Kezdőlap » Linképítés tippek: az olcsóbb, hagyományos módszerek

Linképítés tippek: az olcsóbb, hagyományos módszerek

Linképítés módszerek

A linképítésnek számos útja és módja van. Az, hogy melyiket választjuk, függ a rendelkezésre álló erőforrásoktól (idő, pénz, szaktudás, kapcsolatok) a választott kockázati szinttől, és a konkurenciától is. Vannak olyan területek, ahol olyan konkurensekkel nézzünk szembe, akikkel csak a nagyon aktív és intenzív linképítéssel lehet felvenni a versenyt, ha ez egyáltalán lehetséges. Vannak olyan területek ahol a linkszerzés igen keserves munka, és vannak olyan dinamikusan fejlődő ágazatok, ahol a linkszerzés könnyed feladat, aminek szinte csak az időnk szab gátat.

Az alábbiakban összegyűjtöttük a főbb linképítési módszereket, nem törekedtünk teljességre, de az itt leírt módszerek meghaladják az idehaza alkalmazott linképítési módszerek döntőrészét. Ha sikerrel alkalmazzuk őket, akkor jó esélyünk van a TOP10-es helyezés eléréséhez.

A módszerek ismertetésénél nem csak a fehérkalapos módszereket mutatjuk be. Ennek oka, hogy a szürke és feketezóna linképítési módszerei idehaza igencsak elterjedtek, jó tehát velük megismerkedni. Az hogy melyiket alkalmazzuk egyéni döntés, a Google irányelvei nem erkölcsi szempontok, csak egy javaslatcsomag ahhoz, hogy a keresőjében jó helyezést érjünk el. A feketekalapos módszerek is működnek, csak magasabb a rizikófaktoruk. Mi mégis azt javasoljuk, hogy aki hosszú távra tervez, az próbáljon meg a fehérkalapos módszerekkel élni, és a linkszerzést a tartalomalapú linképítési módszerekkel megoldani.

Ebben a fejezetben, az olcsóbb és hagyományosabb linképítési módokat mutatjuk be. A következő fejezetben térünk ki a tartalomalapú, prémium linképítési módszerekre.

Katalógus linképítés

A katalógus linképítés egykor virágzó linképítési mód volt, amely azonban már idehaza is 2012 óra rendkívül rizikóssá vált, ezért senkinek nem ajánlom.
Milyenek a katalóguslinkek? Nos, ezek olyan oldalak, ahol mindenféle téma szerepel, és bárki küldhet be linket, és a linkhez általában 200-300 karakternyi szöveget kell hozzárakni. A régi katalógusoknál sokszor ugyan az a szöveg került mindenhová beküldésre. Ez a duplikáció már 2011-ben is gondot okozhatott.

Magyarországon kb. 1000 katalógus működött, és alig volt olyan régebbi, de linképített weboldal, amely ezekből nem kapott linket. A Pingvin algoritmus óta ezek a katalóguslinkek folyamatosan értéktelenedtek el és váltak egyre kockázatosabbá. Sok katalógus meg is szűnt. Új oldalak esetén semmiképpen nem ajánlott ilyen oldalakról linket szerezni, régi oldalak esetén pedig célszerű legalább a büntetett katalógusokról eltávolítani a linket.

Érdekesség, hogy sok katalógusokra építet oldal ma is igen előkelő helyen szerepel a találati listán. Itt vélhetően arról van szó, hogy a régi linkek esetében a Google elnézőbb, valamint az oldal jó felhasználói adatokkal és természetesebb linkekkel is rendelkezik, így megmaradhatott jó pozícióban.

Példa a katalógusoldalakra: www.magyarlinkgyujtemeny.hu

A katalógusokba a bekerülés ingyenes, de egyes katalógusokhoz, csak linképítők férhetnek hozzá. A regisztráció 200-300 Ft/db körül van. A katalóguslinkek kockázata a magas és extrém magas szint körül mozog.

Linképítés aldomaines/tematikus katalógusokba

Ki ne ismerné a lap.hu oldalakat? Ez is csupán egy katalógus, ám mégis több annál. A linkek ugyanis csoportosítva vannak téma szerint, és mindegyik téma egy-egy aldomainen szerepel (pl.: seo.lap.hu). A lap.hu óriási Google bizalommal rendelkezik, és a legtöbb témaoldal igen sok linket is kap, ezért a linkerejük is jelentős. Ezeknek a tematikus katalógusoknak óriási előnyük a koruk, a rájuk hivatkozó linkek, a kézi szerkesztés, és ami még fontosabb: a relevancia. Az-az hogy egy téma külön aldomainen helyezkedik el. Így ha ide bekerül a linkünk, akkor weboldalunk témájához illeszkedő domainről kap linket.

