A tegnapi napon zajlott a Google Search On konferenciája, ahol a legnagyobb Google keresést érintő újdonságokat szokták bejelenteni. Az elmúlt évekhez képest, amikor például a MUM, vagy a BERT AI bázisú algoritmusokat jelentették be, most nem volt igazán nagy áttörés, hanem sok, kisebb(nek tűnő) fejlesztés.
Személyes véleményem, hogy a mostani változásokkal a Google elsősorban az Amazon-nal és a Tiktok-kal próbálja meg felvenni a versenyt, amelyek egyre komolyabb kihívást jelentenek számára a digitális térben.
A Multisearch kiterjesztése
A Google bejelentette, hogy a következő hónapokban 70 nyelvre kiterjeszti a MultiSearch funkciót, ami tavaly jelent meg angol nyelven és USA területű kereséseknél.
Bár egyelőre nem találtam meg, hogy a magyar nyelv beletartozik-e a körbe, a BERT esetén hasonlóan 70 nyelves kiterjesztésről beszélt a Google, és abba a magyar nyelv is beletartozott, így jó eséllyel a MultiSearch megjelenik magyar nyelven is.
Mi az a MultiSearch?
A Multisearch azt jelenti, hogy a telefonod kamerájával készítesz egy képet ÉS ezt a képkeresést kiegészíted egy szöveges kereséssel. a Google pedig a készített kép és a szöveges keresés együttese alapján ad találatokat. Például, ha tetszik egy ruha, akkor arról képet csinálva rákerehetsz a neten, vagy ha valamit javítanod kell, akkor is jól jön a MultiSearch használata.
With multisearch, you can take a pic *and* ask a question to get the look you want or fix something. 🤯 We're bringing this new way to search to 70+ languages. And soon, you'll be able to add "near me" to your image to find what you're looking for nearby. #SearchOn pic.twitter.com/RHxRQm42EU
— Google (@Google) September 28, 2022
Hogy működik a MultiSearch?
Az okostelefonod Google App-ján kattints a Google Lens-re, majd irányítsd a kamerádat arra, ami érdekel. Utána az „Add to your search” gombbal tudod a keresést szöveggel kiegészíteni.
Near Me MultiSearch
Az idei őszön élesedik angol nyelvterületen és az Egyesült Államokbeli kereséseknél a „Near me” MultiSearch.
Ez a gyakorlatban a multisearch kiegészítése egy lokális kereséssel. Ha például ráközelítesz egy ételre, akkor a near me felajánlja, azokat az éttermeket a közelben, ahol az adott étel kapható.
Google Lens fordító javítása
A Google Lens segítségével egy szöveget a kamera segítségével lefordíthatsz. A most bejelentett újdonság, hogy a fordítás sokkal élesebben és tisztábban jelenik majd meg.
A fejlesztés a GAN modell segítségével valósul meg.
Google Search app fejlesztés
Elsőnek iOS-re, de az idei évben Androidra is kijön a Google App fejlesztés, ami a keresést könnyíti meg. Külön gombok segítik majd a termékkeresést, a szövegfordítást és alapvetően a Google keresés új funkcióinak elérését. Első körben ez is az USÁ-ban lesz elérhető.
Google Autocomplete fejlesztés
A Google Autocomplete használatakor a szöveg begépelésekor megjelennek érinthető szavak, így felgyorsítva a keresést.
Lehetővé válik a témakörök kizárása is, így megkönnyítve a megfelelő témakörű találatok megtalálását.
Több vizuális információ
A Google bizonyos kereséseknél több vizuális információt fog adni. Képeket, rövid videókat, tippeket, a keresés jellegéből adódóan.
Ezek vélhetően elsősorban a helyre (város, ország) történő kereséseket, a személy kereséseket, stb. érinti majd.
Nyilvánvalóan keresőoptimalizálási szempontból ez nem jó hír, hiszen a normál találati lista vizuálisan lejjebb kerül a találati listán.
Fedezd fel a témát görgetés közben
Normál esetben, ahogy lefelé gördítünk a találati listán egyre kevésbé releváns találatok jelennek meg. Az amerikai kereséseknél mostantól témakör javaslat jelenik majd meg, ami segíthet a témát jobban felfedezni, túl a szigorúan vett keresési kifejezésen túl.
