PR cikk. Egyre gyakrabban halljuk ezt a fogalmat, de sokan nem tudják mi is van mögötte. Egy mai fórumhozzászólás apropóján igyekszem tisztába tenni a fogalmakat.
Először is a legfontosabb. Ma az online marketing területén két egymástól némileg eltérő fogalomra is használjuk ezt a kifejezést, hogy PR cikk. Az első alapvetően linképítési célokat szolgál, a második esetében a linképítés kevéssé fontos, a márkaépítésé, és/vagy a vevőszerzésé a főszerep. Kezdjük az elsővel ismertetésünket.
PR cikk, ami linképítési célokat szolgál
Ugye itt aligha kell elmondanom, hogy egy jó link igen nagyot lökhet weboldalunk helyezésén a találati listán. A PR cikkek szolgálhatják ezt a célt is. A hazai keresőoptimalizálási piacon valljuk be kissé félreérthető módon ezt az elnevezést kapta egy újfajta linképítési mód.
Ennek lényege, hogy a linképítők újraregisztrálnak, vagy megvásárolnak, egy viszonylag erős 2-6 Pagerank értékú domaint, ahová azután cikkeket és benne linkeket helyeznek el. A cikkek jellemzően 1000-1500 karakter hosszúak, relevánsak a linkelendő domainra, és a tartalom is értelmes, bár sokszor aligha érdekfeszítő. A cikket általában képekkel is kiegészítik a természetesség növelése érdekében, és az igényesebb linképítők olyan cikkeket is elhelyeznek a PR cikkek mellett, amelyekből nincs kimenő link.
Ezen linkek értéke lényegesen jobb, mint a régi katalógusoké, általában kevesebb a kimenő link, és nagyobb a tartalom aránya a linkekhez képest, de hosszú távon kétséges, hogy ez a linképítési taktika mennyire megbízható. Most nagyon jól működik ár/érték/kockázat szempontból jó kompromisszum, de aki közel teljes biztonságra törekszik, annak nem ez az ideális választás
Árak: Az árak nagyon szórnak és alapvetően a PageRank értéktől függenek, az alsó küszöb 1000-1500 Ft, felfelé nagyjából 15-20 ezer forintig. Az, hogy megéri-e ezt az árat a PR cikk sok tényezőtől függ, érdemes megnézni, van-e nem linkes tartalom, mennyi az oldal PageRank, Domain Authority értéke ezek már iránymutatóak lehetnek.
PR cikk, ami brandépítést is szolgál
A PR cikkek másik szintje, amikor valódi látogatókkal rendelkező oldalakon helyezünk el PR cikkeket, ezek már hosszabb írások 2500 karakter és efelett. Az oldalak jellemzően kevés PR cikket értékesítenek, így kevesebb a kimenő link, mint az előző oldalaknál, és valódi olvasók is nézik majd írásainkat, általában naponta több cikk is kikerülhet az ilyen oldalakra.
A klasszikus PR cikkek esetében valamely terméket, szolgáltatást mutatunk be, népszerűsítünk, ennek külön tudománya van, de vannak olyan PR cikkek is, amelyek fő célja a linképítés, nem a vevőszerzés. A téma itt is releváns, de nem feltétlenül az adott céget mutatja be, hanem hírt, érdekességet közöl. Ezek a cikkek több látogatót hozhatnak, több közösségi megosztást eredményezhetnek, magasabb oldalon eltöltött időt, ami az ilyen cikkekről érkező linkek értékét növeli.
Persze egy klasszikus PR cikk is rendelkezhet a fenti jellemzőkkel, de annak megírása nem könnyű feladat.
Az ilyen típusú PR cikkek ára már nagyon szóródik, önmagában a cikk megíratása is kerülhet több tízezer forintba, a sajtóközlemény kiküldése, vagy a hír megjelentetése több százezer forintba, de itt is vannak a piacon olcsóbb, de jó megoldások. Egy-egy jó PR cikk akár már 6000 Ft-tól is elérhető (linkkel, cikkírással együtt). Talán ez a legalsó határ.
Ma már a keresőoptimalizálásban a régi katalóguslinkek irányából egyre inkább elmozdul a piac a PR cikkek irányába. Elsőként a linképítési célokat szolgáló PR cikkek, majd egyre inkább a valódi PR cikkek irányába. Ezek nem csak linkerőt, de bizalmat is adnak át az oldalnak, ami a versenyben egyre fontosabb tényező lesz.
Remélem sikerült tisztázni a kérdést. Ha valamiről nem írtam, kimaradt, lehet kérdezni a hozzászólásokban.