Linképítés tanfolyamunkból megtanulhatod, a linképítés alapjait és 17 konkrét linképítési módszert és tippeket sajátíthatsz el.

Az útmutató segítségével erős, tekintélyes oldalakról szerezhetsz linkeket oldaladra és kézben tarthatod linkprofilodat is.

Vágjunk is bele!

I. Fejezet: Linképítés alapok

Mi az a linképítés?

A linképítés egy olyan tevékenység, amelynek célja, hogy más weboldalakról, a mi oldalunkra mutató hiperlink (link vagy backlinkek), kerüljön elhelyezésre, hogy javuljon weboldalunk helyezése a keresőmotorok találati listáján.

A linképítési stratégiák közé tartozik a linkek vásárlása, de a kiemelkedő tartalom, vagy hasznos eszközök, vagy sajtóközlemények írása is ide tartozhat.

Miért fontos a linképítés?

Az internet megszületésekor az első keresőmotorok, mint a Yahoo!, vagy az Alta Vista alapvetően szöveges keresők voltak. A weboldalak szövegét elemezték és ez alapján rangsorolták a weboldalakat a találati listájukon.

A forradalmi áttörést a Google hozta a PageRank algoritmusával.

A Google azon túl, hogy elemezte a szöveget, megnézte, hogy hányan linkelnek, azaz hivatkoznak egy weboldalra. A Page Rank algoritmus arra épült, hogy a fontos, hiteles weboldalakra többen linkelnek.

És a Google nyert. A linkek ma is az egyik legjobb módja annak megállapítására, hogy mely weboldal jó minőségű és hiteles. A Google Page Rank algoritmusa sokkal-sokkal jobb találati listát eredményezett, mint a többi keresőmotor, és piacvezető lett.

Bár azoknál a kulcsszavaknál, ahol nem éles a verseny jó tartalommal is előre lehet kerülni, de ahol erősebb weboldalak versenyeznek ott ez linkek nélkül szinte lehetetlen.

A linkek ugyanis a mai napig a Google három legfontosabb rangsorolási tényezőjének egyike.

De nem mindegy milyen linket szerzünk, a linkeknek ugyanis több fajtája van, ismerkedje meg velük!

II. fejezet – A linkek fajtái: Dofollow és nofollow linkek

A linképítés során fontos tudni, hogy kétfajta link létezik:

  • dofollow linkek
  • nofollow linkek

A dofollow linkek segítik weboldalunk helyezését, míg a nofollow linkek az esetek döntő többségében nem adnak át linkerőt, így nem javítják weboldalunk helyezését.

Honnan tudható meg, hogy egy link dofollow, vagy nofollow?

Ránézésre sehogy. A dofollow ill. nofollow jelölés egy tulajdonság, ami a weboldalak forráskódjában helyezkedik el a HTML kódban.

Ha lekérjük egy weboldal forráskódját, akkor láthatóvá válik a link tulajdonsága. Alapértelmezetten minden link dofollow, azaz ad át linkerőt, de ha ott a nofollow jelölés, akkor a link jó eséllyel nem segíti weboldalunkat.

Linkek a forráskódban

A weboldalak forráskódját a böngészőben is lekérhetjük a Control+U gombbal. A forráskódban így néz ki egy hiperhivatkozás:

<a href=“https://ite.hu” rel=“nofollow”>Keresőoptimalizálási hírportál</a>

Látható, hogy a rel=”nofollow” tulajdonság mutatja, hogy ez a link nem ad át linkerőt.

Ha a rel paraméter üres, vagy nem szerepel a kódban, akkor az a link dofollow, azaz linkerőt ad át.

Miért vannak nofollow linkek?

Nos, vannak olyan esetek, amikor ugyan hivatkozunk egy weboldalra, de nem akarjuk, hogy ez erősítse azt az oldalt. Például, ha valami negatív példa. Vagy ha a felhasználók hozzászólhatnak oldalunkon és nem akarjuk, hogy telespammeljék oldalunkat a linkek miatt.

Éppen ezért a fórumlinkek, a hozzászólásban szereplő linkek, és a Wikipédia linkek is jellemzően nofollow linkek. Az oldaltulajdonosok így akadályozzák meg, hogy a linkerő miatt spam linkek árasszák el oldalukat.

A nofollow linkek fajtái

A Google 2019-ben éppen a fentiek miatt tovább link-tulajdonságokat vezetett be:

  • dofollow link (ez maradt az alapértelmezett)
  • nofollow link (ebben sincs változás)
  • ugc – User Generated Content, azaz felhasználó által generált tartalom, jellemzően a fórumok és hozzászólások linkjeihez, ez sem ad át linkerőt, azaz hasonló a nofollow-hoz
  • sponsored – a fizetett cikkekben megjelenő linkekhez, amely szintén nem ad át linkerőt.

A két utolsó linktulajdonság még csak alig-alig terjedt el, kevesen használják, különösen idehaza.

Ugyanakkor fontos változás volt, hogy a Google azt is bejelentette, hogy a nofollow linkekre mostantól nem kötelező érvényűként tekint, azaz ezek is átadhatnak linkerőt.

Bár erre a jelenlegi tapasztalatok alapján igen ritkán kerül sor, de ez óriási változást jelent a linképítésben!

III. fejezet: A minőségi linképítés

Egy link akkor ér igazán sokat, ha olyan oldalról érkezik, amely oldalra sokan mások is linkeltek már.

Mielőtt rátérnénk a konkrét linképítési tippekre és módszerekre, beszélnünk kell arról milyen a jó és milyen a rossz link.

A linkek puszta száma ugyanis ma már szinte semmit nem jelent. A rangsorolásban ugyanis a minőségi linkek hoznak előrelépést.

Nézzük tehát milyen a minőségi link, amit tényleg érdemes építeni!

