Kezdőlap » Linképítés: teljes útmutató kezdőknek a professzionális szintig

Linképítés: teljes útmutató kezdőknek a professzionális szintig

A mennyiség helyett a minőségen a hangsúly!

A linképítés az egyik legnehezebb és legnagyobb kihívást jelentő keresőoptimalizálási feladattá vált napjainkra.

A jó linképítő nem csak egyszerűen ismeri a linkszerzési módokat, de jó kapcsolatteremtő képességgel rendelkezik, kitűnő tartalomkészítő, ért a programozáshoz, és persze a hagyományos marketingmódszerekkel is tisztában van. Ezek nélkül ma már minőségi linket szerezni igen nagy feladat.

Ne legyenek illúzióink. Hatékony linképítés nélkül, nincs siker a keresőoptimalizálásban. Ha több forgalmat szeretnél a keresőkből ez egy kihagyhatatlan lépés.

A régi módszerek ma már nem működnek.

A linképítés folyamatosan változik és a mennyiség helyébe ma már a minőség lépett.

Ez az útmutató megmutatja, hogyan szerezhetsz linkeket a weboldaladra, az elméleti alapoktól kezdve a konkrét módszerekig. Ha a leírtakat alkalmazod, akkor sokkal több módszer lesz a kezedben, mint amit a hazai linképítők 90%-a alkalmaz.linképítésben a minoseg fontosabb

Az útmutató nem csak azoknak hasznos, akik maguknak akarnak linket építeni, hanem azoknak is, akik linképítőt bíznak meg a feladattal. Tudni és érteni fogja ugyanis, hogy mit kap a pénzéért cserébe. Az első fejezet az elméleti alapokat foglalja össze, majd úgy haladunk a gyakorlati tudnivalók felé.

Vágjunk is bele! Kezdjük az alapozással, majd jöjjenek a módszerek.

A linképítés szabályai

Az 1990-es évek végén a linkek olyanok voltak, mint a szavazatok. Azok a weboldalak, amelyekre sok link érkezett, jobb helyezést értek el a keresőkben, mert a keresők ezeket értékes, fontos weboldalaknak vélték. A link szavazat volt egy weboldalra, és amelyik sok szavazatot kapott, annak jutalma a jó helyezés volt.

A linkek ma is nagyon fontos szerepet töltenek be a rangsorolásban. A Moz.com adatai szerint a linkek súly a teljes algoritmusban még mindig megközelítő az 50%-ot, azaz egy-egy weboldal sikerének felét a linkek adják. E nélkül nincs igazán jó helyezés a találati listán.

Linkek súlya a rangsorolásban

Az évek előrehaladtával azonban a linkek értékelése egyre összetettebbé vált. Korábban a sok link garancia volt a jó helyezésre, ma már a linkek minősége, sokkal fontosabb, mint azok mennyisége.

A keresőmotorok egy-egy link értékét már nem csak a linkerő alapján értékelik, hanem értékelik a linkek bizalmi mutatóját, relevanciáját, és a spam kockázatot is. A megbízható oldalak, más megbízható oldalakról is kapnak szép számmal linket, miközben a gyenge minőségű spam oldalak, nagyon ritkán kapnak megbízható oldalakról linket.

A ránk hivatkozó linkek minősége nem csak a rangsorolást befolyásolja, hanem azt is elárulja, hogy oldalunk mennyire megbízható, mennyire tekinthető tekintélyes oldalnak.

Ha hosszú távon sikeresek akarunk lenni az interneten, akkor kerüljük az értéktelen, spam linkeket, és törekedjünk a minőségi, nagy bizalmú linkek megszerzésére!

Halott a linképítés?

Napjainkban gyakran hallani arról, hogy a linképítés halott. Ennek két oka van:

Az egyik, hogy az orosz Yandex kereső, a kereskedelmi célú kereséseknél kivette a linkeket, mint rangsorolási szempontot a túl sok manipulatív link miatt. A Google azonban bevallottan tesztelte ezt a módszert és meglátásuk szerint ez nagy mértékben rontotta a találati lista minőségét, éppen ezért nincs szándékukban elállni a linkeken alapuló értékeléstől.
A másik ok, hogy a korábbi feketekalapos linképítés módszerek ma már nem működnek, sőt inkább kockázatosak és büntetéseket okozhatnak. Ezt tévesen sokan úgy értelmezték, hogy a linképítés nem működik, holott ez nem igaz. A linképítés továbbra is él és működik, csak a módszerei változtak. Ne feledjük, linképítés nélkül nincs siker a keresőoptimalizálásban, és a linkek ma is a legfontosabb rangsorolási tényezőnek tekinthetőek.

