A Google 2024. március 5-én indította útjára a Core-frissítését, amely április 19-én zárult le. Erről azonban szándékosan nem szólt, egy hétig, vélhetően üzleti okokból. Mutatom a részleteket.

A frissítés tehát lezárult április 19-én, de erről a közvéleményt csak egy héttel később április 26-án tájékoztatták.

Teljesen tudatosan csúsztatták a hírt, ugyanis április 25-én tették közzé pénzügyi jelentésüket, amelyben 15%-os bevételnövekedésről számolhattak be, és vélhetően nem akarták, hogy kellemetlen kérdésekkel kelljen szembesülniük. Így megvárták a negyedéves jelentést, majd egy napra rá nyilvánosságra hozták, hogy amúgy lefutott a frissítés.

Nem véletlen hogy ennyire óvatos volt a Google. Noha idehaza ennek kevésbé van hírértéke, de az angolszász piacon nagyon komoly kritikák érik a Google-t. Nézzük mi áll ennek hátterében!

HCU frissítés

A mostani Core frissítés része volt a HCU, azaz hasznos tartalom algoritmus integrálása is az alapalgoritmusba. Rengeteg weboldal esett a HCU áldozatául tavaly ősszel, és most sokan reménykedtek a helyreállásban, hiszen keményen dolgoztak az elmúlt hónapokban, hogy weboldalukat még jobbá tegyék.

Glenn Gabe számolt be arról, hogy 380 weboldalt követ, amelyet súlyosan érintett a 2023-as HCU algoritmus, és ezek közül egyetlen egy sem állt helyre. Azaz a helyreállások száma nulla:

Hirdetés

hirdetés

Egyes weboldalak esetén a visszaesés 95-97%-os tavaly ősz óta. És a büntetett oldalak között számos kifejezetten értékes és hasznos weboldalt is találunk. Értékes magazinok, blogok mentek a kukába, cserébe a Reddit fórumai és a nagy multicégek oldalai szárnyalnak.

A Reddit felemelkedése

A Reddit jelenleg az USA 5. legnagyobb organikus forgalommal rendelkező weboldala, épp most előzte be a Facebookot. 2023 júliusában még a 70. helyen volt, ez 1390%-os növekedést jelent. A Reddit ma már mindenhol felbukkan, olyan keresésekre és olyan válaszokkal is, ahol semmi keresnivalója nincsen.

A Google tavaly jelezte, hogy nagyobb szerepet szán a találati listán a felhasználók által generált tartalmaknak, az egyedi pespektíváknak, az un. „rejtett kincseknek”, de arra nem gondolt senki, hogy ezzel párhuzamosan a kisebb tartalomszolgáltatók halálos ítéletét is megírta. Nem mellékesen a Google és a Reddit 2024 februárjában aláírtak egy 60 millió dolláros szerződést, amelynek értelmében a Google felhasználhatja a Reddit adatait az AI képzésre.

A nagyok

De nem csak a Reddit a nyertese a mostani frissítéseknek, hanem az olyan nagy oldalak, mint az Allrecipes.com (+40 milliós forgalom az elmúlt hat hónapban), a Forbes.com (+20 millió), a Healthline.com (+30 millió), a fandom.com (+110 millió), mayoclinic.org (+70 millió) és lehetne sorolni.

Kevesen tudják, de Glen Allsopp kutatásából tudni lehet, hogy 588 különálló brand (domain) mögött valójában 16 online cégóriás áll, amely tizenhatok 3,5 milliárd (!) kattintást kapnak az organikus találati listáról havonta. Ezek a nagy brandek jellemzően nyertesei a mostani frissítésnek is – a kisebbek kárára.

Az ember aki megölte a Google keresést

Közben Ed Zitran oknyomózó újságíró egy cikket jelentetett meg, amiben leírta, hogy a Google Ads akkori vezetője Prabhakar Raghavan 2019-ben hogyan hajtott végre egy puccsot házon belül. Az Ads vezetője ugyanis nehezményezte, hogy nem nőnek eléggé a bevételek, és a keresési mennyiség, és igyekezett abba az irányba tolni a Google keresést, hogy annak minőségét rontsák le oly módon, hogy az emberek több keresést futtassanak le, és több időt töltsenek kereséssel ( ez megoldható például a helyesírás javító kikapcsolásával is). az első próbálkozást Ben Gomez a Google Keresés akkor vezetője visszaverte, de a puccs sikeres volt. Prabhakar Raghavan rövid idő múlva a Google Keresés vezetője lett.

Ed Zitran szerint a 2019 Core frissítés lényege az volt, amit Gomez korábban még meg tudott gátolni: a találati lista minőségének rontsa, annak érdekében, hogy a Google Ads bevételei növekedjenek, mindezt a jelenlegi CEO Sundar Pichai támogatásával.

A történet értelmezése nagyjából az, hogy a Google minőségi romlása mögött pénzügyi érdekek állnak, mivel a mérnökök vezető szerepét a pénzemberek vették át a cégnél.

Kiszolgáltatottá vált weboldaltulajdonosok

Lehet arról vitatkozni, hogy vajon a Google minősége jobb, vagy rosszabb lett az elmúlt években, de az biztos, hogy organikus forgalomra építeni egy üzletet egyre nehezebb. Gondoljunk azokra a weboldalakra, amelyek organikus forgalma 95%-kal esett vissza. Hangyúlyozom sok esetben értékes oldalakról van szó.

