Az utóbbi évek legfontosabb változását jelentette be a Google a mai napon. Megváltozik a nofollow link attribútum és része lesz a rangsorolási algoritmusnak. Ezen túl két plusz új link attribútumot is bevezetnek. Jöjjenek a részletek!
A Google hivatalos blogoldalán jelentette be a tegnapi napon, hogy mostantól kezdve a nofollow link attribútumot, nem a rangsorolásban kötelezően alkalmazandó direktívaként, hanem útmutatásként, javaslatként értelmezi csak.
Ezen túl bevezet két új link attributumot is a rel =”nofollow” mellé, hogy pontosabban tudd jelölni mire is linkelsz.
Eddig a napig az a link, amit a rel=”nofollow” tulajdonsággal láttak el, nem számított bele a Google rangsorolási algoritmusában, nem adott át egyáltalán linkerőt. A Google tájékoztatása szerint eljött az idő, hogy a linkek tulajdonságai is fejlődjenek. A nofollow mellé két új linktulajdonság csatlakozott, az egyik a szponzorált tartalmakban lévő linkekhez, míg a másik a felhasználók által generált tartalmakhoz kapcsolódik az alábbiak szerint:
rel=”sponsored”: Ez egy teljesen új link tulajdonság, amit arra lehet használni, hogy azokat a linkeket jelöld, amelyek valamilyen hirdetés, szponzoráció, vagy más nem anyagi kompenzálás keretében kerültek ki az oldaladra.
rel=”ugc”: Az ugc link tulajdonság azoknál a linkeknél javasolt, ahol a felhasználó által generált tartalom van, ilyenek például a hozzászólások és a fórumbejegyzések.
rel=”nofollow”: a nofollow link tulajdonság azokra az esetekre van fenntartva, hogy ha meg akarsz linkelni egy oldalt, de semmilyen módon nem akarod azt az oldalt erősíteni, vagy támogatni, beleértve a rangsorolási erőt, linkerőt.
Nem kötelező direktíva
A mai naptól kezdve a Google a nofollow tulajdonságot nem kötelező direktívaként értelmezi, hanem csak javaslatként, iránymutatásként, már ami a rangsorolási részt illeti.
Ez azt jelenti, hogy a Google a nofollow linket is értelmezheti szavazatként és azt használhatja spam-elemzéshez, vagy más rangsorolási célból.
2020-tól újabb változás!
2020. március 2-án újabb módosítások lépnek életbe. Ekkortól kezdve a nofollow linkeket a Google feltérképezési és indexelési célból is használja majd. ez azt jelenti, hogy a Google a nofollow cimkét ismét csak javaslatként értelmezi, hogy mit kellene feltérképezni és indexelnie, és mit nem, de ha biztosra akarunk menni akkor a meta címkéket vagy a robots.txt kell használnunk.
A Google 2005-ben indította útjára a nofollow címkét, hogy felvegye a harcot a komment-spam ellen, majd ez kibővült a szponzorált és reklám linkek jelzésével.
Mi a különbség a javaslat és a direktíva között?
Ahogy a Google megfogalmazta mostantól a nofollow csak javaslat, nem kötelező direktíva. A cég szerint, azért volt szükség a változtatásokra, mert már jobban képes a linkeket értelmezni és azonosítani a link hálózatokat, miközben figyelmbe veszi a link tulajdonságát is.
„ A linkek értékes információkat tartalmaznak, amelyek segítenek abban, hogy javítsuk a keresési rendszerünket, például hogy milyen szóval linkelnek át a linkek az adott tartalomra. „
„Az összes linket figyelembe véve könnyebbé válik a természetellenes link háűlózatok mintázatának azonosítása is. Azáltal, hogy a nofollow tulajdonságot csak javaslatként vesszük figyelembe a jövőben nem veszítünk el fontos információkat, ugyanakkor az oldaltulajdonosok továbbra is megjelölhetik, ha némely linket nem szeretnék szavazatként adni más oldalra első megközelítésben.”
Fog változni a találati lista?
A Google azt nyilatkozta, hogy nem kell szignifikáns változásokra számítania találati listán. Ugyanakkor a Google mostantól képes lesz arra, hogy megvizsgálja, miként használja ezeket az adatokat a rangsorolási algoritmusában és a „javaslatként” történő értelmezés a Googlenek nagyobb rugalmasságot ad a tekintetben, hogy miként használja ezeket a linkeket a keresésben.
„Az összes linktulajdonság, beleérve a nofollow-t, az ugc-t, a sponsored-et, javaslatként értelmezünk, hogy azokat figyelembe vegyük-e vagy sem a keresés során” – mondta el a Google.
Nem kell semmin módosítani
A Google azt is elmondta, hogy nem szükséges a nofollow linkjeiden módosítani mostantól. Meghagyhatod a nofollow címkét a felhasználók által generált és a szponzorált tartalmaknál is.
„Abszolút nem kell semmilyen nofollow linkeden változtatni”, ugyanakkor: ”javasolt a szponzoált tartalaidon a linkeket sponsored-re módosítani, ami van rá időd.”
Lehet több atribútum is
A Google azt is elmondta, hogy egy-egy linket elláthatsz több tulajdonsággal is, tehát lehet rel=”nofollow ugc” jelölést, vagy rel=”nofollow sponsored” jelölést is használni, így jelölve a Google számára, hogy ez egy szponzrált link, amit javasolt nem figyelembe venni.
