2018. július 9-én élesedett a Google új algoritmusa, amely kizárólag mobil keresések esetén él majd. A Google házon belül a „Speed Update”, azaz „Sebesség frissítés” nevet adta neki és amely bünteti a túl lassú weboldalakat. Jöjjenek a részletek!

Júliusban élesedik az új algoritmus

A Google még januárban hivatalos blogoldalán jelentette be az új algoritmus. A bejelentés szerint a várható új algoritmus a kereséseknek csak kis százalékára hat majd ki, és csak azokra az oldalakra hat negatívan, amelyek a leglassabb felhasználói élményt nyújtják.

A Google akkori bejelentése szerint az új algoritmus 2018 júliusában élesedik majd (és ezt sikerült is tartaniuk), így a webmestereknek lesz idejük felkészülni a változásokra.  A Google a tegnapi napon frissítette is a blogbejegyzést.

A blogbejegyzés szerint az algoritmus minden oldalra egyformán hat majd, függetlenül attól, hogy milyen technológiával működik az adott weboldal. A felhasználói szándék továbbra is egy nagyon erős szignál marad, azaz egy lassú oldal is kerülhet előre, ha egyértelmű a felhasználó szándéka (például ha konkrétan egy márkanévre keres rá).

Nincs rá eszköz

A bejelentésben az is szerepel, hogy a Google nem jelzi majd hivatalos formában, hogy egy weboldalt hátrányosan érint az új algoritmus, de számos olyan eszközt javasol blogbejegyzésében, amelyek alkalmasak az oldalsebességgel kapcsolatos problémák kijelzésére.

  1. A Page Speed Insight a Google eszköze a napokban bővült egy új fejlesztéssel, amely megmutatja azt, hogy milyen a felhasználói élmény a sebesség kapcsán. Ez Chrome User Experience Report, az első számú eszköz , amit a Google javasol.Page Speed algoritmus
  2. A második eszköz a Lighthouse, amely egy nyílt forráskódú bővítmény a Chrome böngészőkhöz a fejlesztők számára. Az oldalunk ezzel az eszközzel is auditálható.
  3. Végül a harmadik eszköz maga a Google Page Speed Insight

A Chrome User Experience Report-tal az a probléma, hogy a kis forgalmú oldalak esetén nem ad mindig adatot, ez a jelentés ugyanis a böngésző adataiból nyer információt. Ha egy weboldalt kevesen tekintenek meg, akkor a böngészőnek sem lesz elég adata a jelentés elkészítéséhez.

Hirdetés

hirdetés

A mobil sebesség a rangsorolási tényező

A Google blogbejegyzése megemlíti azt is, hogy az oldalsebesség bizonyos esetekben korábban is rangsorolási tényező volt, ahogy az ma is, de ez a  rangsorolás az asztali gépeken mért sebességen alapult. Az új algoritmus azonban a weboldalak mobil verziójának sebességét veszi alapul.

A Google már évek óta ígérte, hogy elkészíti a mobil verziókon alapuló rangsorolási algoritmusát, most, azaz idén nyáron ez élesedik is tehát.

Néhány további részlet

A Search Engine Land kérdésére a Google számos további kérdést is tisztázott az új algoritmus kapcsán.

Asztali verziónál nincs változás

Az első és legfontosabb, hogy az asztali keresések esetén a Google továbbra is az asztali gépeken mért sebességet veszi alapul, itt tehát nem várható semmi változás

A második információ, hogy a mobil indexelés bevezetése sem változtat a fenti dolgon, azaz hiába kap elsődleges indexelést a weboldalak mobil verziója, az asztali keresések esetén az asztali verzió sebessége lesz a rangsorolási szempont, nem pedig az új Speed algoritmus.

Használj minden eszközt!

A SEL arra is rákérdezett, mi a helyzet azoknál a weboldalaknál, ahol nincs elérhető adat a Chrome User Experience Reportban. A Google ez esetben azt javasolja használjuk a Lighthouse bővítményt, de alapvetően támaszkodjunk minél több eszközre.

A Speed algoritmus hatása

Arra a kérdésre, hogy ez az új algoritmus a keresések hány százalékát érinti majd, a Google nem adott konkrét választ, csupán annyit, hogy a keresések kis hánya lesz érintett.

Arra a kérdésre, hogy az érintett weboldalak jelentős visszaesésre számíthatnak-e, a Google válasz az volt, hogy ez csak egy a sok rangsorolási tényező közül és a felhasználói szándék továbbra is meghatározó.

A Google ismét megerősítette, hogy ez egy teljesen automatikus algoritmus, így az érintett weboldalak nem kapnak semmilyen értesítést egy esetleges hátrasorolásról, és arról sem, ha a weboldalakat nem érinti hátrányosan az új algoritmus.

Felmerült egy kérdés az AMP oldalak kapcsán is. Erre a Google azt válaszolta, ha egy weboldal mobil verziója szuper lassú, de rendelkezik gyors AMP oldallal, akkor az algoritmus ez utóbbi sebességét veszi alapul, így a weboldal nem lesz érintett.

