A Google tegnap este jelentette be, hogy útjára engedte a 2022. évi link spam update-jét. Az algoritmus lefutási ideje nagyjából két hét, és a frissítés globális, azaz a magyar nyelvterületet és találati listát is érinti.
Érdemes megemlíteni, hogy a Helpful Content Update még jelenleg is fut, tehát a két algoritmus hatása egymásra rakódik.
A Google bejelentése szerint a találati listán helyezések változhatnak, ahogy a spam linkeket a Google semlegesíti és az eddig a természetellenes linkekért kapott linkerő rangsorolási hatása elveszik.
Akcióban a SpamBrain
A Google közleménye szerint a mostani frissítés motorja a SpamBrain-nek nevezett mesterséges intelligencián alapuló rendszer, amely nem csak a linkelt oldalt, hanem a linkelő oldalakat is képes azonosítani.
A SpamBrain rendszer 2018-ban indult útjára és már 2021-ben hatszor több spamet tudott azonosítani, mint 2020-ban.
Közleményük szerint a Google link spam-nek tartja azokat a linkeket, amelyek elsődleges célja a rangsorolás manipulálása.
Röviden tehát a lényeg:
- képes azonosítani a linkelő és a linkelt oldalt is
- gépi tanuláson alapuló technológia
- globális, tehát magyar nyelven is fut
- a mostani frissítés a linkekre fókuszál
- a linkeket semlegesíti, de nem büntet a spam linkekért
- a semlegesítés miatt lehet hátrányos hatása a találati listán
- két hét a lefutási ideje
Miben egyedi a mostani frissítés?
Utoljára 2021 július 26.-án frissült a link spam algoritmus, erről külön cikkben számoltam be. Idén októberben volt egy spam-algoritmus frissítés, de a mostani kifejezetten a linkekre koncentrál, míg az nem, vagy nem elsősorban. Némileg a Google eltérő nevezéktant is használ a kettőre.
Visszatérve a 2021-es algoritmus frissítésre. Az akkor bejelentés hangsúlyozta, hogy ez az algoritmus sokkal hatékonyabban képes kiszűrni a link spamet, mint a korábbi. Hangsúlyozták akkor, hogy az affiliate linkeket és a vendégposztokat rel=sponsored címkével kell ellátni.
A mostani frissítésben az igazi újdonság, hogy már nem csak a linkelt oldalt, hanem a linkelő oldalt is képes azonosítani a spambrain. Ezt hangsúlyozta Danny Sullivan a Google szóvivője.
A másik igazi érdekesség, hogy Danny Sullivan azt hangsúlyozta, hogy ez az első igazi alkalom, amikor a SpamBrain-t a link-spamre alkalmazzák. Elmondása szerint korábban csak határterületeken alkalmazták linkekre (ez azért is érdekes mert ellentmond a korábbi kommunikációnak). Jól foglalja ezt össze Marie Haynes:
Mi várható idehaza?
A Google kommunikáció és bejelentés ellenére az eddigi tapasztalatok alapján igazán nagy mozgásra talán nem kell számítani. A Google régóta hangoztatja, hogy fellép a linkvásárlással szemben, de a hazai gyakorlat azt mutatja, hogy az elmúlt 20 évben ez egyedül a link-katalógusoknak tudott ártani, az összes többi spam linkszerzési módszer tovább él. Találónak érzem egy külföldi SEO szakértő kommentjét a mostani frissítés kapcsán:
Persze előfordulhat, hogy az öntanuló rendszerek idővel egyre hatékonyabbak lesznek a linkspam azonosításában, de egyelőre az első nap tapasztalatai alapján nem látom hogy ez drámaian érintené a hazai találati listát.