A linképítés fogalma

A linképítés egy olyan tevékenység, amelynek célja, hogy más weboldalakról, a mi oldalunkra mutatkozó hiperlinkeket, webes hivatkozásokat szerezzünk. A hiperlink, vagy ahogy hétköznapi nevén nevezzük a link, weboldalakat köt össze az interneten. A keresőmotorok a linkeket feltérképezve jutnak el új weboldalakra, és a rangsorolási algoritmusuknak is fontos része. A minőségi linképítés a keresőoptimalizálás egyik legnehezebb feladata, e nélkül nincs igazán sikeres webes jelenlét.

Miért fontos a keresőmotoroknak a link?

A PageRank

Ahogy a fentebbi definícióból is kiderül a keresőmotorok alapvetően két dologra használják a linkeket. Egyrészt webes dokumentumok feltérképezésére, másrészt rangsorolásra.

Amikor a Google egy keresést kap a felhasználótól, átnézi az indexében lévő weboldalakat és kiválasztja azokat, amelyek relevánsak a keresésére. Ezt követően rangsorolja a weboldalakat, azok tartalma, és más egyéb szempontok alapján. Ezen szempontok közé tartozik, sőt azok közül az egyik legfontosabb, hogy az adott oldalra hány és milyen minőségű linkek hivatkoznak. Általánosságban, minél több jó minőségű linkkel rendelkezik az adott oldal, annál jobb helyezést fog elérni a találati listán.

A linkek, mint rangsorolási szempont fontosságát jól mutatja, hogy azt legelőször a Google kezdte el alkalmazni, és ez olyan sikeres volt, hogy a cég robbanásszeren fejlődött, mind a mai napig. Egy-egy weboldal értékét a rá mutató linkek alapján értékelték ki, ez lett a híres PageRank mutató, ami a keresőalgoritmusnak nagyon fontos részévé vált.

A linképítés tömegessé válása és a Google büntetések

A keresőoptimalizálók hamar rájöttek a Google módszerére és elkezdtek tömegesen linkeket szerezni, ez viszont nem szolgálta a Google érdekeit, hiszen így manipulálhatóvá vált a találati listája, éppen ezért a Google hamar elkezdett fellépni a linképítés egyes módszerei ellen.

Ennek első példája a katalóguslinkek voltak, amelyet a Google a kezdeti időkben támogatott, ám amikor tömegessé vált a Google elkezdte csökkenteni ezen linkek értékét. Hasonló sorsra jutottak a gyenge minőségű vendégbejegyzésekben elhelyezett linkek is, amit ma már nem tart elfogadhatónak a cég a tömeges spam jellegű használatuk miatt.

Szintén a linképítés egyik tiltott módjává vált a linkek horgonyszövegeiben tömegesen elhelyezett kulcsszó. A horgonyszövegek fontos szerepet játszanak a mai napig a rangsorolásban, manipulatív célú felhasználásuk azonban ellenkezik a Google irányelveivel. Ezek felszámolására vezette be a Google a Pingvin algoritmust 2012-ben.

A linképítés tehát ma is fontos, de a játékszabályok a kezdeti idők óta lényegesen megváltoztak, a mennyiség helyett a minőség és a relavancia lett a meghatározó. Ez azt jelenti, hogy lehetőség szerint olyan oldalról kell linket szerezni, ami témájában illeszkedik a mi oldalunkhoz.

Fekete és fehér kalapos linképítés

feketekalapos linképítési módszerekAz elnevezés a régi western filmekből származik, ahol a jó fiúk fehér kalapban jártak, míg a rosszak feketében. Ez a megkülönböztetés aztán átkerült a keresőoptimalizálásba is. Fehérkalapos linképítési módszereknek nevezzük azokat, amelyek a Google irányelveit betartva hajtja végre a linképítést, így nem fenyegeti a büntetés kockázata.

Feketekalapos linképítési módszer az, amely a Google irányelveiben tiltott módszerekkel szerez linket. Ide tartozik ma már például a gyenge vendégbejegyzés, a privát bloghálózat, a rejtett linkek és sok egyéb linképítési módszer. A feketekalapos módszerek általában olcsóbbak, ám ha a Google észleli azokat, akkor fennáll a büntetés kockázata.

A link technikai háttere

Sokat beszéltünk már a linkekről, de nézzük is meg miről beszélünk pontosan. Az hogy mi a link, aligha kell bemutatni bárkinek is, az már érdekesebb, hogy pontosan milyen részei vannak, és hogyan épül fel.