A lap.hu mellett van néhány olyan katalógus, ami hasonlóan a lap.hu-hoz, ilyen a linkcenter.hu, a wyw.hu, a tlap.hu, és a linkpark.hu.

Van még néhány, de ezek a nagyobbak, amikkel érdemes lehet foglalkozni.

Nincs más feladatunk, mint felkeresni ezeket az oldalakat és weboldalunk témájához illeszkedő aldomaint keresni. Ne elégedjünk meg 5-6 darabbal! A lap.hu-nak több mint 9000 aldomainje van. Ha nem sikerül legalább 30-50 releváns aldomaint találni, akkor nem végeztünk jó munkát.

Linképítésre elsősorban a lap.hu oldalakat használjuk. Nem lesz könnyű bekerülni, de megéri a várakozást. A többi aldomaines katalógusról már csak módjával szerezzünk linkeket, ne vigyük túlzásba, ezek már sokkal kevésbé jó linkek, minta lap.hu-ról érkezőek.

A aldomaines katalógusokba történő bekerülés ingyenes. Fehérkalapos módszernek tekinthető, enyhe áthajlással szürke zónába. A lap.hu oldalak esetén a linkek kockázata minimális,a többi oldalesetén a rizikószint az alacsony és mérsékelt között mozog.

PR cikkes oldalak

Nem túl szerencsés elnevezés, de idehaza ez terjedt el. Olyan weboldalakat értünk alatta, amelyek elsősorban linképítési célokat szolgálnak. A hagyományos katalógusokhoz képest azonban számos előnyük van. Ezeken az oldalakon általában egy-egy linkhez 1000-1500 karakteres szöveg és kép is társul.

A weboldalak zöme általában újraregisztrált domain, amelyek jó esetben természetes linkprofillal rendelkeznek, és PageRank értékük 0-7 között mozog, és több tucat, esetleg több száz domain hivatkozik rájuk. További előnyük, hogy a linkes tartalom mellett gyakran már nem linkes cikkek is találhatóak ezeken az oldalakon, így lényegesen természetesebbnek tűnnek. És természetesen ezek az oldalak vagy privát célokat szolgálnak, vagy fizetősek, így lényegesen kevesebb kimenő link található rajtuk, mint a hagyományos katalógusokon.

Ezek a linkhelyek szinte kivétel pénzbe kerülnek, így mindenképpen ütköznek a Google irányelveivel.

Bár a PR cikkes
linkekkel idehaza jelenleg
jó eredményeket lehet elérni a találati listán, tudni kell, hogy ezek ütköznek a Google irányelveivel és mérsékelt kockázatot jelentenek.

Ma idehaza ez a linképítés bevett, már-már tömegesen alkalmazott módszere, így az innen ránk hivatkozó linkek kockázata az idő előrehaladtával folyamatosan nő, és a linkek értéke csökken.

Természetesen a PR cikkes oldalak között is óriási a különbség, attól függően, hogy gazdájuk hogyan gondozza őket. Jó azonban tudni, hogy ezeknek semmi közük a klasszikus értelemben vett PR cikkhez.

A PR cikkek ára 1000 Ft-tól 30.000 Ft-ig terjed általában, és fekete kalapos linképítési módszer. A linkek kockázata az alacsony és a magas között mozog, típustól függően.

Prémium linképítés

Erre a linképítés módszerre nincs igazán bevett kifejezés, talán ez a leggyakrabban használt szó rá. A prémium linkek alatt olyan vásárolt linkeket kell érteni, amelyek olvasott blogokon, magazinokon, vagy hírportálokon jelenik meg. A linkhez általában terjedelmes cikk is kapcsolódik, ami ha igényes, akkor gyakorlatilag nem tűnik ki a blog többi cikke közül.

A PR cikkhez képest az az óriási különbség, hogy ezek általában olvasott oldalak, amelyek esetenként napi többtízezer látogatóval is rendelkeznek. Az oldalon szereplő cikkek döntő hányada természetes, a fizetett linkes cikkek részaránya igen alacsony. Ezen oldalak tehát elsősorban a látogatóikból élnek meg, ez a fő cél, a prémium cikk kihelyezés mellékes.

Ha a linképítést igényes keresőoptimalizáló végzi, akkor a cikkekből számottevő látogatóra is lehet számítani.

