Kezdőlap » Keresőoptimalizálás » A Google új büntető algoritmust indít, a célpont az előszobaoldalak
Keresőoptimalizálás

A Google új büntető algoritmust indít, a célpont az előszobaoldalak

eloszobaoldalak

A Google hivatalos blogján jelentette be, hogy hamarosan új büntetőalgoritmust indít útjára, amelynek célja az előszobaoldalak kiszűrése a találati listáról.

A tegnapi bejelentés szerint a Google régóta figyeli az előszobaoldalakat, és úgy látja, hogy azok számottevően rontják a találati lista minőségét. Megfigyelésük szerint ezek az oldalak, az elmúlt időben mindent elkövetnek azért, hogy növeljék a jelenlétüket a találati listán.

A Google a bejelentés szerint hamarosan olyan rangsorolási módosítást vezet be, amelynek célja, hogy ezeket az oldalakat jobban be tudják azonosítani. A blog szerint azok az oldalak, amelyek kiterjedten használnak ilyen előszobaoldalakat, azokra komoly hatással lesz az új módosítás.
A bejelentés sajnos nem tisztázza mikor várható az új algoritmus, sem azt, hogy a Google pontosan mely oldalakat tekinti előszobaoldalaknak.

De mik azok az előszobaoldalak?

Az előszobaoldalak tulajdonképpen olyan oldalak, amelyeket azért hoztak létre, hogy bizonyos kifejezésekre előkelő helyet érjenek el a találati listán, de az ide érkező látogatókat átirányítják más oldalakra (ezek nem csak aloldalak, de akár domainek is lehetnek).

Érdemes elolvasni a Google hivatalos útmutatóját is arról, hogy mit tekint a kereső előszobaoldalnak:

előszobaoldalak

hirdetés

A definíció, mint általában a Google esetében meglehetősen homályos. Talán éppen ezért, a mostani bejelentésben néhány kérdést fogalmaztak meg a Google szakemberei, amely segíthet eldönteni a kérdést, hogy egy oldal előszobaoldalnak minősül-e a Google szemében. A kérdések:

  •  az oldal a keresőmotorokra van optimalizálva és az a célja, hogy a látogatókat az oldal relevánsabb, vagy használhatóbb részére irányítsa, vagy az oldal szerves része a portálnak, és jó felhasználói élményt biztosít?
  • az oldal célja az, hogy egy általános kifejezésre jó helyezést érjen el, míg a tartalom maga egy szűk témakört érint csak?
  • az oldal, amúgy hasznos listákat (termék, helyek) duplikál, amelyek már megtalálhatóak az oldalon, abból a célból, hogy több keresőforgalmat szerezzen?
  • az oldal puszta célja, hogy affilate oldalakra irányítson, anélkül, hogy egyedi tartalmat, vagy hasznos funkciókat nyújtana?
  • ezek az oldalak szigetek, azaz olyan oldalak, amelyre nehéz, vagy lehetetlen eljutni a domain más oldalairól? Az erre hivatkozó linkek csak a keresőmotorok miatt léteznek?

Nos, ezek azok a kérdések, amelyekre válaszolva eldönthetjük, hogy weboldalaink lapja előszobaoldalaknak minősülnek-e?

Előszobaoldal példák

Talán még most sem teljesen tiszta a kép, ezért megpróbálunk néhány konkét példát felhozni mintaként (érdemes rákeresni a doorway pages kifejezésre, amely az angol megfelelője a magyar előszobaoldal szónak).

A keresőoptimalizálás hajnalán az előszobaoldalak igen népszerűek voltak, hiszen rengeteg kulcsszót meg lehetett velük célozni. Ezek az oldalak azonban jellemzően nem rendelkeztek értékes tartalommal, hanem például valamilyen programozói megoldással, például meta-refresh használatával automatikusan átirányították a felhasználót arra az egy oldalra, hol a konkrét ajánlat szerepelt. A jobb előszobaoldalakon volt tartalom, de egy hangsúlyos link átvezetett a központi oldalra.