A linkelő weboldal (URL) hitelessége

Ha van egy megbízható oldal, amely sok linket kapott, akkor természetes, hogy ezt az oldalt a Google hitelesnek és megbízhatónak tekinti.

A tapasztalatom azt mutatja, hogy ez a mutató, ami legnagyobb mértékben befolyásolja egy link hatásosságát.

Noha az adott URL linkereje titkos, azt a Google nem hozza nyilvánosságra, mégis több SEO eszköz is van, ami képes jó közelítésben megbecsülni egy konkrét URL linkerejét.

Ezeket a SEO mutatókat általában Page Authority-nek nevezik. A SemRush például így mutatja a főoldalam linkerejét.

Csak regisztrálj be, és 7 napig ingyenesen ellenőrizheted a Page Authority Score értékét.

A domain linkereje

A linképítésben természetesen nem csak a konkrét URL linkereje számít, hanem a weboldal egészének hitelessége is.

Nem mindegy, hogy az index.hu-ról kapsz egy linket, vagy pedig egy neve-nincs blogoldalról. Ez akkor is igaz, ha a konkrét URL-ek Page Authority értéke azonos.

Természetesen ennek az értéke sem nyilvános, de a SEO eszközök a weboldalak egészének linkerejét is jól becsülik. Ez a mutató általában a Domain Authority, vagy Domain Strength néven ismer a keresőoptimalizálásban.

A SemRush segítségével ezt is lekérheted, de az ite.hu SEO eszközeivel ingyenesen is lekérheted egy domain linkerejét:

A hivatkozó oldal relevanciája

Bár sokat számít a linkelő oldal hitelessége és linkereje, talán még többet jelent a weboldal relevanciája.

A relevancia itt azt jelenti, hogy a téged linkelő weboldal ugyan azzal a témával, vagy legalábbis hasonló területtel foglalkozik, mint a te weboldalad.

Nyilvánvaló, hogy ha egy szakmabeli linkel téged, az sokkal hitelesebb link a Google szemében is. ezért fontos link relevanciája.

Egy korábbi Google alkalmazott szerint:

„Egy erős Page Rank értékű weboldalról linket szerezni mindig értékes, de manapság még értékesebb olyan oldalról linket szerezni, amelynek témája releváns a te oldaladhoz. A relevancia az új Page Rank.”

Tehát ha lehet, ne egyszerűen erős oldalakról szerezz linket, hanem releváns oldalakról is.

Horgonyszöveg

A horgonyszöveg a kattintható link szöveges része. Sokáig ez volt a linképítés csúcsfegyvere.

A horgonyszöveget ugyanis a Google rangsorolási tényezőként kezeli. Érthető módon.

Ha egy weboldal a „linképítés” horgonyszöveggel linkkel meg egy másik oldalt, akkor az vélhetően a linképítéssel foglalkozik, így erre a szóra javult a linkelt oldal helyezése.

Természetesen, ahogy mindent a SEO-ba, úgy ez is spammelve lett. Így a Google 2012 a Pingvin algoritmussal elkezdte kiszűrni a nem természetes, túloptimalizált horgonyszövegű linkeket.

Ha túl sok, gyanúsan optimalizált horgonyszövegű linket kapsz, akkor azokat a Google csendben érvényteleníti, és nem adnak át linkerőt.

De ez nem jelenti azt, hogy a kulcsszavas horgonyszöveggel gond lenne. A Google kezdőknek szóló SEO útmutatója ezt javasolja:

„A megfelelő horgonyszöveggel mind a felhasználók, mind a keresőrobotok könnyen megértik mit tartalmaz a linkelt oldal”

Mit javasolok tehát?

Lehetőség szerint legyenek változatosak a horgonyszövegeid, legyenek kulcsszavas horgonyszövegeid, de legyen márkaneves, URL-t tartalmazó, és több szóból álló horgonyszöveged is.

Együtt-említés és együtt-hivatkozás

Az angol nyelvben co-occurance és co-citation néven találkozhatunk ezekkel a fogalmakkal.

A co-occurence azt jelenti, hogy a Google nem csak a horgonyszöveget nézi, hanem azt is, hogy a linkek környezetében milyen szavak fordulnak elő. Nem szükséges tehát közvetlenül a horgonyszövegben szerepeltetni a kulcsszót, hanem az is elegendő, ha a link környezetében előfordulnak kulcsszavaink.

A co-citation azt figyeli, hogy bizonyos forrásokat együtt linkelnek-e. Ha igen, akkor ez arra utal, hogy a két együtt linkelt forrás jelentéstartalmilag kapcsolódik, ebből pedig mindkét forrás profitálhat.

A Google szabadalmaiból jól kiolvasható, hogy ezeket a szempontokat figyelmbe veszi a weboldalak értékelésekor.

Természetesen ezek a szempontok nem olyan erősek, mint ha a kulcsszavaink a horgonyszövegben szerepelnek, de kis segítséget jelenthetnek a linképítésben

Szerkesztőségi link

A szerkesztőségi link a gyakorlatban azt jelenti, hogy természetes link.

Ha készítettél egy kiemelkedő tartalmat, és azt egy újságíró spontán meglinkeli, vagy egy blogger meghivatkozik téged, anélkül, hogy tudnál róla: ezt jelenti a szerkesztőségi link.

Ezzel szemben áll, amikor vásárolsz valahol linket, vagy létrehozol egy álprofilt, hogy a weboldalad linkjét elhelyezhesd valahol: ez a mesterséges link.

A Google útmutatója szerint:

„Ezen túlmenően irányelveink megsértésének minősülhet olyan linkek létrehozása, amelyeket a webhely tulajdonosa nem természetes módon helyezett el az oldalon”

Természetesen a mesterséges és a szerkesztőségi linkek között rengeteg árnyalat van. Ha egy üzleti partered meglinkel az minek minősül?