Fontos azonban hangsúlyozni, hogy mivel fizetett linkekről van szó, ez is ütközik a Google irányelveivel, a Google ajánlása szerint az ilyen fizetett PR cikkeket nofollow linkekkel kell ellátni (ami persze nem érdeke a linképítőnek).

Ez a linkek igen jó hatással lehetnek a helyezésre, hiszen általában megbízható oldalakról hivatkoznak oldalunkra. Idehaza korábban a nagyvállalatok multik bevett linképítési módszere volt,ám ma már a KKV szektor is egyre sűrűbben használja.

A jól megírt prémium cikk esetén a kockázat minimális, kontár munka esetén is csak mérsékelt, algoritmussal alig szűrhető linképítési módszer. Az ára általában 7000Ft-nálkezdődik, a plafon százezer forint felett is lehet.

Linképítés partnerhálózattal

A linkhálózat szintén jól működő, de feketekalapos linképítési módszer. A lényege, hogy általában egy keresőoptimalizálással foglalkozó ügynökség ügyfeleinek oldalán külön aloldalt hoz létre, ahol többi ügyfelének honlapjaira mutató (kulcsszavas) linket helyez el.
Ezek a linkek általában jól működnek, hiszen természetes oldalakon (céges) kerülnek kihelyezésre, általában közel a főoldalon, így jelentős linkerőt adnak át. Hatékony módszer lehet a helyezés javítására és algoritmussal nehezen szűrhető.

Ám fontos tudni, hogy ez a linképítési módszer is tiltott a Google irányelvei alapján (túl sok linkcsere („Hivatkozz rám, és én is hivatkozom rád!”). Ha valódi partnerektől kapunk linket az természetes, de az ilyen, ügynökségen keresztül felépített hálózat linkkel elkövetett csalásnak minősül a Google szemében.

Az ilyen linképítési módszer kockázata alacsony-közepesre tehető, az ár elsősorban ügynökségtől függ.

Vendégbejegyzés

Az angol nyelven Guest Bloggingnak nevezett módszer lényege, hogy mások weboldalára írunk vendégszerzőként cikket, amelyben az oldalunkra mutató hivatkozást is elhelyezünk. Ezt a linképítési módszert sokáig a Google is elfogadta, ám 2014 elején a Google webspam osztályának vezetője bejelentette, hogy a vendégbloggolás halott.
Ennek oka az, hogy különösen angol nyelvterületen tömegessé vált ez a linképítési forma. A vendégbejegyzések minősége drasztikusan romlott, és egyes weboldalak már kizárólag vendégcikkeket közöltek.

A Google irányelvei jelenleg a nagy volumenű vendégbejegyzéseket tartja szabályellenesnek, amelyek kulcsszavakban gazdag szöveges linkeket tartalmaznak.

Magyarországon a vendégbejegyzés, különösen annak minőségi kivitele alig van jelen, így ez a linképítési mód idehaza minimális kockázattal jár. Arra törekedjünk, hogy valóban az olvasók számára készítsük a cikkeket, az hasznos tartalmas anyag legyen, és ne vigyük túlzásba az ilyen linkeket, bár ez idehaza nem is lenne egyszerű.

A vendégbejegyzésnél törekedjünk arra, hogy lehetőleg releváns weboldalról szerezzünk linkeket.

A vendégbejegyzés linkjei Magyarországon minimális-alacsony kockázattal járnak, értékük jelentős, áruk pedig nulla, ha valódi vendégbejegyzésről van szó.

Hozzászólások, fórumlinkek

Ez az egyik legrégebbi linképítési módszer, éppen ezért az egyik leggyengébb minőségű és legkockázatosabb is, mindazonáltal nem elvetendő teljes mértékben. A fórumok és egy-egy szakmai cikkhez hozzáfűzött megjegyzések ugyanis kiválóan alkalmasak kapcsolatépítésre és szakmai hozzáértésünk bebizonyítására. Az is gyakran előfordul, hogy a fórumokban meghivatkoznak egy-egy weboldalt. Ez teljesen természetes.

A gond ott kezdődik, hogyha a fórumokat és hozzászólásokat kizárólag linképítési célból kezdjük el használni és kulcsszavas horgonyszövegű linkeket helyezünk el benne. ez a folyamat automatizálható is, ami miatt a hozzászólások egy része tiszta spam.

A Google irányelvei tiltják a kulcsszavas hozzászólásokat és fórumlinkeket, éppen ezért ne használjuk őket. Az algoritmusok ezeket a linkeket már jó hatékonysággal szűrik és csak bajunk származhat belőle.