<a href=“http://ite.hu”>Keresőoptimalizálási hírportál</a>

Ez a linkeknek a legegyszerűbb formája. Az < a > és a < / a > a link kódja a HTML nyelvben. Ezzel jelezzük, hogy itt egy link következik. A „href=” részben adjuk meg azt, hogy a link melyik weboldalra mutasson. Ha a link nem hagyja el a domaint, akkor belső linkről beszélünk, ha más domainre hivatkozik akkor külső linkről.

A „keresőoptimalizálási hírportál” szöveget
nevezzük horgonyszövegnek. Ez természetesen bármi más is lehet. Ez az a szöveg, amire kattintva eljutunk a href-ben hivatkozott weboldalra.

A horgonyszövegnek kiemelt jelentősége van linképítésben és a
keresőoptimalizálásban is, ugyanis nagyon fontos rangsorolási szempont, hogy egy weboldalra milyen horgonyszöveggel mutatnak linkek. A fenti példánál maradva, ha egy másik weboldal ezzel a horgonyszöveggel (keresőoptimalizálás) linkel az ite.hu oldalra, akkor annak helyezése javulni fog a találati listán, ha valaki a keresőoptimalizálásra keres a Googleban. A túlzottan kulcsszavas linkekkel azonban legyünk óvatosak, mert büntetést eredményezhetnek! Erről majd később beszélünk részletesen.

A nofollow címke szerepe a linképítésben

Van a fenti linknek egy speciális változata is.

<a href=“http://ite.hu” rel=“nofollow”>Keresőoptimalizálási hírportál</a>

A pluszt a korábbi verzióhoz képest a a „rel=nofollow” kiegészítés jelenti. Ha ilyen címkével látjuk el a linket, az a keresők számára egy jelzés, hogy ugyan hivatkozunk az oldalra, de nem szeretnénk, ha bármi kapcsolatban állnánk az oldallal, vagy linkerőt adnánk neki át. Miért van erre szükség?

Tételezzük fel, hogy egy szolgáltató nagyon rossz munkát végzett és erre fel szeretnénk hívni ismerőseink figyelmét, de még véletlenül sem szeretnénk, hogy ezáltal az oldalának helyezése javuljon. Ilyenkor használjuk a nofollow címkét. A lényeg hogy a nofollow link nem ad át linkerőt.

Sok esetben a cikkek végén a hozzászólásokban is nofollow linkek kerülnek automatikusan alkalmazásra, hogy linképítési célból ne írjanak hozzászólásokat. Hasonlóan nofollow linkek vannak a fórum hozzászólásokban, a Wikipédián és általában azokon a felületeken, ahol a felhasználók linkeket helyezhetnek el.

A Google azt ajánlja, hogy a sajtóközleményekben, fizetett hirdetésekben is nofollow link kerüljön elhelyezésre, mivel ezeket nem tekinti természetes linkeknek.

Nofollow linképítés?

Bár a nofollow link elvileg nem ad át linkerőt, azonban mégsem értéktelen. Egyes feltételezések szerint a Google mégiscsak figyel az ilyen jellegű linkekre, és ha nem is hagyományos értelemben, de mégiscsak hatással lehet a helyezésünkre. Ennél azonban fontosabb, hogy egy jó helyen lévő nofollow link is hozhat látogatókat az oldalunkra. A linképítésnek ugyanis nem csak az a szerepe, hogy javítsa oldalunk helyezését a Google rangsorában, hanem az is, hogy látogatókat tereljen oldalunkra, egyebek mellett.

Mire jó még a linképítés?

Ahogy azt már írtuk is a linképítés és a minőségi linkek alapvető szerepet játszanak oldalunk keresőkben elfoglalt helyezéseiben. De a linképítés nem csak ezért hasznos, vannak más, esetleg csak hosszú távon jelentkező haszna is.

Látogatókat hoz weboldalunkra

Ahogy azt a nofollow linkeknél már írtuk, a linkek valós látogatókat is hoznak weboldalunkra. Egy értékes helyen, releváns cikkben lévő link jó minőségű látogatókat hozhat, akik valóban érdeklődnek, híreink, vagy éppen szolgáltatásaink iránt. Az így szerzett látogatók később visszatérhetnek, rendszeres látogatókká válhatnak. Sok minőségi link, ami forgalmat hoz, nem utolsósorban arra is jó, hogy csökkentse kitettségünket a Google algoritmusváltozásainak. Egy weboldal akkor működik jól, ha a hivatkozásokból érkező forgalma számottevő.