De a lényeg, hogy törekedj minél természetesebb linkek megszerzésére, ahelyett, hogy vásárolnád a linkeket.

A Yandex link rangsorolási szempontjai

Bár a Google linkekre vonatkozású rangsorolási szempontjai titkosak, kiszivárogtak az orosz keresőmotor, a Yandex rangsorolási faktorai. A linkekre vonatkozóan az alábbiak érdekesek:

  • számít a rangsorolásban a linkek kora (minél régebbi annál jobb)
  • számít a linkek minősége
  • figyeli az algoritmus a feltételezetten vásárolt linkeket, ez szint után ezért büntetés jár
  • figyeli a felhasználó keresését és az oldalra mutató összes link horgonyszövegét
  • rangsorolási szempont, hogy a linkek horgonyszövegében milyen arányban szerepelnek a nyer URL-ek
  • A wikipédiáról kapott linkeket és az onnan érkező látogatók számát
  • a linkek horogonyszövege konverziós jellegű-e

Noha a Yandex nem azonos a Google-le, azonban mégis hasznos ezeket a kiszivárgott linkekhez kötődő rangsorolási faktorokat ismerni.

IV. Fejezet: Black hat linképítési technikák

Feketekalapos vagy black hat linképítésnek nevezzük azokat a linképítési módszereket, amelyek a Google által közétett irányelvekkel ütköznek és emiatt a Google büntetéssel sújthatja a weboldalt.

Miért ezzel kezdem az linképítési módszereke bemutatását?

Azért, mert Magyarországon a tudatosan épített linkek jelentős többsége black hat linképítés és emiatt a Google büntetheti az oldalt.

Akkor kerülendő ez a fajta linképítés?

Nem feltétlenül. A fekete kalapos linképítés döntő részben jól működik, és általában olcsóbb, mint a fehérkalapos linképítés, ami nem ütközik a Google irányelveivel.

De van benne némi rizikó. Azt neked kell eldönteni, hogy ezt a kockázatot vállalod-e. Én például egyes oldalaim esetén használok ilyen linképítést, más oldalaknál viszont nem.

Ebben a fejezetben bemutatom milyen kockázatokkal kell szembenézned a magyar piacon.

A Google Pingvin algoritmus

A Google 2012-ben indította útjára a Pingvin-algoritmus frissítést, amelynek célja, hogy kiszűrje a nem természetes linkeket a rangsorolásból.

Eleinte büntetőalgoritmus volt, ma már nem annyira bünteti a weboldalakat, inkább egyszerűen semlegesíti azokat a backlinkeket, amelyeket természetellenesnek tart. Különösen figyel a manipulált horgonyszövegekre.

A Pingvin algoritmus a magyar nyelvterületet is érinti, és első elindulásakor nagyon sok mesterségesen linképített weboldalt sújtott büntetéssel.

A személyes tapasztalatom az, hogy az algoritmus ma is aktív, de ha nem viszed túlzásba a horgonyszöveg optimalizálást, és nem csak spam linkekből áll a linkprofilod, akkor büntetéstől nem kell tartanod.

A nehézséget az jelenti, hogy nehéz megállapítani, hogy mely linkeket semlegesíti az algoritmus. Így lehet, hogy a linképítésre költött pénzed egy része nem hasznosul.

Manuális büntetés

A manuális büntetés azt jelenti, hogy a Google szakemberei személyesen jelölik ki weboldaladat büntetésre a mesterséges linkprofil miatt.

Ha van Search Console fiókod, akkor erről értesítést is kapsz, sőt bármikor ellenőrizheted a „Kézi műveletek” menüpont alatt:

A pályám elején meglehetősen ritkán, de előfordultak linkspam miatti manuális Google büntetések a hazai piacon, de az elmúlt 5-7 évben én már ilyennel nem találkoztam Magyarországon.

Vélhetően túl kicsi piac vagyunk, ezért a Google nem foglalkozik az országgal. De általános tendencia amúgyis a Google-nál, hogy a manuális feladatokat igyekeznek algoritmusokkal helyettesíteni.

Idehaza tehát azt gondolom a manuális büntetésektől nem kell tartani. És ha kapnánk is büntetést, itt a spam linkek eltávolítása után lehet kérni az oldal felülvizsgálatát.

V. fejezet – PR cikkes és PBN linképítés

Egyértelműen a Black Hat módszerek közé tartozik, és idehaza sok néven illetik. Nevezik PR cikkes linképítésnek, PBN-nek (Private Blog Network, azaz privát bloghálózat), de néhol még „prémium” linképítésnek is.

Sok SEO blogban olvashatsz róla, hogy ez milyen rossz linképítési módszer. És való igaz: ez egy blackhat módszer.

Ugyanakkor kevesen mondják el azt, hogy ez a linképítési módszer a magyar piacon jól működik és ár/érték arányban gyakran a legolcsóbb választás.

Milyen a PR cikkes linképítés?

Jellemzően az történik, hogy a linképítő újraregisztrál olyan domaineket, amelyeknek korábban erős linkprofilja volt. Ez lehet egy megszűnő étterem, vagy együttes, esetleg egy fesztivál, vagy konferencia honlapja. Ezek sok természetes linket szereztek.

Ezeken a domaineken részben a korábbi tevékenységre utaló tartalmakat helyez el, hogy legyen valami folytonosság.

Majd ezekre az oldalakra helyez el cikkeket és ebből linkelő meg ügyfele weboldalát.

Természetesen van benne rizikó, és lehet tisztességesen és kevésbé tisztességesen is csinálni, ez nagyban meghatározza eredményességüket.

Mire ügyelje a PR cikkes linkeknél?

