Úgy tűnik, hogy a Google már magyar nyelven is bevezette az ún. kiemelt kivonatokat a találati listában (angolul: featured snippets). De vajon mik ezek és milyen hatással vannak az organikus eredményekre? Egy éles projekten keresztül bemutatom, miért is lehet meghatározó tényező a jövőben ez az apró módosítás a találati listában.
Mik azok a kiemelt kivonatok?
A kiemelt kivonatok (featured snippet) olyan rövid szövegrészletek, amelyek a találati lista legtetején jelennek meg azzal a céllal, hogy a felhasználók minél pontosabban és minél gyorsabban találják meg a keresett tartalmat.
A Google 2014 őszén vezette be a kiemelt kivonatokat, elsősorban angol nyelvterületen. 6 évvel később úgy tűnik, hogy végre a magyar keresőkifejezések is támogatottá váltak és idehaza is megjelennek a „0. pozíciónak” tekintett szöveges találatok.
Az általában 40-60 szó hosszú szövegrészletek automatikusan kerülnek kiemelésre, vagyis nem feltétlenül szükséges strukturált adattal kiegészíteni a weboldal tartalmát ehhez. A kiemelésben definíciók, táblázatok, számozott és pontozott listák is megjelenhetnek.
Milyen tartalmakból lesznek kiemelt kivonatok?
Külföldi források, illetve saját tapasztalatok alapján nincsen bevált recept a kiemelt kivonatokban történő megjelenésre. Azonban angol nyelvterületen megfigyelhető, hogy a Google leginkább a long tail kulcsszavas keresésekre jelenít meg kiemelt kivonatokat. Ezen belül is előnyt élvezhetnek:
- Kérdések (mi; ki; hol; miért; mikor; stb.)
- Numerikus keresések (összehasonlítások, árak, fizetések, stb.)
- Definíciók (mi az a…; mit jelent a…; stb.)
Trükközni nem igazán érdemes, ugyanis a Google automatizált rendszerei úgy lettek kialakítva, hogy ne jelenítsék meg az irányelveket sértő kiemelt kivonatokat. Magyarán nem javasolt a weboldal tartalmán módosítani utólag, hogy pl. marketingszerű szöveggel tűnjünk ki a 0. pozícióban.
Egyébként a felhasználók manuálisan is bejelenthetik a kiemelt kivonatot, ha úgy érzik az nem követi az irányelveket. Jó hír, hogy a Google a bejelentéseket manuálisan vizsgálja fölül, tehát elméletben a versenytársak nem tudják befolyásolni a saját kiemeléseinket.
Áldás vagy átok?
Megoszlanak a vélemények arról, hogy a kiemelt kivonatok valójában javítják-e az organikus eredményeket.
A Search Engine Land jelentése szerint amennyiben a találati listában szerepelnek kiemelt kivonatok, a 0. pozícióban található kiemelt kivonatra átlagosan a felhasználók 8,6%-a kattint, míg a klasszikus 1. pozícióra a 19,6%-uk. Amennyiben nem jelenik meg kiemelt kivonat a találati listában, a klasszikus 1. pozíció akár 26%-os CTR-t is elérhet.
A kiemelt kivonatok megnövelik a „no-click” vagy „zero-click” kereséseket is, vagyis nő azon felhasználók száma, akik nem kattintanak egyetlen találatra sem.
Ugyanakkor tény, hogy a kiemelt kivonatokkal nagyobb helyet foglalhatunk el a találati listából, amivel lejjebb szoríthatók a versenytársak. Illetve fontos megemlíteni azt is, hogy a weboldal egyfajta „hitelesítést” kap a felhasználók szemében azzal, hogy a Google kiemelt pozícióban jeleníti meg a találatot.
Mik a saját tapasztalatok?
Először 2022. szeptemberében vettünk észre egy ugrásszerű növekedést az egyik kezelt weboldal organikus megjelenítéseiben. Érdekesség, hogy ez pont az őszi alap-algoritmus frissítés idejére datálható, így előfordulhat, hogy a Google ekkor vezette be hazánkban a kiemelt kivonatokat.
Az algoritmus frissítés után azonban nem esett vissza a megjelenítésszám (ahogyan az sok esetben előfordul).
Kiderült, hogy az ugrásszerű növekedés a kiemelt kivonatoknak köszönhető. Ügyfelünk weboldala több kulcsszóra is kiemelt pozíciót ért el, amire azonban nem csak a megjelenítések számából lehetett következtetni.
Ha egy konkrét kulcsszót vizsgálunk, jól látszik a megjelenítésszám és a CTR kapcsolata:
A korábbi átlagos 15-20%-os CTR kis túlzással földbe állt. A kiemelt kivonatok megjelenítése óta alig lépte át az 5%-ot, miközben az átlagos pozíció nem változott érdemi módon.
A vizsgált időszakban az oldal egészét tekintve a kattintások száma átlagosan 30%-kal növekedett. Mivel a kiemelt kivonatok bevezetése tapasztalatunk szerint egybeesett az alap-algoritmus frissítéssel, nem tudjuk teljes mértékben szétválasztani, hogy ezt a növekedést mi okozta. Ezzel együtt mivel más módosítás nem történt a weboldalon, ill. szezonális ingadozás sem magyarázza, jó okunk van feltételezni, hogy a növekményt a kivonatok megjelenítése okozza.
Összegzés
A kiemelt kivonatok hazai bevezetése felhasználói szemmel jó hír, hiszen adott esetben könnyebben és gyorsabban hozzájuthatunk a keresett információhoz.
SEO szakemberként viszont könnyen savanyúvá válhat a szőlő, főleg abban az esetben, ha korábban egy adott kulcssszóra a „klasszikus” 1. pozícióban szerepelt az oldalunk. Ugyanis ilyenkor drasztikus CTR vesztéssel is szembenézhetünk, ami bizonyos esetekben az átkattintások számát is csökkentheti.
Az egyértelműnek látszik, hogy a Google azon weboldalak találatait teszi kiemelt kivonatokká, amelyek tartalma kiemelkedő. Nem véletlen, hogy az elmúlt algo frissítések elsősorban a tartalmak minőségére helyezték a hangsúlyt. Ezt egyébként mi is így tapasztaltuk:
Megvizsgálva a versenytársak azonos kulcsszóra megjelenő tartalmait, és ügyfelünk azon tartalmát, amely bővített találatként is megjelenik, jelentős különbséget a szöveg minőségében láttunk.
Valószínűleg a közeljövőben még sokat fog finomodni a Google automatikus rendszere magyar nyelven, így változhat a kiemelt kivonatok hatása is.
Te találkoztál már a kiemelt kivonatokkal? Mi a tapasztalatod velük? A cikket Peller Kevin, a SEO Stratégia munkatársa készítette.