Kapcsolatépítés

Ahhoz, hogy linkeket szerezzünk kapcsolatokra van szükségünk. Meg kell keresnünk a szakmai lapokat, helyi oldalakat, témák szakértőit, és sok mindenki mást is. Ezekből a linképítési célú megkeresésekből aztán hasznos kapcsolatok születhetnek, ami a mellett hogy linkeket hoz, egész vállalkozásunkat is biztosabb lábakra állíthatja.

Márkaépítés

Egy-egy jó link nem csak a helyezést javítja, hanem márkaépítési célokat szolgál. Ha sikerült egy neves oldalon megjelenni, amit mindenki ismer, helyezzük el az oldalunkon, hogy hol írtak már rólunk. Mindez erősítheti a bizalmat, és nem mellékesen hozzájárul ahhoz is, hogy weboldalunk, vagy cégnevünk elinduljon a márkává válás lassú és rögös útján. Ha képesek vagyunk minőségi tartalmat nyújtani, amit aztán terjesztünk is az nem csak linket hozhat, de erősítheti a szakmán belüli elismertségünket és ismertségünket is.

Irány a második fejezet

És a végére egy érdekesség ráadásként.Ezt nem kell elolvasni, nem része a tananyagnak, de esetleg érdemes tudni róla, hogy van olyan kereső, amely a sok manipulált link miatt megpróbálkozik ezzel is. A Google nyilatkozott ebben az ügyben, és tett is egy próbát, és eredményeik szerint linkek nélkül lényegesen romlik a találati lista minősége, és ők hosszú távon gondolkodnak a linkeken alapuló rangsoroláson.

A linképítés halott? A Yandex mutatja a keresőoptimalizálás jövőjét?

Talán az idei év egyik legfontosabb híre, hogy az orosz Yandex kereső bejelentette, hogy egyes területeken a rangsorolás során nem fogja figyelembe venni az adott oldalra mutató linkeket. Magyarán szólva a linképítés értelmét vesztette. Mindez előre vetíti a keresőoptimalizálás lehetséges jövőjét is.

A Yandex

De kezdjük az elején. A Yandex az oroszországi keresőpiac legnagyobb szereplője, nagyjából 60%-os piaci részesedést tudhat magának, és ezzel veri a Google-t is. Oroszországon kívül igen népszerű a legtöbb szovjet utódállamban, például Ukrajnában, és a Közép-Ázsiai volt tagállamokban, de például Törökországban is.

A Yandex gyökerei 1990-ig nyúlnak vissza, és a keresőmotor fejlesztése is 1993-ban már elkezdődött, tehát a Googlenál lényegesen korábban. A Yandex.ru 1997. szeptember 23-án indult útjára, míg a Google.com 1997. szeptember 15-én lett bejegyezve.

De ennél fontosabb, hogy a Comscore adatai alapján a Yandex jelenleg a világ negyedik legnagyobb keresője, ami mutatja az orosz keresőmotor erejét, és azt is, hogy érdemes rá odafigyelni.
A Yandex éppen úgy, mint az összes piacvezető keresőmotor, alapvetően a linkekre alapult, legalábbis eddig.

Néhány napja ugyanis Alexander Sadovskiy a Yandex webes keresési osztályának vezetője, drámai bejelentést tett a moszkvai Internet Business Konferencián. A Yandex 2014 januárjában ugyanis áttér a link nélküli keresők világába, és ezzel megnyitja az ajtót a jövő keresőmotorjai előtt.

A keresőoptimalizálás jövője

Beszédében Alaxander kifejtette, hogy a változás egyelőre, csak a kereskedelmi tárgyú kereséseket érinti, ami az összes keresés nagyjából 10%-a. „Ebben a szektorban és különösen Oroszországban nagyon megbízhatatlan az oldalak linkháttere. Nagyon sok a fizetett és automatikus link, aminek egyetlen célja a találati lista manipulálása. Különösen igaz ez a kereskedelmi szférában.”

A változások 2014 folyamán lépnek életbe, először a moszkvai régióban, majd más oroszországi régiókban is, de egyelőre más országokban nem. „Különösen nagy a probléma az oroszországi spam linkekkel, mert korábbi programozók tömegesen váltottak linképítésre” – mondta el beszédében Alexander.