Értsd ezt úgy hogy kapcsolódó témaköröket, keresési kifejezéseket ajánl a Google.
Fórumok és beszélgetések
Szintén az amerikai találati listán élesedik a „Forums and Discussion” szekció a találati listán, bizonyos kereséseknél. Itt a felhasználó, valós emberektől kaphat első kézből származó információkat.
Személyes véleményem, hogy utalnak arra jelek, hogy a közösségi médiából elpártoló emberek ismét elkezdenek visszaszokni a hagyományos fórumokra. Erre utal a Reddit reneszánsza is.
Fordított helyi hírek
A google ha a felhasználók más országból származó hírre keresnek rá, akkor a Google a gépi tanuláson alapuló algoritmus alapján azonnal lefordítja a találati listára a más országokból más nyelven íródott tartalmakat. Így az emberek hitelesebb forrásból férhetnek hozzá az információkhoz. Például egy mexikói földrengésről a helyi mexikói lapok angol fordításából tájékozódhatnak.
Az About this Result személyre szabása
Ha megjelenik a találati listán az About this Result, akkor kapunk tájékoztatást arról, hogy a találati lista személyre van-e szabva. Ráadásul ezt ki is kapcsolhatjuk.
Vásárlással kapcsolatos bejelentések
A Search On konferencián a Google bejelentett számos fejlesztést, amely a vásárlási élménnyel kapcsolatos és ezzel nyilvánvalóan az Amazon-nak akar konkurenciát támasztani).
Nézzük ezeket röviden, mivel döntő részben csak az amerikai találati listán élesedik:
- Ha rákeresel a „shop” + termék szóra, akkor ez vizuálisabb találati listát kapsz vissza termékekkel, katalógusokkal, stb. Egyelőre csak Amerikában.
- Trendi termékek: szintén a vásárlás-sal kapcsolatos kereséseknél megjelennek azok a termékek, amely a keresési adatok alapján trendi termékeknek minősülnek.
- A Google szerint az embereket jobban érdeklik a 3D képek, ezért első körben a cipők esetén megjelennek a 3D termékfotók a találati listán
- Az összetett és drága termékek vásárlásánál megjelenik a találati listán egyfajta vásárlási útmutató a találati listán megbízható forrásokból.
- A Google App-on megjelenik egy összefoglaló arról a weboldalról mások véleményei és értékelései alapján, ahol éppen egy terméket nézel.
- Személyre szabott vásárlási élmény. A korábbi vásárlásaid alapján személyre szabottabb lesz a találati lista, az általad preferált márkákkal például . Ez a személyre szabás ki is kapcsolható.
- A Vásárlási keresési oldal sokkal dinamikusabb lesz, különböző szűrők alkalmazásával. A szűrők is dinamikusak lesznek, amelyek időben változhatnak az aktuális keresési trendektől függően.
További részletek és vizuális bemutató a shopping változásokról a Google blog oldalán.
Személyes vélemény
A fenti fejlesztések döntő részben a találati lista diverzifikációja irányába mutatnak, azaz még több funkció, és a normál találatok lefelé szorulása. Nyilván valóan ez SEO szempontból nem jó hír.
Ugyanakkor azt látni kell, hogy sok esetben a találati lista bővülése azzal jár, hogy a weboldalakra mutató találatok más formában jelennek csak meg. Például a fórumok számára a kiemelés jó dolog. A weboldal véleményezés szintén plusz megjelenési lehetőség, ahogy a termékspecifikáció is.
Végül nem szabad elfelejteni, hogy ha a kereső jobb találatokat ad és jobb felhasználói élményt nyújt az összességében azt is jelenti, hogy még gyakrabban használják azt az emberek, ami több látogatót is hozhat.
A most bejelentett változások tehát nem jelentik a SEO halálát, csak inkább azt, hogy a találati listáról a hagyomány 10 linkhez képest másképp érkezik a forgalom. És ne feledjük évekbe is telhet, mire a fenti módosítások többsége megjelenik Magyarországon.