Biztos recept nincs, de az alábbi szempontok segíthetnek eligazodni:

  • a domainek lehetőleg minél több tárhely között, oszoljanak meg
  • lehetőség szerint ne legyenek összelinkelve
  • ne csak linkes, hanem link nélküli tartalom is legyen rajtuk
  • alacsony legyen a spam score értéke, és lehetőleg szerezzenek új linkeket (mégha nem is sokat)
  • DA értéke legalább 10, de inkább 20 felett legyen
  • indexelje a Google a tartalmakat.
  • a linkelt cikkek hossza minimum 1000 karakter felett legyenek
  • kiváló, ha a PBN tematikus, tehát lehetőleg egy témára koncentrál

VI. Fejezet – Prémium linkek

Magyarországon „prémium linképítés”-nek nevezik azt, amikor komoly olvasótáborral rendelkező magazinokon, vagy hírportálokon jelennek meg több ezer karakteres minőségi cikkek és benne link az ügyfél oldalára.

Ma ez a hazai vezető SEO ügynökségek által kínált szolgáltatás része.

És természetesen ez is ütközik a Google irányelveivel, hiszen vásárolt linkekről van szó.

Nem akarok farizeusnak tűnni, én is használom ezt a fajta linképítést. De a korrektséghez hozzátartozik, hogy tudd, ütközik a Google irányelveivel.

Ráadásul a hazai jogszabályok miatt a szerkesztőségeknek ezeket a cikkeket elvileg kötelező jelölnie (PR-cikk, X, hirdetés, szponzoráció, stb. címkével), amit az esetek többségében meg is tesznek.

Ugyanakkor ez a fajta prémium linképítés nagyon hatékony tud lenni, hiszen hazai internet legerősebb oldalairól lehet linket szerezni és ez jól látszik a helyezéseken is.

Ma a hazai linképítési piacon ez egy tömeges és talán a legjobb eredményeket hozó linképítési módszer (és persze black hat).

VII. Fejezet – Egyéb black hat módszerek

Természetesen számos egyéb blackhat módszer van, ám ezeket nem ajánlom (vagy kevéssé vannak elterjedve) a teljesség igénye nélkül.

Itt most röviden bemutatom őket:

Ügyfél-körbelinkeléses módszer

A lényeg, hogy egy linképítőnek több ügyfele van. A ügyfél oldaláról meglinkeli B, C, D ügyfele oldalát, B-ről A, C, D ügyfelé és így tovább.

A módszer elvileg nagyon hatékony tud lenni, hiszen az ügyfél-oldalak nem linképítési célokat, hanem valós üzleti érdekeket szolgálnak. Sajnos, ha ezt módszert túlzásba viszik, akkor a körbelinkelés algoritmikusan láthatóvá válik, és büntetni fog érte az algoritmus.

Magyarországon számos olyan weboldalt láttam, aki emiatt büntetést kapott. Tömeges formában nem ajánlom senkinek. Természetesen, ha 2-5 partner összefog és intelligens formában segítik egymást linkekkel, azzal semmi baj nincs.

Katalóguslinkek

Egykor a katalógus linképítés egyenlő volt a linképítéssel, de a Pingvin-algoritmus gyakorlatilag teljesen megszüntette ezt a fajta linkszerzési lehetőséget. Természetesen, ha van egy-két ilyen linkünk (például tematikus oldalakról, mint a lap.hu) az nem baj, de ezt leszámítva senkinek sem ajánlom.

Fórumlinkek, hozzászóláslinkek

Sokan ezt is a black hat módszerek közé sorolják, és régen valóban az is volt. Ma már azonban a fórumlinkek és hozzászólás linkek 99,9%-ban nofollow-ra vannak állítva, így linkerőt nem adnak át. Ugyanakkor ha releváns oldalon szólsz hozzá és ott releváns a linked, akkor azzal semmi gond nincs.

Az más kérdés, hogy linkerőt sem kapsz az ilyen linkekért.

Hack linképítés

Valamilyen programmal weboldalak feltörése, és a feltört oldalon linkek elhelyezése. Bár itthon nem jellemző, de akinek van WordPress oldala szinte biztos találkozott már azzal, hogy hackerek megpróbálták feltörni a weboldalát, csak azért, hogy linket helyezzenek el az oldalán.

VIII. fejezet – Fehérkalapos linképítési stratégiák

Linket a legtöbb keresőoptimalizálással foglalkozó ügynökségnél tudsz vásárolni. De ahogy írtam, hogyan szerezhetsz linkeket, úgy, hogy az ne ütközzön a Google irányelveivel?

Az alábbiakban bemutatom azokat a linkszerzési módszereket, amelyeket én a saját oldalaimnál sikeresen alkalmaztam, és amelyeket Te is tudsz használni saját oldalaidnál.

Linképítés sajtóközleménnyel

Ennek a módszernek – ismereteim szerint – én voltam a hazai meghonosítója, az első linkeket 2013-ban szereztem és a mai napig alkalmazom ezt a módszert.

Saját, és ügyfél oldalakra közel 500 hivatkozást szereztem már olyan nagy oldalakról, mint az index.hu, a hvg.hu, vagy éppen az ELTE.

A módszer lényeg, hogy írj egy olyan cikket, ami aktuális, és a hazai sajtó még nem dolgozta fel.

Bár ez nehéznek tűnik valójában pofonegyszerű, a hazai online média aprócska a külföldihez képest, könnyen lehet olyan témát találni, ami érdekes, de még nem dolgozták fel idehaza.

Ennek a kertészeti oldalnak, például karácsony előtt arról írtam cikket, hogy a műfenyő, vagy a természetes fenyő-e a környezetbarátabb?

A cikket lehozta a Metropol és a 24.hu tíz másik weboldal mellett.

