Utoljára frissítve: június 25, 2015
Témakör: Büntetés

A Google büntetések beazonosítása nem könnyű dolog. Lássuk mi az, ami büntetésnek látszik és mégsem az?

A Google büntetések azonosítása több lépcsőben is történhet. Lássuk, mik ezek:

  • Google Analytics: ha folyamatosan monitorozzuk weboldalunk látogatottságát, akkor ez a leggyorsabb módja a büntetések azonosításának, de van néhány hátulütője (lásd később)
  • Google Webmestereszközök
  • Helyezés monitorozás
  • Konverziócsökkenés

Google Analytics és büntetések

A Google büntetések azonosítására ez a legkézenfekvőbb megoldás. Nem kell más tennünk, mint beállítanunk, hogy az Analytics csak az organikus forgalmat mutassa. Ha nagy visszaesés van az organikus forgalomban, akkor gyanakodhatunk, hogy büntetésről van szó. Ez azonban nem mindig van így.

Analitikai hiba

Különösen az oldal átalakításakor fordulhat elő, hogy a Google Analytics kód nem kerül vissza megfelelő módon (vagy korábban nem volt jól elhelyezve), így váratlanul visszaesik a forgalom. Ez azonban nem büntetés, hanem mérési hiba. Először ezt ellenőrizzük.

Adwords

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy az Adwords és az Analytics fiókokat nem kötik össze, így az Adwords-ös kattintások is organikus forgalomként jelennek meg a Google Analyticsben. Amikor pedig befejeződik a PPC kampány váratlanul visszaesik a forgalom. Nos, ez sem büntetés, hanem mérési hiba.

Szezonalitás

Vannak olyan weboldalak, amelynél nagyon erős a szezonalitás. Ilyenek az időjárási portálok, vagy a kertészeti oldalak. A váratlan visszaesés oka nem feltétlenül egy Google büntetés, hanem egyszerűen az érdeklődés visszaesése. Ezt ellenőrizhetjük, ha megnézzük a tavalyi forgalmunkat (éves szezonalitás esetén).

Hirdetés

hirdetés
forgalom szezonalitás

Egy példa a szezonalitásra: Időjárási portál forgalmának visszaesése a havazás megszűnése után

Hogy elkerüljük a félreértéseket, célszerű más eszközöket is bevetni a forgalom ellenőrzésére.

Webmester eszközök és Google büntetés

Ha a Webmester Eszközök nem mutat visszaesést, a Google Analytics viszont igen, akkor szinte biztos, hogy analitikai hibáról van szó. Ezért is érdemes használni a webmestereszközöket.

Helyezésmonitorozás

Ma már a Google egyre inkább személyre szabja a találati listát, így hát nem kell megijedni, ha hirtelen weboldalunk eltűnik a találati listáról. Ez olykor előfordul. A Google azzal is teszteli a weboldalakat, hogy a helyezéseit váltogatja, ha egyszer-egyszer nem elől szerepel az oldal, az nem biztos, hogy büntetésre utal, lehet egy-egy adatközpont egyedi eredménye, vagy tesztje is. Akkor aggódjunk, ha ez a forgalomban is megmutatkozik.

Konverziókövetés

Olykor előfordul, hogy a forgalom nem esik vissza, ám a konverzión jelentős romlás figyelhető meg. Ilyenkor történhet az, hogy egy algoritmusfrissítés során weboldalunk a konverziós szempontból erős kulcsszavakra hátrébb kerül, míg irrelevánsabb találatokra előrébb. Így a teljes forgalom összességében nem változik, mégis komoly bajok lehetnek belőle.

Ez a helyezések monitorozásával, vagy a Google Analyticsben a céloldalak forgalmának változásával deríthető ki. Ez sem büntetés feltétlenül, csak egy szerencsétlen módosítás.

Ha a konkurencia erősödik

Van úgy, hogy a visszaesésünket nem a saját oldalunk gyengülése, hanem a konkurenciák megerősödése veszélyezteti. Ha egy régi konkurencia kikerül egy büntetés alól és hirtelen felénk ugrik a találati listán, az csökkentheti organikus forgalmunkat, mégsem minket ért a büntetés.

Ez a fajta forgalomcsökkenés ritkán drámai, inkább fokozatos hanyatlás figyelhető meg azoknál az oldalaknál, ahol korábban nem volt jelentős a konkurencia.

Linkek pusztulása és büntetés

Sajátos forgalomcsökkenést eredményezhet az is, ha az oldalt erősítő linkek eltűnnek. Magyarországon az elmúlt 2-3 évben közel ezer katalógusoldal szűnt meg. Az az oldal, amely linkerejének jelentős részét ilyen oldalakról szerezte, annak lényegesen gyengülhetett a linkereje, ami a forgalomban is megmutatkozhat. Itt sem büntetésről van szó, hanem csak az oldal meggyengüléséről.

Egy tanács a végére

Legyünk óvatosak, tehát nem minden Google büntetés ami annak látszik, bár tény az is, hogy idehaza nem a téves riasztások jelentik a fő problémát, hanem inkább az, hogy a weboldaltulajdonosok, akár éveken keresztül is hordozzák és szenvedik egy fel nem ismert algoritmusfrissítés káros hatását. Érdemes ellenőrizni weboldalunk büntetései a Jankate.hu ingyenes Google büntetés ellenőrző oldal segítségével.

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

október 4, 2023

94MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Úgy tűnik szeptember második felében sok magyar

augusztus 28, 2023

94MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Akinek weboldala van, vagy linképítéssel foglalkozik azt

április 14, 2023

94MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Hogyan lehet helyreállítani egy webáruházat egy súlyos

december 13, 2016

94MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google szóvivője leszögezte, hogy csak az


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!