Sokszor tanakodunk azon, hogy vajon a Google másképp kezeli-e a nagy oldalakat, mint a kicsiket. Nos, egy nagyon tanulságos történetet olvashatunk a NenadSEO oldalán, ami választ ad a kérdésre.
Kezdjük a történetet a végén. A múlt héten az egyik legnagyobb utazási oldalt az Expediát a Google lebüntette, és organikus forgalma visszaesett, mintegy 25%-kal. Nem kis oldalról van szó, az Expedia 18 milliós napi (!) látogatószámmal rendelkezik. Olyan szavakra volt elől, a TOP3-ban, mint hotels, flights, cheap hotels.
Nenad tett közzé december 19-én egy cikket, amelyben arról írt, hogy egyes nagy márkának mindent szabad, és rájuk nem vonatkoznak olyan algoritmusok, mint a Pingvin. Érdemes a cikket végigolvasni, mert roppant tanulságos, én itt most csak részleteket idézek belőle és a lényegét összefoglalom.
A legfontosabb, hogy a nagy márkák, mint az Expedia is bőven élnek a fekete kalapos technikákkal, így például túloptimalizált horgonyszövegű linkek vásárlásával.
A SEO-ra fordítható keretük szinte végtelen és tömegével vásárolják a kulcsszavas linkeket vendégbejegyzésekben, de még olyan nagy és elismert oldalakon is, mint a Huffington Post. Sokszor maguk a cikkek is silány minőségűek, tele helyesírási hibákkal. A link nem releváns szövegkörnyezetben jelenik meg, és így tovább. Tehát pont úgy, ahogy nem szabad linket építeni a Google nagy könyve szerint.
De valakinek lehet. Nenad egy konkrét példát is hoz, hogy miért tehetnek meg egyes nagy márkák meg bármit. Egy 2011-es infografikát mutat be, ahol jól látszik, hogy az Expedia 29 millió dollárt költött Adwords abban az évben, azaz több mint 6 milliárd forintot. Tekintve az Adwords szárnyalását ez az összeg nyilván ma már sokkal magasabb.
Az Expedia kampány nem volt sikertelen. Októberről novemberre az Expedia forgalma napi 10 millióról felkúszott 18 millióra. A tiltott SEO taktikák tehát nagyon jól működnek.
Miután Nenad publikálta cikkét, eltelt néhány hét, és a Google most lebüntette az oldalt és a forgalom visszaesett 15 millióra. A linképítés előtt 10 millió volt a látogatószám. Tehát megérte a feketekalapos technikákat alkalmazni.
Az egy nagy kérdés, hogy vajon az Expedia akkor is kapott volna büntetést ha Nenad nem göngyöli fel a sztorit. Ezt mindenki döntse el maga.
Részben a szerecsenmosdatás is elkezdődött. Az USA Today egy cikkben arról ír, hogy valójába az Expedia egy negatív SEO kampány áldozata. Ezt viszont nehéz elhinni, hiszen ilyen nagyságú oldalt negatív SEO-val büntetésre kényszeríteni szinte lehetetlen. A Google erre nagyon figyel.
A történet röviden ennyi. Mindenki vonja le a tanulságot, de arra érdemes figyelni, hogy amit szabad Jupiternek, azt nem szabad a kis ökörnek. A fekete kalapos technikák a kicsiknél könnyen büntetéshez vezethetnek.
Az AdWords költés mellett, gondolom számottevő AdSense forgalmat is bonyolítottak, ergo a Google profitált a BH SEO-ból.