A Yandex vezetője elmondta, hogy egyértelmű volt a tendencia, hogy a linkeknek egyre kevesebb közük van a minőséghez. A linkek, mint rangsorolási tényező egyre félrevezetőbb eredményt adott és ennek logikus következménye volt a Yandex mostani lépése.
Alexander azt is elmondta, hogy hozzáférésük van a közösségi médiához is, így a Facebookhoz és Twitterhez, de azt találták, hogy az innen származó linkek sem jó mutatói az értékes tartalmaknak, ezért a kereskedelmi szektorban ezeket sem veszik figyelembe.

Nem a link, hanem a felhasználói viselkedés számít

Ha a linkeket nem veszik figyelembe, akkor mi alapján határozzák meg a találati listát? Alexander elmondta, hogy több mint 800 rangsorolási szempont alapján határozzák meg a találati listát, és ezek közül egyre fontosabb a felhasználó viselkedése és az adott oldallal történő interakciója, mivel ezek tiszta, és természetes jelzések. Figyeljük, hogy mennyire gördülékeny az oldalak kezelése, a vásárlás, mennyi terméket kínál az adott weboldal. Ezek mind nagyon fontos rangsorolási tényezők – nyilatkozta Alexander.
A Yandexnek meg van a saját analitikai szolgáltatása, a Metrika, amely hasonlóan a Google Analyticshez adatokat gyűjt a látogatók viselkedéséről, sőt a Metrika kiegészítése a Webvisor, a felhasználók egérmozgását is követi. Mindezek nagyon jó alapjai a felhasználó élmény értékelésének.

És mi a helyzet az új oldalakkal?

Ha a linkek nem számítanak, és a rangsorolás alapja a felhasználói élmény, akkor mi alapján rangsorolja a Yandex az új weboldalakat?

Alexander szerint ez sokkal egyszerűbb, mint első látásra tűnik. A nagy oldalak esetében, amelyek nagy forgalmú kulcsszavakért vetélkednek, a fő szempont a forgalom, amely érkezhet hagyományos marketing eszközök révén, de akár releváns linkekből is. Azok az oldalak, amelyek a long tail kulcsszavakra versenyeznek, ott a tartalom a meghatározó, és ez hozza a látogatókat és határozza meg a helyezést is.

Mindez azt jelenti, hogy a jövőben az első helyezéshez nem linkek kellenek elsősorban, hanem felhasználóbarát weboldal és valódi látogatók.
A linképítés nem lesz teljesen értelmetlen, hiszen a valódi látogatókat hozó linkeknek továbbra is lesz hasznuk, azonban a linképítés, ahogy ma ismerjük halott.

A keresőoptimalizálás és linképítés jövője

Megítélésem szerint a keresőoptimalizálás szempontjából talán ez az idei év egyik, ha nem a legfontosabb híre. Azért, mert ezúttal az egyik piacvezető keresőmotor döntött úgy, hogy a linkeket teljesen figyelmen kívül hagyja. Ha a számításuk beválik, alighanem hamarosan a többi kereső is követni fogja a példájukat. Sőt, ne legyünk naívak, valószínűleg már a Google, és a Bing is nagyban kísérletezik egy ilyen rendszerrel. Ahogy gyűlnek az adatok a felhasználói viselkedésről, úgy fog egyre inkább csökkenni a manipulálható linkek szerepe a találati lista meghatározásakor. És a jövőben nem csak a tartalom, hanem a felhasználó lesz a király.

És még néhány fontos szempont. A Yandex saját bevallása szerint 800 szempont szerint rangsorolja az oldalakat, a Google, bevallottan ennél kevesebb szempont alapján, de a valós szám vélhetően lényegesen nagyobb a bevallottnál. Mindez azt jelenti, hogy a keresőoptimalizálás egyre összetettebb lesz, egyre több szempontra kell figyelni, egyre fontosabb lesz a látogatói viselkedés, az offline marketing, a webergonómia, és sok más egyéb szempont.

Fontos azt is látni, hogy a Yandex-nél a forgalom önmagában is rangsorolási tényező és az is elgondolkodtató, hogy azt is tudják értékelni algoritmusok alapján, hogy menyire gördülékeny egy-egy webshopban a vásárlás és a termékválasztás.
Nagyon sok olyan tényező derül ki a Yandex nyilatkozatából, amire talán korábban kevésbé figyeltünk oda, vagy úgy gondoltuk, hogy elsősorban a konverziót befolyásolja és nem a helyezést. Ideje leszámolni ezekkel az illúziókkal, és felkészülni azokra az időkre, amikor nem a linkek számítanak, hanem a felhasználók.

Írd meg véleményed!

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.