Az eredmény 400%-os organikus forgalomnövekedés!

Hogyan csináld?

  1. Keress egy érdekes témát, amit a hazai sajtó még nem dolgozott fel – lehetőleg tényadatokkal.
  2. Ezt publikáld saját oldaladon.
  3. Gyűjtsd ki a közepes és nagy hazai hírportálok és magazinoldalak e-mailes elérhetőségét.
  4. Küldj ki nekik egy levelet, csatolva a sajtóanyagot és jelezd, hogy a cikk szabadon felhasználható, de lehetőleg a forrást linkeljék

Természetesen nem fogja mindenki megjelentetni a cikkedet, ahogy sokan közülük a linket felejtik el. De neked elég egy-két megjelenés is, amiben link szerepel!

Itt például az ite.hu esetében írtam egy sajtóanyagot a Google friss algoritmusfrissítéseiről, aminek eredménye többek között megjelenés a hirado.hu oldalon, amelyre több mint 11 ezer másik domain hivatkozik.

Önálló magyar kutatás és a linképítés

Ez az egyik kedvenc módszerem, mert nem csak linket építesz, de tényleg valami hasznosat hozol létre.

A módszer lényege, hogy valamilyen kifejezetten hazai kutatást végzel el, és ennek az eredményeit publikálod.

Ijesztőnek hangzik? Pedig nem olyan bonyolult.

Tegyük fel, hogy van egy nagy facebook csoportod, ahol fogyókúrázok a tagok. Készítesz egy szavazást, hogy hányan terveznek újévi fogadalomként fogyni. Vagy hány százalékuknak volt már sikertelen fogyási kísérlete.

És máris kész a kutatás! Odaírod, hogy hány főt kérdeztél meg, hogy hányan válaszoltak és az eredményeket ízlésesen tálalva. Máris kész a saját kutatás, amit aztán publikálhatsz

Persze itt is érdemes a sajtónak elküldeni az eredményeket, de itt gyakran spontán is jönnek majd a linkek.

Én példádul készítettem egy kutatás a Google mobilbarát algoritmusa előtt, hogy a hazai TOP weboldalak hány százaléka áll készen a váltásra. Kiemelt figyelmet fordítottam a kormányzati weboldalakra.

Az eredmény? Blikk.hu, Magyar Nemzet, HVG, Világgazdaság. Csak úgy özönlöttek a rám hivatkozó linkek és nem csak a linkek, de volt co-occurance, márkaemlítés és co-citation is!

És a legjobb az egészben, hogy egy fillért se költöttem linképítésre.

Szerezz linkeket úgy, hogy elmagyarázol alapfogalmakat a konkurencia előtt!

Nem egy gyors módszer, de ha teljesíteni akarod a Google linképítésre vonatkozó ajánlását, miszerint:

„Az a jó link, amelyikről nem is tudod, hogy megszerezted”

Akkor ez a neked való módszer. Nem hoz azonnali eredményt, de évekig csorognak be majd az új backlinkek.

A lényeg, hogy az oldaladon részletesen elmagyarázol olyan alapfogalmakat, amelyek a témakörödhöz kapcsolódik, és alacsony a verseny a témában, tehát még a konkurenciád nem igazán foglalkozott vele.

Miért jó ez linkszerzés szempontjából?

A weben mindenféle témában születnek cikkek blogokban és magazinokban és egy téma megírása közben az ember a weben tájékozódik. És bizony, ha ritkán is, de előfordul, hogy az emberek meghivatkozzák forrásaikat.

Ezt akkor éred el legjobb esetben, ha részletes, alapfogalmakat ismertető cikkeket írsz.

Példásul írtam egy cikket a Polar Vortex-ről. Nem hallottál még róla? Más sem. Aztán egy Bitcoin-nal foglalkozó oldal hivatkozta meg ezt a cikkemet.

Az időjárási oldalamra írtam egy cikket a zivatarok keletkezéséről. Eredmény? Nem csak egy wikipédia link, de az Origo.hu is meghivatkozta a cikket, egy aktuális viharos időjárásról szóló cikkében. A cikk azóta a TOP3-ban található, és napi 10-20 látogatót hoz. Ez SEO szempontból sem elhanyagolható.

Nem hazudok. Ezek a cikkek ritkán kapnak linket, mondjuk harmincból egy. De azért kapnak. Ráadásul plusz organikus forgalmat hozhatnak weboldaladra és oldalad EAT mutatóját is javíthatják.

Ego Bait linképítési stratégia

Az Ego bait linképítési stratégiát azért szeretem, mert úgy segítesz magadon, hogy közben segíthetsz másoknak.

Az angol elnevezést „Ego csali”, én nem szeretem, mert igazi angolszász hozzáállást tükröz. Lehet ezt pozitívan is csinálni: segíts másokon és a linkek is megérkeznek.

A módszer lényege, hogy a témakörödhöz kapcsolódó ismertebb embereket megkérsz, hogy adjanak interjút, vagy fogalmazzák meg meglátásaikat a jövőre vonatkozóan.

Ez egyrészt érdekes lehet az olvasótáborodnak és építed a brandjét annak, akit meginterjúvolsz.

Ha félsz a konkurenciától, akkor keress olyan embert, aki a webhelyednek nem közvetlen konkurenciája, de hasonló témakörrel foglalkozik. Például egy kertészeti webáruház készíthet interjút egy ismert kertépítőről.

Hogyan történik az Ego Bait linképítési módszer?

  1. Írj egy listát, ki az, aki a témakörödben releváns, és a saját niche területén ismert?
  2. Szűrd ki azokat, akinél van esély, hogy meglinkeljen téged (aktívan blogol, van nagy FB közösége, van rólunk írták rész a weboldalán, stb.)
  3. Végül válaszd ki azokat, akiknek szívesen segítenél egy ilyen publicitással és keress hozzá kapcsolatot!