Csak a leglassabb oldalakat érint

Az eltelt fél évben a Google számos apró részletet tisztázott az új algoritmussal kapcsolatban. Ezek közül az alábbiak a legfontosabbak:

  1. John Mueller a Google szóvivője közölte, hogy az új algoritmus csak a leglassabb oldalakat érint majd a neten. Ez hasonló a most futó sebességi algoritmushoz, amely szintén csak a nagyon lassú 30 mp-nél lassabban betöltöődő oldalakat sújtja. Hogy a mostani algoritmusnál van-e ilyen küszöb, és az mennyi, azt nem tudjuk.
  2. A másik nagyon fontos közlés az volt, hogy a gyors oldalak hiába gyorsítják tovább az oldalukat ez nemjelent további rangsorolási előnyt. Tehát, ha normál idő alatt betöltődik mobilról az oldalad, akkor csak az algoritmus miatt nem kell azt tovább gyorsítani.

Hogyan érint téged a Page Speed algoritmus?

A Google kommunikációja alapján úgy tűnik ez az algoritmus is csak a kifejezetten lassú oldalakat bünteti majd. Az asztali sebesség esetén a Google szóvivője szerint a sebességhatár valahol 30 másodperc körül van, tehát csak az ennél lassabb oldalak kapnak büntetést.

Ha lehet feltételezésekbe bocsátkozni ez az algoritmus is csak a szuper-lassú mobil oldalakat bünteti majd, de az elképzelhető, hogy a határvonal valamivel szigorúbb lesz.

Azt javaslom tehát, teszteld az oldaladat a Page Speed eszközén, de akár a Gtmetrix, vagy a Pingdom Tools is jó teszt eszköz lehet. Ha weboldalad 10 mp alatt nem töltődik be, akkor dolgoznék rajta. Mindazonáltal az elkövetkező egy hónapban figyel Google Analytics-csel, vagy Search Consollal a forgalmadat és hasonlítsd össze az asztali és mobil forgalmat. Ha a mobilnál visszaesés figyelhető meg, az asztali látogatóknál pedig nem, akkor érinthet az új algoritmus!

Az alábbi képen megmutatom hogy tudod ezt megtenni!

Menj be a Search Console-ba, válasz ki a bal oldali menüből a keresési forgalom/keresési statisztikák menüpontot.

Ott (lásd a képen) kattints az Eszközökre,  majd alatta a kis legördülőben válaszd az eszközök összehasonlítását, és ott hasonlítsd össze a Mobil és Asztali forgalmat. Máris össze tudod hasonlítani a két eszköztípusról érkező organikus forgalmadat!

Speed algoritmus

Ne feledd lehet, hogy a lassú oldalad átmegy a Google új algoritmusának szűrőjén, de alapvetően egy lassú oldal mindig rossz felhasználói élményt jelent, így mindig érdemes ezen fejleszteni és javítani. A jó felhasználói élmény áttételesen kihat a keresőoptimalizálási eredményekre is.

Ha hasznos volt a cikk, a cikk alatt ne felejts el feliratkozni hírlevelemre! Ha van kérdésed tedd fel nyugodtan!

Szerző: Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések, a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

Írd meg a véleményed!

Az e-mailcímed nem lesz nyilvános. A * jelölt mezők kötelezőek.

  1. Ez a sebesség mánia és a vele való riogatás néha már szemfényvesztésbe hajlik. Inkább a csalásokkal meg a linkek számával és a domain életkorának hatásával a keresőbeni helyezésekre na ezekkel dolgozzanak. A usereket meg hagyják boldogulni és ne bucira szivatni.

    1. Szia!
      A sebességgel könnyebb a Googlenak foglalkoznia 🙂 Amúgy azt gondolom, a sebesség valóban fontos, de nem rangsorolási, hanem UX szempontból. SEO szempontból maximálisan túl van hypeolva a téma fontosságához képest. De hár arról írunk amiről a Google beszél 🙂

  2. Vicces ez a Google sebességmánia, figyelembe véve hogy manapság egy középkategóriás mobil is többet tud mint 1-2 éve egy csúcs asztali gép. Nem ezzel kellene foglalkozni…

    1. Alapvetően egyetértek, lenne más terület, de nyilván van elég adata a Googlenek, hogy eldöntse, hogy az ő üzleti eredményei szempontjából mi a prioritás 🙂

  3. Azért hozzátartozik a témához az is, hogy egyre több az olyan oldal aminek botrányos, vagy legalább is kívánnivalót hagy maga után a sebessége. Nem is a SEO miatt, hanem a felhasználói élmény miatt. pl. egy shop-nál 7-12s betöltés asztali gépen nem hinném h a megfelelő színvonalú munkát jelenti.

    1. Igen teljesen igazad van. Sokan a Google és a rangsorolás miatt aggódnak az oldalsebesség miatt, pedig amiatt nem kellene. A felhasználói élmény e téren sokkal kritikusabb.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cikkek a témában

szeptember 15, 2023

158MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google bejelentette, hogy szeptember 14-én útjára

április 26, 2023

158MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Elég meglepő és kissé nehezen érthető bejelentést

december 6, 2022

158MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás A Google bejelentette, hogy a tegnapi napon,

június 16, 2022

158MEGOSZTÁSFacebookFeliratkozás Ebben a cikkben megtalálod a Google algoritmusainak


INGYENES!

TÖLTSD LE A GOOGLE 100 SEO TANÁCSÁT

A Google 100 legfontosabb keresőoptimalizálási tanácsa!