Természetesen arra van mód, hogy egy releváns fórumon, egy szakmai beszélgetésben meghivatkozzuk oldalunkat, de ezt sose tegyük kulcsszavas linkkel, inkább adjuk meg a teljes elérési utat, az url-t, és a link lehetőleg egy terjedelmes és valóban hasznos hozzászólásban szerepeljen.
A legtöbb fórum automatikusan nofollow címkével látja el a linkeket, ezért sem érdemes ezzel a linképítési módszerrel foglalkozni (lehet, sőt érdemes is fórumozni, de linképítési céllal)

A fórumlinkek kockázati szintje alacsony-extrém magas között van, költsége nincs.

Lábléc linkek

Ismét egy olyan linképítési módszer, ami ellenkezik a Google irányelveivel, amennyiben azt széles körben alkalmazzák. Gyakran találkozni olyan weboldalakkal, ahol a láblécben a weboldal készítőjének linkje, vagy a keresőoptimalizáló linkje található.

Ha szeretnénk ilyen linkeket alkalmazni, hogy potenciális ügyfeleket szerezzünk, célszerű ezeket a linkeket nofollow címkével ellátni, így nem ütközünk a Google irányelveivel.

De természetesen létezhet olyan linkhálózat is, amely a láblécben helyez el linkeket. Ez szintén ellenkezik a Google irányelveivel. Korábban hatékony linképítési mód volt, ám ma már elég jelentősnek nevezhető a kockázata.
Itt is fontos hangsúlyozni, hogy egy-egy lábléc link önmagában nem jelent gondot, de ne vigyük túlzásba használatukat.

Linképítés micrositeokkal és privát bloghálózattal

Ez a linképítési mód már komoly szakértelmet és erőforrásokat igényel. A lényege, hogy létrehozunk több weboldalt, más-más domainen, lehetőleg releváns témakörben, amelyek aztán linkkel támogatják weboldalunkat. A hálózat tetején általában egy weboldal áll, amelyet a többi oldal linkekkel támogat.

Ez egy rendkívül hatékony linképítési mód lehet, ám óvatosnak kell lenni vele. Bár a Google algoritmusai, ha az oldalak jól vannak felépítve, nehezen ismerik fel az ilyen hálózatot, ám ez is egyértelműen manipulációnak minősül és manuális büntetést kaphatunk érte. Ez azonban Magyarországon ritka, és általában a konkurencia feljelentése szükséges hozzá.

A weboldalak létrehozása, a domainek megvétele a tárhelyek biztosítása miatt ez a linképítési mód igen drága, ám igencsak hatékony. A kockázati szint alacsony-mérséklet, ami csökkenthető különböző technikákkal.

Ez a linképítés szintén feketekalapos technika, azonban ha van több weboldalunk, mind önálló, igényes tartalommal, és ezek meghivatkozzák a másikat az teljesen természetes, és ezért nem kell büntetéstől tartanunk. Persze itt nem 50-100 weboldalról beszélünk. A kérdést, hogy természetes, vagy manipulatív-e a linkelés, itt is úgy tudjuk eldönteni, hogy a weboldalak célja elsősorban a linképítés, vagy mindegyik weboldal önálló céllal rendelkezik, és a linképítés nem cél, csak mellékes plusz.

Irány a negyedik fejezet

3 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • Kedves Attila,

    köszönöm szépen az írásaidat, rengeteg új, hasznos információhoz jutottam a bejegyzésekből.
    A linképítéssel kapcsolatban lenne egy kérdésem: én úgy tapasztaltam (és így is tűnik logikusnak), hogy a facebookon található linkek (például egy posztban lévő link, ami az oldalunkra mutata) nem számítanak a Google által figyelembe vett linkek számába. Ha ez valóban így, el tudnád magyarázni, mi ennek az oka, hogyan lehetséges?

    Nagyon köszönöm!

    • Kedves Nóra!

      A Facebook linkek nofollow linkek, ami azt jelenti, hogy linkerőt nem adnak át, ezért a rangsorolásban sem játszanak szerepet. Ráadásul a Facebook korlátozza a Google hozzáférését a Facebook oldalaihoz, éppen ezért a legtöbb belső tartalmat a Google nem is látja.

      Üdv:Attila

      • Kedves Attila,

        nagyon köszönöm a választ. Most, hogy belenéztem a forráskódba, látom is!

        Köszönettel,
        Nóra