Ha ezzel megvagy már nincs más feladatod, mint felvenni vele a kapcsolatot, elkészíteni az interjút és publikálni!

A megjelenésről értesítsd és kérd meg, hogy ha gondolja számoljon be az interjúról a weboldalán!

Ez egy linket jelenthet neked. Ha esetleg nem is linkel vissza, de jó eséllyel FB oldalán megosztja az interjút és így új olvasóközönséget érhetsz el, ráadásul a célcsoportodnak hasznos tartalmat készítettél egy linképítési stratégia keretében.

Extra bónusz, hogy az interjú-alany is plusz ismertségre tehet szert általad.

Talán ismered az oldalamon a SEO szakértőket bemutató gyűjtésemet, ahol több mint félszáz hazai SEO szakértő mutatkozik be. Talán nem árulok el titkot, ha elmondom, hogy többen meghivatkozták ezt az oldalt.

Ahogy az sem titok, hogy ennek köszönhetően többüket is megkeresték SEO ügyben. Linképítés stratégia? Részben igen, de előnyös minden résztvevő számára.

IX. Fejezet – Technikai alapú linképítési módszerek

Én technikai alapú linképítési technikáknak nevezem azokat, ahol a hangsúly nem a tartalmon van, hanem valamilyen technikai megoldáson. Ezek a linképítési trükkök könnyen kivitelezhetőek és nem igényelnek tartalomépítést. Ezért gyors és olcsó módszerek.

Linkemlítések begyűjtése

Ha már néhány éve aktívan jelen vagy a weben, és aktív vagy a közösségi médiában, akkor jó eséllyel előfordul, hogy megemlítik a neved, vagy a domainneved, vagy a brandneved anélkül, hogy linkelnének.

Hogyan szerezhetsz erről tudomást? A Google Értesítő segítségével!

Beállíthatod, hogy a google e-mailes értesítőt küldjön, ha bizonyos szavak megjelennek valahol a neten (ez a gyakorlatban a nagyobb oldalakat jelenti):

Láthatod, hogy én például értesítést kapok, ha a nevem, vagy a domainnevem megjelenik valahol a weben.

Hogyan használhatod ezt linképítésre?

Nos, ha kapsz egy értesítést, akkor megnézed, hogy vajon link is került e az említés mellé. Ha nem, akkor küldhetsz egy szép e-mailt, amiben megkéred a rólad író weboldalt, hogy hivatkozzon vissza rá a cikkében.

A másik megoldás a Google keresési operátorok használata:

A Google keresőjébe írd be:

-site:ite.hu „ite.hu”

Ezzel arra utasítottam a keresőt, hogy listázza ki azokat a webes tartalmakat ahol szerepel az ite.hu, de a találatok között ne szerepeljen az ite.hu weboldal.

És láthatod máris van egy megjelenésem a hvg.hu-ról, ami nem linkel vissza. Egy remek linkszerzési lehetőség!

Természetesen nem minden esetben fognak hivatkozást elhelyezni a cikkben. De ez elég jó arányban megtörténik, érdemes tehát foglalkozni vele.

És egy bónusz tipp ehhez a linképítési trükkhöz.

Állítsd be, hogy csak az elmúlt egy hónap adatait jelenítse meg a Google, és ezt havonta tedd meg:

még pontosabb találatokat kapsz majd. Ráadásul a friss említések jobb eséllyel hoznak linket is.

Törött link módszer

Ennek a linképítési módszernek a lényege, hogy megnézzük, hogy a vetélytársak közül kap-e valaki linket úgy, hogy az 404-es, vagy 500-as HTTP válaszkódot ad vissza.

Ez azt jelenti, hogy a linkelt oldal már nem érhető el. Tehát aki őt linkeli az saját oldaláról egy nem elérhető oldalra visza a látogatóit. Ez nem túl jó felhasználói élményt ad.

Ilyenkor nincs más feladatunk, mint megkeresni a linkelő oldalt és jelezni neki, hogy a linkelt oldal már nem él, és ajánlani helyette a mi, hasonló témában megírt, de jobb cikkünket.

Ha szerencsénk van, akkor az oldaltulajdonos odafigyel a saját oldalára, és mivel adtunk neki alternatívát, ezért ki is cseréli a linket.

Hogyan tudhatod meg, hogy van-e a konkurenciádnak tört linkje?

Ebben segíthetnek az olyan eszközök, mint a Semrush, vagy az Ahrefs, ahol lekérheted bármely oldal linkprofilját ingyen. A Semrush-hoz van egy 7 napos tesztidőszak, ha regisztrálsz, így nem kell fizetned sem.

De természetesen bármely más linkelemző, vagy profi SEO eszköz is megteszi. Én a Majestic-et használom, amely a világ egyik legnagyobb linkadatbázisával rendelkezik:

De van néhány ingyenesen használható eszköz is, ezek közül a Dead Link Checker, amit jó szívvel ajánlok, de a Broken Link Checker is megér egy próbát.

Extra tipp ehhez a linképítési módszerhez.

Természetesen ez a módszer meg is fordítható. Kiválaszthatod azt az oldalt, ahonnan linket szeretnél szerezni, és hasonlóan egy szoftverrel ellenőrződ, van-e olyan link az oldalon, ami törött. És máris megvan, hogyan szerezhetnél tőle is linket.

Hogy pontosan mi is volt a korábbi tartalom amit linkeltek, azt a Wayback Machine-en tudod ellenőrizni, ami egy hatalmas webes múltbeli adatbázis.

Google képkeresős linképítés

Ez is technikai linképítéses módszer, abban az értelemben, hogy nem szükséges új tartalmat készítenünk.