Tegyük fel, hogy taxiszolgáltatásunk van 20-30 településen. A keresőkből több forgalomra számíthatunk, ha minden egyes település számára külön oldalt hozunk létre: taxi + település1 kulcsszóra. Ha a látogató ide érkezik, akkor viszont automatikusan átirányítjuk a főoldalunkra, hol a szolgáltatás megrendelhető.

Az előszoba oldalak szűrése nem új jelenség, tulajdonképpen a Panda algoritmus is elvégzi ezt a munkát, de a Google úgy tűnik most finomhangolja az algoritmust.

Egy másik példa az előszobaoldalakra, ha létrehozunk egy oldalt, amely mondjuk, valamely terméknévre van optimalizálva, de csak az a célunk , hogy az ott látható linkre kattintva a látogatót elvisszük egy webáruházba, ahol aztán vásárol, és mi ebből részesedést kapunk.

Újabb példa, ahol egy keresett kifejezésre létrehozunk egy oldalt, ahol link található, az azonban először egy köztes (reklám) oldalra visz és csak utána jutunk el a valóban keresett oldalra.

Nyilván ezek igen SPAM-es megoldások. A nagy kérdés az, hogy mi lesz azokkal az oldalakkal, amelyek például településre optimalizálnak. Jó példa erre azok a kis szolgáltatók, mondjuk egy lakatos, aki egy adott térségben nyújt szolgáltatást és külön aloldalakat hozott létre az egyes településekre? A definíció szerint nem kizárt, hogy az algoritmus ezt is értelmezheti előszobaoldalnak, ha ott nincs releváns egyedi tartalom.

Sok tehát a kérdőjel. Egyelőre nem ismert a bevezetés dátuma, csak annyit tudunk, hogy „hamarosan”, és azt sem tudjuk menyire lesz szigorú az új algoritmus módosítás. Amint további részletek lesznek ismertek, igyekszünk róla beszámolni.

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

4 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • Jó lenne ha a “nem hivatalos oldal”-akat megszüntetné! Pár konkrét példa. Tipikus előszobaoldalak!

    mactom pont hu
    tarkonyfa pont hu

    • Ezek PR cikkes oldalak. Sajnos a Google még igazából a katalógusoldalakkal sem teljesen boldogul a hazai piacon nem, hogy a PR cikkes oldalakkal.
      Másrészt azért legyünk tisztában azzal, hogy a linképítés nem létezne, ha a Google képes lenne a weboldalakat valós értékük és nem a linkjeik alapján értékelni. De nem képes.

    • Ne keverjük szerintem se az előszoba oldalakat, meg a PR cikkes oldalakat. Másfelől nem örülök ennek, mert a vállalkozásom egyik bevételi forrása a webes kereskedelem, sok esetben affilate rendszerekben (magyar és külföldi), illetve szolgáltatások reklámozása, terjesztése és közvetítése. NEM felnőtt témára gondolok, hanem tanfolyamok, szállásfoglalás, utazás, stb… Ezeket esetenként 1 oldalas landingeken végzem. Ha a Google ezeket kivágja a találati listáról én tökön szúrom magamat, főleg amennyi időm és pénzem van már benne ezekben a projektekben. Mind egyedi szöveggel bír, hasznos anyagokkal, frissülő bloggal. Engem is kellemetlenül érintene és a partnereimet is, hiszen számukra is előnyös ez a munkakapcsolat. A látogatóknak pedig hasznos információkat közlök és bizalmat építek. Ez mutatkozik abból is, hogy sok a visszatérő látogató, sokan már kapásból a domaint írják be, megosztják a tartalmainkat, sok időt töltenek az oldalon. Ha ennek ellenére kukába kerülnének ezek az oldalak én is írok egy dalt a Googleről 😉

      • Szia!

        A Landing Pagekkel nem lesz baj. Az lenne gond, ha leduplikálnál 500 landing paget, különböző title-la. Legalábbis, ahogy én értelmezem a dolgokat. A Landing Pagek az Adwords miatt is fontosak a Googlenak, nem fogja bántani őket…