Lesz-e ettől több link spam?
A Google szerint nem, ez nem eredményez több link-spammet. Egyrészt azért mert ma már a legtöbb platformnál manuális moderáció van, vagy a link-spam azonosítására alkalmas eszközöket használnak (például az Akismet a WordPressben).
Másrészt a nofollow és ugc címkék elrettentőek lesznek. A legtöbb esetben a javaslati rendszerre történő áttérés nem hoz módosulást abban, hogy miképpen kezeljük a linkeket. Általában véve továbbra is úgy kezeljük őket, mint korábban és nem használjuk őket rangsorolási célból. Továbbra is nagyon körültekintőek lesznek a tekintetben, hogy miként használják a linkeket a rangsorolásban.
Mi akkor most a teendőm?
Igazából semmi. A Google nyilatkozata szerint semmi teendőd nincs az eddigi nofollow linkjeiddel. Ha akarod később módosíthatod a szponzorált linkjeidet, de ez nem kötelező és semmi hátrány nem ér ha maradnak simán nofollow linkek.
Gary Illyés szerint, az ugc és sponsored-re való átállás csak a Google munkáját segíti. Használhatod, ha akarod, de dönthetsz úgy is, hogy nem használod. A te döntésed.
Danny Sullivan Twitter folyamában elmagyarázta, hogy megnézték a nofollow linkeket és úgy látták, hogy azok segíthetik a munkájukat, nem feltétlenül azért, hogy link szignálként szolgáljanak – bár erre is sor kerülhet, hanem akár azért is, hogy segítsék a spam azonosítást.
Arról is beszélt, hogy a nofollow eredetileg a felhasználó által generált komment-spam miatt lett létrehozva (legyen ez az A eset), majd idővel ide kerültek a szponzorált linkek is (B eset). ezzel a módszerrel lehetőség nyílt a kettő szétválasztására. így pontosabban jelölhetők a linkek. De hangsúlyozta, hogy nem akarnak semmi plusz munkát csinálni senkinek, tehát maradhatnak a linke úgy ahogy voltak.
Fontos, hogy a nofollow attributum a meta robots-ban is már csak javaslat lesz 2020 márciusától, erre érdemes odafigyelni.
A Seroundtable oldalon rengeteg további twitter üzenet olvasható a témában a Google szóvivőitől, ha akarod nézd át őket, de igazából csak a fentiek ismételgetése folyik.
Milyen változások várhatóak?
Bár a Google azt nyilatkozta, hogy nem várhatóak szignifikáns módosulások a találati listán, biztos vagyok benne, hogy rengeteg változást hoz a mostani bejelentés.
Egyrészt lesznek olyan nofollow linkek, amik számítanak majd. Felmerül például a kérdés, hogy a Wikipédia, vagy más nagy, hiteles oldal nofollow linkjei számítanak-e majd? Mi a helyzet a hírgyűjtő oldalak nofollow linkjeivel?
Vajon egy olyan oldal, amelynek sok nofollow linkje volt, hiteles oldalakról, meg fog-e ugrani a találati listán?
Biztos vagyok benne, hogy a SEO szakembereknek ez plusz munkát jelent és meg fog jelenni a „nofollow-linképítés” is, mint szolgáltatás.
Aztán ma már rengeteg SEO eszköz is van a piacon, nekik is reagálni kell a változtatásokra.
A nofollow címke 14 éve szerves része a keresőoptimalizálásnak és most ez alapjaiban változik meg.
Minek tudható be a változás?
Szerintem a válasz alapvetően a mesterséges intelligenciának és a mélytanulásnak köszönhető. Biztos vagyok benne, hogy a MI már nagyon profi módon képes értelmezni a linkeket, felismerni a mintázatokat, stb. ezért a Google már a kockázatos linkeket is tudja használni és értékelni, ha azok valóban értékesek.
Azt gondolom, hogy egy nofollow link nem csak a linkelő oldal függvényében ad majd át linkerőt, hanem a linkelt oldal jellemzői alapján is. Egy tiszta oldal jobb eséllyel kap ugyan azért a linkért linkerőt, mint egy agyonspammelt oldal.
Azt is gondolom, hogy ismerve a komment-robotok működését, a nofollow linkek követése segíthet a Google számár az automatizált linképítéssel felhúzott oldalak gyorsabb kiszűrésében is.
Úgy vélem, hogy a nofollow link az elmúlt években annyira gyakori lett, különösen angol nyelvterületen ( a büntetéstől való félelmek miatt), hogy számos értékes, és természetes link is nofollow címkét kapott – ez részben a Google kommunikációjának is a hibája volt. A mostani változással ezek a linkek is figyelembe vehetőek.
És hogy mekkora változás várható?
Az új nofollow szabályok 2019. szeptemberétől léptek életbe. Azt gondolom radiális változás nem várható azonnal. De ahogy a Google egyre több linket térképez fel így, egyre nő az adatbázisa, és egyre több adattal tudják etetni a mélytanuló algoritmusaikat úgy gondolom úgy fog nőni ennek a jelentősége.
Véleményem szerint a nofollow linkek 95%-a továbbra sem fog linkerőt átadni a rengeteg komment-spam, miatt, de azt is gondolom, hogy az értékes nofollow linkek, a maradék 5% idővel közel olyan fontos lesz a linképítésben mint a hagyományos dofollow linkek.