A dwell time jelentése

A dwell time jelentése köznapi értelemben: tartózkodási idő. A keresőoptimalizálásban ennél specifikusabb a jelentése. A dwell time az az időtartam, amikor a felhasználó a Google találati listájáról eljut egy weboldalra, ott időt tölt, majd visszafordul a találati listára

Egyesek szerint a dwell time rangsorolási tényező.

A dwell time a gyakorlatban

Tételezzük fel, hogy rákeresel a „visszafordulási arány” kifejezésre a találati listán. Rákattintasz az első találatra, amely ígéretesnek tűnik, de valójában nem találsz érdemi infót, így 10 másodperc múlva visszatérsz a találati listára. A dwell time 10 másodperc.

Aztán rákattintasz a második helyezettre, ahol hasznos információkat találsz. 4 perc 15 másodperc után visszafordulsz a találati listára, és más témában folytatod a keresést.

Sok SEO szakember szerint, ha a Google ezt dwell time mintázatot látja rendszeresen, akkor a hosszabb dwell time-mal rendelkező weboldal helyezése javulni fog az adott keresőkifejezésre.

Dwell Time és Bounce rate (visszafordulási arány)

Úgy tűnhet, hogy a Dwell Time és a Bounce Rate ugyan az. Valójában hasonló dolgokról van szó, de a két dolog nem ugyan az.

Hirdetés

hirdetés

A Bounce, azaz visszafordulás akkor történik, ha a felhasználó az oldalara jut majd a back gombbal visszalép ÉS közben nem kattint sehova máshova. Nem számít mennyi időt tölt az oldalon, ha nem kattint és visszafordul, akkor ez egy bounce, azaz visszafordulás.

A Bounce Rate pedig a visszafordulási arány, azaz azoknak a százalékos arány akik visszafordulnak az oldaladról.

A Bounce Rate problémája az, hogy semmit nem mond el a felhasználói elégedettségről. Lehet, hogy végigolvasta a cikkedet a felhasználó, aztán visszafordult. A valóságban elégedett, de ez 100%-os visszafordulási arányt jelent!

A dwell time viszont…

Dwell time és rangsorolás

Bár a Google sosem állította, hogy felhasználná a rangsorolásban a dwell time-t, azt lehet tudni, hogy mérik ezt az időt és azt is, hogy a felhasználói elégedettség nagyon fontos számukra.

A Google egyik vezető mérnöke pedig elszólta magát:

A Google most integrálja a gépi tanulást ebbe a folyamatba. Így aztán modellekek képzésekor figyeltetjük, amikor valaki rákattint egy oldalra, és ott marad, hogy mikor tér vissza, és próbáljuk értelmezni ezt a kapcsolatot.

Egy analitikai hiba, ami javítható

A Bounce Rate, mint mutatószám nem túl megbízható. Ha egy látogató ugyanis eljut weboldalunkra, elolvas egy cikket, de nem kattint semmire, függetlenül attól, hogy hány percet tölt a weboldalunkon visszaforduló látogatónak minősül. És ez komoly analitikai hiba, hiszen az a látogató, aki elolvas egy cikket, semmiképpen nem értelmezhető értéktelennek.

Ez egy mérési hiba, ami szerencsére orvosolható. Ennek mikéntjéről már írtunk egy cikket a visszafordulási arány csökkentése címen. Most röviden csak annyit, hogy a lényeg az, hogy megadhatunk egy időintervallumot, ami ha letelik, akkor az adott látogató már nem minősül visszafordulónak.

Tegyük fel, hogy azt gondoljuk, hogy az a látogató aki egy percet eltölt weboldalunkon, de nem kattint semmire, azt már nem tekintjük visszafordulónak. Ezt az Analytics kód módosításával könnyen megtehetjük. Ez nem hekkelés, hanem a Google hivatalos blogján ajánlott módszer, amely egy oldal teljesítményének értékelését is nagyban megkönnyíti.

Nem rangsorolási tényező

A Google már számtalan alkalommal nyilatkozta, hogy a Google Analytics visszafordulási arányát nem használja a rangsorolás során, legutóbb Gary Illyés a Googe trendelemzője fogalmazta ezt meg. Mi ennek az oka? Nyilvánvaló, hogy ez a mutató könnyen módosítható.

Az azonban nem kétséges, hogy az, hogy az oldalunkra látogatók hány százaléka fordul vissza csalódottan a találati listára, az igenis fontos szempont és nagy valószínűség szerint rangsorolási tényező. Ezt nevezzük „long click” –nek

Long click és dwell time

A long click-et a Google méri, de ez nem publikus. Azt vizsgálja, hogyha egy felhasználó beüt egy keresőkifejezést, majd az így kapott találati listán rákattint egy weboldalra, akkor mennyi idő után jön vissza a találati listára (ez a dwell time). És ha visszajön, vajon ugyanazon keresés egy másik találatát nézi meg, vagy új kérdést ad a Googlenak.

Egyesek szerint ez a mérőszám nagyon fontos mutató a Google szemében, azaz fontos rangsorolási szempont, és az hogy a long click esetében mi a megfelelő hossz, a keresési témakörtől, esetleg a keresőkifejezéstől is függ. Nyilván más időt töltünk egy weboldalon arra a kérdésre keresve, hogy mi a pontos idő, vagy hogy mik a vakbélgyulladás tünetei.

Visszafordulási arány és long click

A long click sajnos nem publikus mérőszám, de a visszafordulási arány igen. Ha helyesen állítjuk be az Analytics kódunkat, akkor valós képet kaphatunk az oldalunkra érkező látogatók visszafordulásáról, és ezen keresztül arról is, hogy milyen oldalunk minősége a felhasználók szemében.

A visszafordulási arány önmagában nem értelmezhető, inkább a tendenciákat érdemes figyelni, az, hogy javítsuk az adott oldalon, és minél inkább csökkentsük a visszafordulók arányát. Ha így teszünk nagy valószínűség szerint a long click adatunk is javul.

Azt se felejtsük el, hogy egy aloldal visszafordulási aránya mögött több keresőkifejezés is állhat. Lehet, hogy egy konkrét aloldalunk jól teljesít a „keresőoptimalizálás árak” és „keresőoptimalizálási cégek” kifejezésre is. De elképzelhető, hogy ez az aloldalunk csak egyik keresőkifejezésre igazán releváns, a másikra nem. Ha ez a helyzet, akkor egyik keresőkifejezésnél ez az oldal jól fog szerepelni, míg a másik esetében magas lesz a visszafordulási arány.

Éppen ezért a long click és a visszafordulási arány még egyetlen aloldal esetén is lehet többszintű. A dolog tehát igen összetett, de ha azt tartjuk szem előtt, hogy az oldalunkra érkező látogató megfelelő, és hasznos információt kapjon, és ezen folyamatosan javítunk, akkor vélhetően a long click adataink is kedvezőek lesznek.

Ne feledjük, ha egy kereső rövid időn belül visszafordul a találati listához, az egyértelmű jelzés a keresőmotorok számára, hogy oldalunk alacsony minőségű. Ez pedig rossz szignál, ami előbb vagy utóbb hátrasorolást eredményezhet majd.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

január 5, 2023

23MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Mi az az átkattintási arány? A marketingben

január 17, 2017

23MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ritkán beszél arról a Google, hogy miként

december 2, 2015

23MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Úgy tűnik az egyik Google alkalmazott elszólta

június 8, 2015

23MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Egy új, 5 millió lekérésen alapuló tanulmány


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!