Ez a linképítési technika akkor működik, ha készítesz egyedi képeket , vagy ábrákat a weboldaladra. Ezeket a képeket ugyanis előfordulhat, hogy más is alkalmazza saját weboldalán.

Hogyan tudod ezt ellenőrizni?

  • Kattints a képedre, amit ellenőriznél és válaszd ki, hogy ”Képkeresés Google Lens segítségével”:
  • A Google Lens ezt követően kilistázza, hogy mely más weboldalakon bukkan fel a te képed (vagy ahhoz hasonló kép)
  • Ezt követően már csak írnod kell az adott weboldalnak, hogy nincs problémád a kép felhasználásával, de kérd meg őket, hogy a forrást linkeljék meg.

Egy tipp: van, aki ezt nem veszi feltétlenül jó néven, tehát olyan helyre, ahol több esetben is megjelenhetsz nem biztos, hogy jó taktika, ha írsz.

Moving Man Method – Használd ki, hogy a weben minden változik

A weben minden változik, hol van már az iwiw, vagy az internetto? A Brian Dean által népszerűsített linképítési technika lényege, hogy keresel olyan weboldalakat, amelyek megszűntek, vagy brandet váltottak, de a domain átirányításáról nem gondoskodtak.

Ez a linképítők Mekkája!

Ezekre a megszűnő weboldalakra rengeteg link mutatott korábban. A feladatot az, hogy megkeresd ezeket a weboldalakat, különösen, ha tartalmuk releváns a weboldaladra.

Ebben segíthetnek a domain elkapó szolgáltatások, amelyek kifejezetten a lejáró domaineket gyűjtik össze.

Ha találtál egy olyan weboldalt, ami kapott külső linket és már nem él, nincs más feladatot, mint feltérképezni, hogy mely oldalak linkelik ezt az oldalt.

Itt használhatod a SpyGlass szoftvert, ami ingyenes, vagy az Ubersuggest-et, én a Semrush használom, de ez nem a legolcsóbb opció.

Ezzel kigyűjtöd, hogy ki linkelte a megszűnő oldalt, és ahogy a tört-linkes linképítési módszernél írtam, megkeresed őket, és a saját tartalmadat ajánlod a megszűnő oldalt helyett.

Például a Baumax 2015-ben kivonult Magyarországról. A domain a baumax.hu azóta nem él, de rengeteg linket kap például a femina.hu, vagy a napi.hu oldalakról is:

Természetesen neked egy kisebb cég domainje is tökéletes lehet.

Linképítés partnerséggel

Ennek a linképítési stratégiának a lényege, hogy partnerekre építve szerzünk linkeket.

Linkszerzés vendégbloggolás

A Vendégbloggolás lényege, hogy más weboldalakra vendégcikket helyezünk el, és a cikkben természetesen meglinkeljük saját weboldalunkat. A jó minőségű backlink mellett növelhetjük márkaismertségünket és akár forgalmat is szerezhetünk oldalunknak.

Az alábbi lépések szükségesek a vendégbloggolás sikerességéhez:

  1. Keressünk olyan weboldalt, amely a mi témánkban is publikál cikkeket. Alternatív megoldás lehet, ha kapcsolódó területtel foglalkozó blogot keresünk meg (pl.: SEO ->webfejlesztő), de akár nagy magazin, vagy hírportál is szóba jöhet.
  2. Keressük meg a weboldalakat és kérdezzük meg, hogy fogadnak-e vendégcikket. Írjuk meg eddig már hol jelentek meg írásaink, és mutassuk meg néhány jól sikerült tartalmunkat
  3.  Másik út lehet, ha előre megírt cikkel jelentkezünk, mert így könnyebb lehet elfogadtatni cikkünket. Ez viszont több munkával jár, hiszen a szövegeinken jó minőségűeknek kell lennie és illeszkednie kell a megjelenítő oldalhoz. Ha elutasítanak nem biztos, hogy ugyan azt a szöveget más weboldalon is tudjuk használni.
  4. A cikkben helyezzük el a linkünket és várjuk a megjelenést. A cikket érdemes megosztani saját közösségi média felületeinken is, mert így a cikk olvasott lesz, ami linkünk erejét is befolyásolja.

Linkszerzés partnerek oldalán

A legtöbb weboldaltulajdonosnak vannak partnerei, ügyfelei, barátai, rokonai, alvállalkozói. Sokan alábecsülik az ebben lévő linképítési potenciált.

Pedig innen a legkönnyebb linket szerezni, hiszen ez esetben már megvan egy alapvető bizalom.

Nem kell tehát mást tenned, mint összegyűjteni azoknak az ismerőseidnek és partnereidnek a listáját akik rendelkeznek weboldallal és írni nekik, amiben elmagyarázod miért kérsz tőlük linket.

Milyen linket kérj?

Kérhetsz linket a Partnerek oldalukról, kérhetsz képlinket, vagy akár linket a láblécből is.

De a legjobb, ha a linkek nagy része valamilyen szöveges tartalomból érkezik. Ez lehet egy partneri bemutatkozó, vagy egy vendégbloghoz hasonló tartalom.

Érdemes egyébként évente újragondolni melyik ismerősünk jöhet szóba, mert nagyon sokan indítanak még most is weboldalt, vagy vágnak bele vállalkozásba.

Nem kell attól megijedni, ha a partnerünk oldala még teljesen új. A gyenge oldalról érkező linkekkel sincs semmi baj, és idővel ezek az oldalak úgyis erősödnek majd.

X. Fejezet – Link mutatók: Domain Autority, Page Rank, Trust Flow és a többiek

Mennyi időt szánj egy link megszerzésére? Ebben a fejezetben megmutatom, hogyan tudod értékelni egy link erejét.

