Kezdőlap » Keresőoptimalizálás » Jön az új Google algoritmus: a Speed Update – a weboldalak sebességét figyeli
Keresőoptimalizálás

Jön az új Google algoritmus: a Speed Update – a weboldalak sebességét figyeli

Google Speed algoritmus

Új algoritmus jelentett be a Google, amely kizárólag a mobil keresések esetén él majd. A Google házon belül a „Speed Update”, azaz „Sebesség frissítés” nevet adta neki. Jöjjenek a részletek!

Júliusban élesedik az új algoritmus

A Google hivatalos blogoldalán jelentette be az új algoritmus. A bejelentés szerint a várható új algoritmus a kereséseknek csak kis százalékára hat majd ki, és csak azokra az oldalakra hat negatívan, amelyek a leglassabb felhasználói élményt nyújtják.

Az új algoritmus 2018 júliusában élesedik majd, így a webmestereknek lesz idejük felkészülni a változásokra.

A blogbejegyzés szerint az algoritmus minden oldalra egyformán hat majd, függetlenül attól, hogy milyen technológiával működik az adott weboldal. A felhasználói szándék továbbra is egy nagyon erős szignál marad, azaz egy lassú oldal is kerülhet előre, ha egyértelmű a felhasználó szándéka (például ha konkrétan egy márkanévre keres rá).

Nincs rá eszköz

A bejelentésben az is szerepel, hogy a Google nem jelzi majd hivatalos formában, hogy egy weboldalt hátrányosan érint az új algoritmus, de számos olyan eszközt javasol blogbejegyzésében, amelyek alkalmasak az oldalsebességgel kapcsolatos problémák kijelzésére.

  1. A Page Speed Insight a Google eszköze a napokban bővült egy új fejlesztéssel, amely megmutatja azt, hogy milyen a felhasználói élmény a sebesség kapcsán. Ez Chrome User Experience Report, az első számú eszköz , amit a Google javasol.Page Speed algoritmus
  2. A második eszköz a Lighthouse, amely egy nyílt forráskódú bővítmény a Chrome böngészőkhöz a fejlesztők számára. Az oldalunk ezzel az eszközzel is auditálható.
  3. Végül a harmadik eszköz maga a Google Page Speed Insight

A Chrome User Exoperience Report-tal az a probléma, hogy a kis forgalmú oldalak esetén nem ad mindig adatot, ez a jelentés ugyanis a böngésző adataiból nyer információt. Ha egy weboldalt kevesen tekintenek meg, akkor a böngészőnek sem lesz elég adata a jelentés elkészítéséhez.

hirdetés

A mobil sebesség a rangsorolási tényező

A Google blogbejegyzése megemlíti azt is, hogy az oldalsebesség bizonyos esetekben korábban is rangsorolási tényező volt, ahogy az ma is, de ez a  rangsorolás az asztali gépeken mért sebességen alapult. Az új algoritmus azonban a weboldalak mobil verziójának sebességét veszi alapul.

A Google már évek óta ígérte, hogy elkészíti a mobil verziókon alapuló rangsorolási algoritmusát, most, azaz idén nyáron ez élesedik is tehát.

Néhány további részlet

A Search Engine Land kérdésére a Google számos további kérdést is tisztázott az új algoritmus kapcsán.

Asztali verziónál nincs változás

Az első és legfontosabb, hogy az asztali keresések esetén a Google továbbra is az asztali gépeken mért sebességet veszi alapul, itt tehát nem várható semmi változás

A második információ, hogy a mobil indexelés bevezetése sem változtat a fenti dolgon, azaz hiába kap elsődleges indexelést a weboldalak mobil verziója, az asztali keresések esetén az asztali verzió sebessége lesz a rangsorolási szempont, nem pedig az új Speed algoritmus.

Használj minden eszközt!

A SEL arra is rákérdezett, mi a helyzet azoknál a weboldalaknál, ahol nincs elérhető adat a Chrome User Experience Reportban. A Google ez esetben azt javasolja használjuk a Lighthouse bővítményt, de alapvetően támaszkodjunk minél több eszközre.

A Speed algoritmus hatása

Arra a kérdésre, hogy ez az új algoritmus a keresések hány százalékát érinti majd, a Google nem adott konkrét választ, csupán annyit, hogy a keresések kis hánya lesz érintett.

Arra a kérdésre, hogy az érintett weboldalak jelentős visszaesésre számíthatnak-e, a Google válasz az volt, hogy ez csak egy a sok rangsorolási tényező közül és a felhasználói szándék továbbra is meghatározó.

A Google ismét megerősítette, hogy ez egy teljesen automatikus algoritmus, így az érintett weboldalak nem kapnak semmilyen értesítést egy esetleges hátrasorolásról, és arról sem, ha a weboldalakat nem érinti hátrányosan az új algoritmus.

Felmerült egy kérdés az AMP oldalak kapcsán is. Erre a Google azt válaszolta, ha egy weboldal mobil verziója szuper lassú, de rendelkezik gyors AMP oldallal, akkor az algoritmus ez utóbbi sebességét veszi alapul, így a weboldal nem lesz érintett.

Hogyan érint téged a Page Speed algoritmus?

A Google kommunikációja alapján úgy tűnik ez az algoritmus is csak a kifejezetten lassú oldalakat bünteti majd. Az asztali sebesség esetén a Google szóvivője szerint a sebességhatár valahol 30 másodperc körül van, tehát csak az ennél lassabb oldalak kapnak büntetést.

Ha lehet feltételezésekbe bocsátkozni ez az algoritmus is csak a szuper-lassú mobil oldalakat bünteti majd, de az elképzelhető, hogy a határvonal valamivel szigorúbb lesz.

Azt javaslom tehát, teszteld az oldaladat a Page Speed eszközén, de akár a Gtmetrix, vagy a Pingdom Tools is jó teszt eszköz lehet. Ha weboldalad 10 mp alatt nem töltődik be, akkor dolgoznék rajta.

Ne feledd lehet, hogy a lassú oldalad átmegy a Google új algoritmusának szűrőjén, de alapvetően egy lassú oldal mindig rossz felhasználói élményt jelent, így mindig érdemes ezen fejleszteni és javítani. A jó felhasználói élmény áttételesen kihat a keresőoptimalizálási eredményekre is.

Ha hasznos volt a cikk, a cikk alatt ne felejts el feliratkozni hírlevelemre! Ha van kérdésed tedd fel nyugodtan!

Szuhi Attila

Üdv! Szuhi Attila vagyok, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője. Fő területem a keresőoptimalizálás és az online marketing. Speciális szakterületem a Google büntetések a technikai SEO Audit és a linképítés.
Ha segítségre van szükséged, keress bátran.

4 hozzászólás

Kattints ide a hozzászóláshoz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • Ez a sebesség mánia és a vele való riogatás néha már szemfényvesztésbe hajlik. Inkább a csalásokkal meg a linkek számával és a domain életkorának hatásával a keresőbeni helyezésekre na ezekkel dolgozzanak. A usereket meg hagyják boldogulni és ne bucira szivatni.

    • Szia!
      A sebességgel könnyebb a Googlenak foglalkoznia 🙂 Amúgy azt gondolom, a sebesség valóban fontos, de nem rangsorolási, hanem UX szempontból. SEO szempontból maximálisan túl van hypeolva a téma fontosságához képest. De hár arról írunk amiről a Google beszél 🙂