Csak egy példa: https://mtnweekly.com/health/google-wants-to-erase-the-mountain-weekly-news-kill-small-publishers-across-the-globe/

De nemcsak a külföldi weboldalakról van szó.

Nehezen értelmezhető, hogy a magyar egészségügyi tartalomszolgáltatók egyik legjobbjának ilyen legyen az organikus forgalma. A hazipatika.com organikus forgalma, ha hihetünk a Semrush adatainak fél év alatt lefeleződött:

Cserébe a webbeteg.hu épp ellentétes irányt mutat. És bár úgy tűnik a webbeteg a nyertes ez közelsincs így. A rendszer kiszámíthatatlanná vált és nem lehet tudni, legközelebb nem e fordítottan játszódik le mindez.

És ismét egy nyertes (plusz 1,1 milliós forgalom)

Egy nagy vesztes ( az egyik árösszehasonlító oldal), ami tavaly ősszel kezdett zuhanni, de a mostani frissítés tovább ütötte, a forgalom kb 60%-a veszett el.

Az egyik korábban piacvezető kertészeti oldal organikus forgalma fél év alatt kb harmadára esett vissza:

És egy másik magyar oldal, ahol az organikus forgalom kb 70%-a tűnt el.

Ez egy tematikus oldal, ami kb az organikus forgalmának 40%-át vesztette el.

A következő példa TOP200 magyer weboldal egyike volt még ősszel, ma a tulajdonostól tudom, hogy napi 200-ra csökkent az organikus forgalma. Lehet, hogy a saját szegmensében nem a legjobb, de hogy elveszítse az organikus forgalma 99%-át, az biztos, hogy nem indokolt.

Ez közismert céges oldal (cylex.hu):

Mindeközben az AI-által generált tartalmú oldalak így teljesítenek:

vagy egy saját AI oldal, ami a mostani frissítés során lőtt ki:

Mindezt úgy, hogy a Google szerint a mostani frissítésnek köszönhetően 45%-kal csökkentek a gyenge minőségű és nem eredeti tartalmak a találati listán.

A sort lehetne folytatni, de talán ennyi is elég, hogy lássuk, fél éves szinten óriási mozgások lehetnek a találati listán, és nem csak a kis, de még a TOP200-as weboldalak esetében sem rendkívüli, hogy az organikus forgalmuk akár 50%-át is elveszítsék. Így pedig üzletileg nagyon nehéz tervezni.

A TOP200-as oldalakat azért hoztam be a listába, mert ezek egy jelentős része ismert brand, akik korábban az ilyen mértékű ingadozástól „védettek” voltak.

A jövő

A hirdhedt Prabhakar Raghavan a CNBC beszámolója szerint az elmúlt napokban tartott egy beszédet, ahol arra hívta fel a figyelmét a Google Keresés mintegy 25.000 dolgozójának, hogy „új realitásokra” kell felkészülniük, ami kevesebb erőforással is jár. Felhívta a figyelmet az erősödő vetélytársakra, és arra, hogy a munkatársaknak a jövőben rövidebb határidőkkel kell teljesíteniük a munkájukat.

Mindez azt mutatja, hogy a változások sebessége nem a csökkenés irányában változik majd a közeljövőben. És még nem is beszéltünk az SGE-ről, azaz az AI alapú találatok megjelenéséről a találati listán.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy a SEO halott lenne. Eltemették már párszor, és mindig kiderült, hogy él. De az biztos, hogy drámai változásokat él át a mi iparágunk is, ami komoly ingadozásokat hoz, és a változásokra a szokottnál is gyorsabban kell reagálni. De továbbra is rengeteg lehetőség áll nyitva előttünk.

A tanácsom röviden: építs brandet, gyűjts e-mailcímeket, hogy növeld a nem organikus forgalom szerepét, és a SEO tanácsom: indíts el több weboldalt, akár AI tartalommal, hogy növeld a lehetséges organikus forgalmi forrásokat és csökkents a kiszolgáltatottságodat, amit egyetlen weboldal forgalma jelent.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

    1. Mélységében nem vizsgáltam, de a weborvoshoz képest, rengeteg egy cikkben a zavaró elem (hirdetés, stb.) és a szigorúan egészségügyi témától egyre jobban elkanyarodtak, már kismókusos cikkeik is vannak, ami YMYL témájú domain esetén rövid távon hasznos hosszú távon problémás lehet.

      1. Mondjuk az tényleg fura, hogy nemcsak orvosi cikkeik vannak, hanem már híreik is más témában.

        Az zavaró elem egy cikkben, ha cikkajánlót teszel a tartalom közé?

        1. SEo szempontból az a válaszom, hogy ha a felhasználó számára zavaró, akkor igen zavaró. Sztem a házipatikás megoldás ilyen, de ez tisztán mezei user vélemény.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

május 15, 2024

196MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Tegnap a Google az I/O konferencián bejelentette,

április 29, 2024

196MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google 2024. március 5-én indította útjára

március 18, 2024

196MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben bemutatom milyen SEO eredményeket

március 12, 2024

196MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Megmutatom eddig mi esett vissza és mi


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!