Page Rank

A Google rangsorolási algoritmusának lelke a PageRank mutató volt, amely megmutatta, hogy egy weboldal linkereje mekkora. Ennek az adatnak egy kivonatát a Google nyilvánosságra is hozta, ez volt a PagRank ToolBar. A mutató 0-10 között mutatta meg egy-egy domain linkerejét.

Sajnos azonban ez a mutató már nem nyilvános 2016-ban az összes értéket lenullázta a Google. Természetesen a Page Rank algoritmus továbbra is működik, csak annak értéke már rejtett.

SEO cégek linkmetrika mutatói

Mivel a Google nem ad nyilvános adatot kénytelenek vagyunk más cégekhez fordulni. A világ legnagyobb SEO szoftverei folyamatosan felbecsülik egy-egy URL és domain linkerejét és linkbizalmát.

Habár ezek a linkmutatók nem azonosak a Page Rank-kel, mégis jó sorvezetőként szolgálnak. Ha nem is pontosan, de nagyságrendben megmutatják egy-egy weboldal linkerejét alapvetően a rá hivatkozó linkek alapján.

Nézzük meg milyen mutatók érhetőek el a piacon és ezek mennyire megbízhatóak!

Domain Authority, vagy DA

A moz.com mutatója. A Domain Authority egy domain egészének linkerejét adja meg. Nulla és száz közötti értéket érhet el egy weboldal, a skála logaritmikus.

A Page Rank halála után ez volt a vezető linkmetrika mutató. Sajnos nem tökéletes mert lehet manipulálni és a spam linkprofil is erősíti a DA értéket.

A hazai linkvásárlásoknál még továbbra is a legismertebb és legfontosabb mutatónak számít. A Domain Authority értékét egy weboldalnak az ite.hu SEO eszközein tudod ellenőrizni.

Page Authority, vagy PA – (moz.com)

Ez is a moz.com mutatója, ami egy URL linkerejét mutatja meg. Szintén logaritmikus és 0-100 közötti értéket vehet fel. Idehaza kevésbé használt és használható.  A belső URL-ek linkerejének felbecslésére használható.

Trust Flow és Citiation Flow

A majestic.com linkmutatói. A Trust Flow egy URL linkjének erejét mutatja meg, elsősorban a rá hivatkozó linkek bizalmi értéke alapján. egy kormányzati oldal nagyobb bizalmat ad, mint egy sokat linkelt celeb magazin.

A Citation Flow inkább a nyers linkerőt mutatja meg, kevésbé fókuszál a linkelő oldal bizalmi értékére.

A Trust Flow kiemelkedően jó mutató, mivel a linkek bizalmi értékét is megmutatja, és jól jelzi a spam linkprofilt. Sajnos az adatok nyilvánosan nem lekérhetőek, de saját weboldalunk adatai ingyenes regisztráció után megtekinthetőek.

Authority Score

A Semrush linkmutatója az Authority Score, amely annyiban tér el a többi linkerő mutatótól, hogy nem csak a linkprofilon alapul, hanem figyelembe veszi az oldal organikus helyezéseit.

A Semrush regisztráció után ad egy 7 napos korlátozott hozzáférést, így lehet tesztelni ezt az értéket is.

Domain Rating és URL Rating

Az Ahrefs linkmutatói. A Domain Rating egy domain egészének linkerejét mutatja meg, míg az URL Rating egy aloldal, azaz egy konkrét URL linkerejét mutatja meg a rá hivatkozó linkek alapján.

Az Ahref.com-nak van egy ingyenesen elérhető eszköze, amellyel ezek a link adatok elérhetőek.

Mire figyeljünk még a nyers linkmutatókon túl?

A fenti linkmutatókon kívül még érdemes jó néhány szempontot figyelembe venni, ha azt elemezzük mennyire jó helyről érkezik a link. Nézzük meg ezeket!

Relevancia

A linkerősségnél is fontosabb mutató a relevancia. Ez azt jelenti, hogy a weboldal egészének témája kötődjön a mi weboldalunk témájához. Egy linképítéssel foglalkozó oldal különösen jól jár egy olyan linkkel, amit egy másik linképítéssel foglalkozó weboldal ad.

Ennél gyengébb a relevancia, ha az oldal egészének témája ugyan nem kötődik a mi weboldalunkhoz, de legalább a konkrét URL, azaz az aloldal témája passzol a mi weboldalunkhoz.

Az oldal minősége

Egy-egy komplex mutató, ide kell érteni azt, hogy a linkelő weboldalon lévő tartalmak jó minőségűek, kellően hosszúak, rendszeresen frissítve vannak, igényes a kivitelezésük, egyértelmű, hogy ki a szerző és hasonló szempontok. Ezek közel állnak a Google E-A-T mutatójához, azaz, hogy a minket linkelő weboldal, mennyire tekinthető hitelesnek, megbízhatónak és szakértőnek.

Organikus forgalom és látogatószám

Jól mutatja egy weboldal iránti bizalmat, ha az jó organikus pozíciókat foglal el és hogy magas a látogatószáma, vagy ha sokan ismerik.

Ugyanakkor ezek nem feltétlenül szükségesek, hiszen egy jól karbantartott szakmai blog nem feltétlenül rendelkezik magas látogatószámmal, vagy jó organikus pozíciókkal (ha nincs tudatosan SEO-zva), de ettől még az innen érkező link értékes lehet.

Mi tehát az értékes link?

Bár a fenti szempontok fontosak, azonban, ha egy nem releváns, minimális linkerővel rendelkező weboldal linkel meg az sem káros. Sőt. Az innen érkező link is értékes. Nyilván vannak ennél jobb linképítési lehetőségek, de fontos megérteni, hogy a nem releváns, vagy nem erős linkek is hasznosak a linképítés során.

Amit kerülni kell azok a black hat linkek tömeges kulcsszavas horgonyszöveggel történő használata.