A lábléc linkek egy örök kérdés a linképítésben és a keresőoptimalizálásban. Használjuk őket vagy sem és ha igen, hogyan?
Lábléc linkek a Pingvin előtt
A lábléc linkek (amit nevezünk footer linknek is) egy klasszikus linképítési stratégia volt sokáig, ami igen jól működött. A lényeg az volt, hogy bizonyos weboldalak láblécében kulcsszavas linkeket helyezünk el, amelyek egy weboldalra mutatnak. Ennek köszönhetően ezen oldal helyezései javultak az adott kulcsszóra.
A képlet elég egyszerű, és meglepően hatékony volt. Tömegesen alkalmazták őket kisebb SEO projektekben, de nagy cégek is. Gyakori volt, hogy weboldalkészítők, grafikusok az elkészült weboldal láblécében helyeztek el kulcsszavas linkeket.
Aztán jött a Pingvin és minden megváltozott.
A Pingvin algoritmust követően a lábléc linkek alkonya következett. A Google Pingvin algoritmusa a kulcsszavas, gyenge minőségű és mesterséges linkek miatt büntette a weboldalakat. Bár nem volt rá egyértelmű bizonyíték, úgy tűnt, hogy a lábléc linkek is rajta voltak a Pingvin listáján, és ha büntetés nem is járt értük feltétlenül sok lábléc linket eltávolítottak a Pingvint követő időszakban.
A lábléc linkek napjainkban
De vajon tényleg olyan veszélyesek és károsak a lábléc linkek?
Lássuk, mit mond ezekről a Google?
Az első és legfontosabb, hogy a Google képes a linkek közül kiválogatni a lábléc linkeket. Azaz pontosan tudja, hogy egy link lábléc link. Erről Gary Illyés beszélt, és azt is elárulta, hogy a Google címkézi a linkeket és van külön címke a lábléc linkeknek.
A Google tehát tudja, hogy egy link lábléc link. De ez azt jelenti, hogy ez feltétlenül káros is?
Nem feltétlenül. Matt Cutts a Google webspam csapatának vezetője beszélt arról, még 2014-ben, hogy a lábléc link nem feltétlenül az ördögtől való:
„Ha van 50 weboldalad én nem linkelném mind az ötvenet a láblécben, mert az eléggé spam jellegű lesz a felhasználók szemében…..inkább csak hármat-négyet…ugyanakkor ezeket a linkeket nem úgy kezeljük, mint egy szerkesztőségi linket, valamilyen más weboldalról.”
A Google francia szóvivője is megerősítette ezt:
„Az összes aloldalon megjelenő (sitewide) fejléc vagy lábléc linkeknek nincsen túl nagy erejük általában”
A lényeg, hogy a lábléc link nem káros, de nem szabad túlzásba vinni, és a Google nem értékeli olyan fontosnak, mint egy szerkesztőségi linket, ami mondjuk a tartalomban helyezkedik el.
Használhatunk-e kulcsszavas linkeket?
John Mueller, a Google szóvivője több alkalommal beszélt már erről. 2013 októberében azt mondta, hogy a lábléc linkek legyenek természetesek, nem kell azokat nofollowra helyezni. 2013 decemberében egy webmester azzal küzdött, hogy manuális büntetést kapott. John Muellertől azt kérdezte, vajon érdemes lenne-e eltávolítani a kulcsszavas linket ügyfelei oldaláról. John Mueller nem válaszolt kategorikus igennel, csak azt mondta: „Talán megéri megcsinálni”.
Egy másik hasonló esetben egy Webdesigner cég kérdezte ugyanezt. Akkor John Mueller azt válaszolta, hogy a márkaneves domain maradhat dofollow, de ha a márkanév kulcsszavas, akkor érdemes lehet inkább nofollow-t használni.
Később arról beszélt John Mueller, hogy ha kirakunk ilyen lábléc linket, az történjen az oldaltulajdonos beleegyezésével és tudtával.
A sort lehetne folytatni, a lényeg az, hogy a Google szerint a lábléc linkekkel nincs gond. Ha használjuk őket, akkor lehetőleg brandes, azaz márkaneves linkeket használjunk és kerüljük a kulcsszavas linkeket. Ha így járunk el, akkor használhatunk dofollow linkeket is.
Működnek-e a kulcsszavas linkek?
Persze az emberben ott a kérdés, ha nem is ajánlja a Google a kulcsszavas linkeket, vajon működnek-e?
Glenn Allsopp készített egy remek cikket, amiben bemutatta, hogy olyan nagy márkanevek, mint a Marie Claire, a Cosmopolitan, Elle miként használták a kulcsszavas horgonyszöveg szerkezetet a láblécben annak érdekében, hogy új közös weboldalukat a BestProducts.com-ot a találati lista élére repítsék. A stratégia sikeres volt.
A kulcsszavas lábléc linkek tehát igenis működőképesek lehetnek mégha rizikós linképítési stratégiát is jelentenek,
Az Aggregate Review-val a felhasználók értékelhetnek egy terméket https://schema.org/AggregateRating. Van a másik review amikor a szerző értékel a cikkben pl. egy terméket https://schema.org/Review. De az, hogy a szerző értékeli a saját cikkét, azért hogy az megjelenjen a találati listán, az manipuláció és rontaná az oldal és az én hitelességemet is, ezért nem élek vele.
De ettől függetlenül sok sikert neked is!