helyeznénk el jó érzéssel a lábléc alá? Nos, valószínűleg semmilyet. Ami érdemi és hasznos információ a felhasználóknak, az biztos a lábléc felé kerül. Ha pedig úgynevezett SEO szempontok alapján akarunk plusz szöveget elhelyezni, akkor az megoldható a szövegtörzsben, értékes tartalomként. Ha oda nem illik, akkor kár a lábléc alá elhelyeznünk a szöveget, mert nem fog érdemi SEO eredményt hozni, és ahogy Gary Illyés is írta, az ilyen manipulatív technikának hosszú távon inkább káros hatása lehet az oldalra.
Az ilyen technikák a keresőoptimalizálás kezdeti időszakából maradtak ránk, amikor ezek a módszerek még valóban eredményt hoztak. Ma már inkább károsak, és a felhasználókat is elriaszthatják az oldalról.
Ha szeretnénk olyan kulcsszót megcélozni, amit a lábléc fölé nem tudtunk elhelyezni, akkor inkább készítsünk egy új aloldalt, ahol az adott kulcsszó természetes módon felhasználható.
A lábléc egyébként mindig is érzékeny terepe volt a keresőoptimalizálásnak, ugyanis gyakran kiváló terepe volt a black-hat technikáknak. Ez volt ugyanis az a hely, ahová a felhasználók már nemigen jutottak el, így sokan úgy gondolták, ide elhelyezhetőek azok az elemek, amelyek SEO célokat szolgálnak, de a felhasználói élményt negatívan befolyásolnák.
Így kerültek tömeges linkek a láblécbe, vagy éppen sok látszólag nem releváns szöveg kulcsszavakkal telehalmozva. A Google ezekre különösen érzékeny, és ő is tisztában van a lábléc különleges státuszával, ezért is érdemes odafigyelni, hogy ezt a területet (se) használjuk black hat SEO-ra.
Bár ahogy Gary Illyés nyilatkozott, ez nem feltétlenül sérti a webmester irányelveket, de a minőségi algoritmusok jó eséllyel sorolhatják hátra miattuk weboldalunkat.